לימודי פסיכולוגיה לתואר, מה לומדים? סקר מוסדות מובילים ואיך מתקבלים?

עולם הפסיכולוגיה מעניין אותך? הצלחנו במשך השנים לאסוף במיוחד עבור המתעניינים בלימודי הפסיכולוגיה לתואר ראשון, מידע עדכני על  מגוון השילובים הקיימים במוסדות הלימוד: פסיכולוגיה ומדעי המדינה; לימודי פסיכולוגיה וכלכלה; תקשורת ופסיכולוגיה.


לחץ/י כאן ותקבל/י שירות בחינם שיחסוך לך הרבה זמן, כאבי ראש וגם כסף.

איפה ללמוד פסיכולוגיה? לחצו כאן לסקר המוסדות המובילים 
המידע באתר הועיל ל89% מהגולשים.
 
רוצה פרטים על
פסיכולוגיה?
שירות אישי חינם!

מלא/י פרטיך ונחזור אליך

לימודי תואר ראשון בפסיכולוגיה, להיות פסיכולוג  - למי זה מתאים? כמה זה עולה?

 

מאת: ד"ר ענת רפופורט

 

הפסיכולוגיה מהווה תחום מרכזי במדעי החברה והיא עוסקת בחקר הנפש, ההכרה וההתנהגות. בתרגום מיוונית הפסיכולוגיה היא מדע הנפש. ההגדרה המקובלת היום לתחום זה היא - חקר בני האדם. לפסיכולוגיה ארבע מטרות מרכזיות:

 
  • תיאור - מספר על סוג ההתנהגות של אנשים במצב מסוים
  • הסבר - משיב על השאלה: למה פועלים בני האדם בצורה זו או אחרת במצב נתון?
  • חיזוי - מנבא באיזה מצבים ינקטו בני אדם בדפוס התנהגותי זה או אחר
  • בקרה - מאפשרת שינוי דפוסי התנהגות 
 
חוקרים בתחום סבורים כי התנהגות האדם אינה מקרית. מאחוריה עומדים כללים מובהקים, שניתן לזהות ולאבחן, וביחס אליהם להחליט על דרך התמודדות רצויה. הבנת החוקים הקבועים אף מאפשרת לפסיכולוגים לחזות התנהגויות עתידיות של המטופל. הענף נחלק לתחומים שונים, שבמסגרתם נבחנים היבטים של התנהגויות, ומפותחות התייחסויות מגוונות.
 
עבודתו בפועל של הפסיכולוג

כדי לעבוד בפועל כפסיכולוג, יש לסיים תואר שני בפסיכולוגיה הכולל עבודת תזה וכן לעבור התמחות שבסופה מתקיימים מבחנים. זאת באחד מן המסלולים הבאים: פסיכולוגיה קלינית וקלינית של הילד, פסיכולוגיה תעסוקתית-ארגונית, פסיכולוגיה חינוכית, פסיכולוגיה שיקומית ופסיכולוגיה רפואית. מסלול מחקרי, למשל בפסיכולוגיה קוגניטיבית, אינו מצריך התמחות.
 

עבודתו של הפסיכולוג הקליני היא טיפולית פרטנית, המתבצעת בקליניקה פרטית או במוסדות לבריאות הנפש, כדוגמת עמותות (כמו למשל עמותת אנוש) או בתי חולים פסיכיאטריים. על הפסיכולוג הקליני לדעת להקשיב, לשקף רגשות, לקבל את המטופל כפי שהוא, לתמוך ולעודד. לצד זאת עליו לדעת גם לעמת את המטופל עם נקודות החולשה, כדי לאפשר שינוי וצמיחה.

עבודתו של הפסיכולוג הקליני של הילד מתבצעת על ידי משחק עמו. קיימים טיפולים המועברים במשותף להורה ולילד הנקראים טיפול דיאדי. גם הפסיכולוג החינוכי עובד באופן פרטני עם הורים וילדים, אך בנוסף לכך הוא עובד גם במוסדות החינוך של העיר כגון גנים ובתי ספר של החינוך הרגיל והחינוך המיוחד. שם מספק הפסיכולוג החינוכי סיוע לאנשי החינוך ולמנהלים בכל הנוגע לסוגיות פסיכולוגיות.

