תואר שני בחינוך לשוני רב תרבותי
רוצה לדעת על תואר שני בחינוך לשוני רב תרבותי? אנחנו רוצים לעזור לך!
דרכנו תוכל לקבל את כל התשובות לכל השאלות, לרבות איפה אפשר ללמוד, תנאי קבלה למסלולים השונים, מלגות, מה העלויות ועוד.
לחץ/י כאן ותקבל/י שירות בחינם שיחסוך לך הרבה זמן, כאבי ראש וגם כסף ...
עזרנו גם לך? דרג אותנו:
תואר שני בחינוך לשוני בחברה רב תרבותית
בין ההשלכות של עידן הגלובליזציה והאינטרנט, נמנים גם חילופים תרבותיים חסרי תקדים, היוצרים חברות פלורליסטיות מאי פעם.
החילופים התרבותיים נגרמים בעיקר מההגירה והמעבר של אנשים ממקום למקום, המביאים עמם את מנהגיהם והמסורות שלהם, וגם מהחשיפה שהולכת ועולה לתכני בידור ופנאי ממקומות אחרים, בשפות אחרות וכו'.
במציאות זו, גוברת המודעות לחשיבות החינוך הרב לשוני בקרב מורים לשפות. מי שעוסקים בהוראת עברית, אנגלית או ערבית כשפה ראשונה או שנייה, וכן מורים לספרות ולמקצועות רבי מלל, יכולים להשתתף בתכניות לתואר שני בחינוך לשוני, בהתמחות ברב לשוניות ורב תרבותיות, על מנת להתפתח מבחינה מקצועית ולרכוש הבנה רחבה בתחום.
תכנית הלימודים
מטרתו של התואר השני בחינוך בהתמחות זו, היא להקנות לסטודנטים ידיעות תיאורטיות וכלים מעשיים להוראה בסביבות פלורליסטיות, בהן התלמידים מגיעים ממגוון רקעים לשוניים ותרבותיים. הסטודנטים לומדים על השוני בדרכי התקשורת והתפקוד בתנאים של הטרוגניות שפתית – כאשר התלמידים דוברים שפות אחרות כשפות אם. מיומנויות הוראת שפה מוקנות לסטודנטים תוך הקניית היכרות עם חידושים במחקר, המותאמים לעידן הרב לשוני והרב תרבותי של ימינו.
הסטודנטים מעשירים את ידיעותיהם בנושאי הקשרים שבין חברה, חינוך, קוגניציה, פסיכולוגיה ופוליטיקה לבין למידת שפות והשימוש בהן. נוסף על רכישת כישורים פדגוגיים ודידקטיים לחיזוק האוריינות אצל תלמידיהם, הם לומדים גם על סוגיות בסוציולינגוויסטיקה ופסיכולינגוויסטיקה (היבטים סוציולוגיים ופסיכולוגיים של בלשנות), ולומדים תכנים הקשורים בהשלכותיה של הגירה ובקבלתן של קבוצות מיעוט בחברה בישראל ובעולם.
היכולות הדידקטיות אותן מפתחים הסטודנטים מותאמות להתפתחויות עכשוויות בלמידה: הם רוכשים הבנה בשיטות לימוד דיגיטליות ומקוונות, בגישות חינוכיות מתקדמות, ובחידושים במחקר בתחומי החינוך והוראת השפות.כמו כן, חלק חשוב מהלימודים מתמקד גם ברכישת היכרות עם המאפיינים של היכולות השפתיות באוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים, ויכולות פדגוגיות מעולם החינוך המיוחד. מתוך התמקדות זו, הסטודנטים מפתחים כלים להבנת תפישת האחר אצל תלמידיהם ולפיתוח סובלנות וכבוד לזולת בכיתת הלימוד, וסוקרים בעיות שונות שעשויות לעלות בעת לימודי השפה.
נוסף על כך, בתכניות הלימוד השונות מטפחים את יכולות החשיבה הביקורתית והראייה המחקרית של הסטודנטים, וכך מאפשרים להם לקבל את הכלים לקידום רב לשוניות ורב תרבותיות במסגרות החינוכיות בהן הם פועלים. הסטודנטים לומדים כיצד לפתח כלי הערכה ומדידה של תוכניות חינוכיות, וכלים להתוויית מדיניות לשונית בבתי הספר. כדי לטפח את יכולותיהם המחקריות, הם סוקרים במסגרת לימודיהם גם שיטות כמותיות ואיכותניות למחקר סוגיות רב לשוניות, והקשרים שונים של השימוש בשפה גם בקרב קהילות מהגרים וקבוצות מיעוט.
מתכונת הלימודים
לימודי תואר שני במסלול זה אורכים כשנתיים, כאשר בחלק ממוסדות הלימוד ניתן לבחור בין השתתפות במסלול עיוני ובין מסלול מחקרי, ובחלק מהם ניתן להשתתף במסלול עיוני בלבד. המסלול המחקרי כולל כתיבת עבודת תזה בהנחיית איש סגל.
לעומת זאת, המסלול העיוני כולל השתתפות מספר רב יותר של קורסים וסמינרים, וכן פרויקט גמר שאותו מבצעים בהנחיית מרצה, לקראת סיום הלימודים.
בתכניות הלימוד במוסדות האקדמיים השונים שמים דגש על הקניית הבנה מחקרית ועל שילוב ההיבטים המחקריים של התחום בקורסים השונים, כאשר גם במסגרת המסלולים העיוניים הסטודנטים דנים בסוגיות מחקריות, לומדים שיטות מחקר ומשתתפים בסדנאות העשרה בתכנים מגוונים.
