מתמודדים עם חרדת טיסה? פרויקט גמר חדשני יוכל לעזור

30/12/2018 מאת: אנאבל אדמסקי (1,939 צפיות)

כמעט שליש מהאוכלוסייה מתמודדת בצורה כזו או אחרת עם חרדת טיסה. בפרויקט הגמר שלו פיתח אסף, סטודנט לעיצוב תעשייתי מכליל במכללה האקדמית הדסה, פתרון חדשני שיכול לעזור לאותם אנשים בזמן אמת, מרגע הזמנת הכרטיס ועד לנחיתה ביעד.

המידע באתר הועיל ל92% מהגולשים.

 

עזרנו גם לך? דרג אותנו:


פרויקט גמר של סטודנט לעיצוב תעשייתי מסייע לאנשים עם חרדת טיסה


טיסה לחו"ל היא בדרך כלל אירוע שכולנו מצפים לו, ורק סופרים את הימים עד לחופשה המיוחלת. אבל עבור לא מעט אנשים שמתמודדים עם חרדת טיסה, העלייה למטוס היא רגע שכרוך בחששות וקשיים רבים.


אסף, בוגר טרי של לימודי עיצוב תעשייתי מכליל במכללה האקדמית הדסה, ניסה לפתור את הבעיה שעמה מתמודדים אנשים רבים כל כך, ופיתח מערכת שתעזור להם בזמן אמת בטיסה ואפילו בתהליך שלפניה. בפרויקט הגמר שלו - אפליקציה וערכה לטיסה בשם "Realax" - שילב טכנולוגיות מתקדמות כדי להציע פתרון מותאם אישית לכל נוסע.


"אני מאוד אוהב לטוס ולטייל בעולם. יש לי חבר טוב שמתמודד עם חרדת טיסה, שכבר לא טס כשמונה שנים. חשבתי איך אוכל לעזור לו להוביל שינוי בחיים, לצאת מהחרדה ולהצליח שוב לטוס." הוא מספר.


מכאן יצא אסף לתהליך מחקר ארוך ומעמיק, שבמהלכו גילה את הממדים של התופעה. הוא מצא שכ - 30% מהאנשים בעולם המערבי מתמודדים עם חרדת טיסה, שמתבטאת בדרגות חומרה שונות, החל מאנשים שנמנעים לגמרי מלטוס ועד מי שטסים אך מתמודדים עם אי נעימות, חששות ומועקה.


"עברתי תהליך מורכב שבו דיברתי עם מגוון של אוכלוסיות וערכתי סקרים כדי להקיף את הבעיה מכל הכיוונים." הוא מתאר את המחקר שערך כחלק מן הפרויקט. "רציתי להבין מה באמת עובר על אנשים עם חרדת טיסה, מה הם חווים לפני הטיסה וכאשר הם עולים על המטוס, כל זאת כדי לספק פתרון שיהיה כמה שיותר מקיף שנוגע לכלל האוכלוסייה."


כמו כן, ערך מחקר שוק כדי להבין אילו טכנולוגיות קיימות היום להתמודדות עם פוביית טיסה ועל אילו צורכים עדיין אין מענה מספק. הוא גילה כי קיימים לא מעט פתרונות טכנולוגיים בשוק שמציעים עזרה מסוימת לחרדי טיסה, אך לא מוצר יחיד שמאגד בתוכו עזרה כוללת לכלל המתמודדים עם הבעיה. "הפתרונות האלה מעניקים מענה חלקי בלבד. לא מצאתי מערכת שנוגעת לכל האוכלוסייה. זאת בעיה שנוגעת הן בגוף והם בנפש והבנתי שפתרון יחיד לא יתאים לכולם באותה תצורה, לכן שאפתי לכלול תחת אותו מוצר כמה שיטות שונות להתמודדות, כדי שכל משתמש יוכל לקבל גישה לעזרה שהכי מתאימה לו."


המערכת בפעולה: מהזמנת הכרטיס ועד לנחיתה ביעד


המערכת שפיתח אסף כולל אפליקציה וערכה פיזית לטיסה. שני החלקים במוצר פותחו אחרי בירור מקיף של כל הצורכים שדומיננטיים אצל אנשים עם פוביית טיסה, ויחד הם יכולים להציע מענה מלא יותר להקלה על החרדה.


אפליקציית המובייל מתמקדת בעיקר בתהליך טרום הטיסה, אך משרתת את המשתמש גם במהלכה. היא כוללת כמה אלמנטים לסיוע לנוסעים, בהם סיור וירטואלי במטוס ואפשרות להכנה של רשימת ציוד לקראת הטיסה, מה שיכול לסייע להתמודד עם תחושות שליליות שלעיתים נקשרות לכל תהליך ההכנה וההתארגנות ליום הטיסה.


