אתגר קרת: "אדם כותב חייב קודם כל לבטוח בעצמו"

23/12/2019 מאת: אנאבל אדמסקי (1,715 צפיות)

עבור הסופר אתגר קרת, כתיבה היא לא רק קריירה, אלא קודם כל צורך חזק ואהבה גדולה. שמענו ממנו על תחילת הדרך שלו, על הדברים שיכולים לעזור לכותבים מתחילים למצוא את הקול הייחודי שלהם וגם על החשיבות של רב תחומיות – לא רק במדעי הרוח ובספרות אלא בכל ענפי העיסוק בעידן שבו אנחנו חיים.

המידע באתר הועיל ל90% מהגולשים.
 

עזרנו גם לך? דרג אותנו:


אתגר קרת מאמין ברב תחומיות וחושב שכדי לכתוב, אדם חייב להכיר את עצמו

 

כשמדברים עם אתגר קרת, נראה שהוא לא מעוניין במיוחד במציאת המפתח להצליח בגדול. הוא מעדיף להתמקד בדבר שהוא אוהב לעשות, יצירת סיפורים. אפשר להתרשם שבעיניו, סופר טוב נמדד לא בהכרח רק על פי כמות הספרים ורבי המכר שהוא מוכר, אלא גם (ואולי בעיקר) לפי האהבה שלו ליצירה והקשר המיוחד שהוא רוקם עם קוראיו.


נראה שהתחושות האלה מאפיינות אותו עוד מצעדיו הראשונים כסופר, במסע שהחל בגיל צעיר מאוד. "כשהוצאתי את הספר הראשון שלי הוא קיבל תגובות טובות מאוד, אבל מכר רק 800 עותקים," הוא מספר על צאת ספר הביכורים שלו 'צינורות', כשהיה בן 24 בלבד ובמהלך לימודיו לתואר הראשון. "בכל ראיון שהתראיינתי בו באותה תקופה הזכרתי את מספר העותקים שהספר מכר ובשלב מסוים התקשרה אליי מישהי מטעם יחסי הציבור של ההוצאה לאור וביקשה שאפסיק להגיד את זה. כששאלתי למה היא אמרה שזה מעט מאוד, אבל אני עניתי 'לא נכון, זה המון. זה יותר אנשים ממה שאני מכיר'."


קרת המשיך לכתוב ולאחר כשנתיים הוציא את ספרו השני, "געגועיי לקיסינג'ר". היקפי מכירות הספר החלו לעלות במהירות, מה שהביא גם להוצאת מהדורות נוספות לספרו הראשון ולעניין ציבורי רב סביב הסיפורים הקצרים שלו, שחלקם אף נלמדים היום בבחינת הבגרות בספרות. מכאן המשיך להוציא 13 ספרים נוספים שתורגמו למעל 30 שפות ולזכות בפרסים שונים, בהם גם פרס ספיר בשנה האחרונה על ספרו "תקלה בקצה הגלקסיה".


"לא תמיד ידעתי שזה יהיה הדבר המרכזי שאעשה," הוא אומר על עיסוקו בכתיבה, תחום אליו הגיע לדבריו בזמן שירותו הצבאי ככלי לביטוי עצמי. "לא ניסיתי לטפח את הכתיבה כמרכז חיי, זה היה פשוט משהו מהותי שאני עושה, יותר צורך מקריירה."


נראה שלקרת יש נקודת מבט מורכבת מעט על הצלחה בכתיבה, שנובעת אולי מהאופן שבו הוא רואה את מהותו הפנימית ככותב. "אנשים רבים רואים כתיבה כדבר שנע סביב מצוינות והצטיינות, אני תמיד רואה בה סוג של פיצוי או דרך להתמודד עם בעיה. היא קצת כמו קביים שתומכים באדם כשהוא לא יכול ללכת. לכתיבה קודם תמיד סוג של צורך. היא מגיעה כשיש סוג של מעצור או חוסר יכולת להגיע למקום שאתה רוצה ואתה עושה זאת בדרך העקיפה, של הכתיבה."


"לפעמים אנחנו מנסים להעמיד מול יצירה סרגל אובייקטיבי של הצלחה או כישלון, אבל כשאתה כותב סיפור ונותן אותו למישהו אחד, והסיפור הזה משמעותי עבורו אז אתה שמח שכתבת אותו." הוא מוסיף.


