סטודנטים יוזמים: אפליקציה שמסייעת לבעלי מוגבלות ומשקפי VR שעוזרים לכאב

24/5/2018 מאת: אנאבל אדמסקי (2,604 צפיות)

אפליקציה מתוחכמת שבאה לעזור לסטודנטים עם מוגבלות לשמור מקום בשיעור, ומערכת מתקדמת שרותמת את משקפי ה - VR הפופולריים כדי לסייע לאנשים להתגבר על כאבי פאנטום אחרי קטיעת גפיים - אלה הם כמה מהמיזמים שזכו לאחרונה בהאקתון שהתקיים באוניברסיטת אריאל. שמענו מהסטודנטים הזוכים איך הם מתכננים להפוך את הקמפוס והחברה למתקדמים ונגישים יותר - בעזרת הטכנולוגיה.

המידע באתר הועיל ל91% מהגולשים.
 

עזרנו גם לך? דרג אותנו:


מה הציגו הסטודנטים הזוכים בהאקתון באוניברסיטת אריאל?


לפני כשבועיים, בתחילת חודש מאי, נערך אירוע האקתון מיוחד באוניברסיטת אריאל. למשך יממה שלמה נפגשו עשרות סטודנטים ממגוון של חוגים לתהליך מאתגר כשמול עיניהם מטרה אחת - לפתח מוצר חדשני ומתוחכם שיכול להפוך את החיים שלנו לקלים ומתקדמים יותר. הפיתוחים של הקבוצות הזוכות הציגו רעיונות מקוריים במיוחד שגם שמו במרכז נושאים חשובים כמו סיוע לאנשים עם מוגבלויות, בקמפוס ומחוצה לו.


למי שלא נתקל עדיין במושג האקתון, מדובר באירוע שמתמקד ביצירה של פתרונות בעולם התוכנה והטכנולוגיה, שמפגיש אנשים ממגוון של רקעים לעבודה על רעיונות חדשניים ויוצאי דופן בזמן מוגבל. מדובר בתהליך אינטנסיבי למדיי, התחרות נפרשת על פני 24 שעות רצופות ובזמן הזה הסטודנטים מפתחים בצוותים מיזמים שונים כמו אפליקציות, מוצרים או שירותים - ובסיום התחרות מציגים מוצר סופי בפני פאנל של שופטים מהתעשייה.


מעלים את נושא הנגישות בקמפוס למודעות - בכוח הטכנולוגיה


אחד הפיתוחים הזוכים בהאקתון הוא "SaveIT", מערכת שבאה לסייע לסטודנטים עם מוגבלות בשמירת מקומות בהרצאות ובקורסים בקמפוס. זהו פיתוח של קבוצת סטודנטים בשנה ב' ללימודי מדעי המחשב - בר זמסקי, שחר בוטסזאן ואביתר לוי. השלושה שמו לב לבעיה שאיתה מתמודדים לא מעט סטודנטים עם מוגבלות כשהם צריכים להגיע לשיעור, והחליטו למצוא פתרון שיקל עליהם וגם יעלה אמירה חברתית חשובה בתחום הנגישות בקמפוס.

 


"המודעות לנגישות לבעלי מוגבלות עלתה בשנים האחרונות ואפשר לראות זאת גם באוניברסיטה. באריאל למשל מקצים בכל כיתה כיסאות בקדמת החדר לסטודנטים עם מוגבלות. גילינו שסטודנטים רבים לא מייחסים חשיבות מספקת למדבקת ה - 'שמור' שעל הכיסא, ויושבים במקום גם אם הם לא בעלי מוגבלות. אישית, אנחנו תמיד שומרים מקום בכיתה לחברים עם מוגבלות שאמורים להגיע לשיעור, אבל יש לא מעט מקרים שסטודנטים אחרים לא מתייחסים למדבקה לשמירת המקום." מתארים המפתחים.

 

"כתוצאה מכך הסטודנטים שהכיסאות האלה נועדו עבורם לא מקבלים את המגיע להם. הצורך של סטודנטים עם מוגבלות למצוא מקומות פנויים בכיתות הוא משהו שהם חווים ומתמודדים איתו יום יום. כרגע, יכול להיווצר מצב שבו לסטודנט עם מוגבלות, כמו למשל מוגבלות מוטורית, או לקות ראיה או שמיעה, לא יהיה מקום פנוי בכיתה והוא ייאלץ לשבת בשורות אחוריות או אפילו לוותר על השיעור לגמרי. הם עלולים להיקלע למצב לא נעים שבו הם צריכים להקים סטודנטים אחרים, מצב שלא אחת נמנעים ממנו כדי לחסוך לעצמם בושה ומבוכה. המערכת שלנו באה לחסוך את המצב הלא נעים הזה. רצינו לפתח אמירה בנושא הזה ולהעלות אותו למודעות."


