סטודנטים יזמו פרויקט לשילוב צעירים עם צרכים מיוחדים באקדמיה

29/7/2019 מאת: אנאבל אדמסקי (3,685 צפיות)

יש להם חלומות על השתלבות בלימודים ובקריירה, אבל הדרך של צעירים עם מוגבלויות להגשמת השאיפות האלה לא תמיד קלה בגלל חוסר נגישות ואפילו סטיגמות. קבוצה של סטודנטים במרכז הבינתחומי יזמו תכנית לימודים מותאמת, כדי שאותם צעירים יוכלו להשתלב וללמוד באקדמיה. שמענו מהם על הדרך להפוך את החברה שלנו לסובלנית יותר.

המידע באתר הועיל ל89% מהגולשים.
 

עזרנו גם לך? דרג אותנו:


"כל אחד יכול להיות סטודנט": הכירו את המיזם שמשלב צעירים עם הנמכה קוגניטיבית בקמפוס


בגרויות, צבא, טיול גדול, לימודים, קריירה - נשמע כמו מסלול שלא מעט צעירים וצעירות עוברים בחיים. אבל עבור צעירים עם הנמכה קוגניטיבית לא תמיד מדובר במסלול מובן מאליו ועבורם הלימודים מאקדמיה לא תמיד נמצאים בהישג יד. הם אף נתקלים בלא מעט סטיגמות וחסמים בדרך להשתלבות בעבודה. סטודנטים במרכז הבינתחומי הרצליה פיתחו מיזם חדש בשם תכנית שוב"ל, בעזרתו הם שואפים לסייע לאותם צעירים להגשים חלום ולהשתלב כשווים באקדמיה - וגם בחברה.


את התכנית פיתחו הסטודנטים אור הרשקוביץ, עודד הרוניאן, הדר קורן, עדי ויזל ותומר גוברין. החמישה לומדים יחד בתכנית רבין למנהיגות במרכז הבינתחומי, שמטרתה לעודד סטודנטים מצטיינים ליזמות חברתית. במסגרתה הסטודנטים עובדים בקבוצות ומקדמים מטרות חברתיות דרך הפעלה של פרויקטים קהילתיים. את תכנית שוב"ל הפעילו בשיתוף עם דיקנט הסטודנטים במרכז הבינתחומי בראשותה של ד"ר עדי קול ובשיתוף עם עמותת אלווין שמספקת שירותים לאנשים עם מוגבלויות.


לרעיון הגיעו הסטודנטים אחרי דיונים משותפים שבמהלכם שיתפה אחת המשתתפות, עדי, את סיפורה של אחותה התאומה שנולדה עם עיכוב התפתחותי. מתוך היכרותה עם הנושא והמחקר הרב שביצעו בקבוצה, הבינו שקיים מחסור ניכר במסגרות משמעותיות לחינוך ולתעסוקה עבור צעירים וצעירות עם הנמכה קוגניטיבית. בין היתר גילו שאחרי גיל 21, עם סיום הלימודים במסגרות החינוך המיוחד בהתאם לחוק חינוך חובה לאנשים עם צרכים מיוחדים, מוצאים עצמם אותם צעירים במקרים רבים ללא מענה לשאיפות אקדמיות ותעסוקתיות.


"מאותו שלב מחפשים להם מסגרות תעסוקה שיקלטו אותם והם עוברים למצב של שגרה קבועה מאוד. לפעמים שוכחים שגם הם אנשים עם חלומות, עם שאיפות, שרוצים להמשיך ללמוד ולהיות באינטראקציה עם החברה שסביבם," מסביר עודד, סטודנט ללימודי משפטים וחבר בקבוצת הסטודנטים היזמים. "הבנו שיש צורך לתת לאנשים עם הנמכה קוגניטיבית מסגרת לימודים נוספת שתמשיך ותאתגר אותם, שתיתן להם רצף משמעותי של התפתחות ועשייה בחיים. בפרויקט רצינו ליצור מסגרת לימודים שמותאמת לצורכים שלהם שבה יוכלו להיות חלק שווה בקהילת הסטודנטים בקמפוס, על כל מה שזה אומר."


