איך להצליח בקידום אתרים? מקדמים חושפים את סודות המקצוע

18/5/2020 מאת: אנאבל אדמסקי (1,346 צפיות)

קידום אתרים הוא ענף דינמי במיוחד, בעידן של שינויים ללא הספקה בהנחיות גוגל ובתקופת משבר בקידום האורגני למול תוצאות ממומנות, יש כמה דברים שחייבים לדעת כדי להצליח ולבלוט מול המתחרים. שלושה מקדמי אתרים וותיקים משתפים בסודות להצלחה.

המידע באתר הועיל ל92% מהגולשים.

 

עזרנו גם לך? דרג אותנו:


רוצים להיות מקדמי אתרים? מקדמים משתפים כל מה שצריך לדעת כדי להשתלב בענף


קידום אתרים הוא אחד הענפים המבוקשים בקרב צעירים ורבים פונים אליו כדי לעשות את הצעדים הראשונים בתחומי הדיגיטל והשיווק. אבל מה צריך בפועל כדי להשתלב בתחום? איך נראית העבודה? מה כדאי ללמוד ואיך בוחרים? ואיך מתמודדים עם כל השינויים התדירים בתחום? תפסנו לשיחה שלושה מקדמי אתרים, מהשמות הגדולים והוותיקים בתעשייה – עמית אדלר, מקדם אתרים ויועץ ומורה לתחום ה – SEO; עידן בן אור, יועץ שיווק וקידום אתרים ומומחה לבניית אסטרטגיות שיווק; ושמוליק דורינבאום, מקדם אתרים ובעלים של מכללה לקידום אתרים.
 

שאלנו אותם את השאלות שכל מקדם מתחיל צריך לדעת וגם קיבלנו תשובות.


מה צעירים צריכים לעשות כדי להשתלב בקידום אתרים בתפקיד ראשון? איך עושים את הצעד הראשון במקצוע?


עמית: התשובה נחלקת לשניים. רוב האנשים הולך לקורס קידום אתרים, יש היום לא מעט קורסים פרונטליים וגם אונליין. דרך הקורס לומדים להכיר את עולם התעסוקה, ולפעמים מוסדות הלימוד עוזרים בהשמה. כך דלת נפתחת לראשונה לתחום לתפקידים התחלתיים, למשל לעשות SEO בסוכנות דיגיטל ושם לקדם אתרים בתחומים שונים, או ללכת לחברה גדולה, כגון חברת הייטק, ואז לעשות SEO רק בתחום שלהם. המרכיב השני הוא ללמוד לבד, לבדוק סרטוני יוטיוב, לבנות אתר לבד ולקדם אותו, וגם להתייעץ בקבוצות פייסבוק. לאט לאט לומדים את התחום וכך אפשר לסלול דרך לתפקיד ראשון.


עידן: זה לא משנה מהיכן אתה מקבל את הידע, במידה ואתה מגיע עם מספיק ידע. יש אנשים שמגיעים לתחום אחרי שעשו קורס, ויש מי שהצעד הראשון יהיה ללמוד ולהתנסות לבד. פשוט להתחיל ולקדם אתר לבד. כשאני עורך ראיונות עבודה אני תמיד אעדיף מישהו שהצליח לקדם משהו לבד מאשר מישהו שבא רק עם ידע תיאורטי.


שמוליק: אחד הדברים החשובים שיש לזכור בתחום הזה, שהוא מבוסס הרבה מאוד על פרקטיקה. אם רוצים להתקדם מהר? עושים מהר, משמע, אם הייתי בתחילת הדרך הייתי פותח אתר משלי, לא משנה התחום, ומתחיל לעשות לו פעולות קידום אורגני כדי לבנות תיק עבודות אישי, שגם תמיד מאוד מוערך אצל חברות SEO שאליהן אפשר להתקבל בהמשך.


מה היית ממליץ למי שמתעניין בתחום ללמוד? תואר או תעודה? ואיך בוחרים מסלול לימודים?