המערכת שפיתחו משלבת בין אפליקציית WEB לבין בקר שמותקן בכיתות. סטודנטים בעלי הרשאה יכולים להיכנס לאפליקציה ובאופן קל ונוח לשמור לעצמם מקום. האפליקציה מסתנכרנת עם מערכת השעות של אותו סטודנט ומציגה לו דיאגרמה, דרכה הוא יכול לבחור את הכיסא המבוקש לו ולשמור אותו עד שיגיע לכיתה. על כל אחד מהכיסאות באולם מותקנות שתי נורות - נורה אדומה ונורה ירוקה. כשהכיסא פנוי, הנורה הירוקה דלוקה, וכאשר סטודנט מזמין את הכיסא באפליקציה ושומר את המקום, נדלקת הנורה האדומה ומסמנת לסטודנטים האחרים בכיתה כי המקום שמור. במקרה שבו המערכת לא תזהה אף סטודנט בעל הרשאה (בעל מוגבלות) שרשום להרצאה, שתי הנורות - האדומה והירוקה - יהיו כבויות והכיסא יהפוך לכיסא רגיל, מה שמאפשר לכלל הסטודנטים להשתמש בו.


הרעיון מזכיר במידה מסוימת מערכות לשמירת מושבים באולמות קולנוע או בהופעות, אבל לוקח אותו ורותם אותו למטרה חברתית חשובה בקידום המודעות לסטודנטים עם צרכים מיוחדים. לדבריהם, בעזרת המערכת שלהם מבהירים בצורה ברורה שמאחורי הכיסא השמור יש אדם שאמור לשבת בו וזקוק לו, אבל בלא מעט מקרים נאלץ לוותר עליו. דרך הטכנולוגיה, הם יכולים לקדם את רעיון הנגישות - כשלכל הסטודנטים בכיתה ברור מתי אפשר לשבת במקומות השמורים, ומתי חשוב לפנות אותם לסטודנטים שצריכים אותם.


היזמים מספרים שזכו לקבל תגובות חיוביות רבות על הרעיון שלהם. "במעגל החברים שלנו יש לא מעט אנשים עם מוגבלות, הם אמרו לנו שהרעיון שלנו מעולה ושהיו רוצים שיטמיעו אותו בקמפוס. הבנו גם שהרעיון שלנו רלבנטי לעוד הרבה מוסדות לימוד, שגם בהם יש דרישה לפתרונות כאלה."


הם אומרים שגם השופטים בהאקתון פרגנו ועודדו אותם להמשיך ולפתח את המוצר, וכעת הם שואפים לממש את הרעיון שלהם ולצאת איתו בעתיד לשוק. "החזון שלנו הוא חד משמעית ליישם את הרעיון בשטח, אנחנו נמצאים בקשר עם גורמים רלבנטיים באוניברסיטה כדי להוציא את הרעיון בפועל בקמפוס. אנחנו מאוד מאמינים ברעיון שלנו." 

 

 

גולשים שאהבו את זה קראו גם:

 


איך משקפי VR יכולים לעזור לכאבי פאנטום?


עוד פיתוח מעניין שנמצא בין הזוכים בהאקתון הוא פרויקט שיצרו הסטודנטים למדעי המחשב שחר שושני, אלירן כסיף, יגאל יצחקוב ותומר הקמתי, יחד עם דור כנפו שלומד הנדסת תעשייה וניהול. המוצר שפיתחו בא לסייע לאנשים שסובלים מכאבי פאנטום, תחושה של כאבים חזקים לאחר קטיעת גפיים. רוב גדול של קטועי הגפיים סובלים מכאבים שכאלה, בעיקר בימים הראשונים אחרי הקטיעה.
הסטודנטים מספרים שחיפשו רעיון טכנולוגי שיוכל לסייע לבעיה הקשה הזו. "נרשמנו להאקתון אחרי שחשבנו על הרעיון וראינו שזו פלטפורמה טובה מאוד לקדם אותו. חקרנו את הנושא וראינו שהרעיון שלנו יכול לעזור להרבה מאוד אנשים."


הסטארט אפ שפיתחו משלב בין משקפי מציאות מדומה לבין חיישני Leap Motion לזיהוי תנועות ידיים. המערכת מציעה למשתמש משחק שבו מבצעים פעולות במרחב וירטואלי, כשבמהלך המשחק הוא יכול לראות דימוי של היד החסרה. דרך ההדמיה של האיבר החסר, המוח מפרש כי היד הקטועה עדיין קיימת וכך ניתן לעזור ולהקל על הכאב.


