רוצה פרטים על מכללה או אוניברסיטה??
שירות אישי חינם!

מלא/י פרטיך ונחזור אליך

מכללה או אוניברסיטה - מה טוב בשבילך?

רוצה לדעת על מכללה או אוניברסיטה?? אנחנו רוצים לעזור לך!

דרכנו תוכל לקבל את כל התשובות לכל השאלות, לרבות איפה אפשר ללמוד, תנאי קבלה למסלולים השונים, מלגות, מה העלויות ועוד. 

לחץ/י כאן ותקבל/י שירות בחינם
שיחסוך לך הרבה זמן, כאבי ראש וגם כסף ...

המידע באתר הועיל ל89% מהגולשים.
 

עזרנו גם לך? דרג אותנו:


היכן כדאי ללמוד - באוניברסיטה או במכללה?

 

כל מי שרוצה ללמוד לקראת תואר ראשון בישראל, השאלה הראשונה שהוא שואל את עצמו היא - היכן הכי כדאי ללמוד - באוניברסיטה או במכללה? ישנן שאלות נוספות כמו מה ללמוד, מתי, במשך כמה זמן, ללמוד לתואר או במסגרת לימודי תעודה ועוד, אך התשובה לשאלה אם ללמוד במכללה או באוניברסיטה היא אחת החשובות ביותר.

 

בין אם אתם רוצים ללמוד משפטים, מנהל עסקים, פסיכולוגיה, כלכלה, מחשבים, תקשורת או כל תחום אחר, כיום האפשרויות שלכם הן רבות ומגוונות, הרבה יותר מאשר בעבר. אם לפני 20 ו- 30 שנים, רוב האנשים למדו באוניברסיטאות השונות, פשוט מכיוון שכמעט ולא היו מכללות, כיום יש עשרות מכללות בישראל, בתחומים רבים ומגוונים, ולכן האפשרויות של כל אחד מאיתנו ללימודים אקדמיים הן רבות מאוד.

 

אז היכן כדאי ללמוד - באוניברסיטה או במכללה? בכתבה זו ננסה לענות על שאלה זו ולמנות את השיקולים העיקריים בתהליך הבחירה החשוב הזה.

 

כמות מוסדות הלימוד

 

אין כל ספק כי אם נשווה בין כמות המכללות לבין כמות האוניברסיטאות שיש בישראל, נקבל מאזן השונה לגמרי מהמאזן אותו היינו מקבלים אם היינו עושים השוואה דומה לפני עשור. מספר האוניברסיטאות בישראל נשאר זהה בעשרות השנים האחרונות.

 

יש כיום 10 אוניברסיטאות רשמיות במדינת ישראל - תל אביב, בר אילן, חיפה, באר שבע (בן גוריון), העברית, הטכניון, מכון ויצמן ברחובות, אריאל והאוניברסיטה הפתוחה, והחל משנת 2021 - גם אוניברסיטת רייכמן (הבינתחומי הרצליה שקיבל הכרה כאוניברסיטה פרטית). לעומת זאת יש עשרות מכללות בכל רחבי הארץ מהצפון ועד אילת. המגוון של המכללות הוא עצום גם מבחינת הפריסה הגיאוגרפית וגם מבחינת נושאי הלימוד.

 

יש כיום מכללות למשפטים, הנדסה, עיצוב, ניהול ועוד. באוניברסיטאות לעומת זאת, נלמדים כל הנושאים, ואין חלוקה לנושאים ספציפיים (כלומר - לא תוכלו למצוא אוניברסיטה למשפטים בלבד). חשוב להדגיש כי גם מכללות שהחלו את דרכן כמכללות לתחום אחד (למשל נתניהשהחלה את דרכה כמכללה למשפטים), התרחבו עם השנים, וכיום ניתן ללמוד בהן נושאים נוספים.

 

לסיכום, בכל הקשור לכמות מוסדות הלימוד, ניתן לראות בבירור כי יש כיום הרבה יותר מכללות מאשר אוניברסיטאות, ואכן, רוב הסטודנטים בישראל לומדים במכללות. זהו כמובן יתרון גדול למכללות על פני האוניברסיטאות.