עבודתו של הפסיכולוג התעסוקתי היא באבחון ומיון עובדים לתפקידים המתאימים להם ביותר. הוא פועל למען ארגונים או למען הפרט, שאינו יודע באיזה מקצוע לבחור. דרך שיחות ומבחנים ביכולתו להבין מהו המסלול התעסוקתי המתאים לאדם. הפסיכולוג הארגוני עוסק ביעוץ ארגוני, הכולל אבחון של הבעיה בחברה או עסק ויעוץ למנהלים כיצד לפתור אותה. ביעוץ ארגוני מעבירים גם סדנאות שונות לעובדים.

עבודתו של הפסיכולוג הרפואי או השיקומי מתבצעת עם אנשים החולים במחלות פיזיות שונות וכוללת סיוע להם בהתמודדות עם מחלות אלו.

יכולות הנחוצות לפסיכולוג - תכונות אופי במקצוע

הפסיכולוג צריך להיות בעל יכולת לימוד טובה כדי להתמיד ולצלוח את מסלול ההכשרה. הוא נדרש להיות רגיש לזולת ובעל יכולת הקשבה טובה. עליו להיות יציב מבחינה רגשית, על מנת שלא יתערער מעיסוקו, הכולל מגע עם אנשים המתמודדים עם מחלות נפש. כמו כן, עליו להיות בעל יכולת ניתוח טובה, על מנת לאבחן את המטופל ולהבין את מקור סבלו.

פסיכולוג קליני צריך להיות בעל סבלנות לעבוד עם מטופלים במצב קליני קשה. פסיכולוג קליני של הילד ופסיכולוג חינוכי צריכים להיות בעלי אהבה לילדים והבנה של תהליכי ההתפתחות של האדם. פסיכולוג תעסוקתי-ארגוני צריך להיות בעל הבנה של הדרישות האישיותיות מבעלי תפקידים שונים. הפסיכולוג הארגוני נדרש להיות בעל כושר ביטוי ושכנוע, כדי להשפיע על מנהלים.

על הפסיכולוג הרפואי להכיר מחלות שונות ואת השפעתן על הפסיכולוגיה של החולה בהן. הוא צריך להיות אדם אופטימי, על מנת שיוכל לעודד מטופלים החולים במחלות קשות או חשוכות מרפא. הפסיכולוג השיקומי עובד לא מעט עם אוכלוסיית הקשישים, הסובלים ממחלות כדוגמת אלצהיימר. עליו להכיר מבחנים נוירופסיכולוגים, אשר בודקים מחלות מעין אלו. כמו כן, עליו להיות סבלני לגיל השלישי.

הפסיכולוג הקוגניטיבי עוסק בעיקר במחקר אקדמי אודות תהליכי חשיבה והכרה, למשל תהליכי רכישת שפה. עליו להיות בעל סקרנות אינטלקטואלית, יכולת ניסוח טובה ואנגלית ברמה טובה, כדי לכתוב מאמרים.
 

תנאי ההעסקה ומשכורות

בזמן ההתמחות משכורתו של הפסיכולוג היא נמוכה יחסית. לאחר מכן, הוא יכול לעבוד בקליניקה פרטית או כפרילנסר בארגונים שונים, וכך להרוויח משכורת גבוהה למדי.
 
מה לומדים?
 
במהלך הלימודים הסטודנטים רוכשים הבנה יסודית וכלי ניתוח ומחקר בכל היבטי התנהגות האדם, תוך לימוד כלים תיאורטיים ומעשיים. בתואר הסטודנטים נפגשים עם תחומי התוכן המגוונים של הפסיכולוגיה, ומתמקדים בפיתוח יכולות יצירתיות ובשיפור מיומנויות ביקורתיות מדעיות.
 
