סטודנטים עיצבו תחפושות לילדי איזי שפירא בפרויקט התנדבותי מרגש

12/3/2017 מאת: אנאבל אדמסקי (4,695 צפיות)

עבור ילדים עם מוגבלות פיזית שנעזרים בהליכון או בכיסא גלגלים, חג הפורים מציב אתגר לא פשוט במציאת תחפושת. פרויקט מרגש שבו לקחו חלק סטודנטים לעיצוב תעשייתי במכון טכנולוגי חולון בא להגשים להם חלום ולאפשר להם ליהנות מתחפושת מיוחדת משלהם לקראת החג.

המידע באתר הועיל ל89% מהגולשים.
 

עזרנו גם לך? דרג אותנו:


פרויקט מרגש של סטודנטים לעיצוב הגשים חלומות לילדים עם מוגבלות לחג הפורים

 

הפרויקט המרגש "תחפושות מתגשמות" התקיים זו השנה השנייה לקראת חג הפורים. זוהי יוזמה משותפת למכון טכנולוגי חולון HIT ולבית איזי שפירא, שבמסגרתו הסטודנטים לעיצוב תעשייתי מעצבים תחפושות מיוחדות ומקוריות לילדים עם מוגבלויות, שנעזרים בכיסאות גלגלים או בהליכון. הפרויקט נתמך על ידי היחידה למעורבות חברתית של דקנאט הסטודנטים. ליוזמה שותפה גם מעבדת MADE, מעבדה לטכנולוגיה מסייעת שפועלת במישורים שונים למען הקהילה והחליטה גם השנה לסייע לילדי איזי שפירא להגשים חלומות לקראת פורים, ולרתום את הסטודנטים ליוזמה.


הסטודנטים מתארים שהעבודה בפרויקט התבצעה בשני שלבים. בשלב הראשון יצרו כמה סטודנטים מדריך "עשה זאת בעצמך" אותו העלו לאינטרנט, בו הראו כיצד להכין תחפושות במטרה להוות השראה להורים שמחפשים להכין תחפושות לילדיהם. בשלב בשני, שהתקיים ביום חמישי ה – 2 למרץ, הגיעו כארבעים סטודנטים מתנדבים והכינו תחפושות לשלושים ילדים יחד עם הוריהם.


הם מספרים שאת התחפושות יצרו לפי בקשות הילדים, והרעיונות שנוצרו בפרויקט היו מקוריים במיוחד. כך למשל, עבור ילד שביקש להתחפש לחייל הסטודנטים הפכו את ההליכון בו הוא נעזר לטנק, ואילו עבור ילדה אחרת שהתחפשה לפיראטית הפך כיסא הגלגלים לספינה מפוארת.

 

"רצינו שירגישו שהתחפושות שלהם מיוחדות אפילו משל ילדים אחרים"


"לילדים עם מוגבלות פיזית שצריכים להתנייד עם הליכון או כיסא גלגלים פורים יכול להיות מתסכל, כי הכיסא מסתיר לפעמים את התחפושת," אומרת דנה גז, בין הסטודנטים ללימודי עיצוב תעשייתי שהשתתפו בפרויקט. "הרעיון הוא שאנחנו מחפשים גם את כל מה שמסביב וכך הופכים את התחפושת שלהם להרבה יותר מיוחדת."


"בפורים החנויות מתמלאות מקצה לקצה בתחפושות של גיבורים ודמויות שהילדים אוהבים לחקות, הורה לילד ללא מוגבלות יכול להשקיע קצת כסף ולילד תהיה התחפושת שהוא רוצה. לילדים שאנחנו פגשנו המצב לא כזה פשוט." מסכים עם דבריה לירן נעים, סטודנט נוסף שלקח חלק באירוע. "למיטב ידיעתי אין היום בארץ תחפושות שמותאמות לכיסאות גלגלים. הסיפור הופך להרבה יותר מורכב עבור ההורים. זה דורש מהם לבנות, לעצב ולהתאים את התחפושות בכוחות עצמם."


לירן מתאר שהילד אותו ליווה מתנייד בעזרת כיסא גלגלים, ולקראת פורים ביקש להתחפש לאופנוען על הארלי דייוידסון. אחרי שיצר קשר עם הורי הילד וקיבל מהם מידות ועוד פרטים נחוצים, יצא לדרך והתחיל בתהליך מורכב למדיי של הכנות ותחקיר על תחפושות. "אחרי שהבנתי מה אני רוצה ליצור, התחלתי לחפש חלקים לבניית התחפושת. נסעתי למוסכים כדי למצוא פנס מתאים לאופנוע, בקיבוץ מצאתי אופניים זרוקים והתחלתי בעבודה. הבנתי שכדי להכין את התחפושת כמו שצריך, היא חייבת להיות הרבה יותר מחתיכות קרטון ומקלות מטאטא."


