רוצים להשפיע על דור העתיד ולצמצם פערים בין פריפריה ומרכז? חינוך בלתי פורמלי הוא התחום בשבילכם
אם יש בכם מוטיבציה להוביל עשייה חברתית משמעותית ולהשתלב בפרויקטים חינוכיים חשובים בפריפריה, במסלול "צוערים לחינוך בלתי פורמלי" שכולל תואר ראשון במכללת אורנים תוכלו לקבל את הכלים לקידום שינוי חברתי.
עזרנו גם לך? דרג אותנו:
איך אפשר להשתמש בחינוך בלתי פורמלי ככלי לשינוי? בתכנית "צוערים לחינוך הבלתי פורמלי" מקבלים כלים לצמצום פערים בפריפריה
במערכת ההוראה היום מבינים שחינוך לא מסתכם בכיתה, והדיון הציבורי על החשיבות של החינוך הבלתי פורמלי הולך ומתעצם בזמן האחרון. המושג מתייחס לתכנים חברתיים, קהילתיים וערכיים שנמצאים "מעבר" להוראה הפרונטלית בבית הספר. ההבנה היא שלתחום המגוון הזה - החל מתנועות נוער ועד לפרויקטים חברתיים ברשויות המקומיות - יש תרומה אדירה לבני הנוער, ממש כמו שיעורי מתמטיקה ולשון.
ההשפעה שלו על הנוער היא משמעותית, החל מפיתוח של עצמאות וסקרנות, ועד לבנייה של ערכים ותפיסות עולם וגיבוש הזהות האישית בתקופה כל כך קריטית בחיים. נקודה נוספת שעליה מושם דגש הוא החינוך למנהיגות והיכולת של התלמידים להשפיע במרחב שסביבם. לנערים ונערות שנחשפים לחינוך בלתי פורמלי יש יותר כלים להפוך למבוגרים מעורבים יותר ולאזרחים אחראיים ומשפיעים יותר.
למרות החשיבות הרבה של החינוך הבלתי פורמלי, לא כל הצעירים בישראל מקבלים גישה שווה אליו. רק פחות משליש מכל בני הנוער בארץ משתתפים במיזמים של חינוך בלתי פורמלי, והאחוזים הנמוכים האלה מדאיגים. בפריפריה החברתית והגיאוגרפית הפערים האלה רק הולכים ומתחדדים, דווקא במקום שבו הנוער צריך את המענה הזה יותר מכל.
מכירים את החינוך הבלתי פורמלי מבפנים - וגם מקבלים השמה
כדי לקדם את החינוך הבלתי פורמלי בישראל יש צורך בנשות ואנשי חינוך איכותיים, שיכולים להוביל את השינוי הזה ולהשפיע בשטח.
אחת התכניות שמתמקדת בנושא זה היא "משרד החינוך - רוטשילד - צוערים לחינוך הבלתי פורמלי" שפועלת כחלק מתכניות הצוערים לשלטון המקומי. תכנית הצוערים לחינוך הבלתי פורמלי היא פרי שיתוף פעולה של משרד החינוך, ארגון שותפויות אדמונד דה רוטשילד ומפעל הפיס.
מטרת התוכנית היא להכשיר צעירים מוכשרים ומובילי שינוי לתפקידי מפתח ברשויות המקומיות וספציפית בתחום החינוך הבלתי פורמלי. הרשויות המקומיות אליהן מיועדים בוגרי התוכנית הינן רשויות במדד סוציו אקונומי 1-5 - כלומר, רשויות בהן, לרוב, מערכת החינוך הבלתי פורמלי זקוקה לחיזוק נוסף.
למי זה מתאים? המסלול מתאים לצעירות ולצעירים שחיים ונושמים חינוך, שבוערת בהם שליחות פנימית להשפיע על החברה ורוצים ליצור שינוי חברתי אמיתי. היא מיועדת למי שרואים את העתיד שלהם בבנייה וחיזוק של החינוך הבלתי פורמלי בפריפריה החברתית והגיאוגרפית במדינה כדרך להקטין פערים בין הפריפריה למרכז ולחבר בין אוכלוסיות שונות בחברה.
רוב הסטודנטים בתכנית הם בנות ובני הפריפריה בעצמם. בכל שנה מתקבלת קבוצה קטנה של 20 מצטיינים שלומדים יחד במכללת אורנים. הם מקבלים מלגת לימודים מלאה וגם מלגת קיום חודשית.
בסיום התכנית הבוגרים מקבלים השמה לעבודה. הם נדרשים להשתלב בעבודה במשרות ברשויות מקומיות ובמרכזים קהילתיים לפרק זמן של ארבע שנים.
התפקידים שאותם הם יכולים למלא הם מגוונים מאוד, הם משתלבים בתפקידים משמעותיים, כגון עוזרי מנהל אגף חינוך, מפתחי תוכן חינוכי, עוזרי מנכ"ל לשיתופי פעולה ועוד. הם אחראיים על תחומים כמו הדרכה, אסטרטגיה, יזמות חינוכית וענפים נוספים שיש להם השפעה ממשית בשטח.