לימודי פסיכולוגיה אפשריים במסלול חד חוגי או במסלול דו חוגי, שבו יכולים להיות משולבים נושאים מתחומים כגון: מדעי ההתנהגות, כלכלה, ניהול, תקשורת, חינוך ועוד.
 
 
להלן מפורטים השילובים הנפוצים בתואר:
 
  • לימודי תואר ראשון בפסיכולוגיה וסוציולוגיה - הלימודים עוסקים בהתנהגויות האדם ובתהליכים הנפשיים המאפיינים אותן כמו גם בחקר החברה האנושית, על כל מרכיביה. התכנית המשולבת מעניקה לסטודנטים ידע, מיומנויות וכלים לניתוח החברה ומרכיביה, וכן לניתוח האישיות ונפש האדם.

 

  • לימודי פסיכולוגיה וניהול - בוגרי המסלול מחזיקים בידע מעמיק, במיומנויות שימושיות ובכלים רלוונטיים בשני התחומים. לימודי פסיכולוגיה וניהול עוסקים בתחומים הנוגעים להכרת ארגונים, לניהול עסקי ולפסיכולוגיה מחקרית ותיאורטית. בין התכנים הנלמדים במסלול: תיאוריות ארגוניות; ניהול הייצור, המימון והשיווק; חקר ביצועים; ניהול משאבי אנוש ועוד.

 

  • לימודי תקשורת ופסיכולוגיה - כוללים נושאים הנוגעים לחקר החברה האנושית, תרבותה, מרכיביה והשפעותיה וכן נושאים הנוגעים ללימודי התקשורת בהם עיתונות, אינטרנט, טלוויזיה ורדיו.

 

מלבד הנושאים העיוניים הרבים הנלמדים בתוכנית הכוללים תאוריות, מושגי יסוד ומחקרים בתחום הפסיכולוגיה, התכנית כוללת גם קורסים מעשיים, בהם הסטודנטים רוכשים את מיומנויותיו של הפסיכולוג בשדה הטיפולי והארגוני. מיומנויות אלה נרכשות במסגרת סדנאות חווייתיות של צמיחה אישית ומקצועית.

 

סטודנטים לתואר ראשון בפסיכולוגיה נדרשים לבחור באחד ממסלולי ההתמחויות המועדף עליהם ולרכוש בו שליטה מעמיקה. להלן הסבר קצר על ההתמחויות השונות:

 

  • חינוכית - בוחנת תהליכים חינוכיים ותהליכי שינוי בהתנהגות של תלמידים. התחום כולל טיפול בפרט ובמשפחה.
  • קלינית - עוסקת באיבחון ובטיפול של מצוקות אישיות ושל הפרעות התנהגותיות שונות.
  • ארגונית - עוסקת בבחינת הדינימיקה בין גורמים שונים בארגון ומתמקדת בהנדסת אנוש ובייעוץ ארגוני.
  • התפתחותית - עוסקת בחקר תקופות החיים משלב הילדות ועד לבגרות תוך הבנת התהליכים המשפיעים על המטופלים.
  • שיקומית - עוסקת באיבחון ובטיפול באנשים אשר חוו טראומה.

 

מהו משך זמן הלימודים? כמה שנים?
 
לימודי תואר ראשון בפסיכולוגיה נמשכים שלוש שנים.
 
בחלק מן המוסדות, כגון באוניברסיטה הפתוחה ובמרכזי הלימוד השונים שלה, יכולים המעוניינים בכך לפרוש את התואר על פני מספר רב יותר של שנים לפי צורכיהם.

יש לציין כי כדי לקבל רישיון פסיכולוג ולעסוק בטיפול יש צורך לעבור תהליך ממושך יותר, שאורכו הכולל בין 7 - 9 שנים. התהליך כולל 3 שנות תואר ראשון, כשנתיים של תואר שני והתמחות שאורכה בין שנתיים לארבע שנים.
  
כמה זה עולה?
 
במוסדות שבהם שכר הלימוד אוניברסיטאי עלות הלימודים היא כ - 10,198 שקלים לשנה (נכון לשנת תשפ"א), לעומת שכר לימוד גבוה יותר במכללות האקדמיות הפרטיות, שם תנאי הקבלה נוחים הרבה יותר.
 