 

תחום הלימודים

 

את רוב המקצועות המבוקשים, ניתן ללמוד כיום גם באוניברסיטאות וגם במכללות. תחומים כמו משפטים, פסיכולוגיה, מנהל עסקים, תקשורת, מחשבים וחשבונאות, ניתן ללמוד בלא מעט מכללות בישראל וכמובן גם באוניברסיטאות.

 

לעומת זאת, ישנם תחומים מסויימים שלא ניתן ללמוד אותם במכללות. למשל – רפואה, תחומים רבים במדעי הרוח (פילוסופיה, היסטוריה, שפות לתואר ראשון, ספרות ועוד) וגם מספר תחומים אומנותיים. לעומת זאת, ישנם תחומים שניתן ללמוד אותם רק במכללות, למשל – לימודי רפואה משלימה (אך אלה הם בדרך כלל תחומים שלא מקנים תואר ראשון).

 

כאשר אנו מדברים על תחומים ללימודי תואר ראשון, היתרון הוא אצל האוניברסיטאות. כמעט כל מה שניתן ללמוד לתואר ראשון במכללות ניתן ללמוד גם באוניברסיטאות, אך לא כל תואר ראשון הקיים באוניברסיטאות קיים גם במכללות.

 

יש אמנם כמה חריגים (למשל תואר ראשון בביטוח שקיים במכללה האקדמית נתניה אך לא קיים באוניברסיטאות), אך באופן כללי ניתן לומר כי מגוון תחומי הלימוד באוניברסיטאות הוא גדול יותר מזה במכללות.

 

סוגי התארים

 

בכל הקשור לסוגי התארים, העדיפות הברורה היא ללימודים באוניברסיטה, אך רק כאשר מדובר בתואר שני ומעלה. ישנם כיום תארים שניים כמעט בכל תחום - תואר שני במשפטים, מנהל עסקים, פסיכולוגיה, מדעי המדינה, תקשורת, כלכלה ועוד. חלק מהתארים השניים הם מבוקשים על ידי רבים וקשה להתקבל אליהם, ולחלקם קל יותר להתקבל.

 

אין כל ספק כי תואר שני מהווה כיום יתרון גדול מאוד בשוק העבודה, הן במגזר הפרטי והן במגזר הציבורי. הלימודים ברוב המכריע של המכללות הוא לקראת תואר ראשון וישנן מכללות בודדות שיש בהן גם לימודים לתואר שני.

 

כיום, קשה מאוד להתקבל למשרות הטובות ביותר ללא תואר ראשון, אך יש גם משרות בכירת שאפילו תואר ראשון כבר לא מספיק ויש צורך בתואר שני. כל מי שרוצה ללמוד לקראת תואר שני עושה זאת בדרך כלל באוניברסיטאות ולא במכללות, פשוט בגלל שמכללות בודדות קיבלו אישורים ללמד לתואר שני.

 

לימודי תואר שלישי (לדוקטורט) לא קיימים בכלל במכללות וגם כאן העדיפות היא לאוניברסיטאות. לכן, אם אתם שוקלים לימודים לקראת תואר שני, רוב הסיכויים שתצטרכו להירשם לאוניברסיטה ולא למכללה.

 

כל מי שרוצה תואר שלישי בישראל חייב ללמוד באחת מהאוניברסיטאות הרשמיות (תל אביב, בר אילן, חיפה, באר שבע, העברית, אוניברסיטת רייכמן וכו’). חשוב לזכור כי על מנת להתקבל לתואר שלישי באוניברסיטאות יש כמובן צורך בתואר שני.

 

לסיכום, ניתן לומר לגבי תואר ראשון של אוניברסיטה ותואר ראשון של מכללה כי שניהם תארים ראשונים לכל דבר ועניין, ולכן, אם אתם לא מתקבלים לאוניברסיטה, גם התואר הראשון של המכללה יסייע לכם בהמשך דרככם המקצועית. לגבי תארים שניים – העדיפות היא עדיין לאוניברסיטאות.