עמית: אם אתה רוצה להכנס לתחום ה - SEO התואר לא משנה. המעסיקים מעדיפים היום ניסיון מעשי. אם משווים אדם שקידם לבד אתר חצי שנה והביא אותו לתוצאות יפות, לעומת מישהו עם תואר ראשון אך ללא ניסיון כלל, אני מניח שהמעסיק ייקח את בעל הניסיון. כמובן שיש גם מעסיקים שמוכנים לקחת עובדים גם ללא ניסיון קודם ומכשירים אותם תוך כדי. לא חייבים תואר, אבל תואר הוא טוב בכל מקרה, ואני מדבר כאדם עם שני תארים.


עידן: מי שמחליט ללכת לקורס, הייתי ממליץ לבדוק כמה דברים, כגון מי המרצים והאם הם חיים את העולם הזה ביום יום. הייתי בודק כמה פרקטיקה אני מקבל וכמה תיאוריה. חשוב לבחון את הפער בין מה שלומדים למה שעושים בפועל. אם הקורס שם דגש על פרקטיות הייתי ממליץ ללמוד בו.


שמוליק: מי שמתעניין בתחום צריך לשאול את עצמו שאלה פשוטה, "האם אני רוצה להיכנס לתחום כדי לעשות כסף מהצד? האם אני רוצה קריירה? האם אני רוצה להפוך לעצמאי ולקדם לקוחות?" כל אחת מהשאלות תביא תשובה אחרת, כי להיכנס לתחום בשביל כסף מהצד, מספיקים היום קורסים אונליין של פעולות ספציפיות מבלי להכיר את העולם במלואו, מי שרוצה קריירה אני ממליץ על מכללה כדי להכיר את כל החלקים בתחום ולמי שירצה להיות עצמאי, צריך לדעת לשלב את זה עם פרקטיקה בבית, כדי להגיע למצב שיש תיק עבודות ראשוני.


למי היית ממליץ לבחור בתחום? למי הוא מתאים במיוחד?


עמית: יש אנשים שלמדו הנדסה והגיעו לתחום ויש כמוני שיש להם תואר שני בפילוסופיה והגיעו אליו. אין פה בהכרח חלוקה של הומני או מדעי. מה שכן צריך הוא סט של תכונות. צריך להיות סבלניים מאוד. העבודה סיזיפית לעיתים, רפטטיבית. צריך גם רצון ללמוד כל הזמן. מי שחושב שלמד קורס ועכשיו מתחיל לעבוד ולא יצטרך ללמוד יותר בחיים, טועה. צריך כל הזמן ללמוד דברים חדשים כי התחום משתנה, במיוחד PPC, ובכלל בדיגיטל.


עידן: SEO מתחלק לכמה תחומים, החלוקה המרכזית היא לטכני ולתוכן. כל מי שיכול להיות חזק באחד האפיקים וידע להפעיל עובדים או פרינלנסרים שיעשו לו את הצד השני, יצליח.


שמוליק: תחום קידום האתרים מתאים לכל מי שאוהב אתגרים ולא מחכה למחר בשביל לראות תוצאות, כי לא משנה מה יעשה המקדם, ב-90% מהמקרים, מחר כלום לא ישתנה, במקרה הטוב, אולי בעוד כמה שבועות, אבל בטח לא מחר. בנוסף, כדי להיות מקדם אתרים טוב, אתה חייב לדעת להיות רגוע ועדיין לשלוט במשימות רבות. קידום אתרים זה לא אקט אחד וסיימנו, זה אפילו לא פלטפורמה אחת, מדובר על ריבוי משימות בזמן קצר יחסית שצריך לדעת לעשות ג'אגלינג בין כולן עם דיווח כנה ללקוח.


איך נראית עבודה בפועל של מקדם אתרים? (כמה מתוכה זאת עבודה מול אנשים, כמה לבד, טכניות מול יצירתיות?)


עמית: כשמדובר על שכירים, שהם הרוב בתחום הזה (כ – 80 אחוזים ממנו), לא נדרשת המון עבודת צוות. אתה מקבל סט של אתרים ויושב עליו לבד. זה לא אומר שלא נעזרים אחד בשני ומתייעצים. אין ספק שצריך לדעת לעבוד עם אנשים, אחרת לא יהיו לך לקוחות. לפי דעתי הדגש הוא אנשים שאוהבים לעבוד מול מחשב. אין ספק, כישורים בינאישיים נחוצים פה מאוד, אבל רוב העבודה עצמאית.


