לימודי מדעי הרוח לתואר ראשון, איפה לומדים? איך מתקבלים? סקר מוסדות ועוד

הכל מעניין אותך? אינך יכול/ה לבחור כיוון בעולם הענק של מדעי הרוח? כאן תמצא/י עובדות מעניינות על כל המסלולים לתואר ראשון במדעי הרוח, כדי שיהיה לך מאיפה להתחיל את המסע הלימודי המרתק.

 

עיין/י בכתבות על מסלולים כבלשנות, היסטוריה, גיאוגרפיה, ספרות, פילוסופיה, מזרח אסיה, תנ"ך, ארכיאולוגיה ועוד. תוכל/י למצוא בהן פרטים חשובים על נושאי הלימוד, תנאי הקבלה, המוסדות האקדמיים השונים ותכניות הלימודים.

 

כמו כן, תמיד באפשרותך לפנות אלינו באמצעות הטופס המיועד לכך באתר, ונציגינו יספרו לך על המסלולים השונים בשיחת טלפון אישית, ובהתאם לצרכים שלך.

 

 

לחץ/י כאן ותקבל/י שירות בחינם שיחסוך לך הרבה זמן, כאבי ראש וגם כסף.

המידע באתר הועיל ל89% מהגולשים.
 
רוצה פרטים על
מדעי הרוח?
שירות אישי חינם!

מלא/י פרטיך ונחזור אליך

לימודי מדעי הרוח

 

מאת: ד"ר ענת רפופורט

 

למתוח את גבולות המוח

 

מדעי הרוח עוסקים בשאלות שאינן ניתנות להוכחה אמפירית ולכן לא ניתן להכפיפן לחוקיות סיבתית פשוטה, כמו שמקובל בעולם הפיזי. תחום מדעי הרוח משלב קשת רחבה של דיסציפלינות, כגון: פילוסופיה, ספרות, בלשנות, שפות, לימודים קלאסיים, אמנות, תאולוגיה, לימודי דתות, היסטוריה, ארכיאולוגיה ועוד. מקצועות אלה חשובים, כי הם מרחיבים את הידע על נפש האדם ועל התרבות החומרית והרוחנית של חברות בני אדם ברחבי העולם ובישראל. במידה רבה נחשבים תחומי דעת ועניין אלה למרחיבי מחשבה, יצירתיות ודמיון, ולכן לא פעם ולא פעמיים, מנהלים מבקשים לגייס דווקא בוגרים של מדעי הרוח למשרות מגוונות בענפי ההייטק, התקשורת, השיווק, ניהול כח אדם ועוד.

 

 

על הלימודים

 

לימודי תואר ראשון במדעי הרוח מעניקים לסטודנטים השכלה עיונית נרחבת ורב תחומית. פעמים רבות הסטודנטים נדרשים במהלך התואר הראשון בפקולטה למדעי הרוח לרכוש ידיעות מתקדמות בשפה זרה שנייה (כלומר שאיננה אנגלית). פעמים אחרות הם נדרשים ללמוד לוגיקה ברמה מתקדמת. אף על פי שהלימודים במדעי הרוח הם לרוב עיוניים, אין זה אומר שהם בהכרח קלים. במקצועות מסוימים נדרשות יכולות המזכירות מאד יכולות מתמטיות, כמו בפילוסופיה ובבלשנות. בכל התחומים הלמידה כרוכה בקריאה רבה מאד של מאמרים, הן בעברית והן באנגלית, ובשימוש בכישורי הבנת הנקרא והסקת מסקנות נכונה.

 

בשל האופי הרב תחומי של הלימודים, הסטודנטים רוכשים ידע בנושאי כלכלה, פוליטיקה, חברה, ספרות, אמנות, מדע ועוד, ובעיסוקם בנושאים אלה הם זוכים לקלוט זוויות מבט מגוונות ולפתח ראייה היסטורית וגיאוגרפית, לאומית וכלל עולמית. אין ספק שמקצועות מדעי הרוח "פותחים את הראש".