 

משך זמן הלימודים

 

ברוב המכריע של המקרים, משך זמן הלימודים לתואר מסויים באוניברסיטה או במכללה הוא זהה. לימודים משפטים למשל נמשכים 3.5 שנים גם במכללות וגם באוניברסיטאות ורוב התארים נמשכים בשני הסוגים של מוסדות הלימוד 3 שנים.

 

היתרון של המכללות על פני האוניברסיטאות הוא בדרך כלל בגמישות. למעט האוניברסיטה הפתוחה, בה ניתן ללמוד גם על פני 5 שנים ויותר (בהתאם לנוחיות של התלמיד), באוניברסיטאות יש בדרך כלל פחות גמישות לגבי משך זמן הלימודים. במכללות ניתן לעיתים (בתיאום עם המכללה) לבקש שינויי מערכת ולנסות להתאים את המערכת לצרכים וליכולות שלכם (אך גם במכללות לא תמיד זה אפשרי).

 

תנאי הקבלה

 

היתרון הגדל ביותר של המכללות על פני האוניברסיטאות הוא בכל הקשור לתנאי הקבלה. אין כל ספק כי קל יותר להתקבל ללימודים במכללות מאשר ללימודים באוניברסיטאות. הקריטריונים לקבלת מועמדים הם דומים במכללות ובאוניברסיטאות, וברוב מוסדות הלימוד, מדובר בשני קריטריונים מרכזיים וחשובים - ממוצע בחינות הבגרות והציון הפסיכומטרי.

 

אבל, חשוב להדגיש כי הציון המשוקלל שיידרש מכם באוניברסיטאות יהיה כמעט תמיד גבוה יותר מאשר הציון שיידרש מכם במכללות. למשל, אם אתם רוצים ללמוד משפטים, חשבונאת, תקשורת, מנהל עסקים או כל תחום מבוקש אחר, באוניברסיטה יידרשו מכם ממוצע בגרות מסוים וציון פסכומטרי מסוים, וברוב המכללות ידרשו מכם ממוצע בגרות נמוך יותר וכך גם בכל הקשור לציון הפסיכומטרי.

 

למעשה, הסיבה העיקרית בגינה אנשים נרשמים למכללה ולא לאוניברסיטה היא בגלל תנאי הקבלה הנוחים יותר. ישנם רבים, אשר לא יכולים להתקבל ללימודים באוניברסיטאות (במיוחד בחוגים המבוקשים), אך למכללות הם מתקבלים, ולמרות שעלות הלימודים ברוב המכללות היא גבוהה הרבה יותר, האנשים הללו לא מוותרים על חלום חייהם להיות עורכי דין, רואי חשבון או פסיכולוגים, ולכן הם פשוט נרשמים למכללה שמקבלת אותם.

 

קחו בחשבון, שבמכללות בהן תנאי הקבלה נמוכים, גם אם אתם מצליחים להיכנס למחלקה שרציתם, אין לכם ערובה לכך שתעמדו ברמת הקושי של הלימודים. סיפי הקבלה הגבוהים במוסדות הלימוד נקבעו בשל הדרישה הגבוהה של מתעניינים במסלול הלימודים. כמות המתעניינים במקצוע מסוים גוברת כשיש דרישה גבוהה לבעלי מקצוע במשק. סביר להניח, שדרישה גבוהה במשק מעידה על צורך בכישורים מיוחדים, בגלל הקושי הטמון במקצוע. קושי זה משתקף בתכניות הלימודים. זכרו את הכלל הזה. גם אם לפעמים הוא אינו מחייב, בפעמים רבות אחרות הוא קולע לתיאור המצב. 

 

כיצד מקבלים מוסדות הלימוד את ההחלטה אם לקבל אתכם ללימודים? הדבר נעשה בדרך דומה, גם במכללות וגם באוניברסיטאות – על סמך ממוצע הבגרות והציון הפסיכומטרי שלכם. ישנם כמה מוסדות לימוד (לרוב המדובר במכללות) שלא דורשים ציון פסיכומטרי ויש גם מוסדות לימוד מעטים (בעיקר מוסדות לימוד של האוניברסיטה הפתוחה) שלא דורשים גם תעודת בגרות ולמעשה פתוחים לכלל הציבור.

