החוג ללקויות למידה באוניברסיטת חיפה

שירות אישי - צור קשר
החוג ללקויות למידה באוניברסיטת חיפה

החוג ללקויות למידה - תואר שני בחינוך באוניברסיטת חיפה

 

תחום לקויות הלמידה הינו תחום אשר נמצא בהתפתחות מתמדת בשנים האחרונות. קשיים לימודיים יכולים לכלול דיסלקציה, דיסקלקוליה, דיסגרפיה, קשיי קשב וריכוז ועוד. תחום לקויות הלמידה סובל מבעיות מתודולוגיות רבות, הן בשל המחסור בהגדרה ברורה של הלקות, והן במחסור באנשי מחקר בתחום. תחום אבחון לקויות הלמידה החל להחקר בצורה משמעותית רק ב-20 שנים האחרונות. לפיכך התחום זקוק לאנשים המעוניינים להמשיך ולפתח אותו בכיוון המחקרי או היישומי.

 

החוג ללקויות למידה באוניברסיטת חיפה הינו אחד הבודדים והייחודים מסוגו בארץ ובעולם. החוג הינו יוקרתי מאוד ומציע סגל חוקרים מקצועיים מהמובילים בתחום. הלימודים מעניקים את כל הידע הנדרש על מנת להבין לעומק את תחום לקויות הלמידה, האבחון והטיפול בו.

 

מטרת הלימודים

 

מטרת הלימודים בחוג ללקויות למידה היא להעניק ידע יישומי, מחקרי ותיאורטי על מגוון לקויות הלמידה, האבחון והטיפול בהם. במסגרת התוכנית קיימת האופציה להתמחות באחד מתחומי הלימוד הנ"ל: ליקויי למידה בגיל הרך, תלמידי בי"ס יסודי, חטיבת ביניים, תיכון ובוגרים.

 

לימודי לקויות למידה לתואר שני באוניברסיטת חיפה, משולבים עם המרכז ל"מוח והתנהגות" המשותף לחוג לנוירוביולוגיה פסיכולוגיה ואתולוגיה. מרכז זה משלב מידע נויורביולוגי בלימודים, שכן הבנת לקויות למידה כרוכה באופן ישיר בתפקודים מוחיים והתפתחותיים שונים. כמו כן, קיימת האופציה להשתלב בתוכנית לימודים אישית כאשר מסלול המחקר מתמקד בנושא "מוח והתנהגות".

 

 

תוכנית הלימודים

 

התוכנית ללקויות למידה כוללת כמה תכניות אפשריות:

 

  • התכנית ללקויות למידה - תוכנית זו מיועדת לדוברי השפה העברית. בין הקורסים הנלמדים בחוג ניתן למצוא: מבוא לשפה, נוירוביולוגיה מערכתית, נוירו-פסיכולוגיה קוגנטיבית התפתחותית, מבוא לקשב, מבוא לפסיכולוגיה של קריאה וליקויי קריאה, מבוא ללקויות למידה, עיבוד המספר, אבחון לקויות למידה היבטים תיאורטיים ומחקריים, טיפול לקויות למידה היבטים יישומיים ועוד.

 

  • התוכנית ללקויות למידה בשפה הערבית - לימודים אלו מיועדים לסטודנטים אשר ערבית הינה שפת אימם. התוכנית משולבת עם התוכנית ללקויות למידה בעברית, אך כוללת קורסים נוספים המיועדים אך ורק למגזר הערבי: מורפולוגיה בשפה הערבית, אבחון לקויים קוגנטיביים במגזר הערבי, טיפול בלקויות למידה במגזר הערבי, היבטים מערכתיים בחינוך במגזר הערבי, אבחון לקויות למידה במערך בכיתתי ועוד.

 

  • מסלול אישי - תוכנית זו משולבת עם החוג לפסיכולוגיה, אתולוגיה ונוירוביולוגיה. הלימודים התקיימו במעבדות מחקר במשך כל השבוע. הלימודים במסלול זה יקבעו בהתאם להחלטתו של מנחה התיזה, לצורך זה על המועמד להתקשר עם מנחה תיזה השייך לחוג על מנת שיכשיר אותו וילווה אותו בתוכנית האישית.

 

  • לקויות למידה ללא ספח קליני - תוכנית זו מיועדת למאבחנים דידקטיים בעלי תואר ראשון, שצברו ניסיון והכשרה בתחום האבחון והטיפול בלקויות למידה. לימודים אלו יעניקו להם תואר שני בתחום ללא הכשרה קלינית/מעשית. חשוב לציין שעל פי החוק לקויות הלמידה החדש, מאבחנים דידקטיים מוכרים, חייבים להיות בעלי תואר שני בלקויות למידה.

