אני מעוניינת לפתוח משפחתון בביתי לגילאי 0-1. רציתי לדעת האם אני מחוייבת מבחינת החוק בתואר בחינוך לגיל הרך או שזה לא משנה.(אני בעלת תואר לא קשור לתחום) אשמח לתשובה, יום נפלא! מעיין.
מיטל ווארפול (מנהל הפורום)
משפחתון
שלום פיקוח על מסגרות בהן שוהים ילדים בגילאי 0-3:
המסגרת החוקית: האחריות על הפיקוח על מסגרות הטיפול והחינוך לילדים בגילאי 0-3, נתונה בידי משרד התמ"ת, על פי חוק הפיקוח על המעונות, תשכ"ה- 1965. בחוק נקבע כי: "לא יהיה אדם בעלים של מעון ולא ינהל אדם (להלן - המנהל) מעון שיש בו יותר משני חוסים אלא אם קיבל רשיון על כך מהשר ולא יפתח אדם מעון כל עוד לא ניתן הרשיון" (סעיף 2א).
פני למשרד התמ"ת לקבלת פרטים
בברכה מיטל ווארפול
מכללת אורנים (מנהל הפורום)
פתיחת משפחתון
מעיין שלום רב, אני מודה לך על פנייתך.
אני רוצה להוסיף על תשובתה של מיטל, מעבר לחוק - לימודי חינוך לגיל הרך יקנו לך ידע, כלים וביטחון כגננת. בנוסף, הלימודים חשובים, מעניינים ומעניקים ערך מוסף להתמודדות עם ילדים בגיל צעיר כל כך.
בברכה ובהצלחה, אורלי - מכללת אורנים
לימודי חינוך - מה שואלים בראיון הקבלה?
רוני
מה שואלים ואיך אפשר להתכונן לראיון קבלה למכללה?
שני יונגר (מנהל הפורום)
ראיון קבלה ללימודי חינוך
שלום רוני,
בראיונות קבלה ללימודים נשאלים שאלות מאוד דומות לראיון עבודה. ירצו לשמוע עליך ועל קורות החיים שלך, תחביבים, יתרונות וחסרונות שלך בהקשר המקצועי, מדוע את רוצה להיות מורה ואיזו מורה היית רוצה להיות. בנוסף, תישאלי למה תרצי ללמוד באותו מוסד לימודים, כדאי שתכירי אותם ואת האג'נדה שלהם לקראת הראיון (תוכלי לקרוא זאת באתר המכללה). המטרה היא להבין אם את מועמדת מתאימה ללימודים ולעיסוק במקצוע ולראות את התלהבותך והרצון שלך לחנוך וללמד.
שלום לך אני מעוניינת ללמוד לימודי חינוך מיוחד הייתי מאוד רוצה ללמוד בבני ברק ב"בית המורה" אני רוצה לדעת בבקשה האם מוסד הלימודים הזה מוכר. שאלה נוספת - אני רואה הרבה פרסומות כמו אקדמיזציה למורים , השלמה לתואר לעובדי הוראה וכו שאלתי היא מאיפה הם הגיעו המורים האלה בלי התואר? הייתכן שאפשר להיות מורה ללא תואר ולהשלים מאוחר יותר?
תודה מראש
נועה סטרוז (מנהל הפורום)
בחירת מוסד ללימודי חינוך
שלום שיר,
ראשית אענה על השאלה השניה שלך דווקא כי היא חשובה. מורים ללא תואר אלו מורים מבוגרים יותר מהדור הישן בו יכולת לעשות תעודת הוראה ללא תואר ולהתחיל ללמד וברגע שיש לך קביעות במשרד החינוך כבר לא חשוב אם יש או אין לך תואר (כמובן שיש הבדל בשכר אבל לא מבחינות אחרות). כיום, אי אפשר להיות מורה בישראל ללא תואר ראשון ותעודת הוראה, אף גוף תחת פיקוחו של משרד החינוך לא יעסיק מורים ללא ההכשרה המתאימה ובמידה והעסיק מישהו לקראת סיום הלימודים וזה לא סיים את חובותיו האקדמיות משרד החינוך ייפרד ממנו עד שיסיים אותם.
לגבי בית המורה - למיטב ידיעתי יש בעייתיות קלה עם מוסד הלימודים הזה היות והוא לא תמיד מופיע ברשימת מוסדות הלימוד המוכרים ולכן אני ממליצה לבדוק זאת מול משרד החינוך ישירות לפני שאת מבצעת הרשמה. חבל שאח"כ תצטרכי לבצע הסבה והשלמה כדי לעבוד במוסדות של משרד החינוך.
צירפתי עבורך קישור בתחתית ההודעה לטופס יצירת קשר מקוון כך שאם יש לך שאלות נוספות תוכלי להשאיר את הפרטים שלך ויועץ מטעמנו יחזור אלייך בהקדם.
