מתמודדים עם חרדת טיסה? פרויקט גמר חדשני יוכל לעזור

30/12/2018 מאת: מערכת "לימודים בישראל" (1,269 צפיות)

כמעט שליש מהאוכלוסייה מתמודדת בצורה כזו או אחרת עם חרדת טיסה. בפרויקט הגמר שלו פיתח אסף, סטודנט לעיצוב תעשייתי מכליל במכללה האקדמית הדסה, פתרון חדשני שיכול לעזור לאותם אנשים בזמן אמת, מרגע הזמנת הכרטיס ועד לנחיתה ביעד.

המידע באתר הועיל ל94% מהגולשים.

 

עזרנו גם לך? דרג אותנו:

אהבת? שתף ב:


פרויקט גמר של סטודנט לעיצוב תעשייתי מסייע לאנשים עם חרדת טיסה


טיסה לחו"ל היא בדרך כלל אירוע שכולנו מצפים לו, ורק סופרים את הימים עד לחופשה המיוחלת. אבל עבור לא מעט אנשים שמתמודדים עם חרדת טיסה, העלייה למטוס היא רגע שכרוך בחששות וקשיים רבים.


אסף, בוגר טרי של לימודי עיצוב תעשייתי מכליל במכללה האקדמית הדסה, ניסה לפתור את הבעיה שעמה מתמודדים אנשים רבים כל כך, ופיתח מערכת שתעזור להם בזמן אמת בטיסה ואפילו בתהליך שלפניה. בפרויקט הגמר שלו - אפליקציה וערכה לטיסה בשם "Realax" - שילב טכנולוגיות מתקדמות כדי להציע פתרון מותאם אישית לכל נוסע.


"אני מאוד אוהב לטוס ולטייל בעולם. יש לי חבר טוב שמתמודד עם חרדת טיסה, שכבר לא טס כשמונה שנים. חשבתי איך אוכל לעזור לו להוביל שינוי בחיים, לצאת מהחרדה ולהצליח שוב לטוס." הוא מספר.


מכאן יצא אסף לתהליך מחקר ארוך ומעמיק, שבמהלכו גילה את הממדים של התופעה. הוא מצא שכ - 30% מהאנשים בעולם המערבי מתמודדים עם חרדת טיסה, שמתבטאת בדרגות חומרה שונות, החל מאנשים שנמנעים לגמרי מלטוס ועד מי שטסים אך מתמודדים עם אי נעימות, חששות ומועקה.


"עברתי תהליך מורכב שבו דיברתי עם מגוון של אוכלוסיות וערכתי סקרים כדי להקיף את הבעיה מכל הכיוונים." הוא מתאר את המחקר שערך כחלק מן הפרויקט. "רציתי להבין מה באמת עובר על אנשים עם חרדת טיסה, מה הם חווים לפני הטיסה וכאשר הם עולים על המטוס, כל זאת כדי לספק פתרון שיהיה כמה שיותר מקיף שנוגע לכלל האוכלוסייה."


כמו כן, ערך מחקר שוק כדי להבין אילו טכנולוגיות קיימות היום להתמודדות עם פוביית טיסה ועל אילו צורכים עדיין אין מענה מספק. הוא גילה כי קיימים לא מעט פתרונות טכנולוגיים בשוק שמציעים עזרה מסוימת לחרדי טיסה, אך לא מוצר יחיד שמאגד בתוכו עזרה כוללת לכלל המתמודדים עם הבעיה. "הפתרונות האלה מעניקים מענה חלקי בלבד. לא מצאתי מערכת שנוגעת לכל האוכלוסייה. זאת בעיה שנוגעת הן בגוף והם בנפש והבנתי שפתרון יחיד לא יתאים לכולם באותה תצורה, לכן שאפתי לכלול תחת אותו מוצר כמה שיטות שונות להתמודדות, כדי שכל משתמש יוכל לקבל גישה לעזרה שהכי מתאימה לו."


המערכת בפעולה: מהזמנת הכרטיס ועד לנחיתה ביעד


המערכת שפיתח אסף כולל אפליקציה וערכה פיזית לטיסה. שני החלקים במוצר פותחו אחרי בירור מקיף של כל הצורכים שדומיננטיים אצל אנשים עם פוביית טיסה, ויחד הם יכולים להציע מענה מלא יותר להקלה על החרדה.


אפליקציית המובייל מתמקדת בעיקר בתהליך טרום הטיסה, אך משרתת את המשתמש גם במהלכה. היא כוללת כמה אלמנטים לסיוע לנוסעים, בהם סיור וירטואלי במטוס ואפשרות להכנה של רשימת ציוד לקראת הטיסה, מה שיכול לסייע להתמודד עם תחושות שליליות שלעיתים נקשרות לכל תהליך ההכנה וההתארגנות ליום הטיסה.