"בעיני דבר חשוב לכותב הוא למצוא לעצמו קורא או שניים שהם באמת סקרנים לגבי מה שהוא כותב ומוכנים לשתף אותו בחוויית הקריאה שלהם. אתה מבין מהתגובות האלה מה מובן בסיפור ומה לא, ואתה גם מרגיש שאתה כותב למישהו."

 

הצעד הראשון ובחירת לימודים לכותבים מתחילים


תחילת הדרך של קרת בתחום הספרות לוותה אמנם בתגובות חיוביות ולדבריו גם בתמיכה במעגלים הקרובים לו, אך הוא מודע לכך שעבור לא מעט כותבים מתחילים מדובר בשלב המלווה בדילמות לא פשוטות. "אני חושב שאדם שכותב צריך קודם כל לבטוח בעצמו." הוא אומר. "הוא צריך כל הזמן לשאול את עצמו מה מתאים לו ומה מניע אותו, לאיזה כיוון הוא שואף. לדעתי כתיבה זה להכיר את עצמך. מציאת הדרך הנכונה עבורך לכתוב היא שלב בתהליך הזה."


"בכתיבה צריך להיות קיים קודם כל הרצון והצורך לכתוב. אחר כך יש את השאלה מה עושים עם הרצון הזה. אבל זה תמיד להגיע ממקום פנימי." הוא מוסיף.


לאורך ראשית הדרך בתחום, לא מעט חובבי כתיבה מתלבטים לגבי בחירת הלימודים. לדברי קרת, סדנאות הכתיבה השונות הקיימות היום יכולות להתאים לחלק מן הכותבים למגירה. "אחת הבעיות הגדולות בכתיבה היא שלכותב לא תמיד יש מקום להראות בו את הסיפור שלו, או אנשים שהסיפור יעניין אותם. סדנאות נותנות את המענה הזה. עם זאת, יש גם אנשים שמתאים להם יותר לכתוב לבדם, כי קשה להם ליצור בסביבה חברתית." הוא מסביר.


אפשרות נוספת היא בחירה בתואר במקצועות הרלבנטיים לכתיבה, שיכולים לסייע לכותבים לרכוש השכלה ספרותית רחבה ולבנות את היכולת לנתח או להבין סיפור. קרת עצמו מרצה כיום במסלול כזה באוניברסיטת בן גוריון אולם לדבריו הוא רואה את עצמו פחות כמורה לכתיבה במובן המסורתי של התפקיד, ויותר כמנחה שמנסה לסייע לכותבים במסעם.


בעיניו, אחד הדברים החשובים בעיסוק בכתיבה הוא תחושת הסיפוק של הכותב במהלכה וחשוב מאוד לטפח אותה בתחילת הדרך. "אני חושב שכדי לכתוב, אתה צריך להרגיש שהכתיבה נותנת לך משהו. ההצלחה היא אפקט צדדי. אני מאמין שכל האנשים שהצליחו בכתיבה היו כותבים גם אם לא היו מצליחים."

 

גולשים שאהבו את זה קראו גם:

 

 

על רב תחומיות ומציאת הדרך בחיים


את הצעדים הראשונים שלו בעולם הכתיבה עשה כאמור במקביל ללימודיו לתואר הראשון, פרק בחייו שאותו הוא רואה כתקופה של חקר והבנה עצמית שסייע לו בהמשך דרכו. הוא החל מלימודי מתמטיקה ופילוסופיה באוניברסיטת בר אילן ולאחר מכן המשיך את לימודיו בתכנית רב תחומית למצטיינים במדעי הרוח באוניברסיטת תל-אביב. בתכנית נחשף למגוון רחב של תחומים כגון קולנוע, ביולוגיה, פילוסופיה ומתמטיקה.


"ידעתי שבחלק מהתחומים שאני לומד לא אשתמש באופן מעשי, אך הם עזרו לי לחשוב באופן אחר ועניינו אותי," הוא מתאר. "כשהתחלתי ללמוד באוניברסיטה לא היה לי מושג מה ארצה לעשות. ידעתי שאני נכנס ללימודים מתוך רצון לחפש, להבין ולדעת מה נכון ומתאים לי. לא ידעתי מה הולך לקרות בסוף. נתתי לעצמי להשתהות, לבחון תחומים וגם לעזוב תחומים."


