מיזם של סטודנטיות פועל להעלות את מספר הבנות בלימודי מדעים

7/12/2016 מאת: אנאבל אדמסקי (3,337 צפיות)

מה אפשר לעשות כדי להעלות את אחוזי הבנות שבוחרות מקצועות ריאליים בתעודת הבגרות? קבוצה של סטודנטיות מהאוניברסיטה העברית הקימה מיזם שבא לחשוף נערות צעירות לעולם המדע. בעזרת הסטודנטיות, הנערות לא רק מכירות את תחומי ההייטק והתכנות, אלא גם לומדות להעריך את עצמן ואת היכולות שלהן, ומבינות שהן יכולות לעשות הכל.

המידע באתר הועיל ל90% מהגולשים.
 

עזרנו גם לך? דרג אותנו:


מלכת המדעים: הסטודנטיות בפרויקט QueenB מראות לנערות את הכוח שבעולם ההייטק


אחוזי הנשים בתחום ההייטק והמחשבים הולכים ועולים, אך עדיין נמוכים למדיי. באקדמיה, אחוז הסטודנטיות שלומדות בחוגים למדעים מדויקים הוא קטן במיוחד, ובמוסדות מסוימים הן מהוות פחות משלושים אחוזים. בפרויקט חדש שיזמו סטודנטיות מהאוניברסיטה העברית מאמינים שתחילת הדרך לתעשייה נמצאת כבר בבתי הספר.


מיזם QueenB החל את דרכו לפני כשנה מיוזמה של שתי סטודנטיות מקמפוס גבעת רם, יסמין דנסקי שלומדת מתמטיקה ומדעי המחשב ונטע מוזס, סטודנטית למחשבים בתכנית משותפת עם בצלאל. השתיים החלו לשוחח עם האחוזים הנמוכים של נשים בהנדסה ובמדע בכלל והחליטו לעשות משהו בנידון. המיזם שהגו השתיים חושף בנות בחטיבת הביניים לעולם המחשבים והתכנות, כדי לעודד אותן לבחור במקצועות ריאליים.


"סיימנו את השנה הראשונה ללימודים עם רצון לעשייה, הפריע לנו מיעוט הנשים בתחום שלנו. אמרנו שאנחנו צריכות לא רק לדבר על הנושא, אלא גם לעשות." מספרת יסמין. "תהינו למה המצב הזה קיים, ועד כמה הוא ישפיע על המשך הקריירה שלנו." היא אומרת שמספר הנשים הנמוך במדעים מתחיל אמנם בבית הספר, אבל ממשיך גם לאקדמיה. בפקולטה להנדסה, בה היא לומדת, לומדים יותר גברים מנשים.


"אני בעולם הריאלי כבר מגיל קטן והתעניינתי במחשבים ובמדע. תמיד ידעתי שזה תחום שאין בו הרבה נשים. היה קל לי לראות את זה כבר בגיל 16, כשהייתי הבת היחידה במגמת פיזיקה או כשהייתה איתי רק עוד בת אחת בכיתת המחשבים." היא מתארת. "באוניברסיטה זה מורגש בצורות אחרות, שמפריעות יותר. זו כבר לא העובדה שאני הסטודנטית היחידה, אלא כעת מסתכלים עליי אחרת. לפעמים יציעו לי עזרה שאני לא מרגישה שאני צריכה."


כך החלו הסטודנטיות את התכנית, שבאה לעודד נערות לבחור במגמות מחשבים ולפתח בהן תחושת מסוגלות. השנה מתחיל הפרויקט את שנת הפיילוט שלו ופועל בתמיכתן של מחלקת חברה וקהילה באגודת הסטודנטים באוניברסיטה העברית ועמותת "מחשבה טובה" ובסיוע של PICO, מוביליי והרשות לפיתוח ירושלים. היום פועלות בו 20 סטודנטיות מדריכות, שגם מקבלות מלגה על השתתפותן בתכנית. רובן מגיעות מלימודי מדעי המחשב וההנדסה.


