יצירתיות, נחישות והמון עבודה קשה: זיו קורן משתף בכלים להצלחה בתחום הצילום

26/11/2019 מאת: אנאבל אדמסקי (877 צפיות)

כמעט אין מקום שאליו לא הביאה הקריירה בצילום את זיו קורן – מליווי חיילי צה"ל במבצעים בעזה ועד לתיעוד אסון הצונאמי באסיה. דיברנו עם צלם העיתונות עטור הפרסים על הכלים החשובים להצלחה בתחום. האם כל אחד יכול להיות צלם? איך נכנסים לענף התחרותי? האם אפשר להתפרנס היום מצילום? ואיך משפיעים האינסטגרם והפייסבוק על התחום? קיבלנו תשובות לשאלות שכל צלם מתחיל רוצה לדעת.

המידע באתר הועיל ל94% מהגולשים.

 

עזרנו גם לך? דרג אותנו:

אהבת? שתף ב:


"אם אתה מסור ונאמן ליצירה שלך, השמיים הם הגבול"- זיו קורן על הדרך לפרוץ בתחום הצילום

 

זיו קורן הוא אחד מצלמי העיתונות הידועים בארץ, עם ניסיון של מעל 30 שנה בעבודה בעיתונים הגדולים, תערוכות ברחבי העולם ופרסים בין לאומיים. אולם לתחום הצילום הגיע בסוג של דרך מקרה. כנער למד אמנות פלסטית בתיכון תלמה ילין, אך המפגש הראשוני שלו עם צילום העיתונות היה בעת הגיוס.


"התגייסתי עם פרופיל נמוך בעקבות תאונת דרכים, חיפשתי משהו מעניין לעשות בצבא ובשיא המקריות התגלגלתי לראיון לעיתון 'במחנה' והתקבלתי להיות צלם." הוא מספר ומתאר שגם אז, לא תיאר לעצמו שהצילום יהפוך לתחום שילווה אותו כל חייו.


בסיום שירותו הצבאי החל לעבוד בלשכת העיתונות הממשלתית. כעבור כשנה, בגיל 22, התחיל לעבוד כשכיר בעיתון "ידיעות אחרונות" ומכאן החלה הקריירה שלו לצמוח. קורן נכנס למסלול קריירה אינטנסיבי שבו הוא החל לעבוד עם עיתונים ומגזינים בחו"ל. תוך זמן לא רב החל להציג בתערוכות בעולם ולהוציא לאור מספר ספרים. הקריירה שלו הביאה אותו לכל רחבי הגלובוס, מצילום צבאי בו ליווה מבצעים בעזה או בלבנון ועד לתיעוד אסונות כמו הצונאמי באסיה או רעידת האדמה בהאיטי. צילומים שלו התפרסמו בין היתר במגזינים כמו "טיים", "ניוזוויק", "סאנדיי טיימס" ועוד. הוא החל לזכות גם בפרסים על עבודותיו. בגיל 24 גם הרצה בקורס באוניברסיטת בר אילן.


"אני לא חושב שבגיל 21 ידעתי איך תיראה הדרך וכמה אכנס לתחום בצורה טוטלית כל כך שהוא יהפוך לדרך חיים, אך בפירוש הבנתי שזה מה שמושך אותי." הוא אומר במבט לאחור על ראשית דרכו.

 

קורן מתאר שמגיל צעיר, הוא עוסק בלימוד עצמי כאוטודידקט. "כשהתחלתי את הדרך זה היה טרום עידן האינטרנט. הייתי קורא המון. פעם בשבוע הייתי עובר על כל העיתונים הזרים ורואה באילו מקומות צילמו, איזה סוג צילומים מופיעים בעיתונים, כמה נפח שחור לבן תופס. הייתי גוזר כל כתבה בעיתון על צילום, מתייק ושומר. בניתי לי ממש ארכיון בתחום. כמובן שעם כניסת האינטרנט התחלתי לקרוא על כל נושא שקשור לצילום. אני גם אספן אובססיבי של ספרי צילום."

