רוצה פרטים על לימודי הנדסת מזון?
שירות אישי חינם!

מלא/י פרטיך ונחזור אליך

תואר ראשון בהנדסת מזון

רוצה לדעת על לימודי הנדסת מזון? אנחנו רוצים לעזור לך!

דרכנו תוכל לקבל את כל התשובות לכל השאלות, לרבות איפה אפשר ללמוד, תנאי קבלה למסלולים השונים, מלגות, מה העלויות ועוד. 

לחץ/י כאן ותקבל/י שירות בחינם
שיחסוך לך הרבה זמן, כאבי ראש וגם כסף ...

המידע באתר הועיל ל89% מהגולשים.
 

עזרנו גם לך? דרג אותנו:


תואר בהנדסת מזון

 

מבין כל תחומי ההנדסה, לימודי הנדסת מזון נחשבים למעניינים במיוחד מכיוון שהם עוסקים בתחום המוכר לכולנו מחיי היום יום - תחום מזון. לימודי הנדסת מזון הינם לימודים המתעסקים בתעשיית ההנדסה אשר מתייחסת למרכיבי ייצור ועיבוד של מזון.

 

בנוסף לכך, לימודי הנדסת מזון כוללים בתוכם גם עקרונות מתחום הנדסה כימית, הנדסה חקלאית וביוטכנולוגיה אשר קשורים לרכיבי מזון שונים. אז מה בעצם כולל תפקידם של מהנדסי המזון השונים הקיימים בתעשייה?

 

 

מהו מהנדס מזון?

 

מהנדסי המזון הינם האחראיים הכמעט בלעדיים לפיתוחם של מוצרי המזון החדשים, החל משלב המחקר והפיתוח, דרך הייצור והשיווק של חומרי הגלם ועד לבקרת איכותו של המוצר הסופי. הנדסת מזון כוללת בתוכה פעילויות נרחבות וענפות. ביניהן: עבודה עם מכונות לייצור מזון, תהליכים לייצור מזון, בזמן ייצור המזון: יישום תהליכי אבטחת מזון ושימור מזון, בקרת איכות על ייצור מזון, פיקוח על המזון ובריאות הציבור, תהליכים ביוטכנולוגיים של ייצור המזון, בחירה ועיצוב של אריזת מזון ועוד.

 

מה לומדים?

 

לימודי הנדסת מזון וביוטכנולוגיה מוצעים במספר מסלולים: ניתן ללמוד תחום זה במסגרת מסלול משולב עם לימודי כימיה או לחלופין עם לימודי ביולוגיה. לימודים אלה מעניקים לבוגרים תואר B.Sc בהנדסת מזון וביוטכנולוגיה וכן תואר נוסף B.A תלת שנתי בכימיה או בביולוגיה. תואר זה מוכר על ידי המל"ג, המועצה להשכלה גבוהה.

 

לימודי הנדסת המזון כוללים בתוכם את מגוון המקצועות המדעיים ההכרחיים לתואר בהנדסה ככלל ולתחום המזון בפרט, ביניהם: פיזיקה, כימיה, מתמטיקה ומחשבים. לימודים אלו נחשבים ללימודי הבסיס ונפרשים על גבי שלושת- ארבעת הסמסטרים הראשונים במהלך הלימודים לתואר.

 

בהמשך תוכנית זו, לומדים הסטודנטים קורסים נוספים אשר קרובים יותר לתחום עיסוקם העתידי:

 

מיקרוביולוגיה, אימונולוגיה, ביוטכנולוגיה, תהליכי יסוד בהנדסת ביוטכנולוגיה ובהנדסת מזון ולעיתים גם הנדסה גנטית. הלימודים לתואר ראשון בהנדסת מזון מקנים גם ידע בקורסים מעולם המזון עצמו: בחישת מזון, טכנולוגית אפייה וכו’.

 

בנוסף קיימים תארים בהנדסת מזון המשלבים גם קורסים לא מדעיים הקשורים לתעשיית המזון, כגון: בקרת איכות, תהליכי בקרה, תכנון מפעלים, אריזה, ניהול, כלכלה ועוד. הלימודים בתחום הנדסת המזון הינם לימודים אינטנסיביים וכוללם חומר תיאורטי רב לצד תרגול רב והשתתפות בהרצאות של מומחים מהתחום.

 

היכן לומדים וכמה זמן?

 

אוניברסיטאות ומכללות רבות ברחבי הארץ מציעות לימודים לתואר ראשון בתחומי הנדסת המזון, ביניהן :

 

  • הטכניון- מכון טכנולוגי לישראל
  • האוניברסיטה העברית בירושלים
  • המכללה האקדמית להנדסה בראודה בכרמיאל- תואר הנדסת ביוטכנולוגיה בהתמחות הנדסת מזון

 

הלימודים לתואר בהנדסת מזון במרבית מוסדות הלימוד להשכלה גבוהה אורכים כארבע שנות לימוד הכוללות בתוכן סטאז’.

 

תנאי קבלה ללימודי הנדסת מזון?

