סטודנטים פיתחו פרויקט שחושף נוער בסיכון לעולם איכות הסביבה

1/6/2016 מאת: אנאבל אדמסקי (3,057 צפיות)

פרויקט של קבוצת סטודנטים ירושלמים למדעים מדויקים שואף לקרב בין בני נוער בסיכון לבין עולם איכות הסביבה. הם נפגשים פעם בשבוע עם הנערים ובונים איתם מוצרים טכנולוגיים שחושפים אותם לנושאים כמו אנרגיה, קיימות ומחזור, לרוב בפעם הראשונה בחייהם. רובם מגיעים ללא רקע בחינוך או בסביבה, אבל הם חדורי מטרה לתרום ולעשות שינוי, גם בסביבה וגם בחברה שלנו.

המידע באתר הועיל ל89% מהגולשים.
 

עזרנו גם לך? דרג אותנו:


חינוך, סביבה ואהבה: פרויקט הסטודנטים "מייקרז" מקרב בני נוער בסיכון לתחום הקיימות


פרויקט "מייקרז" (Makers) הוקם לפני כשנתיים על ידי קבוצת סטודנטים למדעים מדויקים מהאוניברסיטה העברית. את היוזמה החל שחר שידורסקי, סטודנט לתואר שני בפיזיקה יישומית, כשלהובלת המיזם הצטרפה אליו גם אנה פולטרוביץ', שלומדת לדוקטורט במדעי המוח וחישוביות. האחראי על הפן החינוכי של הפרויקט, שמשמש גם מדריך ראשי הוא גלעד פטנקר, שלומד לתעודת הוראה במדעי כדור הארץ במכון וייצמן ובוגר תואר שני למדעי כדור הארץ בעברית.


היוזמה צמחה מתוך סניף גבעת רם בירושלים של ארגון "מהנדסים ללא גבולות", שפועל לעזור לאוכלוסיות מוחלשות בקהילה דרך פתרונות טכנולוגיים ירוקים. הסטודנטים בסניף, בראשות מריה דישל, סטודנטית לתואר שני במדעי המחשב, חשבו יחד על מסגרת משמעותית ומהנה בה יוכלו לתרום לקהילה. "חשבנו לעצמנו שקהילה יכולה להיות כפר נידח בנפאל או באתיופיה, אבל גם בית ספר שנמצא פה בירושלים הוא קהילה, שמורכבת קודם כל מהתלמידים אבל גם מהמורים ומההורים. אצלנו בעיר בהחלט יש קהילות שנשמח להיות חלק מהן," מסבירה פולטרוביץ' על הרקע להקמת הפרויקט. "אנשים רבים מחפשים אפשרות לתרום. הקמת הפרויקט הזה נראתה לנו כמו הזדמנות מצוינת לעשות את זה."


כך החליטו הסטודנטים לפעול לקידום נושא הסביבה בקרב בני נוער בסיכון בעיר והגיעו לבית הספר "אורט בית הערבה" בשכונת ארנונה. מלבד המייסדים, משתתפים בפרויקט עוד כעשרה סטודנטים, רובם לומדים לתארים מתקדמים בענפי המדעים, כמו הנדסה, מדעי המחשב או פיזיקה.


"המטרה של הפרויקט היא כפולה, מצד אחד אנחנו רוצים לחשוף נוער בסיכון לנושאים כמו קיימות ואיכות הסביבה. אלה נושאים שהם לא נחשפים אליהם בכלל, לא בבית הספר ולא בבית. מצד שני אנחנו רוצים לחשוף סטודנטים מגבעת רם לאוכלוסייה הזאת. דרך זה אנחנו מייצרים קשר אישי בין התלמידים לסטודנטים, אווירה כזו מאפשרת העצמה אישית של שני הצדדים." מסבירים הסטודנטים.

 

במסגרת התכנית, הם נפגשים עם בני הנוער פעם בשבוע לאורך השנה. בכל מפגש הם מספרים לנערים על נושאים כמו מיחזור או אנרגיה סולרית ואחרי ההסבר הכיתה בונה מוצרים טכנולוגיים שימושיים שונים בקבוצות קטנות יחד עם המדריכים. "השנה בנינו עם התלמידים תנורים סולריים שהכנו בהם בננות מקורמלות עם שוקולד, טורבינות רוח, מכוניות מחומרים ממוחזרים, מטענים סולאריים לטלפון הנייד, אופניים שמייצרים חשמל ועוד." הם מתארים כמה מהמוצרים שיצרו יחד.


נחשפים לראשונה בחיים לעולם איכות הסביבה


לדברי הסטודנטים, התלמידים מתלהבים מאוד מהפרויקט והם מספרים שהם מקבלים תגובות מאוד חיוביות מהם ומהמורים שלהם לאורך השנה. "הם מאוד אוהבים את שינוי האווירה ואת הגישה השונה ללמידה." הם אומרים. "אנחנו עובדים בשיטה של למידה התנסותית, 'דרך הידיים', פחות דיבורים פרונטליים והרבה יותר בנייה. אנחנו משתדלים לענות על כל השאלות שלהם תוך כדי ולעודד את הסקרנות שלהם. בסוף הם נשארים עם תוצר שהם ממש יכולים להחזיק בידיים וללכת להשוויץ בו לחברים מכיתות אחרות."


