סטודנטים בעד מהפכה בלימודי הכלכלה

1/10/2014 מאת: מערכת "לימודים בישראל" (2,304 צפיות)

יש סטודנטים לתואר ראשון שבאים ללימודים כדי להקשיב למרצים ולסכם את החומר. אחרים מפעילים כבר מהשנה הראשונה חשיבה ביקורתית ולא מתביישים לקרוא תיגר על מוסכמות על אף שהם בתחילת הדרך. לתלמידי החוג לכלכלה הפעילים בפורום תל אביב יש הרבה רעיונות יפים. אתם מוזמנים לקרוא. ולחשוב. 

המידע באתר הועיל ל90% מהגולשים.
 

עזרנו גם לך? דרג אותנו:


כנס ארצי לסטודנטים לכלכלה

 

לא קל בכלכלה

 

מחר (חמישי) יתקיים בבניין ברגלס באוניברסיטת תל אביב כנס ארצי ראשון לסטודנטים ללימודי כלכלה אותו יזמו התלמידים עצמם. האירוע מהווה חלק ממגמה ליצור שיתוף פעולה בין תלמידים ממוסדות לימוד שונים, זאת לאחר שבשנים האחרונות קמו באופן עצמאי בכל אחת מהאוניברסיטאות פורומים של פעילים המבקשים למצוא אלטרנטיבה למתווה הלימודים הנוכחי בחוג.

 

עדן ועקנין (24) סטודנטית ללימודי כלכלה ומדעי המדינה ופעילה בפורום תל אביב מסבירה שמטרת הכנס היא לאפשר לפעילים להכיר אחד את השני ולעודד חשיבה ביקורתית על התואר: "יש הרבה תכנים שאנחנו לא נחשפים אליהם בלימודים, כמו ההיסטוריה והפילוסופיה של הכלכלה. יש לנו ביקורת ואנחנו שואפים שישמעו אותנו".

 

מאז המשבר הכלכלי של 2008, קבוצות של סטודנטים במקומות שונים בעולם תוקפות את המחלקות ללימודי כלכלה על הכישלון להתמודד עם כמה מהבעיות הדוחקות ביותר בזירה העולמית כמו אי שיווין בחלוקת משאבים וההתחממות גלובלית. לפני פחות משבועיים, התקיים מפגש הראשון של ארגון סטודנטים בין לאומי הקורא לשנות את הדרך שבה מלמדים את מדעי הכלכלה ברחבי העולם.

 

עומרי בללי (26), סטודנט ללימודי כלכלה וחשבונאות, היה אחד מבין ארבעה נציגים ישראלים בנכחו בכנס הבינלאומי, שבו הוחלט למשל על ייסוד יום מודעות שנתי ועל פרויקט שיתוף של קורסים מצולמים ברשת. "חשוב לי להדגיש שאנחנו לא אנטי הגישה הניאו-קלאסית שמלמדים עכשיו, על אף שיש לנו ביקורת רבה עליה. אנחנו פשוט מודאגים מההשתלטות הטוטאלית שלה על תכנית הלימודים".

 

תחושה כללית של ניכור

 

בללי הוא גם אחד מבין העומדים בראש הפורום של הסטודנטים לכלכלה באוניברסיטת תל אביב. הוא מסביר כי מעבר לתמיכה בקריאה לפלורליזם ברוח התנועה העולמית עוסקים הפורומים המקומיים בנושאים רבים אחרים. "אנחנו לא מתעניינים רק בנושאים אקדמיים, אלא גם במגמות עכשוויות בחברה הישראלית ובעולם, למשל בנושאי נדל"ן או כלכלה אקולוגית. לא כל הדברים האלה אמורים להיות בתכנית הלימודים. במסגרת הפורום אנחנו מביאים מרצים מהשורה הראשונה שידברו עם הסטודנטים והשנה גם נעשה תכנית מנטורינג שבה הסטודנטים ייחשפו לעולם העבודה ויוכלו לקבל מלגות".

 

היוזמות של הסטודנטים יפות, אבל מבחוץ לפעמים קשה להבין את גודל התרעומת. הטענה שהאקדמיה שונה מאוד משוק העבודה מוכרת לנו ממקצועות רבים נוספים, האם המצב בחוג לכלכלה שונה? רום טנא (25), סטודנט ללימודי כלכלה ומשפטים ופעיל מרכזי נוסף בפורום, סבור שכן: "נכון שיש תחושה כללית של ניכור בין האקדמיה למציאות אבל הפער הזה מקבל ביטוי חזק במיוחד בכלכלה, בגלל שזה תחום מאוד רחב. ברור שאפשר להמשיך לתואר שני וללמוד יותר אבל בואו נגיד את האמת - רובנו לא נעשה את זה בקרוב".

 

איך אתה כסטודנט שרק סיים שנה א' יכול לדעת את זה? אתה לא חושב שחסרה לך פרספקטיבה?

 

"אני לא צריך שמכונית תדרוס אותי כדי לדעת שזה מסוכן. יש רשתות חברתיות. יש מקורות מידע נוספים. בלימודים דוחפים לך דברים שאתה יודע שהם לא נכונים. לא יכול להיות שלא מלמדים אותנו לחשוב. הסטודנטים האלה עוד חמש עשרה שנה יהיו מקבלי החלטות".

