טיפים והמלצות לשיפור טכניקת הלמידה

סטודנטים רבים מגלים בשנתם הראשונה באקדמיה כי טכניקות הלמידה ששימשו אותם בעבר אינן יעילות מספיק ואף גורמות להם נזק. אם התרגלתם ללמוד רק ביום שלפני המבחן או למרקר כל דבר שאתם קוראים, אם אתם מוצאים את עצמכם אובדי עצות, לחוצים, וקורסים תחת הררי החומר- הכתבה הזו היא בדיוק בשבילכם.

 

אהבת? שתף ב:


תקופת מבחנים: לחוצים, מתוסכלים, מבולבלים? אולי הגיע הזמן לשפר את טכניקת הלמידה שלכם

 

לומדים ללמוד


תקופת הבחינות מתקרבת ורמת הפאניקה של הסטודנטים עולה. בשנה הראשונה באקדמיה, מגלים רבים כי דרכי שינון החומר בהם השתמשו בתקופת התיכון אינן יעילות עוד. הלימודים אינטנסיביים יותר, התכנים מורכבים ולא ניתן להספיק להפנים הכול ביום שלפני המבחן גם אם מאוד רוצים. הטכניקות הבאות יסייעו לכם לשרוד את התקופה הקשה שבפתח. לקרוא ולאמץ:

 

נלחמים בדחיינות

 

רבים מהסטודנטים מסגלים הרגלים לקויים של דחיית מטלות, למידה למבחנים וכתיבת עבודות עד לדקה התשעים ומוצאים את עצמם במרוץ נגד השעון בימים שלפני מועד ההגשה. נסו להימנע מכך ככל האפשר - מחקרים מראים כי למידה אפקטיבית אינה מתרחשת כאשר מנסים "לבלוע" בבת אחת כמות גדולה של חומר.

 

הביטו קדימה על תקופת המבחנים כולה ותכננו מראש את הפעילות שלכם כך שתוכלו לפרוש את הלמידה לכל מבחן על פני פרק זמן ארוך יותר. הציבו לעצמכם יעדים יומיים או שבועיים, לפי היקף המשימה. תכננו את הזמנים כך שיום לפני המבחן לא תלמדו שום דבר חדש, אלא רק תחזרו על נושאים מוכרים. אופן למידה זה מאפשר הטמעה עמוקה יותר של הדברים.

 

צרת רבים

 

מתקשים להתרכז? לא מצליחים להכריח את עצמכם לשבת ללמוד? אולי כדאי שתקבעו מפגשי למידה עם חברים. ייתכן ותעדיפו לא לעשות זאת בשלבי ההכנה הראשונים, אלא רק לאחר שכל אחד מכם עבר על החומר לבד לפחות פעם אחת. תוכלו לקבוע מראש שכל אחד יכין מספר שאלות עבור השני, או לחלק ביניכם את המאמרים לקריאה נוספת.

 

כשקובעים ללמוד עם חברים, הימנעו ממפגשים המוניים מדי בהם יש סכנה לגלישה לשיחות חולין. אל תיפגשו שוב עם אנשים שהתגלו בעבר כהשפעה רעה עליכם בזמן שאתם מנסים להתרכז. במידת הצורך, הסבירו בעדינות שחשוב לכם להגיע למבחן מוכנים ואתם מעדיפים ללמוד בפורמט אחר שיותר מתאים לכם. אולי תגלו שנכון יותר עבורכם לעבור את רוב הדרך לבד ולפגוש חברים רק בשלב האחרון שבו פותרים מבחנים משנים קודמות. נסו וראו מה מתאים לכם.

 

להכין את הקרקע

 

ככל שתשקיעו יותר מראש בארגון החומר כך יקל עליכם לעבוד ביעילות בסמוך למועד המבחן. בדקו האם מצוי בידכם כל החומר הנדרש ואם החסרתם שיעור השלימו אותו מחברים לכיתה. אם יש נושא שלא הבנתם, בררו זאת בהקדם מול המרצה - בימים שלפני המבחן סביר שלא יהיה לו זמן. אתם לא רוצים להתעסק בדברים טכניים כאלה בזמן היקר שלפני המבחן.

 

למידה פעילה

 

במקום לקרוא עמודים על גבי עמודים ברצף, התרגלו להפסיק את הקריאה בסוף כל תת נושא או סעיף ולספר בקול את עיקרי הדברים שלמדתם כאילו שאתם מסבירים את החומר למישהו אחר. חזרה על החומר במילים שלכם מהווה מדד מצוין למידה שבה הפנמתם את המידע בשעת הקריאה. אם הצלחתם להסביר עברו הלאה ואם לא - חיזרו אחורה וקראו שנית.

 

אין טעם לרפרף על סיכומי השיעור שלכם שוב ושוב. קראו לאט ולעומק פעם או פעמיים בלבד ועצרו כדי לשאול את עצמכם שאלות. מבנה של שאלות ותשובות מקל על הפנמת החומר ומספק הכנה טובה יותר למבחן. אם אתם כותבים תוך כדי הקריאה, נסחו את הכותרות כשאלות.