אפשר להתרשם שקרת הוא מאמין גדול ברב תחומיות. לדעתו, ההחלטה שקיבל בלימודיו עזרה לו להבין מה ירצה לעשות בהמשך והיא עוזרת לו גם היום. הוא אף חש כי בכתיבתו כיום הוא מביא לידי ביטוי, בעקיפין, מרכיבים בתחומים השונים שאליהם נחשף במהלך הלימודים. "באסתטיקה של המתמטיקה יש מרכיב שקיים באופן שבו אני כותב, אני מנסה לכתוב כמה שיותר קצר וחשוב לי שלסיפור יהיה רובד מתקשר שלא ישאיר את הקורא בחוץ. אני חושב שלימודי המתמטיקה דחפו אותי באופן עקיף לאסתטיקה הזו," הוא מדגים.


בעידן שבו יש מי שאולי בוחרים להספיד את מדעי הרוח, קרת דווקא חושב שהרב תחומיות מותאמת מאוד לתקופה הדינמית שבה אנחנו חיים היום. "לכאורה הרב תחומיות היא לא פרקטית, אבל בסופו של דבר ב'סיכון' הזה יש משהו רווחי, לא רק כי הוא מהנה מאוד אלא כי הוא מייצר אדם עם נפש עשירה יותר ויכולות מגוונות יותר." הוא אומר.


"אבא שלי ז"ל תמיד אמר שלדעתו כל אדם הוא אלוף העולם במשהו, אבל שהטרגדיה האנושית היא שרוב האנשים לא עוסקים בדבר שהם בעצם הכי טובים בו פוטנציאלית. אני חושב שההתנסות בתחומים רבים עוזרת לאנשים להבין טוב יותר מה הם רוצים. העובדה שאתה מסוגל לחשוב מחוץ לדיסציפלינה שבה אתה עוסק יכולה לסייע לקדם אותך." הוא מוסיף.


"אנחנו משקיעים היום יותר בהשגת תעודה או דיפלומה ופחות בלחפש מה אנחנו באמת רוצים לעשות. מה שעלול לקרות הוא שנמצא את עצמנו בנתיב שאולי הוא בסדר, אבל לא תמיד הכי טוב עבורנו."


לדבריו רב תחומיות יכולה לסייע רבות לא רק לכותבים ולאמנים, אלא לעוסקים בכל תחום. בעיניו, ריבוי הכלים הזה יכול לסייע לקבלה של החלטות ולפיתוח של חשיבה יצירתית שבעזרתה אפשר להגיע לפתרונות חדשניים וייחודיים. "אתה מפעיל את המוח לא רק בנתיב אחד מסוים שיש בו מטרות ברורות מאוד, אלא מפעיל גם את הסקרנות שלך וכך מתמצא בתחומים רבים. באופן הזה תוכל לעשות את הדברים טוב יותר."

 

אולי יעניין אותך גם
מאת: אנאבל אדמסקי, 16/11/2021
סטודנטים מספרים על המכללה האקדמית ספיר - מה הם באמת חושבים על התואר, הקמפוס, המרצים והאווירה אחרי השיעורים? לכתבה המלאה >>
מאת: אנאבל אדמסקי, 15/11/2021
מה חושבים הסטודנטים של המכללה האקדמית צפת על הלימודים? הנה כל מה שיש להם להגיד על התואר, הקמפוס, המרצים ועוד. לכתבה המלאה >>
מאת: אנאבל אדמסקי, 14/11/2021
מה מספרים הסטודנטים שלומדים היום בקריה האקדמית אונו על הלימודים, הקמפוס, התכנים והאווירה בתואר? לכתבה המלאה >>
מאת: אנאבל אדמסקי, 14/11/2021
מה מספרים הסטודנטים על הלימודים באוניברסיטת בן גוריון? הנה מה שחושבים הסטודנטים על הקמפוס, הקורסים, המרצים והאווירה בבאר שבע. לכתבה המלאה >>
מאת: אנאבל אדמסקי, 10/11/2021
סטודנטים מספרים על האוניברסיטה הפתוחה - מה דעתם על התואר, על השילוב בין עבודה ולימודים, על המרצים ועל הקמפוס? לכתבה המלאה >>
מאת: אנאבל אדמסקי, 9/11/2021
מה מספרים הסטודנטים על הלימודים באוניברסיטת אריאל בשומרון? הבאנו לכם חוות דעת של סטודנטים שלומדים היום באריאל ומספרים על המרצים, הקמפוס, האווירה בלימודים ועוד. לכתבה המלאה >>


לכל כתבות המגזין
Whatsapp Whatsapp