 

אז הטענה העיקרית שלכם היא שהלימודים אינם מכינים אתכם לשוק העבודה? לא כולם יסכימו עם אתכם שזהו התפקיד המרכזי של הלימודים באוניברסיטה.

 

ועקנין מסבירה שלא מדובר רק בכך. "גם אם נשים בצד את הטענה של שוק העבודה, הרבה אנשים לא בחרו סתם ללמוד כלכלה, אלא כי הם קראו כתבות בעיתונים כמו כלכליסט ודה מרקר. חשבתי שיחשפו אותי למושגים שאני קוראת עליהם כל הזמן - השפעה של מכס, ריבית גבוהה ונמוכה... התואר מלמד אותך להסתכל על כל אלה בנוסחאות. נכון שרק סיימתי שנה ראשונה אבל אני לא מבינה יותר את העיתון מאשר קודם".

 

ציפיות לא ריאליות?

 

הטענות שמעלים הסטודנטים מעניינות ועם זאת, רבים בעולם האקדמי אינם ששים לאמץ את הרעיונות המהפכניים. אורון (36), דוקטורנט לכלכלה שמתרגל סטודנטים לתואר ראשון באוניברסיטת תל אביב, אומר שהבעיה היא בציפיות של הסטודנטים ולא בתכנית הלימודים: "הכלכלה באמת התפתחה מאוד לאורך השנים, בהתחלה היו תיאוריות בסיסיות, משוואה שבה ביקוש שווה להיצע. בהמשך התברר שהדברים האלה נכונים רק תחת הנחות מסוימות שמתארות מצב היפותטי. עדיין זה הבסיס ואי אפשר לוותר עליו. בתואר השני בכלכלה לומדים דברים אחרים. הבעיה היא שסטודנטים חושבים שהם ייצאו כלכלנים דגולים מתואר ראשון".

 

השאלה מה "אמורה" להיות מהותם של הלימודים באוניברסיטה היא מורכבת, אך אין ספק שרבים מהסטודנטים לא מרוצים מהמצב הקיים. כך מסכם טנא: "כשלכמעט 50 אחוז מהאנשים יש תואר ראשון, נמאס שלא מקבלים מוצר טוב. אנחנו משקיעים זמן וכסף רוצים לקבל תמורה שתשרת את האינטרסים שלנו. במפגש פתיחה בשנה שעברה הביאו את משה כחלון לדבר על הרפורמה השוק הסלולר. 90 אחוז מהסטודנטים יגידו שזה היה הדבר הכי מעניין שהם למדו באותה שנה".

 

אז מה אתם חושבים? האם צריך לשנות את מבנה הלימודים, או שהסטודנטים הם אלה שצריכים להתאים את עצמם כשהם באים ללמוד? כך או כך, אין ספק שהרעיון להוסיף העשרה והכשרה מעשית לסטודנטים מחוץ לשיעורים הוא מבורך. חברי הפורום מזמינים אתכם להגיע מחר לכנס ולהצטרף לפעילות.  

 

יש לכם משהו מעניין לספר? - אתם מוזמנים להשאיר לנו הודעה

אולי יעניין אותך גם
מאת: אנאבל אדמסקי, 18/8/2021
במל"ג הכירו השבוע במרכז הבינתחומי הרצליה כאוניברסיטה. מוסד הלימוד יהפוך לאוניברסיטה הפרטית הראשונה בישראל. ומה חושבים הסטודנטים? לכתבה המלאה >>
מאת: אנאבל אדמסקי, 27/7/2021
בעידן שבו מעסיקים בהייטק מחפשים ניסיון קודם, איך בוגרים טריים יכולים לשדרג את הסיכויים להתקבל למשרת החלומות? הכל על מסלול לימודים חדש שבו הדגש הוא על רכישת ידע מעשי כבר בזמן התואר. לכתבה המלאה >>
מאת: אנאבל אדמסקי, 1/6/2021
גורו הכושר והבריאות ענת הראל משתפת בכלים להצלחה בתחום האימון והספורט ומשתפת במה שחשוב לדעת בתחילת הדרך בקריירה. לכתבה המלאה >>
מאת: אנאבל אדמסקי, 31/5/2021
מי שרוצים לקדם את הקריירה וגם לקחת חלק בשינוי חברתי משמעותי יכולים ללמוד בתכנית בטכניון שבה מקבלים כלים להשתמש בתכנון עירוני כדי לצמצם פערים ולשפר שירותים בפריפריה. לכתבה המלאה >>
מאת: אנאבל אדמסקי, 31/5/2021
מי שמעוניינים להשפיע על החינוך ולקדם צמצום פערים יכולים ללמוד בתכנית בשם "צוערים לחינוך הבלתי פורמלי" ולקבל כלים להוביל שינוי. לכתבה המלאה >>
מאת: אנאבל אדמסקי, 27/5/2021
מה הקשר בין NLP לחינוך? ואיך הגישה יכולה לעזור לגננות להתמודד עם מצבים מורכבים? במסלול לימודים חדש הסטודנטים יכולים להכיר את הגישה וגם לקבל כלים לחיים. לכתבה המלאה >>


לכל כתבות המגזין
Whatsapp Whatsapp