לומדות לתת צ'אנס למחשבים ולהייטק


המיזם פועל כיום בשלושה בתי ספר בעיר ירושלים ומתמקד בנערות בכיתה ח', בגילאי 13 - 14. בחלק הראשון של התכנית, הסטודנטיות הגיעו לבתי הספר והעבירו לבנות ולבנים סדנאות נפרדות על נושאים כסטריאוטיפיים מגדריים, הבניות חברתיות ונשים במדע בפרט. בחלק השני של הפרויקט, שהחל השבוע, מתמקדות הסטודנטיות בתחום התכנות.


אחת לשבוע, הן מגיעות לכיתות ומעבירות לנערות שיעורי JAVA. בשיעור הראשון, למשל, התלמידות למדו מהו אלגוריתם ולאחר מכן בנו אלגוריתמים בעצמן. בהמשך השנה יגיעו הנערות גם לקמפוס גוגל, בסיור שבו יכירו מקרוב את ההווי בהייטק, וגם ישתתפו בהאקתון שבו יפתחו אפליקציות משלהן.


"בשיעורים אנחנו פונים לנערות ומראות להם שההייטק הוא תחום נחשק היום, שאפשר להרוויח ממנו המון, גם ברמה האישית של אתגר והשפעה על החברה וגם ברמת התנאים והמשכורות הגבוהות." מספרת יסמין. "אנחנו מעודדות אותן לצאת מההבניות החברתיות ולתת לנושא צ'אנס, גם אם הן לא ראו את עצמן מראש בעולם הזה. אנחנו מנסות לפנות לאו דווקא לבנות שהיו הולכות ללמוד מדעים, אלא לבנות חדשות לתחום."


אריאל (אייג'יי) ברוס, סטודנטית בשנה ד' ללימודי הנדסת מחשבים, היא אחת המדריכות בפרויקט. כמי שמחזיקה בניסיון בהדרכה במסגרות חבלתי פורמליות, היא מעידה שהיא חשה שהפרויקט חשוב במיוחד והחליטה להצטרף. "ההזדמנות לשלב בין תחום הלימודים שלי לפעילות פמיניסטית הייתה חשובה לי." היא אומרת.


"גדלתי בבית עם שני אחים, ואף פעם לא אמרו לי שההזדמנויות שעומדות בפני הן שונות משלהם. מדעים תמיד עניינו אותי, עוד כשהתחלתי לחשוב מה אלמד באוניברסיטה ידעתי שאבחר בהנדסה. ידעתי כמה זה שימושי, להמון תחומים בחיים." היא מסבירה.
"נכון שיש בנות שלא באות מבית שבו מעודדים ללמוד מדעים, בנות שאולי חושבות שיש 'מקצועות לבנים' ו - 'מקצועות לבנות', אבל בתכנית אנחנו באות ומראות להן שזה לא חייב להיות ככה, ורוצות לפתוח להן קצת את הראש."


"בכיתה ערכנו עם הנערות פעילות ובה הן כתבו על פתקים בה היו רוצות להשיג בחיים, ולאן הן שואפות להגיע. כל אחת מהן כתבה תחומים וחלומות אחרים. אחר כך עברנו והראינו להן כיצד דרך ההייטק הן יכולות להשיג את כל הדברים האלה." היא מדגימה. "הראינו להן שהייטק זה לא רק עבודה מול מחשב. אפשר לפתח מיזמים ואפליקציות פורצות דרך, שיכולות ליצור שינוי אמיתי בחברה שלנו."

 

גולשים שאהבו את זה קראו גם:

 


לא לפחד להיכשל: "אחת החניכות כתבה שלמדה להיות אמיצה"


גם אייג'יי וגם יסמין מסכימות שיש לא מעט גורמים שיכולים להרתיע נערות צעירות לפנות לאפיקים טכנולוגיים או מדעיים, ולמנוע מהן לבחור במקצועות הריאליים בבגרויות. "אני חושבת שלפעמים הן לא מוצאות עניין רב בתחום," אומרת אייג'יי. "גם אני לא בהכרח התעניינתי במחשבים בזמן התיכון, אבל ידעתי שזה כלי שיביא אותי למקומות רבים בחיים. בפרויקט אנחנו מסבירות לבנות שעד שלא ינסו, הן לעולם לא יוכלו לדעת כמה התחום הזה מעניין. אולי כרגע הן חושבות שזה לא בשבילן, אבל אם יכירו את הענף לעומק ויגלו את כל האפשרויות שטמונות בו, הן ישנו את דעתן ויראו עוד אפשרויות."