 

החוגים הקיימים בפקולטות למדעי הרוח הם: מדעי היהדות, היסטוריה של עם ישראל, לימודי המזרח התיכון, היסטוריה כללית, לימודי מזרח אסיה, לימודים קלאסיים, לימודי אפריקה, מדעי הדתות, שפות, ארכיאולוגיה, תולדות האמנות, תרבות, פילוסופיה, ספרות כללית, ספרות עברית, מחשבת ישראל, גיאוגרפיה, בלשנות ועוד.

 

מסלולי לימוד מיוחדים

 

מעבר למסלול חד חוגי ודו חוגי, קיימים בפקולטות למדעי הרוח גם מסלולים מיוחדים, כגון: 

 

  • תואר ראשון רב תחומי במדעי הרוח
  • תואר ראשון במדעי הרוח והחברה
  • תואר ראשון B.Ed במדעי הרוח וחינוך
  • תואר ראשון במדעי הרוח בשילוב לימודי תעודה בעיצוב

 

 

תנאי קבלה

 

תנאי הקבלה משתנים בין מוסד לימודים אחד למשנהו. המעוניינים להתקבל ללימודים לתואר ראשון במדעי הרוח במוסדות הפרטיים מתבקשים בדרך כלל להציג ציוני בגרות בממוצע של 80 ומעלה וציון פסיכומטרי 500 ומעלה. באוניברסיטאות ניתן להתקבל לרוב החוגים במדעי הרוח ללא פסיכומטרי, אם יש בידכם ממוצע בגרות גבוה, הנע בין 85 ל - 100 לפחות (תלוי בתנאים המפורטים בכל מוסד לימוד).

 

אפשרויות תעסוקה לבוגרי מדעי הרוח

 

בפני בוגרי לימודי מדעי הרוח ניצבות אפשרויות מגוונות לתעסוקה. עקב היכולות הבינתחומיות שתארים אלה מעניקים לסטודנטים וכן יכולות החשיבה, הביקורת והניתוח שהם מפתחים, לא מעט מעסיקים בוחרים בבוגרי מדעי הרוח לתפקידים ניהוליים, לענפי משאבי האנוש ולתחום השיווק. הבוגרים מוצאים עצמם משתלבים במסגרות מגוונות, כגון במכוני מחקר, בארכיונים, במדיה ובהוצאות לאור, ברשויות מקומיות ובמשרדים ממשלתיים. ישנם גם בוגרים הבוחרים להשלים לתעודת הוראה (במסגרת חיצונית לתואר) וכך לפנות להוראת מדעי הרוח בבתי ספר, בשכבות גיל שונות.

 

כדי להתאים את הכישורים הנלמדים לאופיו הטכנולוגי של המשק של היום (ולזה של מחר) מוסדות לימוד רבים מציעים התמחויות או דגשים בלימודים דיגיטליים, במערכות מידע או בטכנולוגיה. מסלולים אלה שואפים לפתח בסטודנטים את דפוסי החשיבה הרב תחומית של מדעי הרוח ובמקביל להקנות להם ידע טכנולוגי שנחוץ היום כמעט בכל מקצוע.

 

בוגרי מדעי הרוח יכולים גם להמשיך לתארים מתקדמים בתחומים השונים. ישנם גם בוגרים שממשיכים לתואר שני במנהל עסקים או במקצועות ניהוליים (לאחר ביצוע של השלמות מתאימות) במטרה להתקדם בסולם הארגוני בחברות ובמוסדות. דרך התקדמות לתואר שני בתחומי מדעי הרוח, הם יכולים לפתוח דלת לקריירה מחקרית, לשם כך יש צורך ללמוד בתואר שני עם תזה. דרך פרסום המאמרים והספרים בתחומי המחקר השונים הם יכולים לתרום למחקר העשיר שפועל היום באקדמיה בתחומי מדעי הרוח ולסייע בקידומו ובפיתוחו.

 
עיסוק מקובל בעקבות לימוד מדעי הרוח הוא הוראה. על הבוגרים להשלים את לימודי התואר בתעודת הוראה וכך ניתן להיות מורה של התחום שנלמד במדעי הרוח כגון מורה לאנגלית, לספרות וכדומה. עיסוק נוסף לבעלי תואר בשפות (אנגלית, עברית, צרפתית, ערבית) הוא עיסוק בתרגום. כדי להיות מתרגם מקצועי צריך ללמוד בקורס לתרגום. התרגום יכול להיות ספרותי כגון תרגום בהוצאת ספרים, או תרגום טכני כגון תרגום חומרים עבור חברות הייטק.