אחד המרכיבים הנוספים באפליקציה הוא "מנטורים" וירטואליים שבהם הנוסעים יכולים להיעזר לקבלת מידע ולמידה של שיטות רגיעה. "במהלך הטיסה, אנשים שמתמודדים עם פוביה מנסים לנתק את עצמם מהסיטואציה. חלקם מסתייעים באדם אחר שמלווה אותם ומסיט את תשומת הלב מהחרדה. רציתי להפוך את המלווה הזה מאדם מוחשי למלווה וירטואלי, דרך האפליקציה." הוא מסביר.


משתמשים שמורידים את האפליקציה יכולים להאזין להקלטות של כמה מומחים וירטואליים, שכל אחד מהם מתמקד בשיטה אחרת שיכולה להקל על החרדה. אחד מהם הוא למשל טייס שנותן מידע טכני על שלבי הטיסה, אחר הוא מומחה למדיטציה שמסביר על טכניקות נשימה, רגיעה וחשיבה חיובית. המשתמשים יכולים לבחור במנטור המתאים להם ביותר, או לעבור אבחון קצר הכולל כמה שאלות פשוטות דרכן מותאם להם מומחה שיכול לסייע. הליווי של המנטור נגיש מרגע הזמנת כרטיס הטיסה ועד לטיסה עצמה.


את החלוקה בין פרק הזמן שלפני הטיסה לבין מהלך הטיסה עצמה יצר אסף כך שתתאים לתהליכים שאותם עוברים אנשים עם חרדת טיסה. "עיקר החרדה והלחץ לא מתרחשים במהלך הטיסה, אלא דווקא לפניה, כבר במהלך הזמנת כרטיס הטיסה. הטיסה היא אירוע עתידי שיתרחש בקרוב, וכבר מהרגע הראשוני הזה החרדה והמחשבות הטורדניות מתחלות להשפיע בהדרגה. בעזרת האפליקציה, רציתי לגעת בנקודה הזו ולסייע כבר מתחילת הדרך. המשתמש מוריד את האפליקציה כבר בזמן שהוא מזמין את הכרטיס ומאותו רגע יתחיל תהליך שיסייע לו."


נוסף על האפליקציה, כוללת המערכת גם מרכיב פיזי שמבוסס על טכנולוגיות IOT מתקדמות. הוא כולל שכמיה שעשויה בד חכם, שבו נכלל מד דופק. לאורך הטיסה, הבגד החכם מנטר את הדופק של המשתמש באופן שאינו מורגש, וברגע שבו המערכת מזהה כי רמת החרדה מתחילה לעלות, השכמייה מחממת את אזור הכתפיים כדי להגביר את זרימת הדם, כתוצאה מכך השרירים נרפים, מה שיכול לסייע לרגיעה בקלות רבה. כמו כן, נכללת בערכת הטיסה גם מסכת שינה שבה אוזניות מובנות. כאשר המערכת מאתרת תסמיני חרדה, היא משדרת למשתמשים קטעי שמע שמותאמים להם בזמן אמת, כגון הסברים על הטיסה או על טכניקות להרפיה. ההאזנה לקטעים הללו יכולה להסיח את דעתם של המשתמשים מהסביבה ולסייע להם להירגע.


אסף מעיד כי נחשף לכלים שאותם יישם בפרויקט במהלך הלימודים. "בזמן התואר הכרתי מגוון של טכנולוגיות. בלימודים שמנו דגש על מחקר, מתוך שאיפה שנתבסס הן על טכנולוגיות עדכניות שקיימות היום בשוק והן על טכנולוגיות עתידיות. לאורך הדרך שאלתי את עצמי איך אוכל לתכנן מוצר שיתבסס על טכנולוגיות העתיד כדי להציג פתרון מקורי שלא פיתחו בעבר. כל זאת נעשה תוך תקשורת עם מומחים שמכירים את התחום הכי טוב."

 

גולשים שאהבו את זה קראו גם:

 


ליצור קשר עם המשתמשים, כדי לעזור באמת


לאחר עבודה ממושכת של כשמונה חודשים על פרויקט הגמר, הציג אסף את המערכת בתערוכת הגמר ולדבריו זכה לתגובות מפרגנות מאוד. הוא מציין שהיום המערכת נמצאת בשלב האב - טיפוס והוא מעוניין להמשיך לפתח אותה כדי להוציא אותה לשוק, עכשיו כשסיים את לימודיו.