במסגרת המיזם, קבוצה של 15 צעירים וצעירות עם הנמכה קוגניטיבית למדו בתכנית לימודים שנבנתה במיוחד עבורם, מתוך מטרה לאפשר להם לחוות את החיים בקמפוס מבחינה לימודית וחברתית. הסטודנטים נפגשו אחת לשבוע במהלך סמסטר ב' בשנת הלימודים האחרונה לסדרה של עשרה מפגשים.


עודד מתאר כי את השיעורים בתכנית העבירו סטודנטים שלומדים לימודי משפטים, לימודי פסיכולוגיה ותואר בתקשורת בבינתחומי. השיעורים נבנו במיוחד בסיוע של אנשי מקצוע שמומחים להנגשה של מערכי שיעור לאנשים עם הנמכה קוגניטיבית. חלק מהסטודנטים קיבלו הכשרה מתאימה לשמש מדריכים ולהנחות את הסדנאות. קבוצה אחרת של סטודנטים שימשו מנטורים וסייעו מבחינה אישית ולימודית לסטודנטים הלומדים בתכנית.


"הרעיון היה ליצור קשר קרוב וחברי. המנטורים עזרו בתהליך הלמידה וסייעו בשיעורי הבית אבל גם היו פנים מוכרות כשהסטודנטים הגיעו לקמפוס. הם בילו יחד ויצרו אינטראקציה משמעותית מאוד." הוא מספר.


פותחים עולם חדש לאקדמיה ולעבודה


הסטודנטים הגיעו עם ציפיות משתנות מעולם האקדמיה. "חלקם הגיעו ממשפחות שבהן האחים שלהם למדו במוסדות אקדמיים, והם לא יכלו לחכות להתחיל ללמוד כמוהם. הם באו עם המון מוטיבציה ללמוד ולחקור. יש גם כאלה שבאו מרקע אחר, מתוך רצון להשתתף בתכנית לימודים חדשה ומעניינת," מספר עודד.


"ראינו איך הפרויקט הדליק להם נורה ונתן להם גירוי חדש שכל כך היה חסר להם. הם היו רגילים לעשייה טכנית מאוד עם דרישות מינימליות, ופתאום מגיעים למסגרת שבה הם יכולים לחקור, להתייעץ עם בני משפחה וחברים בעבודה כדי לענות על שאלות בשיעורי הבית."


לדבריו, כל אחד מהסטודנטים עבר תהליך אישי בתכנית שהייתה עבורם חוויה חדשה בחיים. הוא מספר לדוגמה על סטודנט שנחשף לסדנת התקשורת בתכנית ודרכה פיתח את אהבתו לשדרנות רדיו, "בתכנית חשפנו את הסטודנטים לרדיו של הבינתחומי והקלטנו איתם תכנית. הסטודנט הזה ממש נדלק על הרדיו והיום הוא ממשיך להגיע ולהשתלב ברדיו הבינתחומי, בשנה הבאה הוא גם יקליט תכנית קבועה משלו בלוח השידורים."


הוא מציין כי בתכנית לא נלמדו רק תכנים אקדמיים, אלא גם מיומנויות יישומיות שבעזרתן יכולים הסטודנטים לפתוח אפשרויות חדשות בשוק העבודה כגון כישורי כתיבת קורות חיים, שימוש ביישומי מחשב, שימוש ברשת לחיפוש מידע וכלים נוספים שלא תמיד הייתה להם היכרות קודמת עמם.


"אנחנו מקווים שמעסיקים ילמדו להסתכל על אותם אנשים אחרת. מעבר להעשרה האקדמית, אחד היעדים שלנו הוא מתן של כלים פרקטיים, שבעזרתם יוכלו לשפר את איכות החיים." הוא אומר.