עיסוק נוסף אפשרי לבוגרים הוא עריכה לשונית. הדבר דורש רכישת השכלה נוספת ספציפית בתחום. התעסוקה בתחום זה היא לרוב באתרי אינטרנט, או עבור לקוחות פרטיים.


אפשרות תעסוקה נוספת היא במכון מחקר. כדי לשמש בתפקיד מחקר, בדרך כלל תואר ראשון אינו מספיק ומעדיפים להעסיק בוגרי תואר שני ושלישי.


עיסוק נוסף לבעלי תואר ראשון, אשר שולטים היטב בשפה העברית או האנגלית הוא כתיבת תוכן לאתרי אינטרנט שונים כגון אתרי חדשות. מי ששולט היטב באנגלית יכול לכתוב תוכן לחברות הייטק.


יכולות ותכונות הנחוצות בתחום


כדי לצלוח את הלימודים באופן מיטבי, יש צורך להיות מסוגל לקרוא חומר רב, לסכם אותו, תוך הפרדה בין עיקר לטפל. מי שלומד שפות או היסטוריה צריך להיות בעל זיכרון טוב.


מי שמעוניין לעסוק בהוראה, צריך יכולת ביטוי טובה וכן כישורים להובלת כיתה ולקיום יחסי אנוש טובים עם התלמידים וההורים. עליו להיות בעל אינטליגנציה רגשית גבוהה.


המעוניינים לעסוק בתרגום או בעריכה של חומר, נדרשים לסבלנות רבה לפרטים הקטנים. כך גם מי שמעונײַן לעסוק במחקר. כמו כן, המעוניינים לעסוק במחקר צריכים להיות בעלי סקרנות גבוהה ויכולת לימוד גבוהה. עליהם להיות בעלי מוטיבציה להמשיך ללמוד לתארים מתקדמים.


מי שמעוניין לעסוק בכתיבת תוכן, צריך להיות בעל כושר ביטוי גבוה בשפה הכתובה, כגון עברית או אנגלית. בנוסף, עליו להיות בעל יכולת להציג את דבריו בצורה מעניינת ומעוררת סקרנות.


תנאי העסקה


בחלק מהמקרים, ההעסקה עם תואר ראשון במדעי הרוח היא כשכירים, כגון בהוראה או במחקר. במקרים אחרים, כגון בתרגום או עריכה לשונית, מרבית העובדים הם עצמאיים. רמות השכר הן לרוב מתחת לממוצע במשק או בטווח הממוצע, אולם רמות השכר בתחום זה נוטות להשתנות מעת לעת ומתחום לתחום.

 

מוסדות לימוד

לימודי מדעי הרוח מתקיימים באוניברסיטאות השונות שמציעות פקולטות למדעי הרוח בהם ניתן לבחור מבין שלל חוגים. גם במכללות רבות ניתן ללמוד בתכניות בתחומי מדעי הרוח. ברבים מבין המוסדות, מציעים גם תכניות רב תחומיות במדעי הרוח, בהן ניתן לשלב בין כמה ענפי ידע. בין המוסדות בהם ניתן ללמוד מדעי הרוח נכללים:

 

  • אוניברסיטת תל-אביב: אוניברסיטת תל-אביב מציעה מסלולים מגוונים לתואר ראשון בפקולטה למדעי הרוח, כגון לימודים קלאסיים, לימודי נשים ומגדר, שפה וספרות ערבית, תרבות צרפת, ספרות, פילוסופיה, בלשנות, מקרא, לשון עברית, פילוסופיה יהודית, ארכיאולוגיה, היסטוריה כללית, היסטוריה של עם ישראל, מזרח אסיה, ולימודי אפריקה. כמו כן, מתקיימת התכנית הרב תחומית במדעי הרוח.

