רוצה פרטים על ייעוץ חינוכי?
שירות אישי חינם!

מלא/י פרטיך ונחזור אליך

לימודי ייעוץ בחינוך לתואר שני

רוצה לדעת על ייעוץ חינוכי? אנחנו רוצים לעזור לך!

דרכנו תוכל לקבל את כל התשובות לכל השאלות, לרבות איפה אפשר ללמוד, תנאי קבלה למסלולים השונים, מלגות, מה העלויות ועוד. 

לחץ/י כאן ותקבל/י שירות בחינם
שיחסוך לך הרבה זמן, כאבי ראש וגם כסף ...

המידע באתר הועיל ל89% מהגולשים.
 

עזרנו גם לך? דרג אותנו:


תואר שני בלימודי ייעוץ בחינוך

 

מאת: ד"ר ענת רפופורט

 

יועצים חינוכיים הם בעלי תפקיד חשוב לאין ערוך בבית הספר. בתחום אחריותם לאתר ולזהות צרכים מיוחדים של ילדים ונערים בתחום הלימודי, בתחום ההתפתחותי ובתחום החברתי והרגשי. כמו כן, עליהם להציע תכניות התערבות במטרה לתת מענה לצרכים מיוחדים של תלמידים הן בתוך המערך הכיתתי והבית ספרי, והן בשיחות עם הורים ומורים. לעיתים, הם נדרשים להפנות את הילד או המשפחה לגורמים מקצועיים אחרים שיוכלו לתת להם מענה שלם. אנשי מקצוע אלה מסוגלים למנוע מבעוד מועד מקרים מסוכנים של אלימות, התאבדות או כניעה לסמים, ותהליכי הידרדרות בלימודים ובמצב הרוח, נשירה, בידוד חברתי וכן הלאה. 

 

בתוכניות הלימודים לתואר שני בייעוץ חינוכי הסטודנטים לומדים פרקים בפסיכולוגיה ההתפתחותית כדי שיוכלו לעקוב אחר תהליכים הקשורים להתפתחות מנטלית וחברתית של הילדים ובני הנוער הנתונים תחת חסותם. הם מתוודעים לתחום הארגוני ולמערכת הבית ספרית, על כל יכולותיה ומגבלויותיה בהתמודדות עם בעיות של תלמידים. בוגרי התחום יהיו מסוגלים לסייע למתחנכים להתמודד עם בעיות לימודיות או חברתיות ולספק מענה והכוונה לצוות החינוכי בכל הנוגע לקידומם של התלמידים.

 

הגדרת תפקיד - מה עושה יועץ חינוכי?


היועץ החינוכי עובד במסגרת הבית ספרית ומהווה גורם מייעץ לתלמידים, להורים, למורים, ולמנהל בית הספר. הוא עומד בקשר עם הפסיכולוג החינוכי בבית הספר ופותר בעיות בתחומים מגוונים, כגון הפרעות קשב וריכוז, חרמות ובעיות חברתיות, חרדת מבחנים, בעיות התנהגות ועוד. הוא נוכח בוועדות השמה המחליטות אם התלמיד צריך להשתלב בכיתות של החינוך המיוחד.


מול התלמידים, תפקידו של היועץ החינוכי להוות כתובת דיסקרטית לכל בעיה וקושי. הוא עובד איתם בעיקר במסגרת של שיחות פרטניות. כך גם לגבי ההורים, אשר יכולים לבוא ולשתף את היועץ במצבים מאתגרים בהם נתקל התלמיד בבית, אשר עלולים להשפיע על תפקודו בבית הספר, כגון גירושים, מחלה של אחד ההורים, או מקרה של מוות במשפחה.


מול המורים פועל היועץ הן במסגרת של שיחה אישית והן במסגרת קבוצתית. הוא מעביר למורים סדנאות בהתאם לצורך על תופעות שונות כגון הטרדות מיניות, אובדנות, התנכלויות ברשתות החברתיות ועוד. היועץ מנחה את המורים כיצד לטפל בתופעות אלו וכיצד להעביר שיעורי חברה בנוגע אליהם. המורים משתפים את היועץ בבעיות שאינן לימודיות, בהן הם נתקלים בכיתות הלימוד.


היועץ החינוכי מסייע למנהל בית הספר על ידי כך שהוא מביא לידיעתו את הבעיות השונות הקיימות ואת דרכי הטיפול בהן. היועץ והמנהל עובדים בשיתוף פעולה כדי ליישם בבית הספר את הטיפול בבעיות שונות בהתאם לנהלי משרד החינוך. הם גם נוכחים יחד עם פסיכולוג בית הספר בוועדות השמה ובשיחות עם הורים בבעיות חמורות, כגון מקרים של נטיות אובדניות אצל תלמידים.