 

אך כאמור, ברוב המכריע של המקרים, תנאי הקבלה לאוניברסיטאות הם קשים הרבה יותר מאשר תנאי הקבלה למכללות (לאותם חוגים או מסלולים). חשוב להדגיש כי ישנם מספר מכללות יוקרתיות (המכללה למנהל למשל) בהן תנאי הקבלה הם גבוהים למדי, אך עדיין - גם בעשור האחרון, למרות הפריחה והשגשוג של המכללות, קשה יותר להתקבל לאוניברסיטאות (גם לעומת מכללה יוקרתית).

 

הקושי של הלימודים

 

הרמה של הלימודים באוניברסיטאות נחשבת לגבוהה יותר, אך לא תמיד בצדק. ישנן מספר מכללות מעולות, אשר הרמה בהן אינה נופלת מרמת הלימודים באוניברסיטאות. במקרים מסויימים אף מדובר באותם המרצים ובמקרים קיצוניים גם המבחנים דומים.

 

אך עדיין, ישנן מחלקות מסויימות אשר נחשבות ליוקרתיות ביותר בשל רמת הלימודים הגבוהה, והן בדרך כלל מחלקות של אוניברסיטאות (למשל – לימודי משפטים באוניברסיטה העברית, לימודי מדעי החברה באוניברסיטת חיפה, לימודי חשבונאות באוניברסיטת תל אביב ועוד).

 

בשנים האחרונות מצטמצם הפער בין רמת הלימודים של המכללות והאוניברסיטאות וקרוב לוודאי שבקרוב מאוד כמעט ולא יהיה פער שכזה, במיוחד בהשוואה בין האוניברסיטאות למכללות היוקרתיות יותר.

 

כמובן שיש עשרות מכללות בכל מיני רמות ורמת הלימודים במכללות הפחות טובות, נחשבת עדיין נמוכה לעומת רמת הלימודים באוניברסיטאות.

 

 

היוקרה של התואר

 

אין כל ספק כי ישנה חשיבות רבה למוסד האקדמי אליו בחרתם להירשם וכי ככל שהמוסד הוא יוקרתי ואיכותי יותר, כך יהיה לכם קל יותר להתקבל למשרות נחשבות ביותר בעתיד. בעוד היתרון היחסי של המכללות על פני האוניברסיטאות הוא בתחום תנאי הקבלה, בכל הקשור ליוקרה של התואר, יש עדיין לאוניברסיטאות יתרון מסוים.

 

ניתן לומר זאת בפשטות – תואר של אוניברסיטה עדיין נחשב יותר כיום מתואר של מכללה. אך ראוי לסייג זאת ולומר, כי תופעה זו הולכת ונעלמת ויש היום מקומות עבודה רבים שלא ממש אכפת להם אם התואר שלכם בחשבונאות או במשפטים הוא של אוניברסיטה או מכללה, במיוחד אם למדתם במכללה יוקרתית.

 

תואר של המכללה למנהל למשל, נחשב היום לתואר יוקרתי למדי, ומכללה זו (ומכללות רבות אחרות) נחשבת היום למצוינת וגם התואר שרוכשים בה נחשב ליוקרתי. בעשור הקרוב המגמה של צמצום הפערים בין המכללות לאוניברסיטאות תימשך וגם ההבדל בין היוקרה של התארים ילך ויקטן. אך כיום, יש עדיין יתרון לתואר של אוניברסיטה מבחינת היוקרה שלו על פני תואר של רוב המכללות.

 

חיי חברה

יש אוניברסיטאות עם חיי חברה פעילים מאוד (למשל אוניברסיטת בן גוריון, אוניברסיטת חיפה ועוד) ויש גם אוניברסיטאות עם חיי חברה פחות פעילים. כך המצב הוא גם במכללות וניתן לומר כי בסעיף זה, אין הבדל משמעותי בין מכללות לאוניברסיטאות.