דנה מספרת שיצרה תחפושת של שושבינה עבור ילדה שנעזרת בהליכון. התחפושת אמורה לשמש את הילדה מאוחר יותר בחתונה אמתית וכך דנה התייעצה עם הוריה של הילדה כדי לדעת איך להתכונן מראש. היא השתמשה בבדים, בשרשראות פרחים ובסלסלה וחיברה את כל החלקים כך שיהיו ניתנים לפירוק וכדי שהילדה תוכל לפזר פרחים מתוך הסל. "אני חושבת ששדרוג התחפושות אפילו גורם לכיסא הגלגלים להיראות נחשק, כשפתאום התחפושת מקבלת סיפור גדול יותר," היא אומרת.


"בפרויקט יצרנו תחפושות שבהן לא רק שהכיסא לא מפריע או מסתיר את התחפושת, אלא הופך אותה למגניבה ומיוחדת יותר." מוסיפה ענבר זניר, סטודנטית נוספת לעיצוב שהשתתפה ביוזמה. "לכיסא יש תפקיד וחשיבות בתחפושת. רצינו לתת תחושה שהתחפושת אפילו מיוחדת יותר משל ילדים אחרים."


ענבר עיצבה תחפושת סינדרלה עבור ילדה שמתניידת בעזרת כיסא גלגלים, ובעזרתה הפך הכיסא לכרכרה גדולה ומוזהבת. היא מתארת שתהליך העבודה היה ממושך למדי וכלל שיחות עם הורי הילדים ותכנון רב. "אחרי התכנון המוקדם הממושך, ביום ההתנדבות עצמו היו כמה שעות מאוד אינטנסיביות עם הילדים שבסיומן היו תחפושות מוכנות. רצינו שיהיה קל מאוד להרכיב ולפרק את התחפושות, כדי שיוכלו ללכת איתן לחגיגות הפורים במסגרות."

 

גולשים שאהבו את זה קראו גם:

 


"המשמעות של הלימודים היא הרגעים בהם יש אפשרות לעזור לאחרים"


ענבר מתארת שהפרויקט היה גם הזדמנות ליישם כלים שקודם לכן זכתה להכיר בעיקר בכיתה, במסגרת הלימודים. "בלימודים בדרך כל אנחנו לומדים על תהליכי עיצוב ממושכים, של כמה שבועות ואפילו חודשים ושנים. פתאום היינו צריכים לעצב בכמה שעות ספורות וזה היה מאתגר. הידע שקיבלתי על חומרים, חוזק, ומחברים במהלך הלימודים עזר מאוד. לפי המדריכים שיצרנו והעלינו לאינטרנט, כל אחד יוכל להכין את התחפושות בבית, אבל בזכות הידע שרכשנו בתואר אנחנו נוכל ליצור אותן הכי טוב."


הסטודנטים מדווחים שבסופו של האירוע, בו קיבלו הילדים את התחפושות המוכנות, הייתה התרגשות רבה בשני הצדדים. "קשה לתאר את החיוך של הילדה ואימא שלה בסוף התהליך. זה כבר נותן את כל הסיפוק." אומרת דנה. "התגובות היו מדהימות, מאימה של הילדה, מהגננת שלה וגם מהורים אחרים ומחברים. התחפושת גרפה המון מחמאות, אבל הכי חשוב הוא שהילדה אהבה אותה."


"כולם יצאו מרוגשים מאוד מהפעילות," מסכימה ענבר עם דבריה. "הייתה הוקרת תודה גדולה מצד ההורים. הם באו עם ציפיות, והפרויקט עלה על הציפיות שלהם. היו חיבוקים בין הסטודנטים למשפחות והרבה תודה על משהו שהוא לא מובן מאליו."


"השתתפות ביום כזה זו זכות גדולה מאוד, כסטודנט לעיצוב ובכלל כבן אדם." מוסיף לירן. "השמחה של ההורים והחיוך של הילד היו שווים כל דקה של עבודה. לדעתי, אם יש משמעות אמיתית ללימודים שלנו בעיצוב מוצר, אלה הרגעים שבהם ניתנת לנו האפשרות לעזור לאנשים ולמצוא פתרונות לבעיות שלהם, קטנות וגדולות כאחד."