 

"זה היה הלימוד שלי. אני לא מדבר על למידה מהמקום הטכני אלא דווקא מהמקום היצירתי, של איך לבנות סיפור ולספר אותו. כל התהליך הזה הוא מתמשך והוא קיים עד היום. אני אמנם כבר לא גוזר כתבות מעיתונים, אבל אני נמצא בתהליך של בחינה כל הזמן של מקום הצילום. היום אני מדריך צילום בעצמי ולכן חשוב לי מאוד להישאר מעודכן ולהבין תהליכים שעוברים על הצילום כל הזמן, איך השפיע הצילום הדיגיטלי על עולם הצילום, או איך כניסת הסושיאל מדיה יצרה שינוי בעולם התקשורת." הוא ממשיך ואומר.

 

ניסוי וטעייה – איך נכנסים לתחום והופכים את הצילום לקריירה?


כאוטודידקט שכיום מלמד צילום, הוא אומר שאחד ההיבטים שיכולים לסייע לצעירים המתלבטים כיצד להיכנס לתחום הוא הגיוון הרב שבו, המאפשר למתעניינים בתחום לבחון מה מסלול הקריירה שהכי מתאים להם מתוך השפע הקיים.


"יתרונו של הצילום הוא שהוא מאפשר ניסוי וטעיה." הוא מסביר. "יש בו הרבה התמחויות, מה שיכול לעזור לכל אחד להבין עד כמה התחום מושך אותו ואם כן, מה בדיוק בתוכו מושך אותו. צילום נוף, צילום תת ימי, צילום עיתונות, צילום ספורט, צילום מוצר, צילום אופנה – יש כל כך הרבה תחומים בענף הזה שנקרא צילום וכל אחד מהם הוא מקצוע בפני עצמו."


"כל אחד יכול לקחת אפילו קורס בסיסי כדי להבין איזה תחום מושך אותו והיה מעוניין לעסוק בו. כך אפשר להבין מה המסגרת שהכי מתאימה לך. מסלול של צלם עיתונות ומסלול של צלם אופנה, למשל, הם שונים לחלוטין וצריך להבין קודם כל מה רוצים לעשות לפני שנכנסים לתחום." הוא מוסיף. "חשוב להבין שתחביב זה נחמד, אבל אם אתה באמת רוצה להפוך את הצילום למקצוע אתה צריך להבין איך עושים את זה. אם אתה הולך ללימודים פורמליים השאלה היא לאיזו מסגרת אתה הולך. צלם אופנה מתחיל יכול לעבוד גם כאסיסטנט של צלם אופנה מצליח, בשביל לרכוש ידע, לעשות את הצעדים הראשונים בתחום ולהבין שמעבר להיותו צלם טוב יש צורך בסדרה של תכונות וכלים נרכשים שיעזרו לך להצליח."


ועד כמה ניסיון קודם בצילום חשוב בתחילת הדרך? לדבריו של קורן, תחילת הקריירה תלויה בכמה גורמים שחלק מהם נלמדים ואחרים אינם מצריכים לימוד, אלא בעיקר עבודה קשה והתמדה. "באופן הטכני יש חשיבות להכרת המצלמה. ידע טכני הוא נרכש וזה לדעתי החלק הקל. המרכיב היצירתי קצת יותר מורכב. חלק ממנו הוא כישרון, התמדה, פתיחות. זה משהו שלא נמצא אצל כל אחד. יש גם תכונות שנדרשים אליהן שלא קשורות למקצוע עצמו. צלם עיתונות, למשל, צריך יכולת לעמוד במצבי לחץ. צלם דוקומנטרי חייב יכולת תקשורת טובה עם אנשים וצריך לדעת איך להכניס את עצמו לסיטואציות ולהיטמע בהן." הוא מסביר.


"אלה תכונות שהן נרכשות אבל צריך להבין שיש פה מחיר. לצערי, אני נתקל בחבר'ה צעירים שרוצים קיצורי דרך. הם רוצים לזכות בפרסים ולקבל תהילה לפני שהם מוכנים ללכלך את הרגליים בעבודה קשה. יש צורך בעבודה אינטנסיבית ומשמעותית כדי להצליח להביא את עצמך למקום שבו יש לך בסיס מספיק רחב לפרוץ קדימה עם היצירה שלך. אף אחד לא עשה שום דבר גדול כשהוא נשאר באזור הנוחות שלו. אם אתה לא פרואקטיבי ומשקיע את כל מה שיש לך, היכולת להצליח היא נמוכה."