כשמסתכלים על טכניות מול יצירתיות, החלוקה היא בעיני חצי חצי. יש צד טכני מאוד לעבודה וצריך לדעת להתעסק קצת עם קוד ברמה בסיסית. יש תחום שלם בשם "SEO טכני" שתפקידו לוודא שהאתר מתפקד נכון מבחינה טכנית. היצירתיות בתחום באה לידי ביטוי בכתיבת תוכן. שני התחומים משתלבים האחד בשני.

 

עידן: אופי העבודה תלוי בפוזיציה בחברה. מי שמנהל קשר מול לקוח כמובן שצריך להיות טוב עם אנשים. מי שלא, יכול לעבוד לבד ולהצליח בתפקיד. מי שאוהב עבודה עם אנשים יוכל להפוך את התפקיד לכזה שיש בו אינטראקציה עם אנשים. יש בתחום הרבה התייעצות וקבוצות מחשבה. קהילת ה – SEO בארץ אוהבת לדבר ולכתוב. אני רואה שהשוק הזה לא מצטמצם אלא להיפך, אנשים מבינים את הכוח שיש בקידום אורגני ומחפשים להצליח בו.


אם יגיע אליי מועמד לעבודה שיודע לכתוב תוכן מעולה אבל אצטרך להסביר לו את הטכני, לעומת מישהו שיש לו יכולת טכנית גבוהה אבל לא יודע לכתוב תוכן, כנראה אעדיף את זה שיודע לכתוב תוכן טוב כי את הטכני אפשר בסוף ללמד. היכולת להכריע אם התוכן טוב או לא היא חזקה מהיכולת הטכנית.


שמוליק: הרבה מאוד תלוי באיש המקצוע, כי ישנן חברות SEO שאני מאוד מעריך שהמקדמים בפועל לא מדברים לרגע עם הלקוח כי הם לא טובים בזה אפילו במעט ממה שהם יודעים לעשות ברמת העבודה הטכנית. אצלי בחברה כולם עושים הכל. משמע, לנהל את הפרויקט 360 מעלות, כדי שלא יהיה קצר בתקשורת, אתה מקדם לקוח? אתה תדבר איתו ותדווח לו מה שצריך כדי שיהיה בסנכרון ועדכון מושלם מול המקדם בפועל.


בתחום יש המון עדכונים, איך שומרים על יתרון בשוק הדינמי הזה? איך אפשר להתעדכן בכל השינויים?


עמית: התחום הזה משתנה, נכון, אבל לא בתדירות כל כך גבוהה כמו שמציגים אותו. PPC למשל משתנה בתדירות הרבה יותר גבוהה, כל שבוע - שבועיים יוצא עדכון חדש של גוגל. ב – SEO זה לא כך. כמה שהוא דינמי, הוא נשאר דומה בעשרים השנה האחרונות. נדרשת דינמיות מהבחינות האחרות, כדי לשמור על יתרון חייבים ללמוד כל הזמן דברים חדשים כמו גוגל אנליטיקס, לשחק קצת עם קוד. יש המון מקורות מידע שאפשר לקרוא ולהבין מהם מה ההשפעה על האתרים שאנחנו מקדמים. דרך הקריאה אפשר להישאר בחזית העדכונים והשינויים, אבל ההחלטה הסופית מה עושים היא תמיד של המקדם עצמו.


עידן: יש המון דברים שאפשר למצוא אונליין, חלקם נכונים וחלקם לא. כשאתה ג'וניור, אתה אף פעם לא יודע לומר מה באמת נכון ומה לא, לכן הייתי תמיד מטיל בספק את מה שאני קורא.