 

ללימודי הנדסת מזון יתקבלו מועמדים שיימלאו אחר תנאי הקבלה הבאים:

 

  • בעלי תעודת בגרות מלאה
  • בגרות באנגלית – ברמת 4 יח"ל לפחות
  • בגרות במתמטיקה- ברמת 4 יח"ל לפחות (לחלופין ניתן להציג תעודה שוות ערך לבגרות או ציוני מכינה).
  • ציון פסיכומטרי / ציון מצרף
  • ציון סכם 87 עד 85.

 

* תנאי הקבלה עשויים להשתנות בין מוסדות הלימוד השונים.

 

ההבדל בין תואר בהנדסת מזון לבין תואר במדעי המזון

 

מדעי התזונה הוא תחום קליני-טיפולי, ואינו קשור לטכנולוגיה של המזון. במסגרת לימודי מדעי התזונה לומדים הסטודנטים על הרכב המזון ותהליכי הייצור שלו. בוגרי לימודי מדעי התזונה נדרשים להתמחות של חצי שנה והתעסוקה היא ברובה קלינית-ייעוצית.
הנדסת מזון או הנדסת מזון וביוטכנולוגיה היא מקצוע הנדסי המקנה לבוגריו את התואר מהנדס.

 

תכנית הלימודים לתואר בהנדסת מזון נמשכת ארבע שנים, והיא מכוונת אל אנשים המעוניינים להתברג בתעשיית המזון. ישנו דגש בתכנית הלימודים על פרקים בהנדסה ובטכנולוגיה, וכן על נושאים בביולוגיה. בנוסף, הנדסת מזון עוסקת בהיבטי הייצור, התהליכים והמכונות המשולבות בתהליך.

 

ההבדל בין ביוכימיה ומדעי המזון (טכנולוגיית מזון) לבין הנדסת מזון?

 

בראיה כללית התחומים קרובים אחד לשני. בהנדסת מזון מושם דגש על המערכות המעשיות שמעורבות בתהליך הייצור וכן לתהליכים התעשייתים. בביוכימיה ומדעי המזון לעומת זאת, עוסקים יותר בתהליכים הכימיים ובצד המחקרי.

 

הנדסת מזון וביוטכנולוגיה


לימודי הנדסת ביוטכנולוגיה ומזון מתמקדים בשימוש במערכות ביולוגיות לצורכי תעשיית המזון והחקלאות. הסטודנטים לומדים כיצד לנצל תהליכים ביוטכנולוגיים בייצור של מוצרים חדשים, פיתוח מזונות ייעודיים ותוספים והארכת חיי מדף. נכון להיום, הלימודים מתקיימים בטכניון בחיפה.
 

מהו השכר הממוצע במשק של מהנדס מזון?

 

בוגרי לימודי הנדסת מזון שישתלבו לדוגמא במפעלי מזון ירווחיו שכר התחלתי של 8000 ₪ בממוצע. שכר זה צפוי להשתפר עם צבירת ניסיון בתחום.

 

אפשרויות תעסוקה

 

בתום לימודי הנדסת המזון, בוגרי הפקולטות השונות מועסקים בתפקידים שונים ומגוונים כגון: עבודה כמהנדסים בתעשיית המזון, מהנדסים בתעשייה הביוטכנולוגית, בתעשיית התרופות הפארמצבטית, במוסדות מחקר, בתפקידי טכנולוג מזון במפעלי מזון, במכוני תקינה כבקרי איכות, במוסדות ממשלתיים הקשורים בפיקוח על תעשיות המזון, בחברות תכנון, בחברות ייעוץ, הדרכה ושיווק ועוד.

 

 

מהן האפשרויות ללימודי המשך בתחום הנדסת מזון / ביוטכולוגיה?

 

בוגרי לימודי הנדסת מזון יכולים להמשיך לתארים מתקדמים יותר בתחום הנדסה כימית, הנדסת ביוטכנולוגיה או הנדסת חומרים. ייתכן שבמסלולים מסויימים יידרשו בוגרי לימודי הנדסת מזון ללמוד גם מספר קורסי השלמה.

שירות אישי חינם

צריך פרטים על לימודי הנדסת מזון?

רוצה לדעת יותר על לימודי הנדסת מזון?
רוצה שמוסדות הלימוד יחזרו אליך?

אנחנו באתר לימודים דואגים לך. נציגי השירות שלנו ישמחו לענות לך על שאלות בנושאי: תנאי קבלה, מלגות, עלויות, קורסים, משך הלימודים, הטבות וכו', אנו מזמינים אותך לנסות את השירות שלנו בחינם.

מתחייבים לא להעביר את פרטיך ללא אישור
מוסדות לימוד לימודי הנדסת מזון
שאלות הגולשים בנושא
מה ללמוד - הנדסת מזון או הנדסת כימיה?
לימודי הנדסת מזון ברחובות
הנדסת מזון בטכניון או ביוכימיה ומדעי המזון בפקולטה לחקלאות
לימודי הנדסת מזון - שכר התחלתי
השוני בין הנדסת מזון / מדעי מזון
הבדל בין הנדסת מזון למדעי המזון?
תנאי קבלה - תואר ראשון בהנדסת מזון