ראוי לציטוט - ראיון ראשון בסדרה: שיחה עם דר' משה ברנד

27/1/2014 מאת: מערכת "לימודים בישראל" (3,188 צפיות)

רוצה לדעת על ההטבות שניתן לקבל בעקבות הקורונה? רוצה לדעת על ראוי לציטוט - דר' משה ברנד? אנחנו רוצים לעזור לך! דרכנו תוכל לקבל את כל התשובות לכל השאלות. השוואת מחירים, מלגות, תנאי קבלה, מסלולים וכו'. 

לחץ/י כאן ותקבל/י שירות בחינם
שיחסוך לך הרבה זמן, כאבי ראש וגם כסף ...

המידע באתר הועיל ל91% מהגולשים.
 

עזרנו גם לך? דרג אותנו:


על סטודנטים להנדסת מכונות: ראיון עם דר' משה ברנד

 

דר' משה ברנד הוא חוקר בתחום ההנדסה הרפואית, המלמד במחלקות להנדסת מכונות באוניברסיטת אריאל ובמכללת אפקה. לאחר שראינו, כי מדובר במרצה שהסטודנטים לא מסוגלים להישאר אדישים כלפיו, החלטנו להרים אליו טלפון ולהתרשם בעצמנו. איש הקשר שלנו באוניברסיטת אריאל סייע לנו לארגן את הריאיון המיוחל.

 

מחקר בכלי דם – רוב העבודה של הסטודנטים

 

תפסתי את דר' ברנד בנסיעה הביתה מבית החולים תל השומר, שם הוא עורך מחקר בהנדסה רפואית. "אנחנו בודקים איך כלי דם משנים את התכונות ואת המבנה שלהם כתוצאה מהתערבות רפואית" – הוא מסביר לי.

 

המחקר נערך בשיתוף עם ראש מחלקת כלי דם בתל השומר ורופאים בכירים נוספים, וכן עם חוקרים בהנדסה ביו רפואית מאוניברסיטת תל אביב. במחקר מעורבים גם סטודנטים לתואר שני ושלישי מאוניברסיטת תל אביב. לדבריו - "הסטודנטים עושים את העבודה העיקרית."

 

במחקר החשוב הזה משולבת גם סטודנטית סקרנית, הלומדת באוניברסיטת אריאל בשנה שלישית לתואר ראשון. לא מדובר בתופעה בודדת, אלא בדוגמא למה שניתן להשיג באמצעות מדיניות אקדמית טובה. דר' ברנד סיפר לי על הניסיון המוצלח באוניברסיטת אריאל לדוג מקרב תלמידי שנה ג' בתואר ראשון סטודנטים סקרנים ומצטיינים, שיוכלו לשמש כעוזרי מחקר במעבדות.

 

"יש סטודנט שטרם סיים תואר ראשון וכבר פרסם איתנו שני מאמרים, מה שאני הצלחתי לעשות רק אחרי שקיבלתי תואר שני."

 

האם זה מעודד את הסטודנטים להמשיך למחקר אחרי התואר הראשון?

 

"כן, הם ממשיכים למחקר בעקבות זה. לא רק באריאל, ולא רק במחלקה להנדסת מכונות. בזכות ההיכרות שלי עם חוקרים ומרצים מאוניברסיטת תל אביב אני עוזר לבוגרים שלנו להתקבל ולהמשיך במחקר באוניברסיטת תל אביב. באוניברסיטת אריאל עצמה, מכיוון שאין לנו עדיין מסלול לתואר שני במחלקה להנדסת מכונות, יש סטודנטים בודדים שממשיכים לתואר שני במחלקה להנדסת חשמל ואלקטרוניקה."


מהנדס מכונות או רופא?

 

אני שומעת שאתה עושה מחקר בהנדסה רפואית, אבל אתה מרצה במסלול להנדסת מכונות...

 

"בהתחלה נרשמתי ללימודי רפואה, ולא התקבלתי. האלטרנטיבה הטבעית בשבילי הייתה ללמוד הנדסת מכונות. בתור ילד הייתי מפרק ובונה, ואוהב לעשות דברים בידיים."

 

איפה למדת?

 

"למדתי לכל התארים שלי באוניברסיטת תל אביב. בתואר שני ושלישי השתתפתי במחקרים בתחום של הנדסה ביו רפואית."

 

האם ידעת שבסופו של דבר תעשה מחקרים ברפואה?

 

"לא תכננתי כלום כשהתחלתי ללמוד תואר ראשון, וגם לא היו לי תכניות כשהמשכתי לתואר שני ואחר כך לתואר שלישי."

