תואר שני בהתפתחות הילד עם צרכים מיוחדים במכללה האקדמית הדסה

שירות אישי - צור קשר
תואר שני בהתפתחות הילד עם צרכים מיוחדים במכללה האקדמית הדסה

תואר שני בהתפתחות הילד עם צרכים מיוחדים במכללה האקדמית הדסה בירושלים


התכנית לתואר שני בהתפתחות הילד עם צרכים מיוחדים של המכללה האקדמית בירושלים מקנה מענה לאנשי מקצוע שברצונם להעמיק את הידע שברשותם ולרכוש כלים לניהול מערכות רב מקצועיות לטיפול בילדים עם צרכים מיוחדים. בתכנית זו ניתן להכיר צורות עבודה טיפולית ואבחונית של מקצועות הבריאות וכן תהליכים רב מקצועיים לטיפול בילדים.


ענף התפתחות הילד חווה התפתחות משמעותית בשני העשורים האחרונים עקב תוספת מסגרות טיפוליות הפונות לילדים הזקוקים לליווי מותאם וייחודי. צמיחת התחום הביאה גם לעלייה בדרישה לאנשי מקצוע בכירים שביכולתם לשפר את השירות הרב מקצועית הניתן לילדים ולבני משפחתם.


התכנית לתואר שני בהתפתחות הילד עם צרכים מיוחדים נותנת מענה וידע לפיתוח ולניהול עבודה רב מקצועית בתחום. ייחודית התכנית היא בכך שהיא כוללת לימודים על התפתחות ילדים עם צרכים מיוחדים מגיל לידה עד גיל 18.

 

התכנית אושרה על ידי המועצה להשכלה גבוהה והענקת התואר מותנית באישורה

 

מה לומדים?


הסטודנטים בתכנית מפתחים ראייה נרחבת על התחומים השונים הנוגעים לתהליכי אבחון וטיפול בילדים עם הפרעות התפתחותיות. היא מכשירה את המוסמכים לתפקידי ניהול יחידות העוסקות באבחון וטיפול בילדים עם צרכים מיוחדים. כמו כן, הסטודנטים רוכשים יכולות להדריך הורים, אשר מהווים מרכיב אינטגרלי בטיפול בילדיהם.


המוסמכים רוכשים כלים לקידום הידע המקצועי של כלל העובדים בתחומים השונים, באמצעות הדרכה וישיבות צוות. הראייה הנרחבת של התחום מכשירה את הסטודנטים גם לתכנון ולביצוע של מחקרים רב מקצועיים בתחום התפתחות הילד, שרובם הם רב תחומיים.


דרך הנושאים הנלמדים, הסטודנטים מגדירים את היסודות של מקצועות הבריאות השונים, הנוגעים לילדים עם צרכים מיוחדים ועקרונות פיזיולוגיים, התנהגותיים, קוגניטיביים ורגשיים במעגל ההתפתחות. שם שמים דגש על חשיבותה של עבודה רב מקצועית במסגרות להתפתחות הילד.


כמו כן, הם לומדים קורסים העוסקים בהפרעות התפתחותיות והתנהגותיות שכיחות שהגישה אליהן רב מקצועית כגון אוטיזם, לקויות למידה, הפרעות קשב וריכוז, שיתוק מוחין, התרעת התנהגות בילדים ובתינוקות ועוד. בכל קורס מודגש היבט רב מקצועי באיתור, טיפול ואבחון.

 

 

כמה זמן לומדים?


היקף התכנית שנתיים. היא מתקיימת במתכונת המתאימה לאנשים עובדים, לימודים נערכים ביום שבועי מלא אחד.


התכנית לתואר שני כוללת קורסי חובה, סמינר מחקרי, סמינר מעשי, התנסות מעשית הכוללת תצפיות במערכת התפתחותי, לימודי בחירה ועבודה מסכמת. זוהי תכנית ללא תזה מחקרית.

 

סגל הוראה


ראש התכנית הוא בעל תואר פרופסור אשר הקים וניהול את המחלקה להתפתחות הילד ושיקומו במשרד הבריאות במשך כעשרים שנה. במסגרת תפקיד זה תרם לפיתוח המערך ההתפתחותי בפריסה ארצית והכתיב מדיניות עיקרית בתחום, תוך דחיפה לחקיקת חוקים ותקנות למען השירותים ההתפתחותיים.

 

תנאי קבלה וקהל יעד


התכנית מיועדת לבעלי תואר ראשון בדיסציפלינות שונות במקצועות הבריאות כגון פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק, עבודה סוציאלית, קלינאות תקשורת, חינוך מיוחד, סיעוד, רפואה וטיפול ביצירה והבעה. סטודנטים ממקצועות משיקים נוספים - תישקל על פניה לגופה.


התכנית מיועדת לבוגרים העוסקים בתחום התפתחות הילד ובפרט ילדים עם צרכים מיוחדים. היא מתאימה לאנשי מקצוע שברצונם להעמיק את הידע שברשותם ובפרט להתעמק בעבודה רב מקצועית ומחקר הנוגעים לילדים עם צרכים מיוחדים.


תנאי הקבלה לתכנית הינם:

  • תואר ראשון ממוסד מוכר במקצועות הבאים: ריפוי בעיסוק, פיזיותרפיה, עבודה סוציאלית, קלינאות תקשורת, סיעוד, רפואה, חינוך מיוחד, טיפול במקצועו יצירה והבעה.
  • ממוצע ציונים 85 ומעלה בתואר הראשון
  • ראיון או ועדת קבלה
  • מועמדים ששפת אינם איננה עברית - יש צורך במבחן יע"ל. ציון נמוך מ - 120 בבחינת יע"ל מחייב קורס עברית בהיקף 4 ש"ש בשנה הראשונה ללימודים, מעבר קורס זה בהצלחה הוא תנאי להמשך הלימודים.

 

מהן אפשרויות התעסוקה?


מטרת התכנית היא הקניית ידע רב מקצועי לטיפול ואבחון בילדים עם בעיות התפתחות. בתכנית מכשירים מנהלים מקצועיים למערך ההתפתחותי וכן מדריכים וראשי צוותים שביכולתם לקדם את תכניות ההשתלמות במערך ההתפתחותי.


התכנית מעמיקה את הידע שברשות אנשי המקצוע בענפי טיפול המשיקים למקצוע העיקרי, מה שיכול לשפר את הטיפול בילדים רב בעייתיים.


באפשרות הבוגרים להשתלב בעבודה במערך ההתפתחותי בתפקידים שונים כגון ניהול, הכשרת עובדים מקצועיים, קידום רמת המטפלים ועוד.


המוסמכים הם בעלי ידע נרחב ומעמיק יותר מאנשי מקצוע שסיימו את הלימודים במקצועות השונים, אפילו אם רכשו ניסיון בעבודתם. הם עונים על הצורכים הרבים לטיפול רב מקצועי ויכולים למלא תפקידים ניהוליים רבים ביחידות התפתחותיות, במעונות יום שיקומיים, במרכזים לגיל הרך ועוד. כמו כן, המוסמכים מכירים עקרונות בסיסיים במחקר בטיפול ואבחון ילדים עם צרכים מיוחדים, בפרט מחקר רב מקצועי.

עוד מסלולי לימוד - המכללה האקדמית הדסה ירושלים