 

  • אוניברסיטת חיפה: בפקולטה למדעי הרוח של אוניברסיטת חיפה מתקיימים מגוון של מסלולים לתואר ראשון בחוגים השונים. בין היתר מוצעים לימודי אמנות יצירה, לימודי היסטוריה, לימודי לשון עברית, לימודי מזרח אסיה, לימודי ספרות עברית והשוואתית, לימודי מקרא, לימודי ארץ ישראל ולימודי יוון המודרנית ולימודים ביזנטיים. כמו כן, מוצעת תכנית ייחודי ללימודי מדעי הרוח הדיגיטליים, שמתמקדת בקשר שבין מדעי הרוח לתחום מערכות המידע.

 

  • האוניברסיטה הפתוחה (פריסה ארצית): באוניברסיטה הפתוחה ניתן ללמוד במגוון תכניות ללימודי מדעי הרוח, במסגרת תכניות חד חוגיות, מסלולים דו חוגיים או לימודי חטיבה. ייחודה של האוניברסיטה הפתוחה הוא בתכניות הלימוד הגמישות שלה שמתבססות על שילוב לימודים מקוונים בשילוב טכנולוגיות מתקדמות עם מפגשים פרונטליים להדרכה, כאשר הסטודנטים יכולים לבחור בין מרכזי לימוד בפרישה ארצית. באופן זה הם יכולים לשלב בין לימודים ועבודה. באוניברסיטה הפתוחה מציעים גם מסלול מדעי הרוח הדיגיטליים שבו ניתן לפתח נקודת מבט ביקורתית על תחום הלימוד והמחקר.

 

  • אוניברסיטת אריאל בשומרון: באוניברסיטה פועלת הפקולטה למדעי החברה והרוח, במסגרתה מתקיימים מגוון מסלולים, ביניהם אפשר ללמוד גם בתואר ראשון בענפים שונים במדעי הרוח, כגון לימודי ארץ ישראל, לימודי ספרות עברית ולימודי היסטוריה של עם ישראל בעת החדשה.

 

  • אוניברסיטת בר אילן (רמת גן): בפקולטה למדעי הרוח של אוניברסיטת בר אילן נלמדים מסלולים כגון לימודי פילוסופיה, לימודי היסטוריה, לימודי מידע, לימודי ספרות משווה, לימודי תרבות צרפת, לימודים קלאסיים, לימודי ערבית, לימודי בלשנות וספרות אנגלית וכן תכנית ללימודים רב תחומיים במדעי הרוח.

 

  • המכללה האקדמית תל חי (אצבע הגליל, צפון): במכללה ניתן ללמוד בתכנית ללימודים רב תחומיים, שבה משלבים בין מספר נושאי התמקדות בתחומי מדעי הרוח ומדעי החברה. ניתן לבחור בין שתי חטיבות, שבכל אחת מהן נלמדים מספר מקבצי התמחות. בחטיבה לתרבות נלמדים מקבצים: לימודי ארץ ישראל, לימודי פילוסופיה ולימודי היסטוריה. בחטיבה למדעי ההתנהגות נלמדים המקבצים: סוציולוגיה ואנתרופולוגיה, פסיכולוגיה, ניהול ויישוב סכסוכים, סביבה וחברה ומגדר.

 

  • המכללה האקדמית כנרת: במכללה מתקיימת תכנית ללימודים רב תחומיים שבה משלבים בין כמה חטיבות בתחומי מדעי הרוח ומדעי החברה. בין החטיבות המוצעות נכללות חטיבות בפסיכולוגיה, בלימודי ישראל, בחינוך ומשפחה, בארגון ומשאבי אנוש ובכלכלה.

 

  • האוניברסיטה העברית (ירושלים): בין המסלולים הרבים והמגוונים ללימודי מדעי הרוח של האוניברסיטה העברית נכללים לימודי בלשנות, לימודי ארכיאולוגיה והמזרח הקדום, לימודי לשון עברית, לימודי אסיה, לימודים קלאסיים, לימודי מדעי הקוגניציה ועוד שלל תכניות.

 

  • אוניברסיטת בן גוריון בנגב (באר שבע): אוניברסיטת בן גוריון מפעילה פקולטה למדעי הרוח והחברה. בין התכניות בתחומי מדעי הרוח נכללות לימודי מחשבת ישראל, לימודי לשון עברית, לימודי פילוסופיה, לימודי מקרא וארכיאולוגיה, לימודי אמנויות ולימודי היסטוריה כללית.