"אני חושבת שיש נערות שמפחדות מאוד להיכשל. הן יודעות שבתחום המחשבים הן יכולות להיכשל ומעדיפות לבחור בתחומים בהן הן יכולות להסתדר יותר בקלות." מציינת יסמין גורם נוסף שיכול להרחיק בנות מלימודים ריאליים. "אנחנו מדברות איתן הרבה על הסוגיה הזאת, ומלמדות אותן לקחת סיכונים. אנחנו מראות להן שאפשר לעשות דברים בצורה לא מושלמת, אבל שניתן להשתפר בהמשך."


"על ההיבט הזה אנחנו מקבלות מהן הרבה פידבק. ערכנו משובים על מה הפיקו מהשיעורים והן אמרו שלמדו להעריך את עצמן יותר והרגישו שהן יותר יכולות. אחת החניכות כתבה במשוב שהיא למדה להיות אמיצה. פיתוח תחושת המסוגלות היא אחת המטרות שהצבנו לעצמנו כבר מההתחלה." היא מוסיפה.


יסמין מציינת שנושא ההעצמה והמסוגלות הוא מרכיב חשוב בתכנית. "אנחנו מעודדות את הבנות לעשות מה שנכון להן. גם אם בנות אומרות שעולם המחשבים לא מעניין אותן, אנחנו לא אומרות להן שזה חבל ושמשהו לא בסדר, אלא מציעות להן לבחון את הנושא. אנחנו פועלות ברגישות, כדי שגם אם התחום פחות מתאים לתלמידה מסוימת, היא לא תרגיש פחות מסוגלת."


הסטודנטיות מספרות שנושא ההעצמה בא לידי ביטוי גם בשם המיזם. "רצינו שנערות בכיתה ח' יוכלו להרגיש שייכות לפרויקט הזה ולהתגאות בו. יצרנו אסוציאציה למלכת הדבורים, מה שנותן תחושה של שייכות לקבוצה וגם אומר - תהיי כל מה שאת יכולה להיות. ואכן מהר מאוד התפתח שיח ונוצר המון עניין אצל הבנות."

 

אולי יעניין אותך גם
מאת: אנאבל אדמסקי, 18/8/2021
במל"ג הכירו השבוע במרכז הבינתחומי הרצליה כאוניברסיטה. מוסד הלימוד יהפוך לאוניברסיטה הפרטית הראשונה בישראל. ומה חושבים הסטודנטים? לכתבה המלאה >>
מאת: אנאבל אדמסקי, 27/7/2021
בעידן שבו מעסיקים בהייטק מחפשים ניסיון קודם, איך בוגרים טריים יכולים לשדרג את הסיכויים להתקבל למשרת החלומות? הכל על מסלול לימודים חדש שבו הדגש הוא על רכישת ידע מעשי כבר בזמן התואר. לכתבה המלאה >>
מאת: אנאבל אדמסקי, 1/6/2021
גורו הכושר והבריאות ענת הראל משתפת בכלים להצלחה בתחום האימון והספורט ומשתפת במה שחשוב לדעת בתחילת הדרך בקריירה. לכתבה המלאה >>
מאת: אנאבל אדמסקי, 31/5/2021
מי שרוצים לקדם את הקריירה וגם לקחת חלק בשינוי חברתי משמעותי יכולים ללמוד בתכנית בטכניון שבה מקבלים כלים להשתמש בתכנון עירוני כדי לצמצם פערים ולשפר שירותים בפריפריה. לכתבה המלאה >>
מאת: אנאבל אדמסקי, 31/5/2021
מי שמעוניינים להשפיע על החינוך ולקדם צמצום פערים יכולים ללמוד בתכנית בשם "צוערים לחינוך הבלתי פורמלי" ולקבל כלים להוביל שינוי. לכתבה המלאה >>
מאת: אנאבל אדמסקי, 27/5/2021
מה הקשר בין NLP לחינוך? ואיך הגישה יכולה לעזור לגננות להתמודד עם מצבים מורכבים? במסלול לימודים חדש הסטודנטים יכולים להכיר את הגישה וגם לקבל כלים לחיים. לכתבה המלאה >>


לכל כתבות המגזין
Whatsapp Whatsapp