לימודי מוזיאולוגיה

שירות אישי - צור קשר
לימודי מוזיאולוגיה

לימודי מוזיאולוגיה באוניברסיטת חיפה

 

מה זה בעצם מוזיאולוגיה? המוזיאולוגיה הינו תחום לימודי תיאורטי ומעשי החופן בתוכו את הנושאים הבאים: ומעשי הכולל את נושאים הבאים: היסטוריה ותולדות המוזיאון, הפילוסופיה של המוזיאון, מדיניות המוזיאון, תחומי אחריותו של המוזיאון, מטרות המוזיאון בתחומים תרבותיים, חברתיים וחינוכיים. לימודי המוזיאולוגיה של אוניברסיטת חיפה הינם לימודי תעודה.

 

 

מטרת הלימודים

 

מטרת לימודי התעודה בתחום המוזיאולוגיה היא הכשרת התלמידים כאנשי מקצוע בתחום זה על ידי הקניית בסיס לימודי, תיאורטי ומעשי כאחד. בתום לימודי המוזיאולוגיה יוכלו הבוגרים ליישם את ההכשרה והידע המעמיק שרכשו בתחום המוזיאון, ובכך יוכלו להשתלב באופן מקצועי במסגרת מוזיאונים מגוונים: מוזיאונים ארכיאולוגיים, מוזיאונים לאמנות, מוזיאונים למדע ולטבע, מוזיאונים היסטוריים וכו'.

 

בנוסף לכך, יוכלו הבוגרים לעסוק גם בפעילויות שונות מחוץ למוזיאון, כגון: עבודה בגלריות או בהכנת תערוכות ותצוגות במרכזי תרבות שונים, ארגונים, מוסדות, בתי ספר וכדומה.

 

מהלך הלימודים

 

לימודי המוזיאולוגיה כוללים הרצאות של טובי המומחים העוסקים בעבודות מוזיאוניאות מגוונות, תערוכות וסיורים לימודיים במוזיאונים שונים. כמו כן, הסטודנטים נדרשים להכין תערוכות, להתמחות במוזיאון מסוים ולהגיש פרויקט גמר.

 

סיורים

 

תוכנית לימודי התעודה במוזיאולוגיה כוללת ביקורים תדירים ומגוונים במוזיאונים ברחבי הארץ. סיורים אלו נחשבים למרכיב עיקרי בתוכנית הלימודים, שכן הם מהווים התנסות מעשית בהמשך ישיר לחומר העיוני הנלמד בכיתה. עוד במהלך הלימודים, ייפגשו הסטודנטים עם מורים, מדריכים, מנהלי מוזיאונים, אוצרים ומומחים בתחום אשר יוסיפו עניין רב לתוכנית הלימודים.

 

נושאי הלימוד העיקריים

 

להלן נושאי הלימוד העיקריים בתוכנית למוזאולוגיה: המוזיאון: תולדות המוזיאון, תפקיד המוזיאון, מטרותיו ואדריכלות מוזיאונים. אוצרות: תכנון, פיתוח, ניהול והקמת תערוכה, פרוגרמה. עיצוב: עיצוב חלל התערוכה וסביבתה, יצירת קטלוג לתערוכה, הכנת חומר הסברה לתערוכה. אוספי המוזיאון: תיעוד, רישום, שימור וטיפול באוספי המוזיאון. ניהול המוזיאון: ניהול משאבי המוזיאון, ניהול כוח אדם, אבטחת המוזיאון, תחזוקת המוזיאון, שיווק המוזיאון. חינוך ותרבות במוזיאון: הדרכות שונות ואירועים במוזיאון.

 

משך הלימודים

 

לימודי התעודה במוזיאולוגיה נפרשים על פני שנת לימוד אחת, במשך בשני ימי לימוד שבועיים מרוכזים.

 

תנאי קבלה

 

ללימודי המוזיאולוגיה באוניברסיטת חיפה יתקבלו סטודנטים בוגרי תואר ראשון בתחומים הבאים: אומנות, היסטוריה, ארכיאולוגיה, לימודי ארץ ישראל, חינוך, אתנוגרפיה וגיאוגרפיה. בוגרי תואר ראשון בתחומים אחרים יתקבלו או ידחו בהתאם לשיקול דעת ועדת הקבלה של החוג. למרות זאת, קיימים מקרים ספציפיים בהם הועדה תחליט לשקול את מועמדותם של סטודנטים חסרי תואר ראשון, אשר עבדו במוזיאונים ובעלי נסיון בתחום. על המועמדים להיות בקיאים בשפה העברית ובשפה האנגלית ורצוי להפגין ידע בשפה זרה נוספת.

 

סיום הלימודים

 

הבוגרים אשר עמדו בכל דרישות הקורס יקבלו עם סיום הלימודים תעודת מוזיאולוג מטעם אוניברסיטת חיפה. תעודה זו מוכרת על ידי משרד החינוך התרבות והספורט והמחלקה למוזיאונים.

 

למידע נוסף לחצו: אוניברסיטת חיפה
עוד מסלולי לימוד - אוניברסיטת חיפה