תואר שמשנה את החיים: מתלמיד שנשר מהלימודים למנהל בית ספר לנוער בסיכון

3/3/2019 מאת: אנאבל אדמסקי (3,530 צפיות)

איך שינתה נסיעה שגרתית את חייו של מיכאל מקצה לקצה? כמי שהתחיל את התהליך כשבידיו 9 שנות לימוד והוא כבר אב לילד, מיכאל בחר החלטה אמיצה ללכת ללמוד חינוך במכללה האקדמית אחוה ועם השנים הפך גם למנהל בית ספר תיכון ויזם חינוכי. היום הוא מספר לאחרים את סיפור החיים שלו, כדי להראות שעם הרבה רצון והתמדה, הכל אפשרי.

המידע באתר הועיל ל89% מהגולשים.
 

עזרנו גם לך? דרג אותנו:


מנהג משאית למנהל בית ספר ויזם חינוכי: מיכאל בן שטרית מספר על הדרך להצלחה ומאמין שכל אחד יכול


כשבידיו הישגים כמו הקמה וניהול של תיכון לנוער בסיכון או ניהול אגף החינוך של עיריית קריית מלאכי, מיכאל בן שטרית גאה מאוד בעשייה שלו בתחום החינוך. אך רק לפני שנים לא רבות, היה במקום אחר לחלוטין. עד גיל 25 עבד מיכאל כנהג משאית כשברשותו 9 שנות לימוד בלבד.


"גדלתי בבית שמש, עם עשרה אחים ואחיות, בבית מוחלש כלכלית. בגיל 16 וחצי עזבתי את הבית." הוא מספר. "התגייסתי כנער מקא"ם, תכנית מיוחדת בצה"ל לגיוס נוער בסיכון גבוה שמסייעת לנערים לעבור תהליך שיקום והכנה למסגרת. הצבא היה מבחינתי השינוי הראשון בחיים, זו מסגרת שהצילה אותי. במהלך השירות קיבלתי הכשרה כנהג משאית ועבדתי כנהג גם אחרי השחרור."


נסיעה שגרתית מבאר שבע הייתה נקודת המפנה בסיפור של מיכאל והחלה את המסע שלו לעבר שינוי. במהלך הנסיעה הבחין בשלט המכללה האקדמית אחוה והחליט להיכנס ולהירשם להשלמת בגרויות. "בלי לחשוב פעמיים, ממש עם המשאית, נכנסתי למכללה ונרשמתי לקורס ההכנה." הוא אומר.


הוא מספר שבתחילת הדרך תכנן רק להשלים בגרויות, אך בזכות התמיכה הרבה שקיבל במכללה החליט להמשיך גם לתואר ראשון. הבחירה בלימודי חינוך היא לא מקרית ולדבריו קשורה קשר הדוק לחוויות המורכבות שעבר במערכת החינוך כתלמיד. "קיבלתי את ההחלטה להיות איש חינוך. אותי זרקו מבית הספר, החלטתי שעכשיו אדאג שילדים אחרים יקבלו הזדמנות יותר טובה בחיים." הוא אומר. "למדתי בישיבה חרדית עד גיל 15 וחצי. יצאתי מהישיבה עם פערים גדולים שהייתי צריך להתמודד איתם ללא עזרה. בזכות

התמיכה הרבה שקיבלתי עשיתי את השינוי, השלמתי את הבגרויות ובנקודה הזו נכנסתי לאקדמיה."

 

"ידעתי שאני עושה דבר יוצא דופן, וזה דחף אותי להתמודד ולהצליח"


תחילת הדרך שלו כסטודנט הייתה לא פשוטה כלל והוא התמודד עם לא מעט אתגרים. "בנקודה הזו כבר הייתי אבא לילד. בלילות עבדתי כנהג משאית כדי לממן את הלימודים, זה היה לא קל אבל גם אחד הדברים שדחפו אותי להמשיך. ידעתי שאני עושה משהו יוצא דופן. אף אחד במשפחה שלי לא השלים את הלימודים עם בגרות מלאה ואני הצלחתי לסיים את הבגרויות. זו הייתה מבחינתי לקיחת אחריות על החיים, החלטה לעשות משהו אחר. המוטיבציה הפנימית הזו נתנה לי את היכולת להתמודד".


