רוצה פרטים על חינוך מיוחד?
שירות אישי חינם!

מלא/י פרטיך ונחזור אליך

לימודי חינוך מיוחד, כל המידע שצריך לדעת על התואר

רוצה לדעת על חינוך מיוחד? אנחנו רוצים לעזור לך!

דרכנו תוכל לקבל את כל התשובות לכל השאלות, לרבות איפה אפשר ללמוד, תנאי קבלה למסלולים השונים, מלגות, מה העלויות ועוד. 

לחץ/י כאן ותקבל/י שירות בחינם
שיחסוך לך הרבה זמן, כאבי ראש וגם כסף ...


איפה ללמוד חינוך? לחצו כאן למוסדות המובילים 

המידע באתר הועיל ל89% מהגולשים.
 

עזרנו גם לך? דרג אותנו:


לימודי חינוך מיוחד לתואר ראשון - למי זה מתאים? איך מתחילים?

 

מאת: ד"ר ענת רפופורט

 

כ-10% מאוכלוסיית התלמידים בישראל מוגדרים היום כתלמידים בעלי צרכים מיוחדים. החינוך המיוחד מיועד למעשה לתלמידים בעלי צרכים אלה. בין העונים להגדרה, הם הלוקים באוטיזם, פיגור שכלי, לקויי למידה, בעלי בעיות קשב וריכוז ועוד. כיוון שלאוכלוסיית תלמידים זו קשה יותר ללמוד, עלינו לספק להם תמיכה, סיוע ושירותים נוספים בכמה תחומים.

 

תלמידים אלה מסתייעים בנוכחות מוגברת של אנשי מקצוע, טיפולים פסיכולוגיים, טיפולים רפואיים תואמים, טיפולים התפתחותיים, הקלות במבחנים והתאמות לעבודות. זה כולל גם הארכת זמן. החינוך המיוחד מעוגן בחוק לפיו כל תלמיד בין גילאי 3-21 שאובחנה אצלו מוגבלות כלשהי, זכאי לטיפולים מיוחדים במימון המדינה.

 

קהל יעד

 

לימודי חינוך בתחום זה מבוססים על הערך החינוכי המקבל את השונות בין תלמידים, וכן על האתגר בשילוב תלמידים עם צרכים מיוחדים במערכות חינוך רגילות. תכניות הלימוד להוראת חינוך מיוחד נועדו להכשיר אנשי חינוך מומחים להוראה ולסיוע לתלמידים במסגרות חינוך שונות.

 

 

מטרת הלימודים

 

יעדים מרכזיים בלימודים אלה הם להכשיר את הסטודנטים לשילוב אוכלוסייה זו בכיתות או בגנים רגילים ולהשתלב בהוראת החינוך המיוחד בבתי ספר או בגנים מיוחדים. בוגרי הלימודים יהיו מצויידים בכל הידע והכלים הדרושים להשתלבות במגוון ערוצי פעילות, כמורי הוראה מתקנת, כמורים מייעצים או כמורים משלבים.

 

 

עבודה בפועל של איש החינוך המיוחד

 

עבודתו של איש החינוך המיוחד בשטח מגוונת ומשתנה בהתאם לסוג האוכלוסיה בה הוא מטפל (מוגבלות שכלית התפתחותית, אוטיזם, לקויי למידה ועוד). מעבר לכך, ישנם קווים כלליים שמאפיינים את רוב אנשי החינוך המיוחד.

 

אנשי החינוך המיוחד עובדים עם אוכלוסיות עם צרכים מיוחדים. ככאלו, הם צריכים להיות בעלי סבלנות רבה להתקדמות איטית ולעיתים אף איטית מאוד של תלמידיהם. הדגש בחינוך המיוחד הוא לספק לתלמידים אלו תחושה של חום, אהבה וקבלה, להעצים אותם ולחזק את הדימוי העצמי. נדרש לראות את האדם שבתלמיד, מעבר לקשייו הלימודיים.