היכן לומדים?
  
  • המסלול האקדמי המכללה למינהל (ראשון לציון): במכללה למינהל יכולים הסטודנטים לבחור בין שתי חטיבות: ניהול ותקשורת. הלימודים עוסקים בכל תחומי הפסיכולוגיה ומכינים את תלמידיהם לקראת ההתמחויות הנלמדות בתואר השני בפסיכולוגיה, שהכרחי להכשרה כמטפלים. התכנית גם באה לסייע לבוגריה לעבור את מבחני מתא"ם, שדרושים לצורך קבלה לתואר שני בפסיכולוגיה, ואכן רבים מבין הסטודנטים בתכנית עוברים את הבחינות הללו.

 

  • המכללה האקדמית כנרת (עמק הירדן - צפון): מתקיימים לימודי פסיכולוגיה במתכונת חד חוגית, הלימודים מקנים ידע נרחב תוך שימת דגש על הכנה לתואר השני בפסיכולוגיה. הלימודים כוללים התנסות בשדה.

 

  • אוניברסיטת חיפה: תכנית הלימודים באוניברסיטת חיפה מקנה לסטודנטים כלים בסיסיים בעולם הפסיכולוגיה ומניחה את התשתית לתחום הטיפול. במהלכה מנתחים סוגיות מחקריות מתחום התרפיה ומעולמות מדעי ההתנהגות, מדעי החברה.

 

  • אוניברסיטת אריאל בשומרון: הלימודים באוניברסיטת אריאל נמשכים שלוש שנים, ניתן לשלב את הלימודים עם מגוון של חוגים ומחלקות במסגרת לימודים דו חוגיים.
 
  • המכללה האקדמית אשקלון: לימודי הפסיכולוגיה במכללת אשקלון משלבים בין למידה עיונית לבין התנסות אמפירית מעשית. המכללה מציעה גם אפשרות ללימודים דו חוגיים, שמשלבים בין לימודי פסיכולוגיה לבין מקצועות משיקים כמדעי המדינה, לימודי סוציולוגיה או לימודי קרימינולוגיה.

 

  • אוניברסיטת בן גוריון - קמפוס אילת: בקמפוס אילת של אוניברסיטת בן גוריון מתקיימת תכנית לימודי פסיכולוגיה שאורכה כשלוש שנים, במהלכה נחשפים לידע רב אודות הגישות השונות בפסיכולוגיה. התואר המוענק הוא מטעם אוניברסיטת בן גוריון.
 
  • המכללה האקדמית תל חי (אצבע הגליל): במכללת תל חי מציעים מסלול לימודי פסיכולוגיה הכולל גם התנסות מעשית במסגרות טיפוליות וחינוכיות. הסטודנטים סוקרים את שלל התיאוריות והזרמים בעולם התרפיה ומפתחים במקביל גם כישורי מחקר פסיכולוגי.
 
  • אוניברסיטת רייכמן (הבינתחומי הרצליה): מסלול הלימודים באוניברסיטת רייכמן עוסק באופן מעמיק בדילמות ובאתגרים עמם מתמודדים מטפלים במסגרות טיפוליות ועסקיות. במהלך הלימודים הסטודנטים דנים בקשר שבין הפסיכולוגיה לתחומי דעת נוספים כניהול, ממשל, תקשורת ואף מדעי המחשב.

  

  • האקדמית תל אביב יפו: הלימודים נפרסים על פני 3 שנים ומתקיימים במסלול יום. מוצעות ההתמחויות הבאות: ניהול משאבי אנוש, חוויית משתמש, פסיכולוגיה של הספורט ופעילות גופנית, התמחות מורחבת במשאבי אנוש. התואר משלב גם קורסים בסוציולוגיה. 