תכונות הנחוצות ליועץ חינוכי - מי יכול ללמוד ייעוץ חינוכי?


היועץ החינוכי צריך להיות מכוון לעבודה עם ילדים ובני נוער, לדעת כיצד לדבר אליהם בשפתם, ולהכיר את שלבי ההתפתחות הפסיכולוגיים שלהם. בד בבד, עליו לדעת גם להתאים את עצמו לעבודה מול מבוגרים - הורים ומורים. עליו להיות רגיש לזולת, אמפתי ובעל יכולת הקשבה. הוא צריך להיות אמין ודיסקרטי, על מנת שילדים הורים ותלמידים יוכלו להיפתח בפניו.


בנוסף, על היועץ החינוכי להיות בעל יכולת להשפיע ולשכנע, כדי לטפל כהלכה בתלמידים בעלי בעיות התנהגות ובמקרים של הפרעות משמעת. הוא צריך להיות בעל יכולת ביטוי טובה וכושר הדרכה, כדי שיוכל להעביר סדנאות למורים. הוא נדרש להיות בעל יחסי אנוש טובים, על מנת להסתדר עם שלל סוגי אנשים. כמו כן, עליו לדעת לקבל מרות ממנהל בית הספר.


מבחינה קוגניטיבית, היועץ החינוכי צריך להיות סקרן ובעל יכולת לימוד טובה, כדי שיוכל להשתלם ולרכוש ידע חדש במגוון נושאים. הביקוש לתואר שני בתחום הייעוץ החינוכי הוא רב, לכן יש צורך בציונים טובים בתואר הראשון על מנת להתקבל.


פעמים רבות היועץ החינוכי נמצא בתפקיד בו הוא מתווך בין גורמים שונים במהלך עימות כגון בין הורים ותלמידים או בין תלמיד לתלמיד. כגורם מתווך עליו להיות בעל יכולת לשמור על ראייה אובייקטיבית. הוא צריך להיות רגוע ולשמור על קור רוח במצבי קונפליקט.


תנאי ההעסקה ורמות שכר


תפקיד יועץ חינוכי מתקיים פעמים רבות בחצי משרה, כך שהיועץ החינוכי צריך להשלים את המשרה בעבודה בהוראה או בעבודה כיועץ חינוכי בשני בתי ספר. העבודה כיועץ חינוכי מקנה יציבות תעסוקתית רבה באופן יחסי, מה שמאפשר ליועצים התמדה בעבודה באותו בית ספר במשך זמן רב.

 

הודות לוותק שצוברים עובדים אלה ולעובדה כי הם בעלי תואר שני, שכר ייעוץ חינוכי עשוי להיות גבוה משכרם של מורים. היועצים מתחילים משכר של כ - 10,000 שקלים לחודש, ולאחר כחמש שנות ניסיון בתפקיד יכולים להרוויח בין 13,000 - 15,000 שקלים בממוצע. יש לציין כי מאחר שמדובר על עובדי משרד החינוך, משכורתם מושפעת מקריטריונים כגון השכלה קודמת, היקף ההעסקה, ותק, ועוד.

 

מה לומדים?

 

במרבית המוסדות להשכלה גבוהה מסלולי הלימוד בתחום הייעוץ החינוכי מוצעים במסגרת תואר שני בלבד. תכניות הלימודים משתנות בין מוסד אחד למשנהו, אולם על פי רוב, הן מקנות לסטודנטים ידע בקשת רחבה של תחומים כמו מדעי החברה, מדעי ההתנהגות, פסיכולוגיה וחינוך.

 

קורסי היסוד עוסקים בעקרונות הבסיסיים של תפקיד היועץ החינוכי, במקומו של היועץ החינוכי במערכת החינוך, בדרכי ההתערבות הטיפולית ובנושאים כמו חינוך מיוחד, חינוך סביבתי, הוראת מדעי הרוח ונושאים נוספים. מלבד זאת, בתוכניות נלמדים קורסים ממוקדי תחום כמו ייעוץ בהתאם לאוכלוסיה או הנחיית קבוצות וסמינריונים וכן קורסים מורחבים בהם הסטודנטים מעמיקים בסוגיות הנוגעות לעבודת היועץ החינוכי.