 

"צריך לאזן בין הכסף למקום שבו הלב נמצא" – איך אפשר להתפרנס מצילום?

 

תחום הצילום נחשב היום לענף דינמי ותחרותי ובעיני קורן, השינויים האלה משפיעים גם על האפשרות להתפרנס מצילום כקריירה. "פעם זה היה קל יותר. אני משוכנע שהיום אתה צריך להיות יצירתי פי 10 כדי להבין איך אתה מתפרנס מצילום."


"עולם הצילום עובר מהפכה. זה התחיל מהמהפכה הדיגיטלית שהפכה את הצילום להרבה יותר נגיש. אני חושב גם שהמדיה החברתית הפכה את הצילום לענף שקשה יותר להתפרנס ממנו. הפרסום עבר מהתקשורת הקונבנציונלית, כמו עיתונים וטלוויזיה, לתקשורת המקוונת – גוגל ופייסבוק. המצב הרבה יותר מאתגר מלפני עשר שנים." 

 

לדעתו, אחד ההיבטים החשובים בהצלחה בתחום הוא הקשר שבין הפן הכלכלי לרגש, שאצל כל אחד קיים באיזון מעט שונה. "בכל מקצוע חייבים להתקיים שני פרמטרים – שכר וסיפוק. יש מי שמוכנים לקחת עבודות מסוימות בשכר נמוך יותר כי הם חווים המון סיפוק מהעשייה שלהם ולהיפך, יש מי שמוכנים 'לבלוע את הצפרדע' בגלל שהם מרוויחים טוב ומוכנים לעסוק במשהו שהם פחות אוהבים כי זה מספק את היבט השכר."


"אם יש משהו שאני בר מזל בו, זה שאני מצליח להתפרנס ממקצוע שהוא אהבת חיי. אני קם עם המון תשוקה כל בוקר לעשייה שאני אוהב. אני מאמין גדול בחשיבות של צילום דוקומנטרי. במקום הזה, לא על כל דבר שאני עושה אני מסתכל דרך הפן הכלכלי, אני עושה דברים בהתנדבות או כי אני חושב שהם חשובים. בסופו של דבר הדברים צריכים להתאזן – בין הכסף למקום שבו הלב שלי נמצא. השאיפה היא שכולנו נוכל לעשות את הדברים שאנחנו אוהבים ולהתפרנס מהם."

 

גולשים שאהבו את זה קראו גם:

 

 

איך מצליחים כצלמים? האם כל אחד יכול להיות צלם?

 

בעידן שבו לכל אחד מאיתנו יש מצלמה בכיס ורובנו פעילים ברשתות החברתיות כמו אינסטגרם או פייסבוק ומשתפים את התמונות שלנו עם העולם, נראה שכל אחד יכול להיות צלם. עם זאת, קורן טוען שהדבר מורכב הרבה יותר מכך. "עובדתית כולם מצלמים. האם זה שיש לכל אחד עט הופך אותו למשורר או לכתב? האם עצם החזקת הכלי שנקרא מצלמה, גם אם מדובר במצלמה מקצועית, הופכת אדם לצלם? לא, היא הופכת אותו לבעל מצלמה."

 

"צילום הוא שפה. יש בה המון מרכיבים. יש פער אדיר בין להרים סמארטפון ולצלם באופן אינסטינקטיבי את הנמצא מולנו לבין היכולת לספר באמת לספר סיפור ולהצליח לרגש בעזרת תמונה. יש פה מורכבות אדירה. לכן זה לא מספיק שיש לך מצלמה או סמארטפון בכיס. זה נחמד, אבל רחוק מלהפוך אותך לאדם שיודע לצלם."

 

בעולם הצילום המשתנה של היום, האם כל אחד יכול להצליח? קורן טוען שלא בהכרח, אך עם הכלים הנכונים אפשר בהחלט להתקדם לעבר ההצלחה. "אם אתה טוב ואתה יצירתי, אין סיבה שלא תצליח. תמיד יש מקום בשוק לעוד צלמים טובים. אני רואה דוגמאות כאלה כל הזמן." הוא אומר.


