מיזם הסטודנטים שבא לפתור את בעיית החנייה בקמפוס וגם לחסוך כסף

14/12/2016 מאת: אנאבל אדמסקי (3,016 צפיות)

לא מעט בעיות יכולות לעלות בדרך לקמפוס בבוקר, הן מתחילות בפקקים שהולכים ומתארכים וממשיכות במחסור גדול במקומות חניה. במיזם 'רוכבי הטכניון' שמו לב שסטודנטים רבים היו שמחים לעבור לאופניים כדי להגיע ללימודים, אבל בגלל היעדר של תשתית מתאימה הם לא יכולים לעשות זאת. בתגובה הם התחילו פרויקט שבא להכניס את האופניים לקמפוס ובדרך גם לעשות משהו טוב למען הסביבה.

המידע באתר הועיל ל89% מהגולשים.
 

עזרנו גם לך? דרג אותנו:


ביוזמת "רוכבי הטכניון" קוראים לסטודנטים לעזוב את הרכב הפרטי - ולעבור לאופניים


ביום רביעי האחרון פעל בקמפוס הטכניון דוכן לתיקון אופניים ללא עלות, אליו הגיעו עשרות סטודנטים. מאחורי המיזם החינמי הזה, שצפוי לפעול מעתה בכל שבוע, עומד פרויקט "רוכבי הטכניון", שמתחיל את שנתו הראשונה במוסד הלימוד. מעבר לתיקון האופניים עבור הסטודנטים, הסגל וצוות הטכניון, במיזם שואפים גם לשפר את התשתיות במוסד, כדי לתרום לסביבה ובמקביל למצוא פתרון לבעיית החנייה בקמפוס.


היוזמה פועלת בחסות ארגון "ישראל בשביל אופניים" והחלה את דרכה השנה לאחר צורך גדול שעלה בקרב הסטודנטים לשיפור מצב התשתית לרוכבים בשטח הטכניון. "היום אין שביל אופניים מוגדר בקמפוס. מה שקיים היום בשטח לא נותן את המענה הדרוש לסטודנטים." אומר עמרי שפר, ממקימי המיזם, סטודנט ללימודי הנדסה אזרחית ומרכז סניף חיפה והקריות של 'ישראל בשביל אופניים'.


"יש בעייתיות גם מבחינת חנייה לאופניים, בטכניון הודיעו שאופניים שאינם נמצאים בחניה מתאימה נחתכים ונלקחים. בפקולטות שבהן אין חניה מסודרת מי שמעוניינים לציית לחוקים צריכים לחנות רחוק מהבניין וזה יכול להפריע. אנחנו יודעים שבאמצעות התערבויות מאוד פשוטות אפשר לפתור את הבעיה."


"אופניים הם הפתרון הכי זול ויעיל לסטודנטים"


סקר שערך הטכניון בנושא תחבורה והרגלי נסיעה מראה שרק מיעוט מהסטודנטים מגיעים לקמפוס באופניים. מבין הסטודנטים לתואר ראשון, כ - 5 אחוזים בלבד מגיעים באופניים. לעומתם, 21%מגיעים ברכב פרטי, 43% מגיעים בתחבורה הציבורית ו - 28% ברגל.


"חמישה אחוזים שמגיעים באופניים זה לא מעט, אבל גם לא מספיק," אומר עמרי ומציין שאחת המטרות המרכזיות של המיזם היא להעלות את מספר הסטודנטים הרוכבים אל הקמפוס ובתוכו. עם זאת, נראה שלא יהיה צורך בשכנועים רבים כדי לגרום להם לעבור לאופניים. הסקר חושף גם ש - 35% מכלל הסטודנטים ציינו שאם יהיו בתוך הקמפוס שבילים מסודרים, הם יעברו להשתמש באופניים, נתון שמראה על ביקוש לא קטן לתשתית מתאימה.


עמרי מסביר שלמעבר לאופניים יהיו השפעות חיוביות רבות, בקמפוס עצמו ובעיר בכלל. "מצב התחבורה היום יוצר זיהום אוויר וגם מביא לבזבוז זמן אדיר בדרכים בכל יום. לדעתי, לא צריך לחכות לעומס ולפקקים כדי ליצור תחבורה נכונה יותר. מעבר לאופניים יכול להפחית את הזיהום וכך למנוע מחלות נשימתיות וסרטן. אנשים רבים חושבים שכל הזיהום בחיפה מקורו מהמפעלים באזור המפרץ, אבל גם לתחבורה יש משקל אדיר."