 

 

הסטודנטים בתוכנית מקבלים יסודות עיוניים מרכזיים של יעוץ כבסיס לפיתוח גישה מדעית בחקר ההתנהגויות, כמו גם כלים פדגוגיים וניהוליים שיתרמו לעבודתם בפועל. תכניות הלימודים לתואר שני בייעוץ חינוכי, ברוב המוסדות להשכלה גבוהה, משלבות הקניית ידע עיוני , התנסות מעשית מודרכת בייעוץ חינוכי (פרקטיקום) ועבודת גמר יישומית שמבוססת על הפרקטיקום.

 

מהם תנאי הקבלה?

 

תנאי הקבלה ללימודים לתואר השני בייעוץ חינוכי משתנים מגוף אקדמי אחד לאחר, אולם לרוב יש לעמוד בדרישות הבאות:

  • בוגרי תואר ראשון בתחומים כגון פסיכולוגיה, עבודה סוציאלית, חינוך מיוחד, סיעוד, מדעי ההתנהגות או חינוך.
  • ממוצע ציונים שבין 80 - 87 בתואר הראשון (משתנה ממוסד למוסד).
  • תעודת הוראה.
  • ניסיון בעבודה חינוכית – בעדיפות לבעלי ניסיון בתחום הייעוץ החינוכי.
  • הצגת המלצות מקצועיות ואקדמיות.
  • ראיון קבוצתי או אישי.
  • לימודי השלמה, בהתאם לרקע הלימודי.
  • רמת פטור אקדמי באנגלית.
     

מהו משך זמן הלימודים?

 

משך הלימודים הינו שנתיים. מסלולים אלו מותאמים לצורכיהם של אנשים עובדים, ולרוב מרוכזים ביום או ביומיים במהלך השבוע. כמו כן, יש צורך בביצוע התנסות מעשית בימים נוספים במהלך השבוע.

 

 

היכן לומדים?

 

  • מכללת אורנים (קריית טבעון) - התכנית לתואר שני M.Ed באורנים כוללת עבודה מעשית, מחקר יישומי ופרקטיקום, ומשלבת בלימודים דגשים המתייחסים לרגישות תרבותית ולקבוצות סיכון במערכת החינוך הישראלית. ניתן ללמוד במסלול ללא תזה, או במסלול עם תזה. ישנה אפשרות לקבלת תעודה בתחום הנחיית הקבוצות.

 

  • המכללה האקדמית בית ברל (סמוך לכפר סבא) - בבית ברל מתקיימת תכנית לתואר שני M.Ed, במסלול ללא תזה, היקף הלימודים הינו שנתיים. התכנית כוללת התנסות מעשית מודרכת בתחום הייעוץ.

 

  • אוניברסיטת בר-אילן (רמת גן) - מתקיימת תכנית לתואר שני M.A, במסלול עם או ללא תזה. משך הלימודים בשני המסלולים שנתיים. תכניות מוסמך נוספות המתקיימות בפקולטה לחינוך של בר-אילן כוללות התפתחות הילד, חינוך מיוחד, לקויות למידה, חקר המוח, ועוד.

 

  • האקדמית רמת גן -  במכללה האקדמית רמת גן מתקיים תואר שני M.A בייעוץ חינוכי במסלול כללי, או בהתמחות בייעוץ למשפחה. הלימודים מתקיימים במתכונת המותאמת לאנשים עובדים, והיקפה שנתיים.

 

  • אוניברסיטת חיפה - בחוג לייעוץ והתפתחות האדם פועלת מגמה לייעוץ חינוכי, שבה ניתן ללמוד במסלול עם דגש מחקרי או במסלול עם דגש יישומי. מטרתה של המגמה היא העמקת הבסיס התיאורטי בתחום הייעוץ החינוכי והפסיכולוגי ההתפתחותי. הסטודנטים שמים דגש על הרחבת האוריינטציה המערכתית בגישות פרטניות וקבוצתיות וכן הבנה של סוגיות במחקר יישומי. כמו כן, במגמה נכללת הכנה לתפקידי הנחיה וריכוז. מגמה זו מתאימה למעוניינים לסייע לתלמידים בתהליכי התפתחות במסגרת הבית ספרית וכן לסייע לתלמידים המתמודדים עם מצבי משבר או קשיי הסתגלות.