שלום, אני רוצה ללמוד לימודי תואר ראשון בחינוך מיוחד. שמעתי על שתי מכללות חרדיות בבני ברק- בית המורה והמכללה החרדית-מקור המעיינות. והייתי רוצה לשמוע קצת יותר עליהן. חשוב לי עניין הרמה הלימודית ומציאת העבודה בסיום לימודי התואר. אני עוד מתלבטת האם ללמוד במכללת תלפיות בחולון (שהיא מכללה דתית לאומית). ואשמח לשמוע גם בעניין הזה דעה. שאלה נוספת ואחרונה- האם זה נכון שרמת הלימודים נחשבת נמוכה במסגרות החרדיות, בעיני משרד החינוך?
תודה רבה ?:)
מכללת אורנים (מנהל הפורום)
לימודי חינוך מיוחד במסגרת חרדית
עדי שלום רב, אני מודה לך על פנייתך.
אני ממליצה לך לפנות באופן יזום אל מוסדות הלימודים שציינת בהודעה. תוכלי להשאיר את פרטייך האישים בשירות האישי לאיתור מוסדות לימודים ונציג מטעם המוסדות הרלוונטים יחזור אליך בהקדם. מידע מפורט בנושא הרמה הלימודית ומוניטין המוסד בשוק העבודה - תוכלי לקבל מיועצת לימודים מטעם כל מוסד ומבוגרים שסיימו את מסלול הלימודים - בו את מתעניינת.
לכל שאלה נוספת, אשמח לעמוד לרשותך בפורום זה.
בברכה ובהצלחה, אורלי - מכללת אורנים
ועדת קבלה ללימודי חינוך היסודי
שירזי
שלום ,אני מוזמנת לועדת קבלה ללימודי חינוך שבו אצטרך לעבור ראיון אישי, דינמיקה קבוצתי, קטע קריאה וכתיבה. אני מוכרחה לציין שזה די מלחיץ אותי, אני מבינה את הכרחיות שבדבר, ושאין למה להתכונן וכמובן שאני צריכה להיות אני אבל בכל זאת רציתי לשאול מה מה בדיוק אעבור מהי הדינמיקה הקובצתית, איזה שאלות בדרך כלל שואלים בראיון האישי אשמח לקבל תשובה
מיטל ווארפול (מנהל הפורום)
ראיון קבלה
שלום,
ראיון אישי בד"כ בוחן אלמנטים המבליטים את אישיותך נקודות חוזק מול חולשה את נטיותייך המחקריות, יכולת לימודית ומוטיבציה. כמובן קיים דגש על תכונות של אמפתיה, גישה לילדים, נסיון תעסוקתי וכו'... חשוב להכין עצמך היטב, לברר מי המרצה/המנחה שמעביר את הראיון לקרוא עליו קצת מאמרים או כל חומר תיאורטי מחקרי רלוונטי. הכי חשוב שתאמיני בעצמך, ותשאירי רושם טוב על המראיין. לעומת זאת בראיון הקבוצתי על היחיד בקבוצה יחד עם הקבוצה בכללותה, לעבור משימות, מטלות וסימולציות. גם בתהליך זה באים לידי ביטוי אלמנטים רבים המבליטים את אישיותך; לדוגמא האלמנטים התקשורתיים, המילוליים והיוזמתיים כמו כן, נבדקים במהלך הדינאמיקה יכולת ההובלה, כריזמה מול קבוצה, אסרטיביות, דומיננטיות מול פשרנות וכו'.
אשמח לענות על שאלות נוספות בברכה מיטל ווארפול
האם כדאי לי לגשת ללימודי חינוך?
st
שלום רב! אני כרגע בשנה השנייה לשירות הלאומי שלי ומתלבטת מה ללמוד בשנה הבאה. בשירות הלאומי אני עובדת עם ילדים בבית ספר יסודי ואני מאוד אוהבת את העבודה. אני נהנית מהקשרים עם הילדים וכן עושה להם מבדקים. במהלך השירות גיליתי על עצמי שמאוד חשוב לי לשפיע ולדאוג לדור ההמשך.( עד עכשיו נמנעתי מלראות עצמי מורה אך לפי שיטת "מה לא אלמד" הצטמצמו התחומים וכן ראיתי שהרבה עושים הסבה כי זו עבודה עם שליחות וכן עבודה נוחה לאמא).
