מתקדם, קטן וירוק: סטודנטים פיתחו רכב חשמלי וזכו בתחרות

19/11/2015 מאת: אנאבל אדמסקי (3,309 צפיות)

אנרגיה ירוקה היא אחד הנושאים החמים של היום. קבוצה של סטודנטים פיתחה רכב עירוני חשמלי, שהוא לא רק חסכוני ונוח אלא גם עוזר להפחית את עומס התנועה בעיר הגדולה. לאחרונה, הם גם זכו במקום הראשון בתחרות ארצית וב - 250,000 שקלים. אז מתי נוכל לנסוע בפיתוח החדשני?

המידע באתר הועיל ל89% מהגולשים.
 

עזרנו גם לך? דרג אותנו:


מונעים פקקים וגם שומרים על הסביבה: סטודנטים יצרו רכב מתקדם וזכו בתחרות ארצית

 

קבוצת סטודנטים מהמכללה האקדמית להנדסה אפקה זכתה לאחרונה במקום הראשון בתחרות של מנהלת תחליפי הנפט במשרד ראש הממשלה. מדובר בתחרות ארצית, שהתקיימה השבוע ב - 10 - 11 לנובמבר, בה הציגו חברות עסקיות ומוסדות לימוד כלי רכב חשמליים וידידותיים לסביבה. הסטודנטים מאפקה הציגו רכב תלת גלגלי מתקדם, וזכו ב - 250,000 שקלים כדי לקדם את הפרויקט שלהם, ששמו "פרויקט הגר". האם זוהי הבשורה בעולם האנרגיה הירוקה? שוחחנו עם שלושה סטודנטים לתואר שני בהנדסת מערכות, שלקחו חלק בפרויקט.


נענים לאתגר: איך חוסכים באנרגיה וגם פותרים את עומס התנועה?


מטרת התכנית הייתה כאמור לפתח כלי רכב חשמלי ומתקדם והסטודנטים באפקה נענו בהתלהבות לאתגר. חברי הצוות מתארים שאת הרעיון לרכב עצמו הביא דן הרמן, שהנחה את הצוות ומשמש גם ראש ההתמחות לרכב במחלקה להנדסה מכנית של המכללה. מכאן, הם לקחו את הקונספט ועמלו כדי להוציא אותו לפועל.


הרכב בנוי על שלדה של אופנוע, מתאים לשני אנשים ומופעל על ידי טעינה חשמלית. מדובר בכלי רכב סגור לכל דבר, שנועד להתמודד עם תנאי מזג האוויר ולאפשר גם נסיעה בטוחה בדרכים. חוץ מהחיסכון הגדול באנרגיה, הסטודנטים אומרים שהוא יכול לעזור גם להתמודד עם העומס בכבישים והגישה הבעייתית לערים הגדולות.


"מדובר ברכב מטרופוליטני חשמלי," מסביר פבל גורודניצקי, אחד הסטודנטים לתואר שני בהנדסת מערכות. "מה שמייחד אותו הוא האפיון שלו, הוא אמור להיכנס לקטגוריית רישום של אופנוע, ויש לכך השלכות רבות, למשל מבחינת חנייה ומהירות הנסיעה. הרכב אמור להגיע למהירות של עד כ - 100 קמ"ש וגם לעלות על כביש מהיר."


רואים את התמונה הכוללת


לדבריו של פבל, הפרויקט ייחודי גם לאור העובדה שלקחו בו חלק סטודנטים מתואר ראשון ותואר שני בהנדסה שפעלו יחד בשיתוף פעולה. הקבוצה הגדולה, שכללה כ - 18 סטודנטים ממקצועות ההנדסה השונים, עבדה במבנה ארגוני מסודר, שדומה לזה של חברות סטארט אפ.


תפקידם של הסטודנטים לתואר שני בהנדסת מערכות היה, בין היתר, לבחון את הקונספט בשלבים השונים וללוות את הצוותים. "ניהלנו אותם בצורה מקצועית ונתנו פידבקים לאורך הדרך," ממשיך פבל. "התפקיד שלנו במנהלת הפרויקט היה מיוחד, מצד אחד היינו סטודנטים ומצד שני הובלנו את העבודה. לא תמיד המתכנן רואה את המכלול בפרויקט, אז אנחנו באנו לתת את התמונה הכוללת של כל הממשקים."