"מצד שני חשוב לזכור, מתוך אלפים שמסיימים קורסי צילום בשנה, כמה מצליחים להפוך את התחום לפרנסה? המספרים לא גדולים. צריך כישרון וצריך גם קצת מזל, זה בלתי נמנע. אתה חייב נקודת פריצה שבה יתנו לך הזדמנות. אם אתה מספיק מסור ונאמן ליצירה שלך ויש לך רצון חזק להצליח, אני מאמין שהשמיים הם הגבול."

אולי יעניין אותך גם

הפתרון העיצובי שלכם יכול להיות הסטארט אפ הבא: מה הקשר בין עיצוב תעשייתי לבין עולם ההייטק?

מאת: תובל קליין, 15/1/2020
רוצים קריירה שמשלבת בין יצירתיות ובין צרכים פרקטיים בתעשייה? כיום קיימת עלייה בביקוש למעצבים תעשייתיים: ראש התכנית לעיצוב תעשייתי באחד מהמוסדות המובילים בארץ מספר למה לכתבה המלאה >>

למה אלוף אירופה בקפיצה במוט מגיע לנינג`ה ישראל? אלכס אברבוך רוצה להכניס את המדינה לכושר

מאת: תובל קליין, 8/1/2020
האתלט הישראלי המצליח וזוכה נינגה ישראל VIP, אלכס אברבוך, מסביר למה חשוב לו לדחוף את דור העתיד לספורט ואיך הוא הולך לקדם את התחום בארץ. לכתבה המלאה >>

מה הכלים של אמרי גלאי, מנכ"ל Wolt ישראל, להצלחה בעולם העסקי?

מאת: אנאבל אדמסקי, 5/1/2020
אמרי גלאי, מנכ"ל חברת Wolt ישראל, מספר על האתגרים בניהול חברות בין לאומיות, על ההחלטות שחשובות למי שמכוונים לתפקידים ניהוליים וגם על השינויים הצפויים בענף המזון בעתיד הקרוב. לכתבה המלאה >>

נעמה בצלאל על הצלחה באופנה: "חשוב שמעצב יהיה נאמן לעצמו ויעבוד מהאמת הפנימית שלו"

מאת: אנאבל אדמסקי, 30/12/2019
בעידן הלייקים והקניות אונליין, תעשיית האופנה עוברת מהפכה אמיתית. דיברנו עם המעצבת נעמה בצלאל על הכלים שחשובים לדעתה למעצבים מתחילים שרוצים לפרוץ דרך. לכתבה המלאה >>

בשביל יואב לנדסמן, משימת "בראשית" הייתה הרבה יותר מהגעה לירח: "היינו נקודת אור ביומיום הלא קל שיש לנו פה"

מאת: תובל קליין, 26/12/2019
מהנדס המערכות הבכיר יואב לנדסמן מספר איך השתתף בפיתוח חללית שיכולה להגיע לירח, ומסביר למה לדעתו כמה שיותר צעירים צריכים להיכנס לתחום חקר החלל. לכתבה המלאה >>

אתגר קרת: "אדם כותב חייב קודם כל לבטוח בעצמו"

מאת: אנאבל אדמסקי, 23/12/2019
הסופר אתגר קרת מספר על דברים שחשוב לכותבים מתחילים לדעת ומדבר על היתרונות של לימודים רב תחומיים במדעי הרוח. לכתבה המלאה >>


לכל כתבות המגזין

עדכונים אחרונים באתר

חדשות ועדכונים

עכשיו בפורום

לכל הפורומים

מלגות חדשות

ימים פתוחים

סקר גולשים

פעילות גופנית בזמן הלימודים:

ענה על השאלה

פעילות גופנית בזמן הלימודים:

  • 0 %

    לא מוותר על זה, עוזר לי להתפקס

  • 0 %

    מדי פעם, כשיש לי שעה פנויה

  • 0 %

    הלוואי אבל ממש אין לי זמן