לימודי הנדסה לתואר ראשון

עולם ההנדסה מעניין אותך?  אספנו את כל המידע על מקצועות ההנדסה לרבות  סוגי מסלולים, כגון: הנדסת מכונות, הנדסת חשמל, הנדסת תוכנה ומחשבים, הנדסת בניין, תעשייה וניהול, ביו רפואית, כימיה עוד. בנוסף שאלנו מעל 3,000 סטודנטים להנדסה את כל השאלות המעניינות בתחום. יש לך שאלה?


לחץ/י כאן ותקבל/י שירות בחינם שיחסוך לך הרבה זמן, כאבי ראש וגם כסף.
המידע באתר הועיל ל89% מהגולשים.
 
רוצה פרטים על
מקצועות ההנדסה?
שירות אישי חינם!

מלא/י פרטיך ונחזור אליך

לימודי הנדסה - בדרך לתואר מהנדס 

 

מאת: ד"ר ענת רפופורט

מהנדסים הם אנשי הפתרונות, האחראים גם על תהליכי חיסכון, שיפור והתייעלות בייצור ובעבודה. לשם כך, הם עושים שימוש בעקרונות מדעיים ומתמטיים כדי לבדוק ולפתח שיטות חדשות ומוצרים המותאמים לצרכי החברה והמשק. המהנדס יכול להתמחות בתכנון של המוצרים עצמם, של מכונות הייצור או של מערכות תעשייתיות ומפעלים.

 

מבין המהנדסים יש כאלה המתמחים בנושא של אבטחת איכות או בתחום יעילות העבודה בפסי הייצור. אחרים עוסקים בעיקר בפיתוח של חומרי גלם, המשפרים את הביצועים של מוצרים היוצאים לשוק המסחרי. בענף האנרגיה פועלים מהנדסים המייעלים את אופני אספקת הכוח והחשמל לכל המדינה.

 

לימודי הנדסה אינם לימודים קלים, אך הם בכל זאת מרתקים. העבודה עצמה שונה מאד מהחוויה באוניברסיטה, וכוללת מפגש עם מעצבים, סיעור מוחות בסביבת שרטוט ממוחשבת, משא ומתן מול ספקים ומעורבות בבנייה ובייצור במפעלים לפי תכניות מוגדרות היטב. אנשי מקצוע בתחום ההנדסה ממליצים לצעירים, בדרך כלל, לפנות למסלול רחב ומגוון כמה שיותר, שיוכל לפתוח להם דלתות רבות בהמשך. 

 

קהל יעד

 

העוסקים בתחום משתמשים במדע ובטכנולוגיה לצרכי האנושות. הם אמונים על פיתוח וייצור פתרונות מקוריים ויצירתיים בתחום התמחותם ולכן הם נדרשים לידע מעמיק ולחשיבה אנליטית ויצירתית.


הלימודים מתאימים במיוחד לבעלי זיקה לתחומים ריאליים ולעולם הטכנולוגיה, לאנשים פרקטיים ולוגיים שרואים את התמונה הגדולה ויודעים לחשוב מחוץ לקופסה. הם יכולים להתאים לבוגרי מגמות ריאליות בתיכון (כגון פיזיקה או מחשבים), אולם מתאימים גם למי שלא למדו מקצועות כמותיים (במקרים אלה נדרשת בדרך כלל השלמת מכינה טרם הלימודים).

 

מכיוון שקיימים מסלולי התמחות רבים, הלימודים יכולים להתאים לבעלי תחומי עניין שונים (בניין, חשמל, מכונות, כימיה וכדומה). כל מסלול יכול להוביל לאפיקי קריירה שונים ומבוקשים.

 

  

עבודתו בפועל של המהנדס


באופן כללי עבודתו של המהנדס היא לפתח מוצרים חדשים בתחום התמחותו, לתכנן מוצרים ולבקר את תקינותם בפועל. כמו כן, הוא פותר בעיות העולות בעת תהליך הבקרה או לאחר שהמוצר היה בשימוש של לקוחות. הוא עובד בדרך כלל בצוות של מהנדסים. ישנם גם אנשי מקצוע אשר עובדים ישירות מול לקוחות. כך לדוגמה מהנדס תוכנה המסייע ללקוחות להטמיע את התוכנה שפותחה, בתוך ארגון.


איש המקצוע משתמש בעבודתו בתוכנות מחשב ספציפיות לתחום בו הוא עוסק. עליו לנתח נתונים מספריים או מדעיים ולהסיק מהם מסקנות יישומיות. חלק מאנשי המקצוע עובדים במעבדה. כך למשל, בתחומי הכימיה והביוטכנולוגיה מועסקים לעיתים בחברות המשתייכות לתעשיית התרופות. יש להביא בחשבון כי העבודה במעבדה לרוב אינה כרוכה בתקשורת רבה עם אנשים.