הוא מעיד שמאז סיים את התואר, קיבל מספר פניות מגורמים בתעשייה כדי לקדם את פיתוח המוצר. כעת הוא מתמקד בסוגיות כגון ייעול עלויות המוצר לקראת ייצורו ושכלול של הרכיבים השונים שמהם מורכבת המערכת, כדי להתאימה לביקוש ולצורכים בשוק.


לדבריו, אחד הגורמים שסייע לו במהלך הפרויקט היה הקשר המשמעותי עם אנשים עם חרדת טיסה, שפיתח חלק מן המחקר שלו, שכן קשר בין המעצב ללקוחות הפוטנציאליים שלו יכול לעזור מאוד לייעול המוצר. "עבור מעצבים מתחילים, ישנם לא מעט מקרים שבהם חושבים שהפתרון שיש לנו בידיים טוב אך בפועל, בעקבות חוסר בהתייעצות עם הסביבה מגלים בסופו של דבר שאולי יש דברים שכדאי היה לעשות אחרת."


"במקרה שלי, דרך המחקר המקיף שערכתי יצרתי קשר עם קבוצה בין לאומית בפייסבוק של אנשים עם חרדת טיסה שבה הם עוזרים זה לזה, קצת כמו קבוצת תמיכה. יותר ממאה חברים בקבוצה ענו על השאלות שלי, מה שיצר עבורי קבוצת מיקוד מצוינת ומשמעותית מאוד לפרויקט, וכך יכלתי להתאים את המערכת לצורכים שלהם. בעזרת המחקר הזה, אני יכול לדעת שהמוצר שפיתחתי באמת יוכל לעזור לאנשים, ובינתיים התגובות שאני מקבל על הרעיון הן חיוביות, וזה מאוד משמח."

 

אולי יעניין אותך גם

רוצים להשתלב בהייטק? במסלול חדש ללימודי הנדסאים מכשירים לקריירה בתעשייה

מאת: מאת: מערכת "לימודים בישראל", 7/10/2019
שיתוף פעולה חדש בין אורט וחברת אינטל פותח דלת להגשמת חלום של לא מעט סטודנטים - קריירה בהייטק. שמענו הכל על התכנית החדשה ועל הביקוש להנדסאים בתעשייה של היום. לכתבה המלאה >>

האם בקרוב תשתנה שיטת הקורסים לפטור באנגלית?

מאת: מערכת "לימודים בישראל", 18/8/2019
כחלק מיוזמה חדשה של המל"ג, שיטת הקורסים לפטור באנגלית צפויה להשתנות לגמרי. מה חושבים הסטודנטים על ההחלטה, והאם לדעתם הקורסים באמת מכינים לאנגלית שנחוצה בשוק העבודה? לכתבה המלאה >>

מבושה לגאווה - חוויית ההגירה מרוסיה מתוארת בפרויקט גמר

מאת: מערכת "לימודים בישראל", 7/8/2019
מזל רייבלט, דור 1.5 בארץ, עיצבה כפרויקט גמר לתואר בתקשורת חזותית ספר העוסק בחווית ההגירה והגאווה בזהות שלה, כמי שנולדה בארץ להורים מבריה"מ. לכתבה המלאה >>

סטודנטים יזמו פרויקט לשילוב צעירים עם צרכים מיוחדים באקדמיה

מאת: מערכת "לימודים בישראל", 29/7/2019
סטודנטים יזמו תכנית לשילוב צעירים עם המנכה קוגניטיבית בקמפוס, בדרך להפוך את החברה שלנו לנגישה וסובלנית יותר. דיברנו עם אחד הסטודנטים שיזמו את התכנית. לכתבה המלאה >>

כרישים, צלילות וספינות טרופות... יום שגרתי בחייו של ביולוג ימי

מאת: מערכת "לימודים בישראל", 25/7/2019
מתחת למים קיים עולם שלם של יצורים ססגוניים, אותם חוקרים ביולוגים ימיים. סטודנטית ומרצה לביולוגיה ימית מספרים איך זה ללכת ללימודים בחליפת צלילה. לכתבה המלאה >>

מורים שעשו הסבת אקדמאים מספרים איך הגיעו למערכת החינוך

מאת: מערכת "לימודים בישראל", 11/7/2019
מורים חדשים שעשו הסבת אקדמאים להוראה מביאים איתם נקודות מבט אחרות למערכת החינוך. מה מביא אנשים לחזור לבית הספר ולהוביל שינוי? לכתבה המלאה >>


לכל כתבות המגזין

עדכונים אחרונים באתר

חדשות ועדכונים

עכשיו בפורום

מלגות חדשות

ימים פתוחים