 

  • המגמה למוח ולמידה - תוכנית זו מאפשרת התמחות ברמת מערכות המוח בתחום לקויות הלמידה ותהליכי למידה תקינים. התוכנית מאפשר העמקת ידע בתחום ההתנהגות הנוירו-התנהגותית הן בגיל הרך והן מכיתה א' ועד בגרות. הלימודים מתמקדים בתהליכים מוטוריים, קשביים ותפיסתיים בהתפתחות, וכן, על תהליכי זיכרון, קריאה, כתיבה, חשבון, ביטוי רגשי ועוד.

 

מסלולי הלימוד

 

החוג מציע מספר מסלולי לימוד שונים מבחינת זמן הלימוד:


- מסלול א': הכולל עבודת גמר מחקרית (תיזה), ונמשך 5 סמסטרים. רישום למסלול זה אינו מבטיח הישארות בו, שכן על הסטודנטים לעבור את כל קורסי החוג בציון העולה על 80, וציון סימנריון העולה על 85. השתתפות במסלול זה מחייבת עבודת פרקטיקום מעשית.


- מסלול ב': מסלול זה אינו כולל עבודת תיזה, אלא עמידה בבחינה מסכמת בתום הלימודים. תוכנית זו מחייבת עמידה בפרקטיקום מעשי, הכולל שיעורים קליניים והתמחות מעשית. מסלול לימוד זה נמשך כ-5 סמסטרים ואינו מאפשר לימודי תואר שלישי.


- מסלול ללא ספח קליני: מסלול זה נמשך כ-4 סמסטרים, ואינו כולל תיזה ופרקטיקום. התוכנית כוללת קורסים באבחון מבוגרים והכרת מערכת המת"ל המאפשרת עבודה כמורה המאבחן תפקודי למידה.

 

תנאי קבלה

 

לימודים אלו דורשים ציון 85 לפחות בתואר הראשון, ולא פחות מ-80 בכל חוג (הלימודים במסלול האישי דורשים ציון ממוצע של 90 בתואר הראשון). כמו כן, יש לעבור את המבחן באנגלית בציון גבוה מ-85, ולהמציא שתי המלצות לפחות.

 

מה עושים עם זה?

 

התוכנית ללקויות למידה מכשירה את תלמידיה לעסוק במגוון תחומים. בוגרי החוג יוכלו לעסוק כמאבחני לקויות למידה פרטיים או שכירים,כמו כן, ניתן לעבוד במוסדות אקדמיים במערכת ההשכלה הגבוהה.הבוגרים יוכלו לעסוק במחקר בתחום, בהוראה מתקנת, פיתוח תוכניות לימוד, עבודה מערכתית בתחום לקויות הלמידה ועוד.
 

למידע נוסף לחצו: אוניברסיטת חיפה
עוד מסלולי לימוד - אוניברסיטת חיפה
חוות דעת של סטודנטים על תואר שני בלקויות למידה באוניברסיטת חיפה
התקבלו 13 דירוגיםבציון ממוצע: 3.8 מתוך 5

נטע

26/10/2018
5/ 3

אוניברסיטת חיפה

מה אתה אוהב/לא אוהב במוסד הלימודים?

אני אוהבת את התואר שבחרתי בגלל שהוא מאוד מעניין והבנות שלומדות איתה מקסימות.בנוסף אני אוהבת שיש הרבה קרא עוד...

על הקמפוס

הקמפוס כולל הרבה בתי קפה נחמדים ומדשאות. הבניין שאני לומדת בו יחסית חדש ואז הכיתות מאוד נוחות וגדולו קרא עוד...

טיפים

לא לעבוד במשרה מלאה. למרות שזה רק 3 ימי לימוד בשבוע, הלימודים בחוג מאוד דורשים ויש הרבה מטלות והגשות קרא עוד...

ספיר

24/10/2018
5/ 4

אוניברסיטת חיפה

מה אתה אוהב/לא אוהב במוסד הלימודים?

מרצים פנויים לשאלות, באים לטובת הסטודנטים ומנסים לעזור כמה שהם יכולים ובו זמנית נשארים מקצועיים.

על הקמפוס

הקמפוס נמצא במקום קצת מבודד בחיפה וחובה להתנייד לכאן באוטו או תחבורה ציבורית. יש הרבה מקומות לשבת בה קרא עוד...

טיפים

לעבור על החומר במהלך הסמסטר, לסכם את החומר במילים שלכם גם אם לקחת סיכומים ממישהו אחר.

נטע

13/09/2017
5/ 5

אוניברסיטת חיפה

מה אתה אוהב/לא אוהב במוסד הלימודים?

מצד אחד אוניברסיטת חיפה גדולה ונותנת מענה להרבה שירותיפ לסטודנט,שאת זה אני מאוד אוהבת. אני לא אוהבת  קרא עוד...

על הקמפוס

הקמפוס גדול ויש מקום רבים לשבת בהם והרבה מדשאות. יש בעיה של חנייה ובגלל זה חונים על הכביש שליד האוני קרא עוד...

טיפים

לרצוץ באמת לעסוק בחינוך מכל הלב. אחרת מרגישים את הקשיים והתואר הופך לקשה יותר. ולבוא ללימודים בראש פ קרא עוד...


לכל חוות הדעת