בישראל, מהנדסים רבים עובדים בתעשיית ההייטק ובתעשייה הבטחונית. תעשיית ההייטק זקוקה בעיקר לאנשי תוכנה, אלקטרוניקה וביו-רפואה. התעשייה הביטחונית, המפתחת ומייצרת כלי נשק, זקוקה בעיקר למומחים בתחומים מכונות, אווירונאוטיקה ותעשייה וניהול, שיעסקו בניהול הייצור ובניהול פרויקטים שונים.


מהנדסים המעוניינים להתקדם באפיק ניהולי יכולים להתקדם בתחילה לאפיק של ראש צוות. בהמשך באפשרותם להתקדם לתפקידי ניהול בכירים יותר כגון תפקיד של סמנכ”ל חטיבה טכנית, או אף למנכ”ל. בחלק מן הארגונים, הקידום לתפקידי ניהול בכירים יותר דורש השכלה בתחום הניהול, לכן מהנדסים רבים משלימים לימודי תואר שני במנהל עסקים.


יכולות ותכונות הנחוצות לתפקיד מהנדס


המהנדס צריך להיות בעל חשיבה לוגית ומתמטית טובה וכן כישורים טכניים, כדי שיוכל לצלוח את לימודי ההנדסה ולהצליח לפתור בעיות בתפקידו בשטח. עליו להיות מסודר, יסודי ושיטתי בעבודתו, כדי להיות מסוגל לתעד את מה שעשה, ולבצע תפקידי תכנון ובקרה. בד בבד, הוא נדרש גם להיות מעשי ומשימתי, כדי לעמוד בלוחות הזמנים שנקבעו לפרוייקט שבמסגרתו הוא פועל.


מבחינה בינאישית, על המהנדס להיות מסוגל לשתף פעולה בצוות וליצור יחסי עבודה תקינים עם קולגות וכן עם ראש הצוות. מהנדסים שהם פתוחים וחברותיים, יתאימו גם לביצוע תפקידים שונים מול לקוחות כגון תפקידי הדרכה והטמעה וכן תפקידים הכרוכים בשיווק המוצר. בהייטק תפקידים כאלו כרוכים לא פעם בנסיעות לחו”ל ודורשים שליטה טובה בשפה האנגלית.


מי שניחנים בחשיבה יצירתית, יוכלו לבטא אותה בעבודה בצוות המפתח מוצרים חדשים. אם הם גם בעלי ראייה עסקית וכישורי יזמות, הם יוכלו לפתוח עסק משל עצמם או להקים סטארט אפ. לעומת זאת, מהנדסים בעלי צורך ביציבות תעסוקתיות ורתיעה מסיכונים, יוכלו להשתלב בעבודה בצבא, למשל כמהנדס אזרחי או במשרדי ממשלה כגון מהנדס אנרגיה וגז במשרד האנרגיה.


מהנדסים שאפתניים, המעוניינים להתקדם ניהולית והם בעלי יכולת להוביל אנשים, מתאימים לתפקידי ניהול טכני. כדי להתפתח לתפקידי ניהול בכירים יש צורך בראייה מערכתית ורחבה וביכולת לנהל תקציב באופן עצמאי. מהנדסים המעוניינים לצמוח, אך לא לתפקידי ניהול אלא לתפקידים מקצועיים, יכולים להמשיך לתואר שני ושלישי ולהשתלב בעבודה מחקרית באקדמיה או בתעשיית התרופות או בצבא.


תנאי ההעסקה - שכר מהנדסים


משכורתו של מהנדס גבוהה מן השכר הממוצע במשק. העבודה יכולה להיות רווחית ביותר למי שמשתלב בתעשיית ההייטק ולבעלי תפקידי ניהול בכירים. יש להביא בחשבון שתפקידים אלו כרוכים בשעות עבודה מרובות ובהתמודדות עם לחץ ועומס רב במהלך העבודה היומיומית.

 

מסלולי לימוד

 

אם בעבר נחלקו הפקולטות להנדסה לשלוש או ארבע מחלקות, הרי שהיום כל פקולטה באוניברסיטה או במכללה מכילה מחלקות רבות. כיום ישנן מגוון התמחויות ומחלקות בפקולטות. הנה רשימה חלקית של תחומי הלימוד:

 


בשנים הראשונות ללימודים מתמקדים בלימוד מקצועות היסוד המדעיים: מתמטיקה, פיזיקה, כימיה וכדומה. עם ההתקדמות בשלבי התכנית לתואר הראשון, הלימודים נעשים ממוקדים יותר לתחום ההתמחות הנבחר.

