איך זה ללמוד אונליין מהבית? שאלנו סטודנטים מה דעתם על הלמידה המקוונת

13/5/2020 מאת: תובל קליין (3,846 צפיות)

 משבר הקורונה לא פסח על הסטודנטים, שעברו בפתאומיות ללמידה מהבית. שאלנו כמה סטודנטים ממוסדות לימוד שונים בארץ, מה הרשמים שלהם מהלמידה המקוונת, ולמדנו כמה דברים מפתיעים

המידע באתר הועיל ל89% מהגולשים.
 

עזרנו גם לך? דרג אותנו:


החשיבות של קשר עין עם המרצה, משמעת עצמית, ושנ"צ בשעות חלון – סטודנטים מספרים על חווית הלמידה בימי קורונה


משבר הקורונה שינה היבטים רבים מחיינו, ולא פסח על הסטודנטים והסטודנטיות. צעדי הסגר כדי למנוע את התפשטות המגיפה קרו במקביל לתחילת סמסטר ב', כאשר במוסדות האקדמיים הבינו כי עליהם לשנות את מתכונת הלמידה בקמפוסים.


על מנת להמשיך את הסמסטר ולא לפגוע בלמידה, המוסדות ערכו מעבר מהיר ללמידה מקוונת, כאשר עד שבוע שעבר, כאשר התחילו הקלות בסגר, הפעילות בקמפוסים נעשתה אונליין, מרחוק – כולל מעבדות, תרגולים, ואף סריקת ספרים בספריות.


המוסדות האקדמיים קיבלו החלטות להתמודדות עם הקורונה, והבחירה לעבור ללמידה המקוונת נעשתה מכורח הנסיבות. מתכונת הלימודים החדשה הביאה עמה לא מעט אתגרים, גם מצד הסגל באוניברסיטה אך גם מצד הסטודנטים. הלמידה מהבית חושפת להסחות דעת, ותחושת חוסר הוודאות והחששות הבריאותיים והכלכליים בהחלט הקשתה על רבים להשקיע את מלוא תשומת הלב בלימודים.


ההקלות בסגר עכשיו והחזרה ההדרגתית לשגרה הן הזדמנות טובה לשאול מה למדנו מתקופת הלמידה המקוונת - שוחחנו עם כמה סטודנטים וסטודנטיות ממוסדות לימוד שונים בארץ לגבי החוויות שלהם מהלמידה המקוונת, והופתענו לגלות שמעבר לקשיים, לא מעטים הצליחו למצוא נקודות אור גם בתקופה המאתגרת הזאת.


בלי הפרעות בכיתה, עם שנ"צ ואוכל ביתי – נקודות האור בלמידה המקוונת


באופן לא צפוי, התשובה הראשונית של המרואיינים והמרואיינות שלנו התמקדה דווקא בצד החיובי של הלמידה.


עמית, סטודנטית ללימודי הפרעות בתקשורת, מספרת: "אני באופן אישי סובלת מבעיית קשב וריכוז, אז ברמה האישית הלמידה המקוונת נתנה לי המון. אין הפרעות בכיתה, אני יכולה לסגור את הדלת ויש שקט מוחלט ואני מתרכזת במרצה. אני לא מקלידה בשיעור עצמו, ואז יכולה לשבת להקליד עם ההקלטה של השיעור."


גם החוויה של ירדן, סטודנטית למדעי התזונה, מתארת חוויה דומה. "החוויה מושלמת. אין רעש בשיעורים כי כולם על השתק, מפני שאין תקשורת עם הסטודנטים האחרים אין לחץ שקשור להתקדמות העבודה שלי לעומת אחרים."


הסגל האקדמי, המתרגלים והמרצים, היא מסבירה, דאגו לכך שהלמידה לא תיפגם כתוצאה מהמעבר למסגרת האינטרנטית. "המתרגלים שלנו התאימו את התרגולים ללמידה במצגות במקום על הלוח והם עושים עבודה מעולה. השיעורים שלא היו אמורים להיות מוקלטים, מוקלטים. גם התרגולים שלא היו אמורים להיות מוקלטים, מוקלטים."


מלבד זאת, קיימים יתרונות ברורים להישארות בבית כל היום. "אפשר לקום יותר מאוחר לשיעורים המוקדמים, אפשר לישון שנ"צ בשעות חלון, לאכול אוכל ביתי ורגיל. לא צריך לחזור הביתה בערב, משהו שלוקח הרבה מאוד זמן כי יש פקקים בשעות האלה," ירדן מסכמת. ובינינו, המיטה עדיפה בהרבה מאשר הפופים בספרייה.

 


תואר ריאלי או הומני - מה עדיף באונליין?


כמובן שלא הכל ורוד. עמית מספרת כי מועדי ב' שהייתה צריכה להשלים מהסמסטר הקודם נדחו, והדבר גרם לה לתסכול רב. עם זאת, ההתנהלות של המכללה בה היא לומדת הקלה על ההתמודדות עם הקושי. "במכללה היו מאוד קשובה לסטודנטים – כל מי שהתקשר למדור בחינות קיבל תשובה, וההתנהלות הייתה מאוד נעימה," היא מתארת. "נתנו לנו יחס אישי, הרבה פעמים באו לקראתנו, ענו לשאלות שלנו, עם כמה שאנחנו בעלטה כל הזמן, הם השתדלו לתת תשובות וזה ראוי להערכה."