"החבר'ה נחשפים לראשונה לנושאים של אנרגיה נקייה וטכנולוגיה ירוקה ועושה רושם שזה מאוד מגניב ומפתיע אותם." מוסיפה אנה. "החלק הכי חשוב לדעתי הוא היחס המאוד אישי שהתלמידים מקבלים. יש מדריך לכל זוג תלמידים וזה יחס שיש במעט מאוד פרויקטים אחרים. הם מאוד נהנים מתשומת שלב האישית ומהיחס שנרקם בינם לסטודנטים. אפשר ממש לראות את התהליך שהם עוברים כשהם לומדים לסמוך על המדריכים שאיתם."


הם משתפים שלאורך השנה נחשפו לסיפורים מרגשים של הנערים, תלמידים שהחלו את הדרך כמתקשים אך עם הזמן עברו תהליך אישי יוצא דופן. "אחד התלמידים פחות התחבר לבנייה, הוא העדיף לשיר. מתי שהוא באמצע השנה, הוא בא פתאום לאחד המדריכים ואמר לו 'תקשיב, בא לי להתחיל לקרוא ספרים'. אחרי בירור קצר, הסתבר שיש לילד שני כלבים והוא רוצה ללמוד לאלף אותם דרך ספר מוכר. המדריכים התארגנו, קנו לו את הספר, כתבו לו הקדשה אישית ונתנו לו את הספר בשיעור שאחרי. הילד התרגש מאוד, פתאום הוא קיבל משהו שלא היה לו מושג איך להשיג בכלל," הם מספרים.


"ילד נוסף התחיל כ'בעייתי', היה מתפרע, לא רצה לבנות עם המדריכים, לא התעניין. לאט לאט לאורך השנה הוא תפס את העניין, התחיל להתלהב מהבנייה והפך לתלמיד שמשתתף הכי הרבה בשיעורים, תמיד רוצה לענות, תמיד מצביע. בשיעור האחרון שבו סיכמנו את השנה, המדריך הראשי שאל 'מי מכם עבר תהליך השנה?' והוא היה הראשון להצביע. הוא באמת גם היה זה שבנה את הפרויקט האחרון הכי מהר, היו לו רעיונות יצירתיים לגבי הפיתוח שלו. בערב ההורים והתלמידים של בית הספר חילקנו למשתתפים תעודת גמר מעוצבת וחתומה על ידי המדריכים. סיפרתי לאימא של הנער על ההתקדמות העצומה שהוא עשה במהלך השנה, הוא עמד שם עם דמעות בעיניים. זה היה מאוד מרגש." מתארת אנה מקרה נוסף שנגע לליבה.

 

גולשים שאהבו את זה קראו גם:

 


בלי ניסיון אבל עם אש בעיניים ורצון לתרום


נקודה מעניינת בפרויקט הוא שלמרות שמייסדיו מגיעים מרקע בעולם איכות הסביבה - בין אם כרכזי תאים של מגמה ירוקה או בהדרכת פרויקטים בקיימות - המשתתפים הנוספים באים בלי ניסיון קודם בתחום. "רוב המשתתפים הגיעו בלי ניסיון אבל עם מודעות סביבתית, אש בעיניים, והמון רצון לבנות בידיים, ליצור ולהתגבר על האתגרים המעשיים והחינוכיים." הם אומרים.


מלבד גלעד, שמגיע עם ניסיון בחינוך טכנולוגי ובהדרכת נוער בסיכון, לרובם גם אין רקע בחינוך, בהדרכה או בעבודה עם ילדים. הם מעידים שמדובר משימה מורכבת למדיי, וכי הם מקבלים סיוע רב מגורמים התנדבותיים מתחום החינוך בעיר.


"אנחנו בעיקר לומדים תוך כדי. אנחנו עושים סימולציות לפני כל שיעור ומנסים לגלות מה יהיו הנקודות הקשות. אחרי כל שיעור עושים סיכום ומנסים להבין מה היו נקודות החולשה והחוזק, וכמובן לומדים המון מהאינטראקציה עם התלמידים עצמם. החוויה בהחלט מאתגרת אבל בסך הכל חיובית מאוד."


הסטודנטים מדווחים שעם סיום הפעילות של השנה הנוכחית, הם מקדישים את מלא המאמצים כדי להמשיך לפתח ולשפר את הפרויקט בתיכון שבו הם פועלים, כדי להרחיב את היוזמה בעתיד. הם אומרים שקיבלו הצעה מאגף החינוך הטכנולוגי והקיימות של מנהל החינוך בירושלים להרחיב את התכנית לעוד בתי ספר מקצועיים בעיר. מעל לכל, הם אומרים שהם פועלים בכל הכוח כדי להעביר הלאה את רוח המיזם. "אנחנו נפעל להפצה של הידע שרכשנו, כדי שאחרים יוכלו להפיק ממנו שימוש, הן בפן החינוכי והן בפן הבנייה."