הקריטריונים שאני מעונניית בהם במקצוע בו אבחר,בע"ה, הם עבודה נוחה, עבודה עם אוכלוסייה צעירה, עבודה שאפשר להתקדם ממנה (ללמוד תואר שני שיעשיר את הידע...).אני גם יודעת שארצה ללמוד משהו שיוצאים ממנו עם מקצוע ולא תואר מעניין אך שאין במה לעבוד. בנוסף- אני יכולה להעיד על עצמי שאני סבלנית מאוד ויש לי חיבור לילדים, אך אני לא רואה את עצמי עומדת מול כיתה ומדברת. אני לא מרגישה שיש לי מספיק ביטחון בשביל זה. דבר נוסף הוא שאני חוששת שאני לא איהנה מעבודה זו כי אני כעת בשנת התנדבות ואולי כעבודה, פחות אתחבר לילדים ולעבודה. הייתי רוצה לדעת: 1. האם הקושי שהצגתי, לעמוד מול כיתה שלמה בביטחון יעבור עם הזמן או שהוא לא יאפשר לי לעבוד בתחום זה (וגם יקשה עלי בעבודה המעשית)? 2. אני מאוד רוצה לדעת אם בתחום של חינוך לגיל הרך ארגיש יותר בנוח? 3. אני גרה בדרום ואני רוצה לדעת האם יש יותר ביקוש למורות או לגננות? 4. גננת- האם יש לה אפשרות לעבוד במשרה מלאה? האם התפקיד שלה לא "ניהולי" יותר מאשר "חינוכי"? 5. אני אוהבת מאוד ביולוגיה. כיצד ניתן לשלב תחום זה בלימודי חינוך יסודי/הגיל הרך ?(על יסודי- תחום הביולוגיה היה יותר מפותח אך גיל זה מרתיע אתי מעט)
ממש מצטערת על ההודעה הארוכה אבל לא מצאתי בשום מקום אחר מענה... תודה רבה
שני יונגר (מנהל הפורום)
לימודי חינוך והוראה לכיתות נמוכות או לגיל הרך
שלום לך,
מעטות מהמורות שמסיימות את לימודיהן באמת נולדו עם כלל היכולות להיות מורות. אך עם זאת, את מה שיש לך אין לרבות מהמורות שמגיעות ללימודים. לך יש את האהבה לילדים ואת תחושת השילחות החשובה כל כך כדי לעשות את הדברים בצורה טובה באמת.
כחלק מהלימודים ילמדו אותך גם לעמוד מול כיתה להחזיק אותה ולנהל שיעור בצורה טובה. את כולן המפגשים הראשונים עם הכיתה מאוד מרתעים ומפחידים, לכן הלימודים בנויים בצורה הדרגתית, כדי שתלמדי לעשות את הדברים ושתחווי הצלחה בעמידה מול הכיתה ותוכלי להתקדם. זו גם הסיבה שהעבודה המעשית המשמעותית ביותר בלימודים נעשית בשנה האחרונה ללימודים ולא לפני כן.
בנוסף, תמיד תוכלי לשנות כיוון לתחום הגיל הרך, אך זה שונה מאוד ממה שאת מכירה ואינך יודעת אם זה מה שאת אוהבת בהכרח. בהוראה לכיתות א-ג יש גם שכבת גיל מאוד צעירה וגם יהיו לך האפשרויות להתקדם וללמוד תחומים נוספים שתוכלי לעסוק בהם במידה ותרצי בכך בעתיד.
לגבי הדרום, אני מניחה שהביקוש הגדול ביותר (תלוי היכן גרים) הוא למורות מקצועיות לתחומי המתמטיקה והאנגלית, גם ליסודי.
לגבי גננות, העבודה היא במשרה מלאה, תמיד זאת בניגוד למורה שיכולה לעבוד גם במשרה חלקית. לגבי ביולוגיה, זה תחום שפחות נוגעים בו בבית הספר היסודי, אך יש שיעורי מדעים גם בבתי הספר היסודיים מה שבהחלט יכול להשתלב.
בברכה, שני
מכללת אורנים (מנהל הפורום)
האם כדאי לי לגשת ללימודי חינוך
שלום רב, אני מודה לך על פנייתך.
הקושי שהצגת, לעמוד מול כיתה עלול לעבוד עם צבירת הביטחון והזמן, ואחרי הסטאז', ועלול כמובן גם שלא לעבור, זה משתנה מאדם לאדם. יתכן שבחינוך לגיל הרך תרגישי יותר בנוח, בגלל הגילאים של הילדים ובגלל שהעבודה היא לא לעמוד ולדבר מולכיתה שלמה. ביקוש לעבודה כזו או אחרת משתנה ותלוי עיתוי והיצע וביקוש, על כן אין ביכולתי לדעת אילו עובדי חינוך צריכים בזמן נתון באזור הדרום, למרות שכעיקרון בתחום ההוראה לא אמורה להיות בעיה ובסופו של דבר כולם מוצאים עבודה. גננת כמובן שיכולה לעבוד במשרה מלאה, ואם הגן הוא פרטי בבעלותך היה לתפקידך גם פן ניהולי וגם פן חינוכי. אם תהיי שכירה בגן או שתעבדי בגן עיריה תפקידך יהיה בעיקר חינוכי. לגבי הוראת הביולוגיה-אם את אוהבת את התחום ורוצה ללמד רק ביסודי, תוכלי ללמוד מדעי הטבע והסביבה.
