לימודי תואר שני בהוראת מדעי הרוח בהתמחות השואה בסמינר הקיבוצים

לימודי תואר שני בהוראת מדעי הרוח בהתמחות השואה בסמינר הקיבוצים

תואר שני בהוראת מדעי הרוח M.Ed, בהתמחות לימודי שואה במכללת סמינר הקיבוצים
 
לחשוב על השואה
 
התכנית ללימודי שואה במכללת סמינר הקיבוצים נלמדת במסגרת המסלול ללימודי תואר שני בהוראת מדעי הרוח בגישה רב תחומית. תלמידי התכנית יכולים לבחור לשלב לימודים לתעודת מדריך מוסמך למסעות של משלחות לפולין, בשיתוף עם אחד מן המוסדות העוסקים בכך, כגון: "יד ושם", מוזיאון לוחמי הגטאות, מכון משואה ועוד.
 
על המסלול
 
הסטודנטים בתכנית זו לתואר שני בחינוך מכירים את מאפייני המציאות החברתית והתרבותית במאה הנוכחית, מתוך הסתכלות היסטורית ופילוסופית. המטרה היא להיפתח לנקודות מבט תיאורטיות ומחקריות מגוונות, לפתח יכולות ראייה וחשיבה ביקורתיות, ולנסות לפתור בעיות וסוגיות בדרכים אינטגרטיביות הנשענות על ידע מקיף.
 
התכנית כוללת בתוכה תחומי ידע הומניים רבים, לאור התפישה כי מבט שלם כמה שיותר מאפשר חקירה של ההשפעות ההדדיות שבין התחומים, כמו גם יכולת להורות את התחום מתוך ראייה מקיפה ועל בסיס ידע רחב. כמו כן, במסגרת המסלול הסטודנטים רוכשים ידע תיאורטי בחינוך ולומדים דרכים לפיתוח תכניות לימוד רב תחומיות.
 
על ההתמחות
 
בהתמחות בלימודי שואה עוטפים הסטודנטים את נושא השואה ממגוון כיוונים, בהיבטים הקשורים לדיסציפלינות שונות במדעי הרוח. בין השאר, הם לומדים על אודות הנוער בגטאות, מכירים את התפישה העצמית של החברה היהודית בתקופת השואה, עוסקים במושג "רצח עם", בוחנים את החברה הישראלית על גורמי הלכידות שבה לעומת גורמי הפירוד והמחלוקות, לומדים על ההיסטוריה הפוליטית והחברתית של יהדות פולין, מתוודעים לדרכים שונות להנצחה ולזיכרון תרבותי וחברתי, וכן הלאה.
 
 
מתכונת הלימוד
 
הלימודים בתכנית זו בסמינר הקיבוצים נפרשים על פני שנתיים, והם מקיפים 44 שעות סמסטריאליות. בבית הספר מציינים, כי ניתן לפרוש את הלימודים על פני שנים רבות יותר במקרה הצורך, אך בכל מקרה, לא יותר מחמש שנים. מתכונת הלימוד היא יומיים בכל שבוע, ובמסגרת התכנית נדרשים הסטודנטים להגיש שני סמינריונים, ופרויקט גמר רב תחומי.
 
נושאי הלימוד
 
  • תרבויות משנה בחברה הישראלית
  • עדות וזיכרון
  • ריבוי הפנים של החברה הישראלית
  • הטראומה של השואה
  • היצירה האמנותית ככלי חינוכי ולימודי
  • חינוך, תרבות ודת בגטאות
  • טקסטים של עדויות מהשואה – ק. צטניק, פרימו לוי
  • קווים לתולדות פולין ויהודי פולין
  • היבטים חינוכיים וחברתיים של רצח עם במאה ה – 20
  • פערים כלכליים ומעמדיים בגטאות     
  • מחנות הריכוז בנקודת מבט היסטורית, פילוסופית ואמנותית     
  • ועוד
 
קהל היעד ותנאי הקבלה
 
הלימודים בתכנית זו מתאימים הן למורים מתחום מדעי הרוח, והן לעוסקים בחינוך בלתי פורמלי או למבקשים להדריך מסעות לפולין. למסלול יתקבלו מועמדים בעלי תואר ראשון במדעי הרוח בממוצע מינימלי של 80 לפחות, וכן בעלי תעודת הוראה. בנוסף, על המועמדים להציג ניסיון מעשי של שלוש שנים לפחות בתחום החינוך, וכן להציג ידע בשפה העברית. תיתכן קבלת מועמדים בעלי תואר אקדמי שאינו באחד מתחומי מדעי הרוח, בכפוף להשלמות נדרשות. מועמדים המעוניינים ללמוד לתעודת הסמכה "מדריך מסעות לפולין", יידרשו לעמוד גם בתנאי הקבלה של המוסד שבו הם מבקשים ללמוד לתעודה זו.
 
פרטים נוספים
 
במכללה מציינים, כי מורים ששייכים לתכנית "אופק חדש", יזכו להכרה של ארבע שעות שנתיות על ידי משרד החינוך לאחר סיום התואר השני. עם סיום הלימודים במסלול זה יוכלו הבוגרים לפתח תכניות לימודים בתחום מדעי הרוח המשולבים ולייעץ בפיתוח תכניות כאלה, לכתוב ספרי לימוד רב תחומיים, ולהוביל פרויקטים בית ספריים בתחום הוראת מדעי הרוח.
 
למידע נוסף לחצו: מכללת סמינר הקיבוצים
עוד מסלולי לימוד - מכללת סמינר הקיבוצים