גם יגאל, סטודנט בצוות, מתאר את החוויה בעבודה בצוות כל כך גדול ומגוון. "זה היה אתגר משמעותי," הוא אומר. "זה היה מאוד שונה ממחקרים במהלך התואר השני, שעושים בעיקר לבד מול הנייר, והנייר הרי סופג הכל. פה עבדנו מול אנשים, כמו בתעשייה, בצורה שמדמה עבודה אמתית של מהנדסי מערכות. היינו צריכים לעבוד מול אנשים כשלא תמיד הסתדרו לוחות הזמנים, למשל בגלל מבחנים. ראינו מה זה לעבוד בשטח, כשהחזון מתנגש עם רעיונות ודרישות שונות של חברי הקבוצה לאורך התהליך."


שרי קוזניוק, סטודנטית נוספת בפרויקט, מספרת שאחד הדברים המיוחדים בפרויקט מבחינתה היה האפשרות לעסוק בנושאים חדשים. "זה היה הכיף הגדול, שעשיתי משהו שלא היה לי צ'אנס לעשות בדרך כלל. אני מגיעה בכלל מתחום התוכנה, כך שזה היה ממש חדש לי. אנרגיה ירוקה הוא נושא מאוד חם היום והוא גם מאוד מעשי. הייתה פה עבודה ממשית עם אנשים, לא רק כתיבה של מסמכים ודוחות."

 

גולשים שקראו את זה אהבו גם:

 


נגיש ושימושי לכולם: הסטודנטים מביטים קדימה


שרי מתארת שבמסגרת התחרות, הציגו את הרכב שלהם בתערוכה שכללה מציגים רבים. לדבריה, רובם דווקא הגיעו מהמגזר העסקי ומיעוטם היו ממוסדות לימוד, שהציגו למשל כלי טיס סולריים או רכב פורמולה 1 חשמלי. "היה לנו הסיכוי הכי גדול לזכות מההתחלה וגם ראינו את זה, כי הפרויקט שלנו היה הכי שימושי," היא אומרת. " הרכב שלנו אמנם בשלב ההתחלתי בפיתוח, אבל הוא יהיה שימושי לכולם, וזה בדיוק מה שהתחרות באה לעודד, מציאה של פתרון ירוק לכלל הציבור."


קוזניוק ממשיכה ואומרת שהפרויקט שלהם זכה לתגובות חיוביות רבות בזמן התחרות וגם אחריה. "הרכב זכה באמת להתעניינות גדולה, גם מצד מציגים אחרים בתחרות, וזה היה ממש כיף. הרכב עצמו מוצג היום בכניסה למכללה, וסטודנטים רבים באים ושואלים אותנו עליו ומסתקרנים לגבי הקונספט והעיצוב. עכשיו הם אלה שייקחו את הפרויקט קדימה, ויש להם הרבה אתגרים."


לדברי הסטודנטים, הפרויקט נמצא כרגע בשלב האב - טיפוס, כשאת השלבים הבאים בפרויקט אמורים לבצע הסטודנטים שילמדו במכללה בשנים הבאות. אז מתי נראה את הרכב המיוחד הזה על הכביש? גורודניצקי טוען שקשה לומר. "אנחנו רק בתחילת הדרך. יש לנו המון רעיונות איך לשכלל ולייעל את הרכב, אבל זה כבר תפקידם של הסטודנטים שיבואו אחרינו. אנחנו עסקנו יותר בהוכחת היתכנות, כלומר, להראות שהפרויקט ישים במסגרת האילוצים ושניתן באמת לנסוע איתו. מכאן צריך לטפל ברכב ובמעטפת שלו כדי שיהיו נכונים ומתוחכמים יותר."


"אנחנו עשינו את העבודה ההתחלתית, שחלק ממנה הוא כמובן לראות איך מתקדמים הלאה כדי שהרכב יוכל לעלות על הכביש." מסכמת שרי. "אחרי שלומדים את התנועות בתוך המים צריך ממש להיכנס לבריכה ולהתחיל לשחות. אבל רק אחרי ששחית בפועל, אתה יכול לראות את כל הפרטים הקטנים."