אחד המרכיבים הנוספים באפליקציה הוא "מנטורים" וירטואליים שבהם הנוסעים יכולים להיעזר לקבלת מידע ולמידה של שיטות רגיעה. "במהלך הטיסה, אנשים שמתמודדים עם פוביה מנסים לנתק את עצמם מהסיטואציה. חלקם מסתייעים באדם אחר שמלווה אותם ומסיט את תשומת הלב מהחרדה. רציתי להפוך את המלווה הזה מאדם מוחשי למלווה וירטואלי, דרך האפליקציה." הוא מסביר.


משתמשים שמורידים את האפליקציה יכולים להאזין להקלטות של כמה מומחים וירטואליים, שכל אחד מהם מתמקד בשיטה אחרת שיכולה להקל על החרדה. אחד מהם הוא למשל טייס שנותן מידע טכני על שלבי הטיסה, אחר הוא מומחה למדיטציה שמסביר על טכניקות נשימה, רגיעה וחשיבה חיובית. המשתמשים יכולים לבחור במנטור המתאים להם ביותר, או לעבור אבחון קצר הכולל כמה שאלות פשוטות דרכן מותאם להם מומחה שיכול לסייע. הליווי של המנטור נגיש מרגע הזמנת כרטיס הטיסה ועד לטיסה עצמה.


את החלוקה בין פרק הזמן שלפני הטיסה לבין מהלך הטיסה עצמה יצר אסף כך שתתאים לתהליכים שאותם עוברים אנשים עם חרדת טיסה. "עיקר החרדה והלחץ לא מתרחשים במהלך הטיסה, אלא דווקא לפניה, כבר במהלך הזמנת כרטיס הטיסה. הטיסה היא אירוע עתידי שיתרחש בקרוב, וכבר מהרגע הראשוני הזה החרדה והמחשבות הטורדניות מתחלות להשפיע בהדרגה. בעזרת האפליקציה, רציתי לגעת בנקודה הזו ולסייע כבר מתחילת הדרך. המשתמש מוריד את האפליקציה כבר בזמן שהוא מזמין את הכרטיס ומאותו רגע יתחיל תהליך שיסייע לו."


נוסף על האפליקציה, כוללת המערכת גם מרכיב פיזי שמבוסס על טכנולוגיות IOT מתקדמות. הוא כולל שכמיה שעשויה בד חכם, שבו נכלל מד דופק. לאורך הטיסה, הבגד החכם מנטר את הדופק של המשתמש באופן שאינו מורגש, וברגע שבו המערכת מזהה כי רמת החרדה מתחילה לעלות, השכמייה מחממת את אזור הכתפיים כדי להגביר את זרימת הדם, כתוצאה מכך השרירים נרפים, מה שיכול לסייע לרגיעה בקלות רבה. כמו כן, נכללת בערכת הטיסה גם מסכת שינה שבה אוזניות מובנות. כאשר המערכת מאתרת תסמיני חרדה, היא משדרת למשתמשים קטעי שמע שמותאמים להם בזמן אמת, כגון הסברים על הטיסה או על טכניקות להרפיה. ההאזנה לקטעים הללו יכולה להסיח את דעתם של המשתמשים מהסביבה ולסייע להם להירגע.


אסף מעיד כי נחשף לכלים שאותם יישם בפרויקט במהלך הלימודים. "בזמן התואר הכרתי מגוון של טכנולוגיות. בלימודים שמנו דגש על מחקר, מתוך שאיפה שנתבסס הן על טכנולוגיות עדכניות שקיימות היום בשוק והן על טכנולוגיות עתידיות. לאורך הדרך שאלתי את עצמי איך אוכל לתכנן מוצר שיתבסס על טכנולוגיות העתיד כדי להציג פתרון מקורי שלא פיתחו בעבר. כל זאת נעשה תוך תקשורת עם מומחים שמכירים את התחום הכי טוב."

 

גולשים שאהבו את זה קראו גם:

 


ליצור קשר עם המשתמשים, כדי לעזור באמת


לאחר עבודה ממושכת של כשמונה חודשים על פרויקט הגמר, הציג אסף את המערכת בתערוכת הגמר ולדבריו זכה לתגובות מפרגנות מאוד. הוא מציין שהיום המערכת נמצאת בשלב האב - טיפוס והוא מעוניין להמשיך לפתח אותה כדי להוציא אותה לשוק, עכשיו כשסיים את לימודיו.


