פרויקט הסטודנטיות שבא למנוע מהורים לשכוח ילדים ברכב

29/6/2016 מאת: אנאבל אדמסקי (2,987 צפיות)

שכחת תינוקות וילדים ברכב היא בעיה קשה וכואבת בחברה הישראלית, שעולה שוב מחדש בכל קיץ. רק החודש, התרחש מקרה טרגי כזה שהסתיים במותם של שני פעוטות. מיזם שיצרו שתי סטודנטיות לעיצוב, אשר הוצב החודש בתל אביב, בא להגביר את המודעות לתופעה ולהציע לה פתרון, כדי למנוע מקרים כאלו בעתיד.

המידע באתר הועיל ל89% מהגולשים.
 

עזרנו גם לך? דרג אותנו:


"זה יכול לקרות לכל אחד מאתנו": סטודנטיות יצרו מיצג להעלאת המודעות לשכחת תינוקות ברכב


שתי סטודנטיות בשנה א' ללימודי תקשורת חזותית במכון הטכנולוגי חולון HIT, רונאל עזר וקארין אביטל יצרו את המיצג, שמטרתו לעורר מודעות לתופעת שכחת הפעוטות ברכב ולגורמים שמאחוריה. השתיים יצרו את הפרויקט במסגרת אחד הקורסים בלימודים, בו התבקשו לבצע התערבות סביבתית בנושא לבחירתן ודרכה להשפיע על המודעות בחברה לנושאים אקטואליים.


המיצג פעל בבוקר יום שישי בשבוע שעבר בנמל תל אביב. במסגרתו, הציבו מכונית בחניון במקום מרכזי והומה אדם וכיסו אותה לחלוטין בפתקי נייר צהובים, עליהם נכתבו תזכורות שונות שנמצאות בסדר יומם של הורים. בתוך הרכב הותקן סלקל שכוסה בשמיכה, בזמן שמתוך המכונית בקע סאונד של תינוק בוכה. כל אותו הזמן, עמדו הסטודנטיות בסמוך לרכב וצילמו את תגובות העוברים והשבים וכן ענו על שאלות והסבירו למתעניינים על העומד מאחורי המיצג.


הסטודנטיות ללימודי תקשורת חזותית מתארות את הסטטיסטיקה המצערת של התופעה בארץ, ואומרות שמשנת 2008 נשכחו בישראל למעלה מ - 400 ילדים ברכב, מתוכם למרבה הצער נפטרו כ - 20. ילדים יכולים להישכח במכונית במשך כל השנה, אך מטבע הדברים התוצאות הטרגיות ביותר הן בחודשי הקיץ החמים. "אלה רק המקרים שדווחו בכלי התקשורת. אני מאמינה שיש יותר מקרים, בהם ההורים פשוט נזכרו והצליחו להציל את ילדיהם ברגע האחרון," מציינת רונאל.


"אנחנו יודעות שהורים לא שוכחים בכוונה את הילדים במכונית, הם אוהבים את הילדים שלהם." היא ממשיכה ומתארת את הבעיה. "זה משהו שיכול לקרות לכל אחד מאתנו. יש היום הרבה סטיגמות בחברה שלנו לגבי למי קורים מקרים כאלה, למשל אבות או מגזרים מסוימים, אבל האמת היא שזה יכול לקרות לכולם."


"הפתקים ששמנו על הרכב מראים שיש המון דברים על הראש של ההורה, לקנות חלב, ללכת לבנק, לקחת את הילד מהחוג, ובסוף שוכחים את הדבר שהכי חשוב - הילד שלהם. רצינו ליצור זעזוע, כדי שההורים יקחו איתם את המסר הביתה."


קארין מסכימה איתה ומוסיפה כי למרות שקיימים היום לא מעט מיזמים וסטארט אפים שבאים להתמודד עם המצב דרך פיתוחים טכנולוגיים, השתיים ניסו להציע פתרון שונה. "ניסינו לתקוף את הנושא מזווית שונה, כזו שאולי לא דיברו עליה עד עכשיו. רצינו להבין למה המצב הזה קורה. אנחנו לא אומרות שזו הסיבה העיקרית, אך התחלנו לחשוב על העומס שיש על הורים, מרוב עומס הם יוצאים מהרכב ושוכחים את הדבר הכי חשוב."


"חשבנו שאם נביא את הדברים מהמקום הזה, אולי תתחיל חשיבה אחרת בנושא. אולי זה יזעזע קצת אנשים, בנוגע לדברים שאנחנו זוכרים ואלה שלא, כך שהם ישנו את החשיבה. זה לא מגיע חלילה ממקום ביקורתי כלפי אף אחד. אנחנו מאוד כואבות את כל מי שזה קרה לו, אנחנו פשוט רוצות שזה לא יקרה שוב."

 

גולשים שאהבו את זה קראו גם:

 


"המציג לוקח אותנו הישראלים למקום מאוד אקטואלי וכואב"


השתיים מדווחות שהתגובות למיצג לא אחרו לבוא. "המוני אנשים הגיעו והתעניינו. נשים פנו אלינו ואמרו שהן ממש הצטמררו. היה מדהים לראות אימהות שבאות אל המיצג יחד עם הילדים שלהן." מתארת רונאל. "הפתיע אותנו עד כמה זה עבד. מעל 90 אחוזים מהאנשים שעברו במקום עצרו והתעניינו. לעמוד שם ולראות את ההיענות הייתה חוויה מדהימה. הצירוף של היום החם שהיה, עם הסאונד של הבכי והפתקים עזרו לעורר הרבה תגובות."


"הופתענו לראות שגם תיירים ואנשים מחו"ל ששהו במקום באו ואמרו לנו שהמיצג דיבר אליהם," אומרת קארין. "במדינות אחרות ממדי התופעה הם לא אלה שאנחנו מכירים בארץ. כשהסברנו להם מה כתוב על הפתקים, הם כמובן לא הגיבו כמו אנשים מישראל. אותנו בארץ המיצג הזה לקח למקום הרבה יותר אקטואלי והרבה יותר כואב."


הן אומרות גם שנתקלו בשאלות לגבי הגורם שמאחורי המיזם. "כשהסברנו שאנחנו סטודנטיות לעיצוב זה חיבר הכל, אנשים מאוד התלהבו שבחרנו את הנושא הזה, שלא נוגע אלינו כי אנחנו לא אימהות, אבל זה משהו שיכולים להתחבר אליו ממגוון של גילאים. קיבלנו תגובות מבני נוער, מאבות, מאנשים מבוגרים, לא רק מהורים לילדים קטנים." הן מספרות.


הן מציינות גם כי בימים אלה, למרות העומס של תקופת המבחנים, הן חושבות כיצד להמשיך ולקדם את הפרויקט. כך שלחו את הסרטון שמתאר את המיצג לארגון "בטרם", שעוסק בין היתר במניעת תופעת שכחת הילדים ברכב. הן חושבות גם ליזום אירועים נוספים בחודשי הקיץ, כדי להמשיך לעורר את המודעות בקהילה.


"אנחנו נשמח לשיתופי פעולה, הכל ממקום של העלאת המודעות. אני לפחות לא חושבת שהשינוי יגיע ממקום של פתרון טכנולוגי, זה לא הכיוון, לקנות משהו שיגרום לי לא לשכוח את התינוק שלי ברכב. במקום, חשוב שנמצא דרך לא לשכוח אותו מלכתחילה. זו מטרת העל שלנו." אומרת קארין.