 

בדרך כלל נוצר קשר מאד מיוחד וקרוב בין איש החינוך המיוחד ובין תלמידיו. האינטנסיביות הרגשית בקשר זה גדולה הרבה יותר מאשר זו הקיימת בקשר בין מורה לתלמיד בחינוך הרגיל. כמו כן, המשמעות של איש החינוך המיוחד בעיני תלמידיו רבה יותר מיחסי מורה - תלמיד בחינוך הרגיל.

 

העבודה בחינוך המיוחד מקיפה הרבה מעבר להיבט הלימודי. היא דורשת התמודדות עם קשיים תקשורתיים, חברתיים ורגשיים. לפיכך, מעבר לעבודה האישית עם התלמידים, העבודה בחינוך המיוחד כוללת שיתופי פעולה רבים עם מגוון גורמים: קלינאי תקשורת, פסיכולוגים, מטפלים באמנות ועוד.

 

תכונות חשובות למורים בחינוך מיוחד

על איש החינוך המיוחד להיות בעל יכולת קבלה גבוהה של השונה והרבה סובלנות להתנהגויות שאינן נורמטיביות. עליו להיות בעל סף תסכול גבוה, כך שיוכל להכיל מצבים בהם למרות השקעתו הרבה, התקדמותו של התלמיד קטנה או איטית. הוא צריך להיות מסוגל לחזור על עצמו פעמים רבות, באותו עניין או תחום, וזאת מבלי לאבד את קור הרוח, גם במצבים מאתגרים.

 

איש החינוך המיוחד צריך להיות בעל אמפתיה גבוהה, נטייה ויכולת לספק חום ואהבה לתלמידיו ולקבל אותם באופן בלתי מותנה. עליו להיות בעל נכונות להיות בקשר בו המעורבות הרגשית רבה, הן מצידו והן מצד תלמידיו.

 

על איש החינוך המיוחד לדעת כיצד להדריך את תלמידיו בכל הנוגע להתנהגות עם הסובבים, בין כאשר מדובר בכיתה נורמטיבית ובין כאשר מדובר במסגרת של החינוך המיוחד. כאמור לעיל, התלמידים בחינוך המיוחד מתאפיינים לא פעם בקשיים משולבים: קוגניטיביים, תקשורתיים, חברתיים ורגשיים. כל אלו מצריכים הכוונה מתאימה.

 

יש לקחת בחשבון כי הכותרת "חינוך מיוחד" כוללת אוכלוסיות השונות מאד זו מזו. נדרשות פעולות אחרות וייחודיות עם כל אחת מהן. יש אוכלוסיות הדורשות הצבת גבולות ברורים: לדוגמא, תלמידים עם מוגבלות שכלית התפתחותית שאינם מודעים לכללי התנהגות נורמטיביים ואינם מבינים מה מותר או מה אסור. לעומתם, יש אוכלוסיות הדורשות דווקא עידוד לפעולה ולהתבטאות, כמו במקרה של תלמידים על הרצף האוטיסטי.

 

תנאי ההעסקה - שכר חינוך מיוחד

 

שעות העבודה בחינוך המיוחד הן לרוב מוגדרות ומסודרות. הדבר נובע מהצורך להקנות לתלמידים עם צרכים מיוחדים בטחון ויציבות.

 

אופי העבודה של איש החינוך המיוחד משתנה בהתאם לסוג האוכלוסיה, לגילאי התלמידים, ולסוג המסגרת. למשל, מסגרת הכוללת רק תלמידים עם צרכים מיוחדים, לעומת מסגרת המשלבת תלמידים נורמטיביים עם בעלי צרכים מיוחדים.

השכר אף הוא משתנה, בהתאם לסוג החוזה, להשכלה, לאחוזי המשרה, לסוג התפקיד, לצורת ההעסקה (העסקה ישירה לעומת העסקה קבלנית) ועוד.