 

התקופה הסטודנטיאלית

 

איך היית בתור סטודנט?

 

"היה קצת לחץ ופניקה בהתחלה, ואחר כך מתרגלים לחיים הקשים."

 

האם היה לך מרצה פייבוריט?

 

"אהבתי במיוחד את פרופ' לסלי סילס ואת פרופ' משה פוקס. שניהם משמשים היום כפרופסור אמריטוס. הם היו מאד מסודרים, והצליחו לגרום לנו להבין את החומר. פרופ' פוקס אף היה מנחה שלי בתואר שני, וזכיתי גם להנחות איתו את סטודנט המחקר הראשון שלי."

 

אני עושה חיפוש מהיר בגוגל כדי להישאר בעניינים, ומוצאת שפרופסור משה פוקס יושב בין חברי מועצת הפקולטה להנדסה באוניברסיטת תל אביב. אני רואה שהוא לימד שם קורס שנקרא "תורת המבנים". אני קוראת קצת על פרופ' סילס. מדובר באחת החוקרות המובילות בעולם בתחום מכניקת השבר. היא סיימה דוקטורט באוניברסיטת הארוורד, ומייצגת את ישראל בפורומים מקצועיים בינלאומיים. במהלך שנות פעילותה כמרצה באוניברסיטת תל אביב הנחתה 32 סטודנטים. בהחלט וואו.

 

איזה קורס למדת אצל פרופ' סילס?

 

"חוזק חומרים 1. זה המקצוע הבסיסי של הנדסת המכונות, ואחד החשובים בהנדסה."

 

איך סטודנטים שלך מתייחסים לקורס הזה?

 

"זה קורס לא קל. יש סטודנטים שמפחדים ממנו. לעיתים הממוצע בקורס זה מגיע אף לציון 54. אין פקטור. לא מוותרים ולא מרחמים, כי כדי להבין צריך להשקיע. יש גם כאלה שמצליחים ומקבלים ציונים גבוהים מעל 90. האתגר קשור לעובדה שהמבחן ממוקד, ואין יותר מדי זמן לפתור אותו."

 

 

לא שומר על דיסטנס

 

אתה נכנס לכיתה בפעם הראשונה, מחזור חדש של תלמידים. מה אתה רואה?

 

"אני יכול לספר לך על קורס שאני מלמד בפעם הראשונה. כשאני מעביר קורס חדש, אני מספר לסטודנטים על מחקרים שעשיתי בתחום ההנדסה הרפואית, מביא מצגות עם תמונות. המטרה היא לפתוח לסטודנטים את העיניים ולהראות להם את הרוחב של התחום שנקרא הנדסת מכונות."

 

מה מעניין סטודנטים לשנה א' בהנדסת מכונות?

 

"למעשה, כמעט אין מפגש ביני ובין סטודנטים בשנה א'. הסיבה היא שבתכנית הלימודים השנה הראשונה מוקדשת למקצועות בסיס מדעיים, שלא קשורים ישירות למקצוע. בהקשר הזה, מה שייחודי לאוניברסיטת אריאל זה קורס המכונה 'מבוא להנדסת מכונות', שבו מגיע בכל מפגש מרצה מתחום אחר במחלקה, שמספר לסטודנטים על תחומי המחקר שלו. התלמידים גם מבקרים במעבדות המחקר במסגרת הקורס הזה, ונחשפים למה שנעשה היום."

 

רצה שמועה שאתם מדברים בכיתה על ספורט.

 

"אני אוהד של מכבי תל אביב בכל ענף ספורט. היה קורס שהעברתי ביום שישי אחרי המשחק של מכבי ביורוליג בחמישי בערב, והיינו דנים בכיתה מי שיחק טוב, מי היה לא טוב. גם בהפסקות הסטודנטים עושים איתי ניתוחים של המשחק. באופן כללי, אני לא שומר על דיסטנס. מדברים על הכל – פוליטיקה לפעמים, חדשות. אני משתף בסיפורים מהחיים שלי, והסטודנטים משתפים אותי. הם מזמינים אותי לחתונות שלהם, מבשרים לי על אירוסין, על לידות. בכל מקבץ של אירועים משמחים משתדלים לציין זאת במסיבה כיתתית, ואני זה שמביא את היין."

 

מוכיחים שזה עובד

 

ספר לי על פרויקט גמר שעשו אצלך בקורס, ושאותו אתה אוהב במיוחד.