חשוב לדעת, כי הלימודים דורשים השקעה רבה מצד הסטודנט, זאת על מנת שיגיע בהצלחה לסיום התואר.

 

מסלולים מבוקשים

מבין התחומים השונים, המסלולים המבוקשים והנפוצים ביותר כוללים הנדסת חשמל, כימיה, תעשייה וניהול, מחשבים, מכונות ובניין. להלן פירוט על מקצת תחומי הלימוד העיקריים:

 

  • הנדסת תעשייה וניהול - מתמקדת בהבנת התנהגותן של מערכות פיזיקליות ושל כח האדם הפועל במערכות התעשייה והשירותים. העוסקים בתחום אמונים על תכנון, שיפור והפעלה של מערכות משולבות אדם, ציוד וחומרים ולכן הם נדרשים לידע נרחב הן בתחומי הטכנולוגיה והן בתחומי מדעי החברה והניהול. הלימודים בתחום משלבים קורסים בהנדסה, במחשוב ובניהול ומאפשרים לסטודנטים לבחור להתמחות במערכות מידע , בניהול התפעול ועוד.

 

  • לימודי הנדסת תוכנה מכשירים אנשי מקצוע לעסוק בכל שלבי הפיתוח והתחזוקה של התוכנה מניתוח, תכנון, יישום, בדיקה, תחזוקה, הערכה ועד הסבה של תוכנה. בתוכנית נלמדים מקצועות הבסיס במתמטיקה ובמדעי המחשב וכן בתקשורת ובעיבוד אותות ותמונות.

 

  • הנדסה אזרחית וסביבתית - הלימודים בתחום זה מכשירים מהנדסים לעסוק בתכנון, בתוכן ובביצוע של מבנים ומערכות . הסטודנטים יוכלו לבחור מבין ההתמחויות הבאות: ניהול ובנייה, תחבורה, מבנים, משאבי מים וסביבה או התמחות כללית.

 

  • לימודי הנדסה כימית - מכשירים מהנדסים שתפקידם הוא ליישם את כללי הכימיה כדי לפתור בעיות בייצור חומרים או באפשרויות השימוש בהם. התחומים בהם עוסקים המהנדסים הכימיים כוללים: מניעה וטיפול בזיהום אוויר ומקורות מים, פיתוח דרכים יעילות לניצול אנרגיה ממקורות מגוונים, ייצור תרופות ותכשירי קוסמטיקה, ועוד.

 

איפה לומדים?

  • אוניברסיטת בן-גוריון (באר שבע): בפקולטה מתקיימים לימודים במגוון תחומים כגון בניין, מכונות, תעשייה וניהול, תוכנה, מערכות מידע, חומרים, ביורפואית ועוד.

 

  • אוניברסיטת בן-גוריון באילת: באוניברסיטת בן-גוריון באילת קיימת אפשרות ללמוד במסלול שנה א' בהנדסה. בתכנית זו לומדים את השנה הראשונה באוניברסיטת בן-גוריון באילת ולאחר מכן ניתן להמשיך את התואר באוניברסיטת בן-גוריון בנגב (בבאר שבע).

 

  • אוניברסיטת אריאל בשומרון: בין התחומים הנלמדים באוניברסיטה נכללים תעשייה וניהול, מכונות מכטרוניקה, חשמל ואלקטרוניקה, אזרחית וכימית.

 

  • אפקה - המכללה האקדמית להנדסה (תל אביב): באפקה מתקיימים לימודים לתואר ראשון בהנדסת חשמל, בהנדסה מכנית, בהנדסת תעשייה וניהול, בהנדסה רפואית, ובהנדסת תוכנה. ניתן ללמוד תואר ראשון גם בתחומים נוספים, בהם מדעי המחשב ומדעי הנתונים.

 

  • SCE המכללה האקדמית להנדסה ע"ש סמי שמעון (באר שבע ואשדוד): ניתן ללמוד במסלולים חשמל ואלקטרוניקה, בניין, מכונות, כימית, תוכנה, תעשייה וניהול.

 

  • עזריאלי המכללה האקדמית להנדסה (ירושלים): תחומי הלימוד במכללה כוללים תוכנה, תעשייה וניהול, מכונות, חומרים, חשמל ואלקטרוניקה, פרמצבטית. ניתן לשלב חלק מהתחומים עם מדעי המחשב.