ירדן מתארת כי מה שחסר לה, בתור סטודנטית למקצוע מדעי, הוא הלמידה במעבדות. "המתרגלים שלנו כרגע עשו את הניסויים לבד במעבדות והם מציגים לנו אותן ואת הרקע של המעבדות בשיעורים הקבועים במערכת, דרך הזום. אנחנו צריכים להגיש את דוחות הניסוי בהתאם לתוצאות הניסוי שלהם," היא מסבירה.


למרות ההשקעה של המתרגלים בהתאמת הלמידה, החוויה אינה משתווה לעבודה פיזית במעבדה. "עדיף שאדע איך עובדים במעבדה, זה יכול להיות חיוני לעתיד," היא מוסיפה.


גם עמית חושבת שהתאמת הלמידה למתכונת המקוונת, מאוד תלוית תחום. "המקצוע שלי מאפשר למידה מקוונת, כי המרצים מסבירים באופן מילולי ואני יכולה להקליד את זה. בן הזוג שלי לומד הנדסת מכונות, והרבה יותר קשה לכתוב חלק מהדברים," היא מספרת. "יש פתרונות, כמו לצלם את המסך, אבל לדעתי הלמידה פחות אפקטיבית ככה, ויותר קשה ללמוד במקצועות הריאליים באופן מקוון."


אור, סטודנט לגיאוגרפיה, דווקא חולק רשמים אחרים. התואר שלו כוללים גם מקצועות ריאליים וגם מקצועות הומניים, כך שהוא חווה את שני העולמות, ולדעתו הקורסים הריאליים יותר מתאימים ללמידה המקוונת.


"אני עושה שני קורסים שעוסקים בתוכנה בסמסטר הזה, ולדעתי החלק המעשי הרבה יותר נוח מהבית מאשר מהאוניברסיטה," הוא מספר. "באחד מהקורסים הייתה אמורה להיות מעבדה, ובגלל שכרגע אין מעבדות, כל אחד קיבל רישיון לתוכנה על המחשב האישי. אנחנו מריצים את העבודה תוך כדי עבודה ביחד בזום, והמתרגלת זמינה לשאלות. את יכולה לייצר לעצמך סביבה סטרילית, לעבוד על תוכנה בשקט, בנחת, ויש לך את זה מוקלט, כך שאת יכולה לחזור שוב על השיעור אחר כך," הוא מוסיף.


לעומת זאת, לטענתו של אור, דווקא בקורסים עיוניים שבהם נערכים דיונים בכיתה, יש חשיבות לנוכחות הפיזית יחד. "בבית מאוד קל לברוח, לנתק את עצמך ממה שאתה עושה ולפתוח את הווטסאפ. הדיונים לא כל כך זורמים בזום, קשה להעמיק את הנקודות במתכונת הזאת," הוא מסביר.


"אם אין לך משמעת עצמית אז אכלת אותה" – לקחים מהלמידה המקוונת


אם כן, אור סבור שחלק מהקורסים עדיף לעשות אונליין. "המפגשים בקורסים אונליין לא מתקרבים לרמה של מפגשים פנים אל פנים. ברגע שכולם יושבים ביחד זה נותן תחושה אחרת, רצינות אחרת, וקשר העין עם המרצה הוא חשוב, אבל כל מה שקשור בתרגול מעשי בהחלט יכול להיעשות בלמידה מרחוק, בייחוד כשמדובר בקבוצה גדולה," הוא מסכם.


הרשמים של עמית דומים לאלו של אור. "לדעתי זה יום ככה ויום ככה. יש הרבה שיעורים עיוניים שצריך להקליד בהם הרבה, אבל מהצד החיובי יש אופציה לראות את ההקלטות אחר כך ולעצור מתי שנוח לך," היא מסבירה. "המרצים מאוד זמינים, אז אפשר לשאול שאלות במייל והם עונים די מהר. יש פה קונספט די יעיל," היא ממשיכה.


"אבל הכל תלוי במשמעת העצמית שלך. אם אין לך משמעת עצמית לשבת וללמוד אז אכלת אותה, החוב מתחיל להצטבר. כשהולכים למכללה יש הפרדה מאוד ברורה, בין הבית ובין הלימודים. בבית לעומת זאת הכל מתערבב, לא ברור מתי יושבים ללמוד." לטענתה, יכול להיות שיש מקום לשלב יותר לימודים מקוונים גם בשגרה, אך הדבר מאוד תלוי בקורס ובשיעור.


בהתחשב בכך שעדיין אמצע הסמסטר, ושלא ידוע האם יהיה גל שני של הדבקות או לא, כנראה מוקדם מדי לסכם את החודשיים המשונים האלו. אך ממה שסטודנטים מתארים, נראה שבכל אופן קשה לתייג את החוויה במונחים אבסולוטיים של שחור ולבן.


הלמידה המקוונת אילצה מוסדות להשכלה גבוהה להגיב מהר ולהיעזר בטכנולוגיות הקיימות כדי למקסם את מה שאפשר להוציא מהחוויה האקדמית אונליין. הלימודים האקדמיים הם הרבה יותר מאשר רכישת ידע או כישורים חדשים - החלק החברתי בלתי נפרד מהחוויה הסטודנטיאלית, כאשר בקמפוס לומדים לעבוד וללמוד ביחד, פוגשים חברים, תומכים ועוזרים אחד לשני.


משבר הקורונה פגע בכל הדברים האלו, אבל חשף גם את היתרונות והדברים החיוביים שבלמידה מקוונת, ולימד רבים מהסטודנטים דברים חדשים על עצמם. בתקווה, הלקחים והמסקנות מהמשבר, יוכלו לעזור לנו לשלב טכנולוגיות חדשות ולפתח את ההיבטים החיוביים של הלמידה המקוונת, גם כאשר נחזור לשגרה באופן מלא.