"רצינו לשלב במיזם שלנו את נושא החדשנות, בין היתר דרך שילוב של טכנולוגיית המציאות המדומה. זו טכנולוגיה שהופכת לנגישה מאוד בזמן האחרון, היא לא יקרה וכך הפיתוח שלנו יוכל להגיע לכל אחד בנוחות ובעלויות לא גבוהות." הם מסבירים.


הם מסבירים שעד היום, הטיפול המקובל לכאבי פאנטום התמקד בעיקר בשילוב של משככי כאבים עם שימוש במוצר בשם "קופסת מראות" (Mirror Box). זוהי קופסה שאליה מכניסים את היד הבריאה, ובאמצעות מראות מדמים תנועה של היד הקטועה. עם זאת, הטכנולוגיה הזו לא תמיד מצליחה לתת מענה מלא לסובלים מכאבי הפאנטום. "קופסת המראות אכן עזרה להקל על הכאבים, אבל הבנו שהפתרון הזה הוא לא תמיד אידיאלי לחיי היום יום. קראנו הרבה על הנושא ושמענו מאנשים שהתנסו בטיפול שהוא לא בהכרח עובד באופן מיטבי, ולא תמיד הוא נוח לכולם."


המוצר שפיתחו משלב שני שלבים לטיפול. השלב הראשון הוא הטיפול המיידי שכולל את הפעלת המשחק. השלב השני מתמקד בטיפול מתמשך, דרך איסוף של נתונים בסבבי המשחק השונים ודיווחים על רמות הכאב של המשתמשים לאורך זמן. המשתמשים עונים של שאלות דרכן אפשר לבחון עד כמה המערכת עזרה להקל על הכאבים, תוך כמה זמן סייעה להפחתת הכאב והיבטים נוספים. דרך השילוב הזה הם שואפים להתאים את הטיפול לצורכים האישיים של המשתמשים ולעזור להם באופן מיטבי.


בדומה לצוות SaveIT, גם הם אומרים שהיו רוצים להמשיך לפתח את המוצר גם אחרי התחרות, כדי לעזור לכמה שיותר אנשים. "אנחנו בהחלט רואים את המוצר שלנו יוצא לשוק בעתיד. כולנו סטודנטים וכרגע אנחנו מתמקדים במבחנים, אבל אנחנו בוחנים זוויות שאליהן נוכל לגשת בהמשך כדי לפתח את המיזם. קיבלנו עליו המון פרגון ורשמים חיוביים מאוד ואנחנו חושבים איך לפתח אותו ולקדם אותו הלאה."

 

אולי יעניין אותך גם
מאת: אנאבל אדמסקי, 18/8/2021
במל"ג הכירו השבוע במרכז הבינתחומי הרצליה כאוניברסיטה. מוסד הלימוד יהפוך לאוניברסיטה הפרטית הראשונה בישראל. ומה חושבים הסטודנטים? לכתבה המלאה >>
מאת: אנאבל אדמסקי, 27/7/2021
בעידן שבו מעסיקים בהייטק מחפשים ניסיון קודם, איך בוגרים טריים יכולים לשדרג את הסיכויים להתקבל למשרת החלומות? הכל על מסלול לימודים חדש שבו הדגש הוא על רכישת ידע מעשי כבר בזמן התואר. לכתבה המלאה >>
מאת: אנאבל אדמסקי, 1/6/2021
גורו הכושר והבריאות ענת הראל משתפת בכלים להצלחה בתחום האימון והספורט ומשתפת במה שחשוב לדעת בתחילת הדרך בקריירה. לכתבה המלאה >>
מאת: אנאבל אדמסקי, 31/5/2021
מי שרוצים לקדם את הקריירה וגם לקחת חלק בשינוי חברתי משמעותי יכולים ללמוד בתכנית בטכניון שבה מקבלים כלים להשתמש בתכנון עירוני כדי לצמצם פערים ולשפר שירותים בפריפריה. לכתבה המלאה >>
מאת: אנאבל אדמסקי, 31/5/2021
מי שמעוניינים להשפיע על החינוך ולקדם צמצום פערים יכולים ללמוד בתכנית בשם "צוערים לחינוך הבלתי פורמלי" ולקבל כלים להוביל שינוי. לכתבה המלאה >>
מאת: אנאבל אדמסקי, 27/5/2021
מה הקשר בין NLP לחינוך? ואיך הגישה יכולה לעזור לגננות להתמודד עם מצבים מורכבים? במסלול לימודים חדש הסטודנטים יכולים להכיר את הגישה וגם לקבל כלים לחיים. לכתבה המלאה >>


לכל כתבות המגזין
Whatsapp Whatsapp