 

  • המכללה האקדמית כנרת (עמק הירדן - צפון): מתקיימים לימודים בתחומים תוכנה, חשמל ואלקטרוניקה, תעשיות מים, אנרגיה וגז טבעי, איכות ואמינות בתעשיית האלקטרוניקה.

 

  • המרכז האקדמי רופין (עמק חפר - השרון): במרכז האקדמי רופין ניתן ללמוד במסלולי חשמל ואלקטרוניקה, מחשבים או תעשייה וניהול, בהתמחויות שונות.

 

  • המכללה האקדמית להנדסה בראודה בכרמיאל: ניתן ללמוד מגוון תחומים הנדסיים כגון תעשייה וניהול, תוכנה, מכונות, חשמל ואלקטרוניקה, ביוטכנולוגיה ומערכות מידע.

 

  • המכללה האקדמית ספיר (שער הנגב - דרום): במכללה האקדמית ספיר ניתן ללמוד במסלול שנה א' להנדסה, שבו לומדים שנה אחת במכללה ואחריה ממשיכים לשלל מחלקות ללימודי הנדסה באוניברסיטת בן-גוריון ובמוסדות נוספים.

 

  • הטכניון (חיפה): מוסד אקדמי המתמקד במקצועות ההנדסיים והמדעיים, נכלל בין האוניברסיטאות הציבוריות בישראל.

 

  • האוניברסיטה העברית (ירושלים): באוניברסיטה העברית מציעים מסלול הנדסת חשמל ומחשבים. ניתן ללמוד גם במסלול משותף עם פיזיקה יישומית.

 

מה משך הלימודים?

 

לימודי הנדסה מתפרשים בדרך כלל על פני ארבע שנים ומזכים את בוגריהם בתואר B.Sc.

 

 

בוגרים מספרים

 

קובי מאשקלון בחר בתחום של הנדסת בניין וכיום הוא מתכנן בניינים ברחבי הארץ בחברה העוסקת בכך. קובי: "תמיד ידעתי שהנדסה זה הכיוון שלי והלימודים רק עזרו לי להתכוונן לתחום הבניין. אני מאוד אוהב לתכנן בניינים ובתים מסוגים אחרים ועם התואר שרכשתי אני יכול לעשות את זה כל יום. העבודה היא מורכבת והאחריות היא גדולה, אך בעוד כמה שנים כשאראה את הבניין הראשון שתכננתי אני בטוח שההרגשה תהיה נהדרת".

 

ניר מרמת גן בחר לעומת זאת במסלול של הנדסת מחשבים וכיום הוא מתכנת בכיר באינטל ישראל.


ניר: "סיימתי את הלימודים ומייד התקבלתי לאינטל ומזה כעשר שנים אני עובד בחברה. התחלתי כבודק תוכנה, לאחר מכן הפכתי למתכנת וכיום אני ראש צוות האחראי על 12 מתכנתים. העבודה היא מעניינת מאוד מכיוון שאנחנו עוסקים בטכנולוגיות שונות הקשורות לאינטרנט וגם השכר הוא גבוה יחסית למקובל במשק".

רויטל מירושלים למדה הנדסה כימית וכיום היא עובדת בחברת תרופות גדולה. רויטל: "אין דבר יותר מספק מאשר לעזור בפיתוח של תרופה חדשה. כבר בתיכון נמשכתי לתחום הכימיה וכשהתקבלתי ללימודים ידעתי שעם סיום התואר אעבוד בתחום התרופות. נכון שהמשכורות הן לא כמו המשכורות בתחום ההייטק, אבל בעבודה היא מרתקת ויש לי חלק לא קטן בהצלת חיי אדם".

לסיכום ניתן לראות כי אפשרויות העבודה בתחום הן רבות ומגוונות וכי כל אחד פשוט צריך לבחור את הנושא האהוב עליו. למהנדסים טובים תמיד יהיה ביקוש גדול, ואין זה משנה מאיזה תחום הם מגיעים - תמיד צריך אנשי מקצוע איכותיים.

 

עזרנו לך? דרג אותנו:

שירות אישי חינם

צריך פרטים על מקצועות ההנדסה?

רוצה לדעת יותר על מקצועות ההנדסה?
רוצה שמוסדות הלימוד יחזרו אליך?

אנחנו באתר לימודים דואגים לך. נציגי השירות שלנו ישמחו לענות לך על שאלות בנושאי: תנאי קבלה, מלגות, עלויות, קורסים, משך הלימודים, הטבות וכו', אנו מזמינים אותך לנסות את השירות שלנו בחינם.