ארבע וחצי שנים מהיום בו נכנס לשערי המכללה כנהג משאית, חזר אליה שוב והפעם כדי ללמד בעצמו. מעט אחר כך, החל להרצות גם באוניברסיטת בן גוריון. אולם משהו בתוכו עדיין משך אותו לכיוון אחר. "החלטתי שמה שאני רוצה לעשות הוא לעבוד עם נוער כמוני, שמתמודד עם קשיים וצריך הזדמנות אחרת. הלכתי לעיר מודיעין ושם הקמתי כיתות ראשונות לנוער בסיכון." בהמשך, הקים בעיר בית ספר לחינוך לנוער בסיכון, שהתחבר לרשת ברנקו וייס המתמחה בחינוך ילדים ונוער בסיכון. עם השנים הגיע גם לתפקיד מנהל אגף החינוך של עיריית קריית מלאכי.


היום, מיכאל מרצה במגוון מסגרות בתחום המנהיגות והמצוינות ומספר את סיפורו לאנשים רבים, בארץ ובחו"ל. לאחרונה אפילו התקבל לקורס מנהיגות באוניברסיטת הרווארד שבארצות הברית. "מילד שבגיל 26 למד לראשונה בחייו את ה - ABC הצלחתי להפוך לסטודנט בהרווארד, וגם להרצות באנגלית בפני קהילות יהודיות בחו"ל." הוא אומר.


"ההישגים צריכים להיות תוצאה, לא מטרה" - מה צריך לשנות במערכת החינוך?


אחת ההחלטות החשובות שקיבל מיכאל לאחרונה היא להמשיך לתואר שני - וגם לחזור למכללה האקדמית אחוה שם החל את התהליך המשמעותי בחייו. היום הוא סטודנט לתואר שני במינהל מערכות חינוך, תחום בו בחר מתוך הרצון שלו לקדם את ענף היזמות החינוכית.


"עכשיו כשחזרתי ללמוד לתואר שני, השאיפה שלי היא לעזור לאנשים להוביל שינויים. אני חושב שמערכת החינוך לא צריכה מורים רגילים, היא צריכה אנשים מהפכניים שיבואו וישנו אותה מבפנים." הוא מסביר.


כמי שמכיר את מערכת החינוך מבפנים נושא הבעיות במערכת של היום הוא, לדבריו, סוגיה מורכבת אך לא בלתי פתירה. "אני חושב שבעיקר צריך לשנות את הגישה. הגישה מכוונת תוצאות ובעיני יש צורך בגישה מכוונת כישורים. ברגע שבונים אצל התלמידים כישורי חיים ומסייעים להם לפתח מיומנויות למידה, הם גם יצליחו."


"אנחנו לא צריכים לכוון רק לציוני בגרות. כשניהלתי את בית הספר במודיעין, עבדנו הרבה על אסטרטגיות למידה וכישורים. שמונים אחוזים מהתלמידים בבית הספר זכאים לבגרות, אחוז גבוה מאוד לבית ספר לנוער בסיכון. ההישגים האלה הגיעו כי עבדנו על תחושת המסוגלות, על חיזוק הערך העצמי, על היכולת לפרק אתגר לאתגרים קטנים יותר ולבצע משימה אחרי משימה בדרך ליעד. ההישגים האקדמיים צריכים להיות תוצאה, לא מטרה."