 

גולשים שאהבו את זה קראו גם:

 

 

"כולנו אנשים שווים": מקדמים שילוב בקמפוס - וגם מחוץ לו

 

הפרויקט סיפק חוויה מיוחדת לא רק לסטודנטים שהשתתפו בו, אלא גם לשאר הסטודנטים במרכז הבינתחומי, שלא לכולם הייתה ההזדמנות ללמוד יחד עם אנשים עם הנמכה קוגניטיבית קודם לכן.


"אחד החלקים החשובים לנו הייתה הכללה חברתית לאנשים עם מוגבלויות. ראינו קשרים משמעותיים נוצרים בין הסטודנטים. זה היה מיוחד מאוד, לראות איך המיזם נותן הזדמנות להרגיש ביחד ושווים." אומר עודד. "זה היה ממש מדבק, היינו הולכים יחד בקמפוס ומגיעים לכל המקומות שכל סטודנט הולך אליהם, כמו למשל הקפיטריה. סטודנטים היו באים ואומרים שלום וגם שאלו איך הם יכולים לבוא להיות חלק מהתכנית."


"היה חשוב לנו מאוד לתת לפרויקט נוכחות ונראות בקמפוס, כדי שאנשים יתרגלו לכך שבמרחב שלנו יש אנשים עם מוגבלויות. הם לא צריכים להיות 'מודרים' בפינה. כולנו חברה אחת, אנחנו אנשים שווים ולכל אחד מאיתנו יש יכולות מיוחדות משלו לתת. החיבור הזה יוצר בעיני דברים מדהימים."


לדבריו, הרעיון הזה הוא חלק מרכזי באמירה החברתית של הפרויקט, שבו שואפים לקדם את השייכות של אנשים עם מוגבלויות כחלק מהחברה. "החזון שלנו הוא שכל אדם יכול להיות סטודנט. אין סיבה שמישהו לא ישאף בחייו להמשיך ללמוד ולצבור ידע."


כדי לקדם את מטרתם, הסטודנטים מתכוונים להרחיב את היקפו של פרויקט שוב"ל בקמפוס הבינתחומי ובהמשך שואפים להפעיל אותו גם במוסדות אחרים. בשנת הלימודים הבאה ייפתחו שני סמסטרים נוספים של התכנית ומספר הסטודנטים שיוכלו לקחת בה חלק יוכפל. השאיפה היא להציע את התכנית גם למוסדות אקדמיים נוספים, כמעיין 'מארז מובנה' עם תכניות לימוד מפורטות והנחיות להפעלתן, כך שניתן ליישם את המיזם בקלות בכל מקום.


לדבריהם, הם ראו לאורך השנה את הלהט של גורמים רבים באקדמיה לקחת חלק בבשורת השילוב, ולא רק בארץ. כחלק מהתכנית לקחו חלק בתחרות יזמות חברתית ונבחרו לייצג את מוסד הלימוד בתחרות בין לאומית ליזמות בקרואטיה, שבה הם גם זכו במקום הראשון. התחרות התקיימה במסגרת תכנית עולמית בשם SILICE שבה לקחו חלק מוסדות מאירופה, הודו ושלל מקומות נוספים. לדברי הסטודנטים, התחרות הייתה גם הזדמנות להיפגש עם סטודנטים ממגוון של מדינות, שחלקם גילו בה עניין ומעוניינים ליישם אותה בעתיד גם מעבר לים.


בינתיים, הסטודנטים ממשיכים לפתח את המיזם לקראת העשייה בשנה הבאה ועד אז ממשיכים גם לקדם את מהפכת השילוב באקדמיה. "אנחנו רוצים לתת לאנשים עם מוגבלות באמת להיות חלק, על כל היתרונות שיש לכך, לא רק להם אלא גם לנו."


"החברה הכללית לא תמיד מספיק רגישה ולא תמיד מודעת לצורכים של האחד, כי היא פשוט לא רואה אותו. ברגע שנחיה יחד ונלמד יחד, הערך המוסף יהיה הרבה יותר גדול לכולנו. אז נוכל לראות באמת הנגשה וגם סובלנות."