הוא מעיד שמאז סיים את התואר, קיבל מספר פניות מגורמים בתעשייה כדי לקדם את פיתוח המוצר. כעת הוא מתמקד בסוגיות כגון ייעול עלויות המוצר לקראת ייצורו ושכלול של הרכיבים השונים שמהם מורכבת המערכת, כדי להתאימה לביקוש ולצורכים בשוק.


לדבריו, אחד הגורמים שסייע לו במהלך הפרויקט היה הקשר המשמעותי עם אנשים עם חרדת טיסה, שפיתח חלק מן המחקר שלו, שכן קשר בין המעצב ללקוחות הפוטנציאליים שלו יכול לעזור מאוד לייעול המוצר. "עבור מעצבים מתחילים, ישנם לא מעט מקרים שבהם חושבים שהפתרון שיש לנו בידיים טוב אך בפועל, בעקבות חוסר בהתייעצות עם הסביבה מגלים בסופו של דבר שאולי יש דברים שכדאי היה לעשות אחרת."


"במקרה שלי, דרך המחקר המקיף שערכתי יצרתי קשר עם קבוצה בין לאומית בפייסבוק של אנשים עם חרדת טיסה שבה הם עוזרים זה לזה, קצת כמו קבוצת תמיכה. יותר ממאה חברים בקבוצה ענו על השאלות שלי, מה שיצר עבורי קבוצת מיקוד מצוינת ומשמעותית מאוד לפרויקט, וכך יכלתי להתאים את המערכת לצורכים שלהם. בעזרת המחקר הזה, אני יכול לדעת שהמוצר שפיתחתי באמת יוכל לעזור לאנשים, ובינתיים התגובות שאני מקבל על הרעיון הן חיוביות, וזה מאוד משמח."

 

אולי יעניין אותך גם

איך להצליח בקידום אתרים? מקדמים חושפים את סודות המקצוע

מאת: אנאבל אדמסקי, 18/5/2020
איך בונים קריירה בקידום אתרים? מה כדאי ללמוד? ומה השכר? שאלנו את עמית אדלר, עידן בן אור ושמוליק דורינבאום את כל מה שמתחילים בתחום ה – SEO חייבים לדעת. לכתבה המלאה >>

איך זה ללמוד אונליין מהבית? שאלנו סטודנטים מה דעתם על הלמידה המקוונת

מאת: תובל קליין, 13/5/2020
משבר הקורונה אילץ את מוסדות הלימוד לעבור ללמידה מקוונת. שאלנו כמה סטודנטים ממוסדות שונים בארץ, מה דעתם על הלמידה מהבית, וקיבלנו כמה תשובות מפתיעות. לכתבה המלאה >>

מנהלת שירותי הפיזיותרפיה באיכילוב מסבירה איך מגפת הקורונה משפיעה על התחום

מאת: תובל קליין, 10/5/2020
מנהלת שירותי הפיזיותרפיה באיכילוב מספרת איך משבר הקורונה השפיע על המקצוע, מה צפוי לתחום בעתיד, ולמה היא ממליצה ללמוד פיזיותרפיה. לכתבה המלאה >>

מעצבת הפנים ריקי קורי על הצלחה כמעצבים

מאת: אנאבל אדמסקי, 3/5/2020
מעצבת הפנים ריקי קורי מספרת על דרכים להשתלבות בשוק העיצוב התחרותי בארץ, על הכלים שחשובים לכל מעצב מתחיל ועל הדואליות שבין מענה לבקשות הלקוח ושמירה על הקול הייחודי כמעצב. לכתבה המלאה >>

מנהלת מכון הפיזיותרפיה בבילינסון מספרת על מגוון האפשרויות להשתלב בתחום

מאת: אנאבל אדמסקי, 27/4/2020
נירה כהן צוברי, מנהלת מכון הפיזיותרפיה בבית החולים בילינסון, מספרת על האפשרויות הרבות לפיתוח קריירה בתחום הפיזיותרפיה ועל הכלים שחשובים לאנשי המקצוע. לכתבה המלאה >>

סיגל פרישמן, מנהלת היחידה לתזונה בבלינסון מספרת מה כל כך מושך בלימודי תזונה

מאת: תובל קליין, 20/4/2020
מנהלת היחידה לתזונאות בבלינסון מסבירה במה אפשר לעסוק אחרי שמסיימים לימודי תזונה לכתבה המלאה >>


לכל כתבות המגזין
Whatsapp Whatsapp