מתחייבים לא להעביר את פרטיך ללא אישור
חדש מוסדות לימוד מקצועות ההנדסה
טיפים ממומחים בנושא הנדסה
ד"ר תמי אמיר
לימודי הנדסת החשמל מתמקדים בתחומי חשמל ואלקטרוניקה, אלקטרואופטיקה ועוד תחומים מדעיים מופשטים. ככל שתהיה בעל סבלנות ואהבה למדע ולנתונים מופשטים, כך יהיה לך יותר קל ונעים בלימודים. כדאי שתהיה אדם מדויק ורציונלי שמסוגל מצד אחד להתמודד לבד עם נתונים ואתגרים ומהצד השני מומלץ שתלמד לעבוד כחלק מצוות. הדבר עשוי להקל עליך להבין דברים שאינך יודע ולהסביר לחבריך דברים בהם אתה טוב. גם לאחר הלימודים, חשוב שתדע שמיומנויות חברתיות יוכלו לסייע לך להשתלב בעבודה באופן מהיר יותר ולהיות איש מקצוע טוב יותר.
ככל שתהי קרא עוד...
ד"ר תמי אמיר
מנהלת המדור לייעוץ לימודי באוניברסיטת ת"א
מחשבון תנאי קבלה תתקבל או לא?

לחיצה על חשב תוצאות
תציג בפניך מוסדות שעשויים להתאים

חוות דעת של סטודנטים:
הנדסה
(3,141) 4.0
ליאב

ליאב

14/01/2024
5/ 5

מכללת אפקה

מה אתה אוהב/לא אוהב במוסד הלימודים?

קל להגיע, גמישות ואכפתיות כלפי הסטודנטים. מתחשבים בתקופת המילואים.

על הקמפוס

קמפוס שנותן הרגשה של בית, יש מגוון מסלולי לימוד, יש תמיד מענה לכל שאלה במגוון ערוצי תקשורת.

טיפים

כדאי מאוד ללמוד באפקה, יש אפשרות להשלים חומר במגוון דרכים, נוח מאוד להתנייד בתחבורה ציבורית. אין צור קרא עוד...

דוד

דוד

27/12/2023
5/ 4

אוניברסיטת בר-אילן

מה אתה אוהב/לא אוהב במוסד הלימודים?

הזום, תהליך חדש ומעצבן פעם היה מגע בין אישי בין סטודנט למרצה, היום הכל מול מסך וקשה ללמוד

על הקמפוס

המרצים רוב רובם נחמדים ודואגים להעברת החומר, יש אי סדר עם הזום וקשה ללמוד באמת כשיש רעש, לפעמים בגלל קרא עוד...

טיפים

להתחיל, ולבדוק עוד תחומים שמעניינים אתכם בתחומים אחרים

אור

אור

26/11/2023
5/ 3

שנקר, המכללה להנדסה ולעיצוב

מה אתה אוהב/לא אוהב במוסד הלימודים?

ללמוד עם החברים, להשתתף במועדונים של שנקר, לעבוד באגודה, לייצג את השנה שלי במועצת הסטודנטים ולקחת חל קרא עוד...

על הקמפוס

קמפוס קטן, סטודנטים שדי עסוקים ביום יום שלהם, קמפוס מגוון בסוגי האנשים שבו

טיפים

תנסו ליצור חיי חברה עם סוגי סטודנטים שונים, תנסו לקחת חלק פעיל בדברים בנוסף לתואר, כמו האגודה, המועצ קרא עוד...

שאלות הגולשים בנושא
מה ללמוד - הנדסת מזון או הנדסת כימיה?
האם יש ביקוש להנדסה ביו רפואית?
הנדסת תעשייה וניהול או ניהול טכנולוגיה
מה ההבדל בין לימודי הנדסה אזרחית להנדסת בניין?
תעשייה וניהול או הנדסת תוכנה?
הנדסת תוכנה או הנדסת מערכות מידע?
איזה תחום בהנדסה כדאי ללמוד?
התאמה לתפקיד מהנדס/ת
מאת: ד"ר ענת רפופורט

לפנייך מספר אמירות, יש לדרג אותן בסולם של אחד עד שלוש. כאשר 1 מדורג כנמוך ביותר (האמירה לא מאפיינת אותך) ו - 3 כגבוה ביותר (מאוד מאפיינת אותך).
נותרו לך עוד 20 שאלות
  • (מ: 1 - במידה מועטה, עד 3 - במידה רבה)
  • (מ: 1 - במידה מועטה, עד 3 - במידה רבה)
  • (מ: 1 - במידה מועטה, עד 3 - במידה רבה)
  • (מ: 1 - במידה מועטה, עד 3 - במידה רבה)