רוב האנשים לא יודעים מה קורה באמת בכל עדכון, יש מי שיש להם יותר רקע ולכן ההשערות שלהם יותר מבוססות. בכל פעם שיש עדכון והתחום משתנה, מנסים לשלול דברים ששינית ולראות מה הצליח ומה לא. יש הרבה בלוגים ומקורות ידע טובים בארץ. גם בחו"ל. גם בבלוג שלי, מה שאני כותב הוא על בסיס השערה שלי. בסוף צריך להפעיל שיקול דעת.


כשמתחילים גישה טובה היא stick to the plan, ללכת לפי מה שלמדת בקורס. בקורסים מלמדים כלים, תעשה מה שלימדו ותראה אם זה עובד, אחר כך תוסיף אינפוט שלך מעבר.


שמוליק: לא תמיד צריך להתעדכן בכל עדכון של גוגל כי בסופו של דבר, הכל הולך לאותו מקום – עבודה נקיה ואיכותית של קידום אורגני, ואם שומרים מהיום הראשון על אותן פעולות איכותיות, אין צורך להיות בלחץ, רק להיות רשום בבלוגים הנכונים או אפילו בקבוצות הפייסבוק הנכונות פה ושם, בישראל ובעולם.

 

שכיר או עצמאי – מה כדאי? מה טווח השכר לשכיר וכמה עצמאי לוקח על השירות?


עמית: הייתי שכיר כל חיי ורק לאחרונה לאחר עשרים שנה יצאתי לעצמאות. יתרונות העבודה כעצמאיים הם, כמו שאומרים תמיד, אתה בוס לעצמך, אתה בוחר את הפרויקטים. כעצמאי יש גמישות רבה יותר. מבחינת זמנים אתה מחלק את יום העבודה ולא חייבים לעבוד בהכרח 9 – 18, למרות שצריכה להיות זמינות ללקוחות גם בבקרים. השכר גבוה יותר לעצמאיים, אם כי זה תלוי.


תמחור השירותים אצל עצמאיים משתנה, שכן יש הבדלים בין פרילנסר לבין חברה. לחברה יש הוצאות רבות (שכירות, חשמל, ארנונה, שכר העובדים) ומן הסתם תמחור שירותים יהיה יקר יותר בשל כך. לעצמאי שיושב בבית יש הוצאות נמוכות יותר ולכן יכול להרשות לעצמו לתמחר יותר נמוך.


ב - SEO יש ריטיינר חודשי, כלומר מדי חודש קובעים סכום עם הלקוח. הריטיינר בדרך מתחיל מ – 2,000 שקלים, אבל מה שפרילנסר מתמחר בסכום כזה חברה תצטרך לתמחר בסכום גבוה יותר, למשל 4,000 שקלים בגלל ההוצאות שלה.


עידן: זאת ממש שאלה של אופי. כשאתה שכיר יש לך הזדמנות ללמוד על גב של מישהו אחר ולהרוויח שכר לא רע בכלל. כשאתה עצמאי, השאלה היא אם יש לך יכולת להביא לקוחות לבד ולנהל אופרציה. שכר מקדם אתרים תלוי בשנות הוותק, ג'וניור שכיר מתחיל מ – 6,000 שקלים לחודש, עובד עם כמה שנות ניסיון יכול להשתכר בין 15,000 – 20,000 שקלים לחודש. הטאלנטים הגדולים יכולים להגיע לשכר של 25,000 – 30,000 שקלים.


השכר לעצמאיים הוא לפי היכולות האישיות. לגבי תמחור, יש benchmark של השוק. אבל אני רואה שהשוק היום נשבר, ולכן דווקא למתחילים לא הייתי ממליץ ללכת על סכום נמוך מדיי. היכולת להצליח במקרים כאלה לא קיימת ולא תהיה חוויית הצלחה. מי שמתחיל עסק חדש חייב שתהיה לו חוויית הצלחה. אם ייקח סכום נמוך מדיי כמעט בלתי אפשרי להצליח, ואז כל החוויה שלו מהלקוח הראשון והשני תהיה שלילית.


שמוליק: כדי להיות שכיר בחברת קידום אתרים צריך לזכור שמדובר במשכורות עם תקרת זכוכית, כי למקדם השכיר יש גבול לכמה לקוחות הוא יכול לתפעל בבת אחת בעוד שעצמאיים מחליטים כמה כסף לוקחים על כל לקוח וכמה משאבים רוצים להוציא, אז ניתן להגיע ל - 8,500 ₪ בממוצע לשכיר עד 20,000 ₪ בממוצע לעצמאי מהשטח.


