רוצה פרטים על לימודי הנדסת ביוטכנולוגיה?
שירות אישי חינם!

מלא/י פרטיך ונחזור אליך

תואר ראשון בהנדסת ביוטכנולוגיה

רוצה לדעת על לימודי הנדסת ביוטכנולוגיה? אנחנו רוצים לעזור לך!

דרכנו תוכל לקבל את כל התשובות לכל השאלות, לרבות איפה אפשר ללמוד, תנאי קבלה למסלולים השונים, מלגות, מה העלויות ועוד. 

לחץ/י כאן ותקבל/י שירות בחינם
שיחסוך לך הרבה זמן, כאבי ראש וגם כסף ...

המידע באתר הועיל ל89% מהגולשים.
 

עזרנו גם לך? דרג אותנו:


תואר ראשון בהנדסת ביוטכנולוגיה

 

תחום הביוטכנולוגיה הוא אחד מהתחומים המתפתחים ביותר בעולם האקדמי ובעולם המדע. זהו מקצוע חדש יחסית, אשר התפתח בעשור האחרון בקצב מואץ ביותר, בעיקר אודות לשלל ההתפתחויות הטכנולוגיות של 15 השנים האחרונות.

 

 

מה זה בעצם ביו טכנולוגיה?

 

אנשים העוסקים בתחום זה, מנצלים למעשה את תהליכי החיים במערכות ביולוגיות שונות, לצורך ייצור מוצרים רבים בתחומים מגוונים כמו תעשייה, כימיה, רפואה, מחשבים, חקלאות, ועוד, והכל לתועלת ולרווחת בני האדם והמין האנושי. את תחום הביוטכנולוגיה אפשר להגדיר בקצרה כשימוש בידע ביולוגי לצורך טכנולוגיות חדשות ומתקדמות.

 

כיום ניתן ללמוד ביוטכנולוגיה בכמה מסלולים - תואר ראשון בביוטכנולוגיה, תואר ראשון בהנדסת ביו טכנולוגיה (רוב המסלולים) וגם מסלולים המשלבים בין לימודי ביוטכנולוגיה לבין נושאים נוספים כמו כימיה, מדעים, הנדסת מזון ועוד. מסלולים נוספים הם הנדסת הסביבה וביוטכנולוגיה, מדעי הצמח וביוטכנולוגיה, ביוטכנולוגיה ומדעי החיים ועוד.

 

הנדסת ביוטכנולוגיה, מה לומדים?

 

מטרת הלימודים לקראת תואר ראשון בביוטכנולוגיה, היא להכשיר מהנדסי ביוטכנולוגיה עם ניסיון, ידע מעשי ותיאורטי רב בתחום, שיוכלו להשתלב בהצלחה בשוק העבודה. תחום זה הוא תחום חדש יחסית ברמה האקדמית ותוכניות הלימודים בביוטכנולוגיה עדיין מתגבשות בשנים אלה ורובן חדשות למדי.

 

הנושאים המרכזיים הם כמובן תחומים חשובים כמו כימיה, ביולוגיה, מדעים, תזונה, הנדסה גנטית ועוד, אך לכל מסלול יש את הדגשים שלו (למסלול למהנדסים יש גם לימודים הקשורים ללימודי הנדסה). עם סיום הלימודים, מקבלים הבוגרים תואר ראשון (B.Sc או B.A) ויכולים לנסות ולהשתלב בשוק העבודה. הלימודים בתחום זה משולבים לעתים קרובות עם לימודי הנדסת מזון או לימודי מדעים נוספים.

 

בין הקורסים המרכזיים בתואר זה - כימיה אי אורגנית, כימיה אורגנית, ביולוגיה של התא, סטטיסטיקה, ביוכימיה, כימיה של מזון, מיקרוביולוגיה, מבנה ותכונות מזון וחומרים ביולוגיים, אנליזה של מזון, תהליכי יסוד בביוטכנולוגיה, תזונה, טכנולוגיות מתקדמות בהנדסה, מבוא לכלכלה, עקרונות הנדסת איכות, הנדסת בקרת איכות בייצור, חומרים להנדסה כימית, גנטיקה כללית, טכנולוגיה של ייצור ביו כימיקלים, ניתוח ובקרת תהליכים בתעשייה הביוטכנולוגית ועוד.

 

היכן לומדים וכמה זמן?

 

  • המכללה האקדמית להנדסה בראודה בכרמיאל: במכללה זו אפשר לקחת חלק בשלל תכניות ללימודי הנדסה ומדעים, ביניהן גם לימודי הנדסת ביוטכנולוגיה שאורכם ארבע שנים, אשר חושפים את הסטודנטים לשלל תהליכי פיתוח ומחקר בתעשייה הביו טכנולוגית.

