מדעי המוח לתואר ראשון באוניברסיטת תל אביב

מדעי המוח לתואר ראשון באוניברסיטת תל אביב

לימודי מדעי המוח לתואר ראשון באוניברסיטת תל אביב
 
חקר הקופסה השחורה
 
מדעי המוח היא דיסציפלינה המשלבת בין תחומים מדעיים שונים, וזאת לצורך מחקר של המערכות העצביות בעולם החי. בתחום זה נכללים ענפים כנוירוביולוגיה וכפסיכיאטריה, וכיום נעשה במחקרים המבוצעים בו שימוש לצורך הבנה של בעיות עצביות מסוגים שונים, ושל פיתוח פתרונות לבעיות אלה.
 
על הלימודים
 
באוניברסיטת תל אביב מוצעות כיום שתי תכניות שונות ללימודי מדעי המוח לתואר ראשון. להלן פירוט על כל אחת מהן:
 
תואר ראשון בביולוגיה ופסיכולוגיה עם דגש במדעי המוח
 
בתכנית לימודים זו מושם דגש על השילוב בין ההיבטים הפסיכולוגיים ובין המערכות העצביות באדם, ובכלל זה לומדים הסטודנטים להכיר לעומק היבטים קוגניטיביים והתנהגותיים כפי שהם מתבטאים במערכות העצבים, ומתוודעים להפרעות פסיכיאטריות נוירולוגיות. כמו כן, הם מכירים את אפשרויות הטיפול הקיימות כיום בתחום זה. בתום הלימודים זוכים הבוגרים בתואר ראשון B.Sc בביולוגיה ופסיכולוגיה עם דגש במדעי המוח (תואר דו חוגי).
 
 
תואר ראשון בביולוגיה ובלשנות עם דגש במדעי המוח
 
במסלול זה מתמקדים הלימודים בחקר על אודות הקשר שבין היבטי השפה והתפתחות השפה אצל האדם, ובין הפעילות העצבית המוחית. בין השאר, הסטודנטים בתכנית לומדים על התפתחות השפה, מרכיבי השפה, הפעילות הנוירולוגית המתרחשת בעת ביצוע פעילות שפתית, הקשרים הקיימים והידועים כיום בין השפה ובין מבנה המוח, אינטליגנציה מלאכותית, הגנטיקה של השפה, ועוד. בתום הלימודים בתכנית זו זוכים בוגריה בתואר ראשון B.Sc בביולוגיה ובלשנות, עם דגש במדעי המוח (תואר דו חוגי).
 
מתכונת הלימוד
 
בשתי התכניות ללימודי מדעי המוח עוסקים הסטודנטים במחקר פעיל ובעבודה במעבדות, החל משנת הלימודים הראשונה. בשניהם, הם מתנסים בעבודה עם המכשור הקיים כיום בתחום חקר המוח, בעבודה באמצעות טכנולוגיות הדמיה כ – MRI, EEG ועוד, ולומדים כיצד לבצע יישומים קליניים וליישם שיטות מחקריות בתחום. בנוסף, בשני המסלולים נדרשים הסטודנטים להגיש סמינר במדעי המוח ולבצע פרויקט מחקרי לבחירתם.
 
נושאי הלימוד
 
מבין הנושאים הנכללים בשני המסלולים, נמצאים גם הנושאים הבאים:
 
  • פסיכולוגיה פיזיולוגית
  • נוירוביולוגיה
  • פסיכולוגיה קוגניטיבית
  • נוירואנטומיה
  • אנזימולוגיה ומטבוליזם
  • נוירופיזיולוגיה
  • פסיכולוגיה התפתחותית
  • פונטיקה ופונולוגיה
  • מתמטיקה וסטטיסטיקה
  • כימיה כללית וכימיה אנליטית
  • ועוד
  • כימיה פיזיקלית וכימיה אורגנית
 
 
היקף הלימודים
 
היקף הלימודים בשתי התכניות הוא 154 שעות לימוד סמסטריאליות, הנפרשות על פני שלוש שנים. 96 שעות מתוך התואר כולו מוקדשות ללימודי הביולוגיה, ועוד 58 שעות מוקדשות למקצוע השני – פסיכולוגיה או בלשנות.
 
תנאי הקבלה
 
לצורך קבלה ללימודי מדעי המוח לתואר ראשון באוניברסיטת תל אביב נדרשים המועמדים להציג ציון התאמה של 705, ציון משוקלל של תוצאות הבגרות והבחינה הפסיכומטרית. תיתכן קבלה של מועמדים שציון ההתאמה שלהם הוא פחות מן הדרוש, בתנאי שהשיגו ציון מינימלי של 700 עד 710 בפסיכומטרי (תלוי בתכנית המסוימת), ועל בסיס מקום פנוי בתכנית המבוקשת. מועמדים שסיימו לימודי שנה ראשונה בחוגים החופפים לתכניות הלימוד המלאות בציון של 90 ומעלה, יוכלו אף הם להתקבל על בסיס מקום פנוי. מועמדים אלה יידרשו לעבור ריאיון קבלה אישי ולהשלים קורסים מסוימים, בהתאם לצורך.
 
פרטים נוספים
 
מועמדים שאין ברשותם ציון בגרות במתמטיקה ברמה של 5 יחידות לימוד יידרשו לעבור קורס קיץ במתמטיקה, כהכנה ללימודים גבוהים. בנוסף, המעבר משנה לשנה במהלך הלימודים בתכניות אלה מותנה בציונים של 80 לפחות במקצועות הביולוגיה, ו – 85 במקצועות התחום השני.
 
אפשרויות התעסוקה
 
בתום לימודי מדעי המוח לתואר ראשון בכל אחת מן התכניות המוצעות באוניברסיטת תל אביב יוכלו הבוגרים להשתלב בתעסוקה במחקר ובפיתוח בתחום לימודיהם, להשתלב בעבודה בבתי חולים, במעבדות או במכוני מחקר, ואף להמשיך ללימודים מתקדמים בתחום זה. כיום, נדרשים יותר ויותר אנשי מקצוע הבקיאים ומתמחים במדעי המוח מהיבטיו השונים, שכן הענף משולב ביישום בתחומי תעשייה רבים כגון תעשיית התרופות, ענפי הפסיכולוגיה והפסיכיאטריה, ענף הבלשנות והבינה המלאכותית, התעשייה הביו רפואית, ענפי ההייטק, ועוד. 
 
למידע נוסף לחצו: אוניברסיטת תל אביב
עוד מסלולי לימוד - אוניברסיטת תל אביב