מתוך הראייה הרב לשונית של תכניות הלימוד השונות, הקורסים והסמינרים המתקיימים במסגרתן מתנהלים בשפות עברית, אנגלית וערבית.
נושאי הלימוד
הנושאים הנלמדים במהלך תואר שני זה מגיעים מתחומים רבים, וביניהם גם בלשנות, פסיכולוגיה, סוציולוגיה. בין היתר, הסטודנטים לומדים על:
- חקר הטקסט והשיח
- ייצוגי שפה במרחב הציבורי
- רכישת שפה ולקויות למידה
- תהליכים וקשיים ברכישת שפה
- מדיניות לשונית בעולם הדיגיטלי
- שיטות מחקר איכותניות וכמותיות
- תיאוריות ותהליכים על רכישת שפות
- היבטים חינוכיים ואוריינים של רב תרבותיות
- דפוסי שפה בקהילות מהגרים וקבוצות מיעוט
- היבטים בלשניים ואינטר-טקסטואליים בטקסטים כתובים ודבורים
- ועוד
מוסדות לימוד אפשריים
בין מסלולי התואר השני המתקיימים בארץ בתחום זה, ניתן למנות את התכניות במוסדות הלימוד הבאים:
מכללת לוינסקי לחינוך (תל אביב): הלימודים נפרשים על פני יום אחד בשבוע, במסלול עיוני בלבד. לקראת סיום התואר, הסטודנטים נדרשים לערוך פרויקט גמר, במסגרתו הם חוקרים סוגיות שונות הנידונות במהלך הלימודים.
נוסף על לימודי התואר השני, הסטודנטים יכולים לשלב לימודים לתעודה מקצועית בהוראה מתקנת מותאמת בעברית, באופן המותאם למערכת השעות בתואר.
תכנית הלימודים במכללה זו מתמקדת בפיתוח חשיבה ביקורתית ויכולות מנהיגות אצל הסטודנטים. המודלים החינוכיים הקיימים נבחנים בעין ביקורתית, והסטודנטים לומדים כיצד להציע ולגבש מודלים חדשים ופלורליסטים שיכולים להתאים לחברה הישראלית.
אוניברסיטת תל אביב: באוניברסיטה מתקיימת תכנית לתואר שני M.A בחינוך רב לשוני. הסטודנטים יכולים לקחת חלק במסלול מחקרי או במסלול עיוני, כאשר למסלול המחקרי מתקבלים סטודנטים שעומדים בקריטריונים, לאחר שנת הלימודים הראשונה.
מי שיכולים להגיש את מועמדותם לתואר זה הם בעלי תואר ראשון או שני בתחומי השפות: בלשנות, ספרות אנגלית, שפה וספרות ערבית, מזרח אסיה, וכן בתחומים רלבנטיים נוספים כגון סוציולוגיה, אנתרופולוגיה, קוגניציה, תקשורת וקולנוע. הממוצע הנדרש מהמועמדים הוא 80 לפחות. ניתן יתרון למועמדים בעלי תעודת הוראה בשפה. כמו כן, מהמועמדים נדרש לעבור ראיון קבלה אישי.
כדי לעבור לשנת הלימודים השנייה של התואר, הסטודנטים נדרשים לעמוד בתנאי סף: מעבר בחינת פטור בסטטיסטיקה בציון 60 לפחות. יש אפשרות להשתתף בקורס סטטיסטיקה בסיסי, אך זו אינה חובה עבור מי שרוצים לגשת לבחינת הפטור.
קהל יעד
לימודי תואר שני זה מתאימים למורים לשפות, או למי שבמסגרת תפקידם עוסקים בהוראת ערבית, אנגלית, או עברית וכן בחקר שפות. כמו כן, יכולים להשתתף בתואר השני גם בוגרי תארים רלבנטיים נוספים, כגון לימודי מזרח אסיה, לימודי תקשורת וקולנוע, לימודי סוציולוגיה, קוגניציה או פסיכולוגיה, וכן הלאה.
תנאי הקבלה לתואר שני בחינוך בתחום זה, והממוצע הנדרש מהמועמדים משתנים בין מוסד לימודים אחד למשנהו. עם זאת, כדי להתקבל לתואר השני, רבים מהמוסדות מתנים את הקבלה בעמידה בהצלחה בראיון קבלה אישי.
ברבים ממוסדות הלימוד, המועמדים נדרשים בלימודי השלמה, על מנת להבטיח נקודת התחלה אחידה אצל כלל הסטודנטים, שמגיעים מתחומי ידע שונים. כמו כן, בחלק מהמוסדות, הסטודנטים זכאים לפטורים על סמך לימודים קודמים.
אפשרויות להמשך
סיום התואר השני בהצלחה יכול לזכות מורים בקידום לדרגות גבוהות יותר, כאשר משמעות העלייה בדרגה יכול להיות גם העלאה בשכר, על פי הקריטריונים הנקבעים למשכורות במשרד החינוך.
מעבר לכך, חלק ממוסדות הלימוד מאפשרים כבר בזמן הלימודים, הסטודנטים יכולים לשלב את הלימודים עם לימודי תעודת מומחה בהוראה מתקנת – מה שיכול לפתוח להם הזדמנויות תעסוקתיות נוספות לאחר סיום התואר כמומחים ללקויות למידה ולאבחון דידקטי.
כמו כן, המסיימים במסלול המחקרי בהישגים גבוהים, יכולים להמשיך בלימודים אקדמיים לדוקטורט, וכך להעלות עוד את דרגותיהם ושכרם, או לפתח קריירה אקדמית.