 

 

  • הטכניון - מכון טכנולוגי לישראל (חיפה): הטכניון מציע תכנית ללימודי הנדסת ביוטכנולוגיה ומזון. את הלימודי אפשר לשלב עם תכניות נוספות כגון לימודי הנדסת סביבה או לימודי הנדסת איכות.

 

 

  • אוניברסיטת בן-גוריון בנגב (באר שבע): לימודי הנדסת ביוטכנולוגיה של אוניברסיטת בן-גוריון נערכים במספר מסלולי התמחות, כגון התמחות סביבה ואנרגיה, התמחות רפואית או התמחות ננו טכנולוגיה.
     

 

הלימודים נמשכים 3-4 שנים (תלוי במסלול) ועלותם היא בדרך כלל - שכר לימוד אוניברסיטאי (אלא אם כן אתם לומדים במכללה פרטית שאינה מתוקצבת על ידי המדינה ואז עלות הלימודים היא גבוהה יותר). בחלק ממוסדות הלימוד, ניתן לשלם את שכר הלימוד גם באמצעות מלגות לימוד שונות.

 

 

מהי רמת הפיזיקה הנדרשת בלימודי הנדסת ביוטכנולוגיה?

 

לימודי הפיסיקה מהווים חלק מרכזי בלימודי הנדסה. עם זאת בכל מוסד אקדמי ישנן מכינות ללימודי פיסיקה שנועדו לספק לסטודנטים רקע בתחום והכנה ראוייה לקראת לימודי התואר.

 

 

אפשרויות תעסוקה בהמשך

 

בוגרי לימודי תואר ראשון בהנדסת ביוטכנולוגיה יכולים לנסות ולהשתלב כאנשי מקצוע בלא מעט תעשיות, בין היתר להשתלב בתעשיית המזון, תעשיית הביוטכנולוגיה, תעשיית הכימיה, תעשיית הביו כימיה, תעשיית התרופות ועוד.

 

ישנן חברות רבות בישראל העוסקות בתחומים הללו, ולכן הביקוש לאנשי מקצוע איכותיים בתחום זה הוא גבוה למדי. כמו כן, ניתן גם להמשיך לתואר שני בתחום, או לעסוק במחקר והוראה במכוני מחקר ומוסדות אקדמיים שונים. שכר מהנדס ביוטכנולוגיה דומה לממוצע במשק בתחילת הדרך, עובדים מנוסים יותר ובעלי ותק יכולים להגיע לשכר גבוה יותר. המשכורות הגבוהות הן בדרך כלל בהייטק או בסטארט אפים בביוטק.

 

 

ההבדל בין לימודי תואר ראשון בביוטכנולוגיה להנדסת ביוטכנולוגיה

 

תחום הביוטכנולוגיה כולל תחומי פעילות ופיתוח מגוונים. חלקם דורשים ידע הנדסי וחלקם לא. מהנדס ביוטכנולוגיה מפגין ידע בתחומי הנדסה שונים שצבר במהלך שתי שנות הלימוד הראשונות. בוגרי לימודי ביוטכנולוגיה לומדים את התחום במסגרת מדעי החיים והם אינם בעלי השכלה הנדסית.

 

בלימודי הנדסה נחשפים הסטודנטים לידע בתחום המכונות ותהליכי הייצור וכן לומדים להבין את העקרונות הפיסיקאליים והכימייים. ניתן לומר שאם מדובר במחקר ובפיתוח הרי שני התארים דומים, אך אם מדובר על עבודה במפעל, לתואר ראשון בהנדסה יש יתרון, בשל היותו יישומי יותר.

 

כמו כן, בלימודי הנדסת ביוטכנולוגיה לומדים שנת לימודים נוספת, ובסך הכל התואר מתפרס על פני 4 שנות לימוד, בהשוואה לתואר ראשון בביוטכנולוגיה הנמשך 3 שנים.

 

ההבדל בין הנדסת ביוטכנולוגיה לבין הנדסה ביו רפואית?

 

קיימת חפיפה מסויימת בין התחומים, אולם לכל תחום ישנן התמחויות שייחודיות רק לו. הביוטכנולוגיה עוסקת בשימוש באורגניזמים חיים ומוצריהם לצרכי תעשייה וחקלאות. היא משלבת ידע מדיסציפלינות שונות (ביוכימיה, פיזיולוגיה, גנטיקה) להפקת תוצרים תעשיתיים בעלי ערך כלכלי בתחומי הרפואה, החקלאות, המזון, הכימיה ואקולוגיה.