 

מסלולי לימוד

 

המעוניינים ללמוד חינוך מיוחד יוכלו לבחור להשתלב באחד מנתיבי הלימוד הבאים:

 

  • מסלול חינוך מיוחד לגילאי 6 עד 21 - מעניק לבוגריו תעודת הוראה בחינוך מיוחד ואפשרות לעסוק בתחום בבתי ספר מיוחדים, בכיתות לחינוך מיוחד ובכיתות משלבות במסגרות חינוך רגילות.

 

  • מסלול חינוך מיוחד לגילאי 6 עד 21 והוראה בבתי ספר יסודיים (כיתות א' עד ו')

 

 

  • מסלול חינוך מיוחד לגן (לידה עד גיל 6) - מקנה תעודת הוראה בגן רגיל וכן תעודת הוראה בגן משלב או מיוחד.

 

במהלך הלימודים הסטודנטים מתוודעים למגוון מסגרות החינוך המיוחד, וזוכים להתנסות בעבודה חינוכית ובטיפול. כל זאת בליווי צוות המדריכים הפדגוגיים והמורים החונכים.

 

 

מגמות ההתמחות

 

הסטודנטים הלומדים במסלול לחינוך מיוחד יוכלו להתמחות באחת מהאפשרויות המוצעות:

 

  • חינוך מיוחד ללקויי למידה בבתי הספר העל יסודיים - ההתמחות מכשירה מורים לחינוך מיוחד להוראה של תלמידים עם לקויי למידה בבתי ספר על-יסודיים. הסטודנטים בהתמחות לימודי לקויות למידה רוכשים ידע אודות לקויות למידה ודרכי התערבות לטיפוח הלמידה של אוכלוסיית תלמידים זו. ההתמחות מתמקדת בהתאמת ההוראה והלמידה למקצועות הנלמדים בבתי הספר העל-יסודיים.

 

  • הוראת לקויי שמיעה ושפה - בהתמחות זו הסטודנטים מוכשרים לעבוד עם תלמידים לקויי שמיעה ושפה הלומדים במסגרות מיוחדות ומשולבות. הם רוכשים ידע תיאורטי הנוגע ללקויות שמיעה ושפה ולומדים את ההשלכות של לקויים אלו על התפתחות האדם והילד בתחום הקוגניטיבי, השפתי והחברתי.

 

  • הוראת ילדים בעלי נכויות התפתחותיות - בהתמחות זו הסטודנטים מוכשרים לעבוד עם תלמידים עם פיגור קשה ו/או אוטיזם בגילאים שונים.

 

משך הלימודים

 

מסלולי הלימוד לחינוך מיוחד אורכים לרוב ארבע שנים ומקנים תואר ראשון בחינוך (B.Ed) ותעודת הוראה בחינוך מיוחד.

 

היכן לומדים?

 

הלימודים נערכים במגוון אזורים, ניתן למצוא לימודי חינוך מיוחד בצפון, לימודי חינוך מיוחד בירושלים, לימודים באזור הדרום, לימודים בתל אביב והמרכז ועוד. הלימודים מתקיימים במרבית האוניברסיטאות ברחבי הארץ, וגם בהרבה מאוד מכללות, בהן :

 

  • מכללת לוינסקי ללימודי חינוך (תל אביב) - המכללה מציעה תוכנית להכשרת מורים לחינוך מיוחד (לבני גיל 6-21). בנוסף, מציעה המכללה תוכניות להוראה המשלבות חינוך מיוחד ומקנות כפל הסמכה בגיל הרך בבית הספר היסודי והעל יסודי.

 

  • המכללה האקדמית אחוה (סמוך לגדרה) - המכללה האקדמית אחוה היא מוסד ותיק, המציע תואר ראשון ושני בחינוך. ניתן ללמוד בשלל התמחויות ומסלולים במכללה זו, בהם גם לימודי חינוך מיוחד בדרום.