בברכה ובהצלחה, אורלי - מכללת אורנים
שילוב של לימודי חינוך ומשאבי אנוש - אפשרויות תעסוקה
עדן
שלום יש לי מספר שאלות 1. חינוך ומשאבי אנוש - האם זה תואר כללי? 2. מה נותן לי תואר ראשון בחינוך ומשאבי אנוש? איפה אני יכולה לעבוד אם יש לי תואר ראשון ביד? 3. אם יש לי תואר ראשון במשאבי אנוש וחינוך אוכל להשתלב בתחומי החינוך? (לא בהוראה!) בפנימיות וכדומה? 4. באיזה עבודות אפשר לעבוד עם התואר הזה? 5.האם זהו תואר נחשב? או סתם תואר? האם בגלל שהוא תואר רב תחומי הוא פחות נחשב? 6.אילו דלתות נפתחות בפניי לתואר שני?
אני קראתי כבר את כל המאמרים ברשת, אני חייבת ייעץ מאיש מקצוע שיודע.
נועה סטרוז (מנהל הפורום)
לימודי חינוך ומשאבי אנוש
שלום עדן,
בשביל להקל אכתוב לך את התשובות בסעיפים: 1. חינוך ומשאבי אנוש נחשב תואר דו חוגי או רב תחומי, הוא נחשב תואר יחסית כללי אך הוא כן פותח אפשרויות עבודה לא רק כמחנכת או מורה. 2. מקומות העבודה בהם תוכלי לעבוד הם במסגרות החינוך הבלתי פורמלי, מתנ"סים ובמוסדות המשיקים למערכת הפורמלית או לפעול במגוון תפקידים ביחידות הדרכה בארגונים שונים. 3.שילוב בפנימיה מאוד תלוי באופי התפקיד ולכן הכל תלוי בדרישות התפקיד אך שוב מדובר בחינוך בלתי פורמלי ורבים הסטודנטים שמסיימים לימודי חינוך ומשאבי אנוש ומשתלבים בעולם החינוך הבלתי פורמלי. 4. כתבתי לך את אופציות התסוקה שיפתחו בפנייך, תוכלי גם להמשיך ללימודים לתואר שני באחד מהמסלולים ולפתוח לעצמך דלתות נוספות בחינוך או במשאבי אנוש. 5. התואר מאוד מבוקש בשנים האחרונות היות ומדובר בשילוב מעניין ומוצלח של שני מסלולי לימוד. זה שהתואר נחשב רב תחומי לא הופך אותו לפחות נחשב זה פשוט אומר שבמידה ותרצי להתמקצע במסלול ספציפי לאחר מכן ידרשו השלמות. סטודנטים רבים בוחרים במסלולים רב תחומיים כדי לפתוח בפניהם אופציות רבות יותר לתעסוקה עתידית.
ממליצה לך לפנות ליועצים שלנו במידה ויש לך שאלות נוספות באמצעות הטופס המקוון שצירפתי עבורך.
זה חופף ללימודים האלה? עם התואר חינוך ומשאבי אנוש ועם תואר בחינוך בלתי פורמלי אוכל להשתלב באותם מקצועות לאחר התואר?
נועה סטרוז (מנהל הפורום)
חינוך בלתי פורמלי
שלום עדן,
הלימודים לא ממש חופפים בעיקר בגלל השילוב עם משאבי אנוש שפותחים בפנייך דלתות תעסוקה נוספות עם סיום הלימודים ואופציה להמשך לימודים אקדמים בתחומים שונים ומגוונים. במידה וברצונך לעסוק אך ורק בחינוך בלתי פורמלי ניתן להשתלב במסלול לימודי חינוך בלתי פורמלי בבית ברל, מכללת אורנים ועוד.
פיקוח על מסגרות בהן שוהים ילדים בגילאי 0-3:
המסגרת החוקית:
האחריות על הפיקוח על מסגרות הטיפול והחינוך לילדים בגילאי 0-3, נתונה בידי משרד התמ"ת, על פי חוק הפיקוח על המעונות, תשכ"ה- 1965.
בחוק נקבע כי: "לא יהיה אדם בעלים של מעון ולא ינהל אדם (להלן - המנהל) מעון שיש בו יותר משני חוסים אלא אם קיבל רשיון על כך מהשר ולא יפתח אדם מעון כל עוד לא ניתן הרשיון" (סעיף 2א).
פני למשרד התמ"ת לקבלת פרטים
בברכה
מיטל ווארפול