 

התחום הביוטכנולוגי כולל פיתוח טכנולוגיות חדשות המבוססות על תהליכי היסוד הביולוגיים בחי ובצומח. ופיתוח וייצור חומרים ביולוגיים באמצעות הטכנולוגיות החדשות. המוצרים הביוטכנולוגיים החדשים שייכים לתחום הרפואה (האינסולין, הורמוני גידול, אינטרפרון) ,לתחום החקלאות ( מדבירים ביולוגיים, ביודשנים והורמונים צמחיים( ולתחום הכימי (גליצרין ואלכוהול לדוגמא).

 

הנדסה ביו רפואית, לעומתה, כוללת אוסף של פעילויות הנדסיות המיועדות לספק פתרונות לבעיות רפואיות וביולוגיות. התעשיה הביו-רפואית כוללת תחומים רבים: פיתוח מיכשור רפואי לריפוי, ניתוח ומחקר,המצאה ושיפור של מכשירים המיועדים לייעל פעילות של מערכות פגועות, יישום והתאמת טכנולוגיות ממוחשבות לצורך ייעול ושיפור המחקר הרפואי ועוד.

 

מהנדסים ביו-רפואיים עוסקים במחקרים רפואיים המאפשרים הבנה טובה יותר של תהליכי החיים וכן בעבודות ייעוץ ותחזוקה של מכשירים רפואיים מיוחדים. לימודי הנדסת ביו רפואה מעניקים לסטודנטים רקע במדעי היסוד, בהנדסה, במדעי החיים והרפואה.

 

ההבדל בין ביוטכנולוגיה לבין הנדסה גנטית?

 

הביוטכנולוגיה עושה שימוש במוצר מן הטבע והופכת אותו למוצר תעשייתי, אך אינה משנה את מבנה התא של המוצר ואת תכונותיו. הנדסה גנטית, לעומת זאת, משתמשת בגן מסויים של מוצר מסויים בכדי לשנות את המבנה הגנטי הבסיסי של מוצר אחר.

 

לסיכום, בארץ התעשיה הביוטכנולוגית מתפתחת בקצב איטי יחסית מאחר ותחום זה דורש השקעות עתירות סיכון. עם זאת הסברה הרווחת היא שתחום זה יתפוס מקום מרכזי בארץ ובעולם ,בין תעשיות ההייטק.
 

ההבדל בין ביוטכנולוגיה לבין הנדסת כימיה וביוטכנולוגיה?

 

בחלק ממוסדות הלימוד מוצעים לימודי הנדסת כימיה וביוטכנולוגיה, במסגרתם תכנית הלימודים המרכזית מתמקדת בתכנים מעולם הנדסת הכימיה, וביוטכנולוגיה נלמדת כהתמחות הכוללת קורסים ייעודיים. לימודים אלו משלבים בין נושאים וסוגיות משני העולמות, והם פותחים לבוגריהם הזדמנויות תעסוקה נוספות: הם יכולים להשתלב בתעשיות מגוונות כמהנדסים כימיים בעלי הבנה בביוטכנולוגיה, או כביוטכנולוגים בעלי השכלה בהנדסת כימיה.

שירות אישי חינם

צריך פרטים על לימודי הנדסת ביוטכנולוגיה?

רוצה לדעת יותר על לימודי הנדסת ביוטכנולוגיה?
רוצה שמוסדות הלימוד יחזרו אליך?

אנחנו באתר לימודים דואגים לך. נציגי השירות שלנו ישמחו לענות לך על שאלות בנושאי: תנאי קבלה, מלגות, עלויות, קורסים, משך הלימודים, הטבות וכו', אנו מזמינים אותך לנסות את השירות שלנו בחינם.

מתחייבים לא להעביר את פרטיך ללא אישור
שאלות הגולשים בנושא
לימודי הנדסת ביוטכנולוגיה ומזון
האם צריך בגרות בפיזיקה בלימודי הנדסת ביוטכנולוגיה ומזון בטכניון?
קבלה ללימודי הנדסת ביוטכנולוגיה בלי בגרות בפיזיקה
מה עושים אחרי לימודי הנדסת ביוטכנולוגיה - סיפורי הצלחה?
קריטריוני קבלה ללימודי הנדסת ביוטכנולוגיה ומזון
עמידה בסכם ללימודי הנדסת ביוטכנולוגיה ומזון בטכניון
איך מתקבלים ללימודי הנדסת ביוטכנולוגיה