קורס טיפול במשחק בחול במכללת סמינר הקיבוצים

קורס טיפול במשחק בחול במכללת סמינר הקיבוצים

קורס טיפול במשחק בחול בגישה היונגיאנית במכללת סמינר הקיבוצים

 

מבטאים את הכל - דרך החול

 

תרפיה באמצעות משחק בחול היא גישת טיפולית בת למעלה מחמישים שנה, שמסייעת לרוב למטופלים צעירים, בין גילאי שנתיים ל - 11 שנים. במהלך מפגשי הטיפול, מפסלים באופן חופשי בארגז המלא בחול ים, ומשלבים בו בובות ואביזרים נוספים. המטפלים מתבוננים יחד עם המטופלים בתוצאה שהתקבלה, וכך מנתחים מצבים נפשיים מודחקים. הגישה מתבססת על תיאוריית הטיפול היונגיאני, שמשתמשת בניתוח מבנים סמליים, לצורך הבנת נפש האדם. מכללת סמינר הקיבוצים מציעה קורס טיפול במשחק, המאפשר למטפלים מוסמכים להרחיב את ארגז הכלים המקצועי שלהם.

 

תכנית הלימודים

 

המשתתפים בקורס טיפול במשחק בחול, מתחילים ומתוודעים לגישת התרפיה ולהתפתחותה, וסוקרים מקרים בהם ניתן לסייע למטופלים צעירים בעיבוד תהליכים נפשיים. כמו כן, הם מעמיקים במשמעויות סמליות שעולות במהלך הפיסול בחול, ומנתחים סמלים נפוצים. בנוסף לכך, הם דנים ביחסי המטפלים ומטופליהם, ובהתערבות אפשרית של המטפלים בתהליך, במטרה להפוך אותו למסע משותף של ניתוח רגשי ונפשי.

 

 

מתכונת הלימוד

 

הקורס מתפרש על פני שנתיים, וכולל בסך הכל כ - 156 שעות לימוד, המחולקות ל - 26 מפגשים. השיעורים נערכים פעם בשבועיים, בשעות הבוקר ואחר הצהריים, בימי שישי. במסגרתם, משלבים המשתתפים בין השתתפות בהרצאות עיוניות, לבין התנסות מעשית בהדרכה בשיטת הטיפול בארגז החול.

 

נושאי הלימוד

 

  • טיפול לגיל הרך
  • יחסי מטופלים ומטפלים
  • מציאת איזון נפשי
  • העלאת תכנים מודחקים
  • חקירת העולם הפנימי
  • עיבוד אירועים טראומטיים
  • סימבולים לעולם הנפש 
  • תהליכי ביטוי לא מילוליים
  • תהליכים טיפוליים ארוכי טווח     
  • ועוד

 

סגל הוראה

 

מרכזת התכנית היא מטפלת מוסמכת בהבעה וביצירה, שעוסקת בטיפול במגוון טכניקות בילדים ובמבוגרים כאחד. בין היתר, היא משתמשת בתרפיה באמצעות ציור ורישום חופשי, ובטיפול באמצעות משחק, לפי עקרונות התאוריה היונגיאנית. היא גם נציגת הארגון הישראלי של מטפלים במשחק בארגז חול.

 

עוד כולל צוות המרצים: מדריכה ומטפלת באמצעות אמנות, שמנחה סדנאות הורים בנושאי טיפול במשחק; אנליטיקאית יונגיאנית שחוקרת סימבולים שעולים בעת המשחק; פסיכותרפיסטית שמשמשת מדריכה במרכז תרפיה וחינוך בעזרת אמנות; ומטפלת מוסמכת בתנועה, שעוסקת בסיוע לילדים ונוער בשילוב תהליכים יצירתיים.

 

תנאי קבלה

 

מועמדים המעוניינים להתקבל לתכנית נדרשים להיות בעלי תואר ראשון או שני בפסיכולוגיה, בתרפיה ביצירה או בעבודה סוציאלית. הם נדרשים גם להיות בעלי ניסיון של שנתיים לפחות בעבודה טיפולית. בנוסף, עליהם לקחת חלק בהדרכה אישית עם מטפל מוסמך במשחק בחול, שמתפרשת על פני כ - 25 מפגשים שנערכים לפני תחילת הקורס. העומדים בדרישות הקבלה מוזמנים לריאיון אישי עם רכזת המסלול.

 

תעודה

 

משתתפים שמסיימים בהצלחה את לימודיהם זכאים לקבל תעודת גמר, המוענקת מטעם מכללת סמינר הקיבוצים. על מנת לקבל את הדיפלומה, הם נדרשים להפגין נוכחות גבוהה במפגשים, להגיש את העבודות העיוניות, ולהשלים את מכסת שעות ההדרכה המעשית. התעודה מוכרת על ידי הארגון הבין - לאומי לטיפול במשחק בחול (ISST).

למידע נוסף לחצו: מכללת סמינר הקיבוצים
עוד מסלולי לימוד - מכללת סמינר הקיבוצים