 

אפשרויות תעסוקה

 

בוגרי תואר ראשון בפסיכולוגיה אינם מוסמכים לעבוד כפסיכולוגים, עם זאת הם יכולים לנצל את הידע שנרכש ולהשתלב במגוון תחומי ייעוץ והדרכה. ברוב המקרים בוגרי התואר משתלבים בתפקידים שונים בחברות כוח אדם, בחברות השמה או במחלקות משאבי אנוש בחברות שונות.

 

אלו מהם שלא מסתפקים במילוי תפקידים מסוג זה ושואפים לעסוק בפסיכולוגיה ולקבל הסמכה בתחום, נדרשים להמשיך ולהשלים תואר שני בפסיכולוגיה. רק בתום מסלול הלימודים לתואר שני , ולאחר השלמת תקופת ההתמחות הם יוכלו לקבל את ההסמכה ולעסוק בתחום. המוסמכים לעסוק בפסיכולוגיה עובדים לרוב בבתי חולים, במוסדות שיקומיים, או במרפאות פרטיות.

 

בוגרים מספרים

 

יניב, בן 28 מתל אביב, סיים לפני כשנתיים תואר ראשון בפסיכולוגיה באוניברסיטת תל אביב והחליט שלא להמשיך לתואר שני. כיום עובד יניב בחברת השמה גדולה כפסיכולוג תעסוקתי ומרוצה מאוד מעיסוקו. יניב מספר: "עם סיום הלימודים התלבטתי אם להמשיך לתואר שני בפסיכולוגיה קלינית ולהפוך למטפל אחד על אחד, אבל החלטתי שזה לא הכיוון שאני מחפש.

יותר עניין אותי לעבוד בחברה גדולה ולעזור לכמה שיותר אנשים למצוא את דרכם בחיים. כמובן שגם המסלול הארוך לקראת תעודת הפסיכולוג הקליני הרתיע אותי. התחלתי לחפש עבודה והופתעתי לגלות שיש לי אפשרויות רבות כפסיכולוג תעסוקתי בחברות כוח אדם, חברות השמה ואפילו בכמה חברות הייטק.

לאחר מספר ראיונות התקבלתי לחברת השמה גדולה, בה אני עובד כפסיכולוג תעסוקתי המייעץ ומסייע לאנשים רבים מדי יום. רבים כיום רוצים להחליף קריירה או שפוטרו מעבודתם והם מחפשים כיוון חדש. אני מדבר עם האנשים הללו ועוזר להם למצוא את דרכם בחיים. הסיפוק בעבודה הוא גדול וכל פעם שאני שומע על מישהו שהיה אצלי ומצא עבודה שמתאימה לו אני יודע שבחרתי במסלול הנכון.

 

שמרית מרעננה לעומת זאת, החליטה להמשיך לתואר שני במסלול של פסיכולוגיה קלינית. שמרית: "כל חיי חלמתי להיות פסיכולוגית ועכשיו אני מגשימה את החלום. הלימודים בתואר השני הם מרתקים אפילו יותר מלימודי התואר הראשון ובעוד שנה אתחיל את ההתמחות שלי באחד מבתי החולים בארץ. אין ספק שזהו מסלול ארוך וקשה אך בסוף הדרך אוכל לטפל באנשים וזה מה שכל חיי רציתי לעשות".

עזרנו לך? דרג אותנו:

שירות אישי חינם

צריך פרטים על פסיכולוגיה?

רוצה לדעת יותר על פסיכולוגיה?
רוצה שמוסדות הלימוד יחזרו אליך?

אנחנו באתר לימודים דואגים לך. נציגי השירות שלנו ישמחו לענות לך על שאלות בנושאי: תנאי קבלה, מלגות, עלויות, קורסים, משך הלימודים, הטבות וכו', אנו מזמינים אותך לנסות את השירות שלנו בחינם.

