לימודי מדעי איכות הסביבה במכללה האקדמית הדסה ירושלים

שירות אישי - צור קשר
לימודי מדעי איכות הסביבה במכללה האקדמית הדסה ירושלים

לימודי מדעי איכות הסביבה במכללה האקדמית הדסה בירושלים

למען עולם ירוק יותר

 

לאורך הדורות האדם עשה שימוש במשאבי הטבע שסביבו למטרותיו ולצרכיו, ביו היתר להפקת אנרגיה, לחקלאות ולתעשייה. עם זאת השימוש האינטנסיבי הזה הביא להשלכות הרסניות על המרקם הסביבתי, לזיהום המים והקרקע ולירידה באיכות האוויר. העלייה במודעות לתחום האקולוגיה ושמירת הסביבה מביאה לעיסוק מוגבר בנושאים סביבתיים, הן בקרב פעילים אקולוגיים וארגונים סביבתיים והן בקרב מקבלי ההחלטות שפועלים ליישום מדיניות לשמירה על הסביבה.

 

מי שמעוניינים להצטרף למהפכה ליצירת סביבה בריאה יותר עבור האדם יכולים ללמוד בתואר ללימודי מדעי איכות הסביבה שמתקיימת במכללה האקדמית הדסה בירושלים וכך לרכוש מקצוע מבוקש אשר משלב הן שליחות והן דרך חיים. הלימודים מעניקים לסטודנטים כלים דרכם הם יכולים להפוך לפעילים בתחומי איכות הסביבה, להשפיע וליצור שינוי סביבתי משמעותי.

 

הבוגרים משתלבים בשוק העבודה בייעוץ ובתכנון סביבתי, בייעוץ בנושאי בנייה ירוקה ושימור אנרגיה, בניהול מעבדות, כמפקחי בריאות הסביבה ובתפקידים נוספים. למומחים בתחום יש ביקוש גבוה.

 

תכנית הלימודים


הסטודנטים בתכנית זו משלבים בין מגוון ענפים כגון ביולוגיה, רפואה, כימיה והנדסה ושמים דגש על ההשפעה של האדם על הסביבה ועל השפעתה של הסביבה על האדם וחייו. הלימודים מעניקים ידע במדעי הטבע וכוללים התמחויות בתחומים שייחודיים למדעי הסביבה ולאיכות הסביבה. בין תחומי הלימוד העיקריים בתואר נכללים איכות אוויר ושינויי אקלים, אפידמיולוגיה סביבתית, אנרגיה מתחדשת, איכות מים וקיימות.


לאורך הלימודים, הסטודנטים דנים במגוון תהליכים לטיפול בזיהומים ולשמירה על איכות משאבי טבע כגון מים, אוויר וקרקע. הם לומדים על תהליכי התמודדות עם רעש ועל טיפול בפסולת מסוכנת וחומרים מסוכנים. נוסף על כך, הם מעמיקים בענפים כגון אפידמיולוגיה סביבתית, מיקרוביולוגיה סביבתית, רדיואקטיביות ובטיחות קרינה וגהות תעסוקתית.


מתכונת הלימוד


הלימודים נפרשים על פני שלוש שנים. פרויקט זה הוא מחקרי והוא מתקיים באופן עצמאי על ידי הסטודנטים בפיקוח של מרצים וחוקרים. בפרויקט ניתן לבחון סוגיות כגון מדיניות סביבתית ודרכים להתמודדות עם מפגעים סביבתיים.

 

קשר לתעשייה: הסטודנטים משתלבים במחקר יימודי בעבודה מול התעשייה והרשויות במהלך לימודיהם, זאת בשלב ביצוע פרוייקט הגמר עם גופים בהם מכון וולקני, אינטל, המשרד להגנת הסביבה, איגודי ערים, משרדי ייעוץ פרטיים, עיריות ועוד.