 

  • מכללת עמק יזרעאל (סמוך לעפולה) - במכללה האקדמית עמק יזרעאל מציעים תואר M.A בייעוץ חינוכי. הלימודים מתקיימים במסלול ללא תזה, או במסלול הכולל תזה. ניתן לבחור בין המיקודים הבאים: הנחיית קבוצות, משפחה והורות, ייעוץ פרטני. נוסף על כך, מציעים באקדמית עמק יזרעאל מסלול ישיר לתואר שני, שבו משלימים תואר ראשון בחינוך ובחוג נוסף ותואר שני בייעוץ חינוכי בארבע שנים.

 

  • המכללה האקדמית אחוה (סמוך לגדרה) - במכללה מוצע תואר שני, הכולל גם התמחות מעשית. ההרצאות והשיעורים נפרשים על פני יום וחצי בשבוע, במהלכם הסטודנטים רוכשים ידע תיאורטי ומעשי, ולומדים לאתר מוקדי קושי ולפעול באמצעות גישות התערבות מתקדמות.

  

  • מכללת קיי (באר שבע) - המכללה נמצאת בבאר שבע ומציעה תכנית לימודים לתואר שני בייעוץ חינוכי, שבה מוכשרים התלמידים לעסוק בתחום במסגרות רגילות ובמסגרות החינוך המיוחד, ולתת מענה לצרכים מגוונים של ילדים המגיעים מרקעים משפחתיים ותרבותיים שונים.

  

  • המסלול האקדמי המכללה למינהל (ראשון לציון) - במכללה זו ניתן להשתתף בתואר שני בתחום זה, שנפרש על פני שנתיים ומפגשיו מתקיימים פעמיים בשבוע במתכונת ערב.

 

תואר שני בייעוץ חינוכי לגיל הרך


בחלק מן המסלולים לתואר השני, מוצעת התמחות בתחום הגיל הרך. תואר שני בייעוץ חינוכי לגיל הרך מתמקד בתלמידים החל מגיל לידה ועד בית הספר היסודי, הן בחינוך הפורמלי כגון מעונות וגני ילדים, והן במסגרות לא פורמליות, כגון מרכזי הורים וילדים, מרכזים ברשויות המקומיות, ועוד. בדרך כלל, ההתמחות כוללת מספר קורסים שבהם מתמקדים בתחום הגיל הרך. יש לציין כי ההתמחות אינה מצוינת על גבי התואר, אלא על גבי ספח התמחות הנוסף לאישור הזכאות לתואר. תכנית זו מתקיימת במוסדות הבאים: אוניברסיטת תל-אביב, אוניברסיטת חיפה.

 

 

איזו תעודה מקבלים?


בסיום הלימודים מוענק תואר שני בייעוץ חינוכי, חלק מן המוסדות מעניקים תואר M.A, ובחלקם מוענק תואר M.Ed. כמו כן, בחלק מן המקרים זכאים המוסמכים גם לתעודה נוספת בתחומים רלוונטיים, כגון בהנחיית קבוצות, או לאישור המעיד על תחום ההתמחות שבו בחרו במהלך התואר.


עובדים המשמשים כיועצים במערכת החינוך נדרשים גם להחזיק ברישיון מטעם משרד החינוך. הרישיון הזמני מוענק למשך השנתיים הראשונות, לבעלי תעודת הוראה, בעלי תואר שני בייעוץ חינוכי, וכן לאחר חוות דעת חיובית של הפיקוח. הרישיון הקבוע מוענק ליועצים בעלי ותק של שנתיים מלאות בייעוץ חינוכי, שהינם בעלי תואר שני בייעוץ חינוכי, ותעודת הוראה.

שירות אישי חינם

צריך פרטים על ייעוץ חינוכי?

רוצה לדעת יותר על ייעוץ חינוכי?
רוצה שמוסדות הלימוד יחזרו אליך?

אנחנו באתר לימודים דואגים לך. נציגי השירות שלנו ישמחו לענות לך על שאלות בנושאי: תנאי קבלה, מלגות, עלויות, קורסים, משך הלימודים, הטבות וכו', אנו מזמינים אותך לנסות את השירות שלנו בחינם.

מתחייבים לא להעביר את פרטיך ללא אישור
מוסדות לימוד ייעוץ חינוכי
שאלות הגולשים בנושא
התלבטות - תואר שני בייעוץ חינוכי או לקויות למידה
שכר לבוגרי תואר שני בייעוץ חינוכי
תואר שני בייעוץ חינוכי ללא תעודת הוראה
האם חייב ניסיון בהוראה לפני תואר שני בייעוץ חינוכי?
קבלה לתואר שני בייעוץ חינוכי ללא ניסיון בחינוך
תעודת הוראה+ תואר שני בייעוץ חינוכי
תואר שני בייעוץ חינוכי לגיל הרך