מתחייבים לא להעביר את פרטיך ללא אישור
חדש מוסדות לימוד פסיכולוגיה
טיפים ממומחים בנושא פסיכולוגיה
ורדה רזיאל ז`קונט
הפסיכולוגית ואשת התקשורת ורדה רזיאל ז'קונט מאמינה שאמפתיה ואכפתיות הם כלי חשוב לכל מטפל. "התכונות החשובות למטפלים טובים הן התעניינות עצומה באנשים, וגם יושר פנימי וחיצוני בלתי מתפשר. כמובן שגם אי אפשר בלי ניסיון שקשור בתובנות לגבי החיים, שחלק מהם רוכשים תוך כדי העבודה."
ורדה רזיאל ז`קונט
פסיכולוגית, סופרת, עיתונאית ואשת תקשורת
מחשבון תנאי קבלה תתקבל או לא?

לחיצה על חשב תוצאות
תציג בפניך מוסדות שעשויים להתאים

חוות דעת של סטודנטים:
פסיכולוגיה
(320) 4.1
רגב

רגב

09/12/2023
5/ 3

אוניברסיטת רייכמן (הבינתחומי)

מה אתה אוהב/לא אוהב במוסד הלימודים?

באוניברסיטת רייכמן לא שמים דגש גדול על טיפוח התחום החברתי. למשל ימי סטודנט וכל מיני אירועים חברתיים  קרא עוד...

על הקמפוס

אוניברסיטת רייכמן היא מקום נקי ומטופח אך חסר מתקנים נוחים עבור הסטודנטים. חסרות קפיטריות ופינות ישי קרא עוד...

טיפים

לבוא לימים פתוחים ולשמוע מחברים סטודנטים, יכול להיות שתתחברו למוסד, כל אחד ומה שהוא מחפש. להירשם לכל קרא עוד...

זויה

זויה

18/06/2023
5/ 4

אוניברסיטת אריאל

מה אתה אוהב/לא אוהב במוסד הלימודים?

המרצים מקצועיים ויש מעורבות הדדית בין הסטודנטים. לצערי האוניברסיטה עצמה מתעניינת רק בכסף של הסטודנטי קרא עוד...

על הקמפוס

קמפוס לא נגיש. תמיד יש מצוקת חניות. תחבורה ציבורית באריאל זה בגדר המלצה

טיפים

המסלול של פסיכולוגיה, במיוחד עם שילוב קרימינולוגיה, דורש המון זמן והשקעה. ולמי שעובד פשוט אין מספיק  קרא עוד...

נסיה

נסיה

19/11/2019
5/ 5

אוניברסיטת אריאל

מה אתה אוהב/לא אוהב במוסד הלימודים?

לא היו מקומות בקורסים, לא עונים לפניות בזמן.

על הקמפוס

בקמפוס תמיד רואים חיוכים ויש אווירה טובה, המרצים עומדים בזמנים, הקפיטריה לא מותאמת לתקציב הסטודנטים.

טיפים

עבורי המסלול מתאים כיון שאני רוצה להמשיך לתואר שני בייעוץ חינוכי, כך שהוא לא תורם להתקדמות בקריירה א קרא עוד...

שאלות הגולשים בנושא
פסיכותרפיה מול פסיכולוגיה קלינית
הסבה לפסיכולוגיה במסלול מקוצר
כמה מרוויח פסיכולוג בממוצע?
מה כדאי ללמוד - עבודה סוציאלית או פסיכולוגיה?
במה ניתן לעבוד אחרי תואר ראשון בפסיכולוגיה?
האם כדאי ללמוד תואר ראשון בפסיכולוגיה בעמק יזרעאל?
קבלה ללימודי המשך בפסיכולוגיה ללא מתאם
התאמה לתפקיד פסיכולוגי/ת
מאת: ד"ר ענת רפופורט

לפנייך מספר אמירות, יש לדרג אותן בסולם של אחד עד שלוש. כאשר 1 מדורג כנמוך ביותר (האמירה לא מאפיינת אותך) ו - 3 כגבוה ביותר (מאוד מאפיינת אותך).
נותרו לך עוד 20 שאלות
  • (מ: 1 - במידה מועטה, עד 3 - במידה רבה)
  • (מ: 1 - במידה מועטה, עד 3 - במידה רבה)
  • (מ: 1 - במידה מועטה, עד 3 - במידה רבה)
  • (מ: 1 - במידה מועטה, עד 3 - במידה רבה)