 

ארגון היררכי

 

בזמן הקריאה הראשונה של החומר, עבדו עם מרקר זוהר והדגישו מושגי מפתח, כותרות ומונחים חשובים. בקריאה שנייה, ארגנו את המידע בתרשימי זרימה, באלגוריתמים ובטבלאות. ארגון היררכי של המידע יעודד אתכם להתבונן מלמעלה על הנושא כולו ולהגיע לאינטגרציה של החומר.

 

נסו להשתמש בצבעי הדגשה שונים, למשל צבע אחד לתאריכים, צבע שני למושגים וכו'. מעבר לארגון המידע, הצבעים על הדף הופכים לרמז שליפה ויזואלי יעיל בזמן המבחן; במידת הצורך תוכלו לעצום את העיניים ולהיזכר באופן שבו המידע הצבעוני מונח על הדף. בכל מקרה, אל תגזימו בכך - לא מומלץ למרקר יותר מעשרה אחוזים מהמידע הכתוב.

 

להכיר את האויב

 

לכל מרצה יש את ה - "שטיקים" שלו, נקודות מסוימות שהוא שם עליהן דגש ודברים אחרים שחשובים לו פחות. אספו כמה שיותר מידע על מה שמצופה מכם. קראו את הסילבוס ובדקו כיצד מוגדרים בו נושאי הקורס ומטרותיו ושימו לב האם אתם נדרשים ללמידה עצמאית של חומרים מסוימים. לפעמים יופיע בסילבוס גם מידע קונקרטי על מטלות הסיום, כמו למשל איזה סוג של שאלות שואלים ומה אורך המבחן. התייעצו עם חברים שלמדו אצל אותו מרצה והשקיעו בפתרון מבחנים משנים קודמות באותו הקורס.

 

ניסוי וטעייה

 

אולי אתם רגילים ללמוד בדרך מסוימת וחושבים שזאת הדרך הטובה ביותר עבורכם, אך מדי פעם שווה לנסות דברים חדשים. בדקו את רמת הריכוז שלכם בשעות שונות של היום ובחדר שקט לעומת מוזיקה ברקע. עצה זו חשובה במיוחד לגבי בעלי הפרעות קשב שלעיתים מצליחים להתרכז יותר דווקא עם רעש ברקע, או כשהם משלבים את הלמידה עם פעילות גופנית. הכירו את פרק הזמן האפשרי מבחינתכם ללמידה רצופה ותכננו את היום כך שתוכלו לקחת הפסקות ריענון קצרות בזמנים שמתאימים לכם.  

אולי יעניין אותך גם

בעקבות המלחמה, מהן ההחלטות לגבי פתיחת שנת הלימודים האקדמית?

מאת: , 25/10/2023
בעקבות המלחמה, החליטו במל"ג לדחות את פתיחת שנת הלימודים תשפ"ד, ובמקביל הכריזו על הקלות וסיוע לסטודנטים משרתי מילואים. לכתבה המלאה >>

מה למדו האנשים ששינו את ההיסטוריה?

מאת: , 5/1/2023
הם ידועים כנשים ואנשים ששינו את פני ההיסטוריה, אבל גם הם היו פעם סטודנטים שניווטו את דרכם בעולם האקדמי והמקצועי. מה למדו מי ששינו את העולם? לכתבה המלאה >>

אילו המצאות ששינו את העולם פותחו על ידי סטודנטים?

מאת: , 8/11/2022
אולי לא ידעתם, אבל כמה מההמצאות המהפכניות ביותר בהיסטוריה החלו את דרכן בין כתלי מוסדות אקדמיים. הנה כמה פיתוחים של סטודנטים ששינו את העולם. לכתבה המלאה >>

5 טעויות שכל סטודנט עושה במהלך התואר - ואיך להתמודד איתן

מאת: , 18/10/2022
מהן הטעויות הכי נפוצות של סטודנטים בזמן הלימודים? למה הן קורות? ואיך אפשר להתמודד איתן וגם לקחת את התובנות האלה הלאה, לחיים שאחרי התואר? הכל על טעויות בזמן הלימודים. לכתבה המלאה >>

מה כדאי לדעת לפני תחילת שנה א`?

מאת: , 13/10/2022
התחלות חדשות הן תמיד מפחידות, והיום הראשון של שנה א' יכול להיות מלחיץ ומלא אי ודאות. עם קצת הכנה מראש, אפשר להגיע מוכנים וגם להצליח. הנה כמה דברים שכדאי לדעת לפני היום הראשון בקמפוס. לכתבה המלאה >>

סטודנטים מספרים איך זה ללמוד במכללת ספיר

מאת: , 16/11/2021
סטודנטים מספרים על המכללה האקדמית ספיר - מה הם באמת חושבים על התואר, הקמפוס, המרצים והאווירה אחרי השיעורים? לכתבה המלאה >>


לכל כתבות המגזין
כתבות אחרונות
עדכונים אחרונים באתר
חדשות ועדכונים
עכשיו בפורום
מלגות חדשות
ימים פתוחים