כמה יכולות יש למקדם להשפיע על מיקומים במנועי החיפוש לאור השינויים הלא צפויים של גוגל?


עמית: בעצם את שואלת, האם לאור כל השינויים אפשר לעשות SEO? התשובה היא שאפשר ותמיד יהיה אפשר. גוגל עושים את מה שטוב לגוגל. אם היה אפשר, הם היו מעדיפים שכולם ישווקו רק דרך אדוורדס וישלמו להם ואף אחד לא יעשה SEO, אבל זה לא כך. גוגל עושים שינויים באלגוריתם כדי שרק האתרים הכי נכונים יעלו עבור כל חיפוש. השינויים האלה גורמים ל – SEO להיות יותר קשה משנה לשנה. נכון, נהיה יותר קשה, אבל הבסיס של התחום נשאר זהה ומסביב דברים משתנים.


מקדמים בהחלט יכולים להביא הצלחות. כדי להצליח בתחום צריך לקבוע עם הלקוח מה זאת הצלחה. הלקוח רוצה מקום ראשון אבל צריך להיות הגיוניים לאור התוצאות, לקבוע יעדים יותר שפויים להעלאת טרפיק ואז יותר קל להצליח.


עידן: כל מי שאנו רואים במיקומים הגבוהים זה רק מי שעשו SEO טוב. בסופו של דבר אני מסתכל על גוגל כמו על בית משפט. אנחנו באים לגוגל כמו לשופט וצריכים לשכנע אותו שאנחנו ראויים להיות במיקום גבוה. את השכנוע עושים בכמה צורות כמו תוכן האתר, האופן טכני שבו האתר בנוי, הקישורים מאתרים בחוץ, האופן שמשתמש מגיב לאתר. מי שיידע לעשות את ארבעת הדברים האלה הכי טוב, בהכרח יצליח לקדם את האתר יותר מהמתחרים. הקושי המרכזי הוא שלרוב האנשים חסר איזה שהוא צד ואז אולי יראו אימפקט מופחת. מי שיעשה את כל ארבעת הדברים באופן איכותי, יראה אימפקט גדול וזה לא משנה אם אתה מתחיל או ותיק.


שמוליק: כמו שאני תמיד אומר לכל לקוח שלי, גם מהקטן ביותר ועד לענקיים, "אין לנו שליטה ויכול מאוד להיות שמחר ניפול למטה בשל גחמה כזו או אחרת" אבל מה כן? אנחנו עובדים לפי הספר, ולכן, אנחנו תמיד נוכל לעבור כל מכשול, וכמובן, נגיע למקומות הראשונים בסופו של דבר.

 

איזה עתיד יש למקצוע כאשר גוגל דוחקת תוצאות אורגניות לתחתית העמוד ובמובייל צריך לגלול כדי להגיע לתוצאות האורגניות?


עמית: קשה לומר בדיוק מה יהיה העתיד. גוגל רוצים לעשות הכל כדי שאנשים ימשיכו להשתמש במנוע שלהם, הם חייבים להמשיך לתת תוצאות אורגניות. אחרת, אם כל התוצאות יהיו ממומנות אנשים כבר לא ייכנסו. האורגני הוא מה שהופך את המנוע לאמין. גוגל דוחפים אותו למטה לתחתית העמוד, מוסיפים מפות ושאלות "תוצאה אפס" (שניתן לראות היום בעיקר בארצות הברית ועוד לא בארץ). התשובות הישירות האלה דוחפות את האורגני למטה בעמוד ואנשים לא מקליקים.


בעיניים של מקדם זה בעייתי אבל אני לא יכול לומר לגוגל מה לעשות, אלא רק להסתגל למצב. הנה דוגמה טובה למה חשוב ללמוד ולהתעדכן כל הזמן. מוסיפים קודים שנקראים סכמות, שעוזרים למנוע חיפוש לתייג מידע, והן עוזרות ללקוח מדי פעם להופיע בתוצאת האפס. יש עתיד לענף, כל עוד יש מנוע חיפוש ותוצאות אורגניות אין שום ספק שיש לתחום עתיד לעוד זמן רב.