 

נוסף על כך, הלימודים משלבים מגוון של תכנים פרקטיים. הסטודנטים משתתפים בסיורים לימודיים במשרד הבריאות ובחברות שונות במשק. במהלך הסיורים נחשפים לתהליכי עבודה בשטח ורוכשים כלים להתמודדות עם שלל אתגרים סביבתיים. הסטודנטים גם לוקחים חלק במפגשים עם בכירים בתחום אשר חושפים אותם לתהליכים עדכניים בשוק.

 


נושאי הלימוד

 

  • כימיה של המים
  • חומרים מסוכנים
  • כלכלה סביבתית
  • משאבי המים בישראל
  • מיקרו ביולוגיה סביבתית
  • שיטות לטיפול במי שתייה
  • קיימות ואנרגיות מתחדשות
  • רדיואקטיביות ובטיחות קרינה
  • שינויי אקלים וכימיה אטמוספרית
  • מבוא למטאורולוגיה ואיכות האוויר
  • ועוד


סגל הוראה


ראשת החוג היא חוקרת בכירה שמתמחה בתחום איכות האוויר והכימיה האטמוספרית. סגל ההוראה של החוג כולל מגוון מרצים וביניהם: חוקר בעל תואר דוקטור לתחום המיקרוביולוגיה הסביבתית; חוקר שמומחה לטכנולוגיות לטיפול במים; חוקרת שמחקריה מתמקדים באפידמיולוגיה סביבתית, דוקטורט שמשמש ראש תחום ההכנה מקרינה במרכז למחקר גרעיני; מומחית לענף המשפט הסביבתי; ומרצים נוספים.


תנאי קבלה

 

  • מועמדים שברצונם להתקבל לתכנית צריכים להציג ממוצע בגרות נדרש, או ציון מתאם (שילוב משוקלל של הבגרויות והפסיכומטרי, או בחינת תי"ל) של לפחות 500.
  • אפשר להתקבל על סמך ממוצע בגרות מינימלי של 95 ומעבר ראיון קבלה אישי למועמדים שלהם בגרות במתמטיקה 5 יחידות בציון 70 או ברמת 4 יחידות בציון 80 ומקצוע מדעי נוסף ברמת 5 יחידות בציון 80. 
  • מועמדים שלהם בגרות בממוצע 100 ומעלה מתקבלים ללא פסיכומטרי אם ברשותם בגרות במתמטיקה 5 יחידות 70 או 4 יחידות בציון 80.
  • בעלי תווג'י מתקבלים רק בעלי בגרות מדעית ועמידה בתנאים לעיל
  • לכלל המועמדים - חובה לעבור ראיון קבלה.

 

לעתים ניתנת המלצה לחלק מהמועמדים להשתתף בקורסי קיץ במכללה לפני שהם מתחילים את לימודי התואר.

 


תעודה


תואר ראשון במדעי איכות הסביבה B.Sc. ניתן לסטודנטים אשר עומדים בהצלחה בכל דרישות התכנית על ידי המכללה האקדמית הדסה.

 

אפשרויות תעסוקה


בפני הבוגרים עומדות אפשרויות תעסוקה מגוונות, שבהן ניתן לחקור ולבצע עבודת שטח וכן לקחת חלק בקידום מדיניות סביבתית. בין היתפקידים שאותם יכולים למלא הבוגרים נכללים אנליסטים סביבתיים בחברות ייעוץ, יועצים סביבתיים, רכזי חקלאות, מפקחי בריאות הסביבה במוסדות רפואיים ובחברות הנדסיות ועוד. באפשרותם להשתלב בשלל מסגרות פרטיות וציבוריות, כגון משרד הבריאות, המשרד להגנת הסביבה, מחלק התכנון של משרד הפנים, מערכת הביטחון, עיריות, איגודי ערים לאיכות הסביבה וכן תאגידי מים וחברות פרטיות בתחום.

 

עוד מסלולי לימוד - המכללה האקדמית הדסה ירושלים