 

  • המכללה האקדמית תל חי (אצבע הגליל - הצפון) - במכללה האקדמית תל חי אפשר לבחור במוקד חינוך מיוחד במסגרת לימודי החינוך במוסד הלימוד. המוקד מעניק כלים להוראת ילדים עם צרכים מיוחדים כגון אוטיזם ומוגבלות שכלית התפתחותית.

 

  • המכללה האקדמית אורנים (קריית טבעון) - הלימודים מתקיימים בשילוב דו חוגי. הסטודנטים לומדים על לקויות למידה, הפרעות קשב, הפרעות על הרצף האוטיסטי, מוגבלות שכלית, לקות שמיעה ועוד, תוך שילוב למידה מעשית.

 

  • האקדמית גליל מערבי (עכו) - באקדמית גליל מערבי מתקיימת תכנית לימודי חינוך עם מסלול לתעודת הוראה לחינוך המיוחד. זוהי תכנית שהיא פרי שיתוף פעולה בין האקדמית גליל מערבי לבין מכללת אורנים.

 

  • המכללה האקדמית צפת - במכללה האקדמית צפת מתקיימים לימודי חינוך מיוחד לתואר .B.A, אשר מעניקים ידע בנושאים כגון לקויות למידה, מוגבלויות, בריאות הנפש ושיקום.

 

  • המכללה האקדמית לחינוך גבעת וושינגטון - נמצאת בין גדרה ליבנה. זהו מוסד אקדמי לחינוך ומכשיר סטודנטים לעסוק כאנשי הוראה וחינוך . במכללה יש היצע רב של מסלולי לימודים בתחומי חינוך והוראה: לימודים לתואר אקדמי, לימודי תעודה, קורסים, הכשרות, לימודי העשרה והשתלמויות למורים.

 

  • תלפיות - המכללה האקדמית דתית לחינוך (חולון) - בה מוצע מסלול ארבע שנתי לתואר B.Ed בחינוך, כאשר השנה הרביעית מוקדשת להתמחות מעשית עצמאית של הסטודנטים. במסלול אפשר להתמקד בחינוך מיוחד לבית ספר יסודי או בחינוך מיוחד למוסדות על יסודיים. 

 

  • מכללת דוד ילין (ירושלים) - רוצים ללמוד חינוך היכן שלמד יהודה עמיחי? המכללה האקדמית לחינוך ע’ש דוד ילין בירושלים היא מכללה בולטת בקרב המכללות לחינוך בישראל, בהיותה הוותיקה בישראל בתחום החינוך.

 

  •  מכללת סכנין - המכללה מתמקדת בהכשרת עובדי הוראה למערכת החינוך הערבית. במסלול החינוך המיוחד אפשר לבחור בתהמחות ליקויי למידה או בהתמחות לקויי שמיעה ושפה.

 

שירות אישי חינם

צריך פרטים על חינוך מיוחד?

רוצה לדעת יותר על חינוך מיוחד?
רוצה שמוסדות הלימוד יחזרו אליך?

אנחנו באתר לימודים דואגים לך. נציגי השירות שלנו ישמחו לענות לך על שאלות בנושאי: תנאי קבלה, מלגות, עלויות, קורסים, משך הלימודים, הטבות וכו', אנו מזמינים אותך לנסות את השירות שלנו בחינם.

מתחייבים לא להעביר את פרטיך ללא אישור
מוסדות לימוד חינוך מיוחד
שאלות הגולשים בנושא
לימודי חינוך מיוחד במסגרת חרדית
לימודי חינוך מיוחד או ריפוי בעיסוק?
לימודי חינוך מיוחד - קבלה לבני 40 ומעלה
לימודי חינוך מיוחד לגיל הרך בצפון
לימודי חינוך מיוחד 2013
לימודי חינוך מיוחד ותרפיה באומנות - תנאי קבלה
מסלול מקוצר בלימודי חינוך מיוחד