 

הכל תלוי במכללה או באוניברסיטה בה אתם לומדים. בכל אוניברסיטה יש אגודת סטודנטים וכך גם ברוב המכללות. זהו הגוף שאחראי בדרך כלל על הפעילות החברתית במוסד האקדמי, וככל שהוא יותר חזק ופעיל, כך גם הפעילות החברתית ענפה יותר. לפני ההרשמה שלכם למוסד לימודים מסוים, כדאי מאוד לברר גם את העניין הזה – התחום החברתי.

 

עלויות

 

סעיף זה הוא אחד מהיתרונות הגדולים ביותר של האוניברסיטאות על פני המכללות. בעוד באוניברסיטאות הציבוריות בישראל שכר הלימוד הוא אוניברסיטאי, כלומר שכר לימוד קבוע שנקבע על ידי המדינה (בדרך כלל בסביבות העשרת אלפים שקלים לשנה אך סכום זה משתנה מדי שנה), ברוב המכללות שכר הלימוד הוא גבוה הרבה יותר. יש לציין כי בשנת 2021, הוכר המרכז הבינתחומי הרצליה כאוניברסיטה הפרטית הראשונה בישראל - אוניברסיטת רייכמן. שכר הלימוד באוניברסיטת רייכמן אינו מסובסד והוא גבוה מזה הנהוג באוניברסיטאות הציבוריות (גובה שכר הלימוד בה משתנה ממסלול למסלול).

 

שכר הלימוד במכללות היוקרתיות ביותר, יכול להגיע גם לעשרים ושלושים אלף שקלים בשנה. זהו ללא ספק שיקול מרכזי בבחירת מוסד הלימודים שלכם. יש אמנם לא מעט מכללות אשר שכר הלימוד בהן הוא אוניברסיטאי, אך אלה הן בדרך כלל המכללות הפחות יוקרתיות.

 

במכללות המובילות בישראל, כמו המכללה למנהל, הקריה האקדמית אונו, המכללה האקדמית נתניה ועוד, שכר הלימוד הוא כפול ואף מעבר לכך מאשר באוניברסיטאות, ויש לקחת זאת בחשבון!

 

סיכום

לאחר ששקללתם את כל הנתונים המופיעים בכתבה זו, תוכלו לעשות בדיקה והשוואה בין מוסדות הלימוד בהם אתם רוצים ללמוד. חשוב מאוד לקחת בחשבון את כל הפרמטרים שהוזכרו בכתבה זו (סוגי התארים, האיכות של מוסד הלימוד, היוקרה של התואר, תנאי הקבלה, עלות הלימודים וכו’), ורק לאחר שעשיתם בדיקה מקיפה תוכלו להחליט את אחת מהחלטות החשובות ביותר בחייכם - היכן ללמוד לקראת תואר אקדמי - במכללה או באוניברסיטה?
 

שירות אישי חינם

צריך פרטים על מכללה או אוניברסיטה??

רוצה לדעת יותר על מכללה או אוניברסיטה??
רוצה שמוסדות הלימוד יחזרו אליך?

אנחנו באתר לימודים דואגים לך. נציגי השירות שלנו ישמחו לענות לך על שאלות בנושאי: תנאי קבלה, מלגות, עלויות, קורסים, משך הלימודים, הטבות וכו', אנו מזמינים אותך לנסות את השירות שלנו בחינם.

מתחייבים לא להעביר את פרטיך ללא אישור
מוסדות לימוד מכללה או אוניברסיטה?
עדיין לא בחרת מה ללמוד? יש לנו פתרון עבורך ...

כך נעזור לך לבחור מקצוע לימודים

שאלות הגולשים בנושא
לימודי רנטגנאות - תנאי קבלה
פסיכומטרי נמוך ותנאי קבלה
עזרה בבחירת מקצוע - תנאי קבלה ושכר
תנאי קבלה לאבחון דידקטי
תנאי קבלה להפרעות בתקשורת באריאל
תנאי קבלה ללימודי ריפוי בעיסוק
תואר ראשון בתזונה - תנאי קבלה
כך נעזור לך לבחור לימודים ומקצוע לחיים...
כך נעזור לך לבחור לימודים ומקצוע לחיים...