 

  • אוניברסיטת בן-גוריון באילת: בקמפוס אילת של אוניברסיטת בן-גוריון מתקיימת תכנית לימודים רב-תחומיים במדעי הרוח והחברה, שבה יש לשלב 4 חטיבות. בתכנית למדעי הרוח נכללים ספרות, מזרח תיכון, ניהול מלונאות ותיירות, אומנות ויצירה. התואר המוענק הוא מטעם אוניברסיטת בן-גוריון.

 

  • המכללה האקדמית אחוה: באקדמית אחוה מתקיימים לימודים רב תחומיים במדעי החברה והרוח לתואר ראשון. מטרת התכנית להקנות השכלה אקדמית רחבה במגוון מקצועות תיאורטיים ומעשיים בדיסציפלינות שונות של מדעי הרוח ומדעי החברה.

עזרנו לך? דרג אותנו:

שירות אישי חינם

צריך פרטים על מדעי הרוח?

רוצה לדעת יותר על מדעי הרוח?
רוצה שמוסדות הלימוד יחזרו אליך?

אנחנו באתר לימודים דואגים לך. נציגי השירות שלנו ישמחו לענות לך על שאלות בנושאי: תנאי קבלה, מלגות, עלויות, קורסים, משך הלימודים, הטבות וכו', אנו מזמינים אותך לנסות את השירות שלנו בחינם.

מתחייבים לא להעביר את פרטיך ללא אישור
טיפים ממומחים בנושא מדעי הרוח
אתגר קרת
"רב תחומיות מייצרת אדם עם נפש עשירה ויכולות מגוונות יותר. אני חושב שההתנסות בתחומים רבים עוזרת לאנשים להבין טוב יותר את עצמם ומה הם רוצים. העובדה שאתה יכול לחשוב מחוץ לדיסציפלינה שבה אתה עוסק ולהפעיל את הסקרנות והיצירתיות יכולה לסייע לקדם אותך."
אתגר קרת
סופר, תסריטאי ויוצר קומיקס
מחשבון תנאי קבלה תתקבל או לא?

לחיצה על חשב תוצאות
תציג בפניך מוסדות שעשויים להתאים

חוות דעת של סטודנטים:
מדעי הרוח
(243) 4.2
עינת

עינת

07/02/2024
5/ 5

האוניברסיטה הפתוחה

מה אתה אוהב/לא אוהב במוסד הלימודים?

הם הקפיצו מחירים, אם משלמים להם באשראי יש 13 שקל עמלה על אשראי בנוסף המחירים של הקורסים של תעודת ההו קרא עוד...

על הקמפוס

הם החליפו מיקום ממש נחמד ונעים אבל החנייה בכחול לבן וזה מצריך פנגו

טיפים

ללמוד הרבה ובגיל מוקדם זה ממש חשוב מאוד לעשות סקר שוק ולהוציא ממוצע גבוה

שחר

שחר

03/02/2021
5/ 5

האוניברסיטה העברית בירושלים

מה אתה אוהב/לא אוהב במוסד הלימודים?

הקמפוס בהר הצופים הוא מקום מקסים ומרגיע שכיף ללמוד בו. למרצים יש תשוקה ללמד את המקצוע שלהם וזה ממש ע קרא עוד...

על הקמפוס

הקמפוס בהר הצופים הוא מקום מקסים ומרגיע שכיף ללמוד בו.

אסף

אסף

01/10/2020
5/ 5

מרכז אקדמי שלם

מה אתה אוהב/לא אוהב במוסד הלימודים?

רמת לימודים גבוהה מאוד ויחס אישי מהמרצים והצוות

על הקמפוס

מרכז שלם היא מכללה חדשה וקטנה יחסית. חויית לימודים יוצאת דופן ומרתקת. סביבה מאוד חברתית וקהילתית

שאלות הגולשים בנושא
תואר שני במדעי הרוח - בלשנות גנרטיבית
לימודי מדעי הרוח - האם יש עבודה בתחום?
תואר כללי במדעי הרוח והחברה
דרך מהירה לתואר שני במדעי הרוח
תואר במדעי החברה או הרוח למימוש שאיפותיי
קבלה לעבודה אחרי תואר ראשון רב תחומי במדעי הרוח והחברה
תואר שני - במנהל ציבורי או במדעי הרוח והחברה?