"הנקודה הזו הביאה גם אותי אישית להצלחה ולהתמודדות עם האתגרים לאורך החיים, וגם היום. נכון, היו לי פערים שהייתי צריך לצמצם, אך בגלל תחושת המסוגלות ידעתי שאני אוכל להתגבר ולהצליח. אני גם חושב שלא כולם מתאימים לאותה שיטה. כל אחד צריך למצוא את הדרך המיוחדת שלו ללמוד ולהצליח ולבחור את הבחירות שמתאימות לו." הוא מוסיף.

 

גולשים שאהבו את זה קראו גם:

 


"לימודים הם המפתח הכי טוב להצלחה ולשינוי בחיים"


לאנשים שמתלבטים לגבי בחירת לימודים והאפשרות שלהם להתגבר על הקושי, למיכאל חשוב להדגיש כי הלימודים יכולים לפתוח דלת לשינוי גדול בחיים. "לימודים הם המפתח הכי טוב להצלחה. הם הכלי הטוב ביותר למוביליות חברתית ולשינוי חברתי. מעבר לכך שהם מפתח לשינוי כלכלי בחיים, הם גם נותנים כלים לקבלת החלטות נכונות יותר, כישורי חיים שיכולים לעזור."


לדבריו, אמנם ההתחלה קשה אך התוצאות שוות הכל. "מדובר בהרבה עבודה קשה, כדי לעבור את זה צריך להסתכל הכי רחוק שיש. אני כל הזמן דמיינתי את הרגע שבו אני מקבל את התואר הראשון. כשהיה לי קשה, כשהייתי צריך להתמודד עם סיטואציות שבהן הרגשתי כל כך חסר ידע לעומת אחרים סביבי, לא היה לי פשוט אבל התרכזתי כל הזמן בטווח הארוך וברגע שכיוונתי אליו."


"אני לא חושב שיש מישהו שלא רוצה להצליח, כל אחד רוצה להצליח. בשביל להצליח צריך לא רק לעבוד קשה, אלא גם לעבוד נכון. זה אומר לבחור את המקום הנכון לך ללמוד וגם לבחור את המקצוע שבאמת יש לך אליו מוטיבציה פנימית. לא בוחרים לימודים בגלל כסף." הוא אומר.


"הוראה הוא תחום שנתן לי את המשמעות ואפשר לי לעשות משהו אדיר. הילד שנזרק מבית הספר הפך להיות האדם שבזכותו מאות ילדים יקבלו הזדמנות בחיים. אני מקבל היום הודעות מאנשים שהשתכנעו והלכו ללמוד, בהם גם הורים לילדים שקיבלו את ההחלטה בגיל מאוחר. זה שווה את הכל, את כל ההשקעה וכל המאמץ."


לדבריו, זמינות המידע והנגישות הגדולה דרך האינטרנט מציבים יתרון נוסף למי שמעוניינים להשלים פערים ולהתחיל ללמוד. "היום כל החומרים זמינים, מה שלא היה אפשרי בזמני. אני הייתי צריך לשבת בספרייה, לברור חומרים, לקרוא המון. ניגשתי אז לאחת המרצות ושאלתי אותה אילו ספרים אני חייב להכיר כדי לצמצם פערים וקראתי אותם. זו הייתה הרבה עבודה קשה, אבל הצלחתי."


עם זאת, הוא מודה שריבוי המידע יכול גם לגרום ללא מעט בלבול. "חלק מהקושי שאנשים מתמודדים איתו הוא הפחד מהלא ידוע. יש כל כך הרבה מידע בחוץ, כל כך הרבה אפשרויות לימודים ומוסדות ולא תמיד יודעים במה לבחור. חשוב לדעת שאפשר לקבל עזרה והכוונה כדי להוריד את רמת החששות."


"הלימודים הם לא דבר קל, אבל זה בהחלט דבר שמשתלם. גם חוויית ההצלחה מסייעת לתחושה הזו, כי כל דבר שמשיגים במאמץ גדול הוא משמעותי יותר."


רוצים לגלות עוד? מוזמנים ליום הפתוח שיתקיים במכללה האקדמית אחוה ב - 27/3/2019. לפרטים לחצו כאן