מעבר להשפעות הסביבתיות שיש למיזם, הוא בא להתמודד עם בעיה גדולה של הסטודנטים בקמפוס, והיא המחסור בחנייה. "יש היום בטכניון משבר חנייה רציני. זאת בעיה גם עבור הסטודנטים וגם עבור הסגל." אומר עמרי. "הביקוש גדול מההיצע ויש מספיק מקומות רק למחצית ממי שצריכים אותם. נוצר מצב שבו מי שאין לו חנייה משתמש ברחובות מחוץ לקמפוס או נאלץ לחכות לאוטובוס בגשם."


לדבריו, פן נוסף של הבעיה הוא תווי החנייה. "לרוב הסטודנטים היום אין תו, ורק חצי ממי שמבקשים מקבלים אותו. מי שאין להם תווים חונים מחוץ לקמפוס ויוצרים עומס גדול בשכונות שמסביב. הציעו בעבר פתרונות שונים כדי להגדיל את היצע החנייה, אבל הם כרוכים בתשלום גבוה בגלל העלות של בניית חניונים חדשים."


"כשהרחובות ניתנים ברובם לחנייה ולנוסעים ברכב פרטי, נוצרת אפליה לטובת בעלי הרכבים, וכידוע סטודנטים לא יכולים להרשות לעצמם להחזיק ברכב. הפתרון שלנו הוא חברתי מאוד ויש לו יתרון כלכלי לסטודנטים." הוא מוסיף. "לכל אחד במדינה שלנו צריכה להיות הזדמנות שווה במרחב הציבורי. באמצעות המעבר לאופניים, הסטודנטים יכולים להימנע מבעיות החנייה וגם לחסוך כסף. לדעתי, זה הפתרון הכי זול והכי יעיל."

 

גולשים שאהבו את זה קראו גם:

 


מוציאים את האופניים הישנים מהבוידעם, וחוזרים לרכוב


החברים במיזם מדווחים שבינתיים הם עדים להיענות גדולה מאוד בקרב הסטודנטים להנדסה. "בדוכן תיקון האופניים היה עומס הרבה יותר גדול ממה שחשבנו. טיפלנו בעשרות רוכבים, טכנאי האופניים שלנו עבדו בלי הפסקה. אנחנו רואים שיש היום המון ביקוש לאופניים, עכשיו אנחנו פועלים להראות כמה הביקוש הזה חי ובועט."


לא רק בעלי אופניים הגיעו לדוכן, גם לא מעט סטודנטים שעד עכשיו לא רכבו החלו להתעניין ולקבל השראה. "סטודנטים הגיעו ואמרו שאחרי ששמעו על היוזמה הם הלכו והוציאו את האופניים הישנים מהבוידעם. עד היום הם לא טרחו לתקן את האופניים שלהם והם שכבו בבית ללא שימוש, בעיקר כי תיקון היה כרוך בהוצאות לא קטנות. כלומר, במהות הם רוצים מאוד לרכוב אבל עד עכשיו לא הייתה להם התשתית המתאימה. בזכותנו, הם חזרו לאופניים."


הסטודנטים אומרים שהם צפויים להמשיך להפעיל את הדוכן בקמפוס בכל יום רביעי במסגרת היריד שפועל בטכניון. במקביל הם מפעילים גם מועדון הטבות בתשלום, שבו הסטודנטים יכולים לחסוך בעלויות על תיקונים, ציוד ואופניים חדשים ובהמשך הפרויקט אמור גם להוות גוף שאליו ניתן לפנות במקרים כמו גניבות אופניים. בינתיים, החברים ממשיכים לקדם את המיזם, שנמצא ברמת פיילוט, ולהפיץ את המודעות הירוקה בכל הקמפוס. "עם הזמן, אנחנו כמובן שואפים להתרחב לרמה הארצית. אנחנו רוצים להגיע לכל הקמפוסים בישראל." הם אומרים.