 

"אני יכול לספר לך על שלושה פרויקטים כאלה. פרויקט אחד הוא של קבוצת סטודנטים שבנו מנגנון של כף יד רובוטית, המחקה את פעולות היד האנושית. לא רק שהצוות בפרויקט הזה הצליח לעמוד במגבלות כספיות לוחצות, אלא שהתקבל בסופו של דבר תוצר יפה, גם מבחינה עיצובית. אני נתתי לו ציון 100, הוא גם זכה לתשבחות בכנס הרובוטיקה הישראלי.

 

"פרויקט נוסף הוכן עבור הצבא – מגלה מוקשים אוטומטי. מדובר ברובוט שמסמן לחיילים בשדה ממוקש היכן יש מוקשים. הרעיון היה של סטודנט בעל רקע קרבי בצבא, שמתוך ניסיון הכיר את הצורך בפיתוח כזה.

 

"בפרויקט שלישי שנערך כעת הסטודנטים מתכננים מתקן אוטומטי, שלוקח מכוניות ומכניס אותם לתאי חניה, בדומה לאופן ההתנהלות במחסנים. היתרון הוא בחיסכון המרחבי. במקום שחניון יהיה בנוי ממפלסים שתופסים הרבה חלל, יהיו בו רק קונסטרוקציות מתכת."

 

פרויקט כזה נכנס במסגרת התקציבית של עבודת גמר?

 

"במקרה הזה הסטודנטים בונים מודל מוקטן של המתקן, ואז הם צריכים לקחת כל מיני מקדמי בטיחות, לבצע בדיקות מקצועיות ולוודא שהוא יעבוד גם בגודל אמיתי. בניגוד למוסדות אחרים, אצלנו באריאל הדברים לא נשארים רק על הנייר. הסטודנטים צריכים לבצע בידיים ממש את הרעיון שלהם, ולהוכיח שזה עובד בפועל."

 

שאלה לסיום: באיזה תחומי תעשייה אתה רואה את הסטודנטים משתלבים בעתיד?

 

"אני בקיא בהנדסה רפואית, ומבחינת ענף הסטרטאפ – התחום עשיר. הענף מתפתח בצורה חזקה, ויש לזה ביקוש לא רע בישראל. לגבי הנדסת מכונות, עד כמה שידוע לי, כמעט כל הבוגרים מוצאים עבודה בתחום אחרי פחות או יותר שנה."

 

תודה רבה לך על הראיון, דר' ברנד.
 

רוצים להמליץ לנו על מרצה? - שלחו הודעה

 

אולי יעניין אותך גם
מאת: אנאבל אדמסקי, 18/8/2021
במל"ג הכירו השבוע במרכז הבינתחומי הרצליה כאוניברסיטה. מוסד הלימוד יהפוך לאוניברסיטה הפרטית הראשונה בישראל. ומה חושבים הסטודנטים? לכתבה המלאה >>
מאת: אנאבל אדמסקי, 27/7/2021
בעידן שבו מעסיקים בהייטק מחפשים ניסיון קודם, איך בוגרים טריים יכולים לשדרג את הסיכויים להתקבל למשרת החלומות? הכל על מסלול לימודים חדש שבו הדגש הוא על רכישת ידע מעשי כבר בזמן התואר. לכתבה המלאה >>
מאת: אנאבל אדמסקי, 1/6/2021
גורו הכושר והבריאות ענת הראל משתפת בכלים להצלחה בתחום האימון והספורט ומשתפת במה שחשוב לדעת בתחילת הדרך בקריירה. לכתבה המלאה >>
מאת: אנאבל אדמסקי, 31/5/2021
מי שרוצים לקדם את הקריירה וגם לקחת חלק בשינוי חברתי משמעותי יכולים ללמוד בתכנית בטכניון שבה מקבלים כלים להשתמש בתכנון עירוני כדי לצמצם פערים ולשפר שירותים בפריפריה. לכתבה המלאה >>
מאת: אנאבל אדמסקי, 31/5/2021
מי שמעוניינים להשפיע על החינוך ולקדם צמצום פערים יכולים ללמוד בתכנית בשם "צוערים לחינוך הבלתי פורמלי" ולקבל כלים להוביל שינוי. לכתבה המלאה >>
מאת: אנאבל אדמסקי, 27/5/2021
מה הקשר בין NLP לחינוך? ואיך הגישה יכולה לעזור לגננות להתמודד עם מצבים מורכבים? במסלול לימודים חדש הסטודנטים יכולים להכיר את הגישה וגם לקבל כלים לחיים. לכתבה המלאה >>


לכל כתבות המגזין
Whatsapp Whatsapp