עידן: גוגל תמיד יצטרכו לשמור על איזון בין התוצאות הממומנות למה שקורה באורגני. תוצאות של PPC אף פעם לא יענו על השאלה טוב כמו התוצאות האורגניות. ברגע שגוגל יפנה יותר מדי לפרסומות, ולדעתי כבר עכשיו מגיעים לגבול, אנשים לא ירצו להשתמש במנועי חיפוש. כרגע אין אלטרנטיבה אחרת. כשהחוויה תהיה מספיק שלילית אני מניח שיקומו אלטרנטיבות. אם אין עתיד ל - SEO אין עתיד לגוגל. ברגע שהאורגני ימות אין זכות קיום לגוגל.


שמוליק: לא משנה מה גוגל עושה, אנשים מבינים מיום ליום מהי פרסומת ומהי תוצאה טבעית. במחקר שנערך ביוני 2019, על 40,000,000 תוצאות, ראו בבירור שמעל ל-45% לוחצים על התוצאות האורגניות בעוד שרק 4% לוחצים על הממומן, אז ככל שגוגל מתקדמים, גם בני האדם.

 

אולי יעניין אותך גם

התחום בהייטק שתופס תאוצה "בזכות" משבר הקורונה

מאת: אנאבל אדמסקי, 2/9/2020
מה הקשר בין הקורונה לתחום הסייבר? מסתבר שתקופת המשבר דווקא מציבה לא מעט הזדמנויות לפיתוח קריירה בסקיוריטי, שמענו ממומחה בתחום כיצד אפשר לנצל את המשבר כדי לפתח קריירה בהייטק. לכתבה המלאה >>

איך זה ללמוד אונליין מהבית? שאלנו סטודנטים מה דעתם על הלמידה המקוונת

מאת: תובל קליין, 13/5/2020
משבר הקורונה אילץ את מוסדות הלימוד לעבור ללמידה מקוונת. שאלנו כמה סטודנטים ממוסדות שונים בארץ, מה דעתם על הלמידה מהבית, וקיבלנו כמה תשובות מפתיעות. לכתבה המלאה >>

מנהלת שירותי הפיזיותרפיה באיכילוב מסבירה איך מגפת הקורונה משפיעה על התחום

מאת: תובל קליין, 10/5/2020
מנהלת שירותי הפיזיותרפיה באיכילוב מספרת איך משבר הקורונה השפיע על המקצוע, מה צפוי לתחום בעתיד, ולמה היא ממליצה ללמוד פיזיותרפיה. לכתבה המלאה >>

מעצבת הפנים ריקי קורי על הצלחה כמעצבים

מאת: אנאבל אדמסקי, 3/5/2020
מעצבת הפנים ריקי קורי מספרת על דרכים להשתלבות בשוק העיצוב התחרותי בארץ, על הכלים שחשובים לכל מעצב מתחיל ועל הדואליות שבין מענה לבקשות הלקוח ושמירה על הקול הייחודי כמעצב. לכתבה המלאה >>

מנהלת מכון הפיזיותרפיה בבילינסון מספרת על מגוון האפשרויות להשתלב בתחום

מאת: אנאבל אדמסקי, 27/4/2020
נירה כהן צוברי, מנהלת מכון הפיזיותרפיה בבית החולים בילינסון, מספרת על האפשרויות הרבות לפיתוח קריירה בתחום הפיזיותרפיה ועל הכלים שחשובים לאנשי המקצוע. לכתבה המלאה >>

סיגל פרישמן, מנהלת היחידה לתזונה בבלינסון מספרת מה כל כך מושך בלימודי תזונה

מאת: תובל קליין, 20/4/2020
מנהלת היחידה לתזונאות בבלינסון מסבירה במה אפשר לעסוק אחרי שמסיימים לימודי תזונה לכתבה המלאה >>


לכל כתבות המגזין
Whatsapp Whatsapp