היי, לפני כשבוע לאחר כשנה וחצי בלימודים בתואר ראשון במנהל ומדיניות ציבורית במכללת ספיר עזבתי כי הרגשתי שאני לא מממשת את עצמי והתחום אותו אני לומדת רחוק שנות אור מהעיסוק היומיומי שלי (אני רכזת בפר"ח) ורחוק שנות אור מהתחום בו הייתי רוצה לעסוק בחיי בהווה ובעתיד. אני בדילמה קשה מאחר ואני רוצה עבודה סוציאלית אך רוב מקורביי שלמדו את המקצוע מספרים שזה לא מתגמל כלל בלשון המעטה ואני מאוד עדינה כשאני אומרת כך ומנגד יש שני אנשים שדווקא משתכרים יפה (ולא בתחומי הסיעוד או בריאות הנפש) שאני מכירה אותם ונראה כי לשאר מאוד קשה לעבוד במקצוע ולהשתכר בכבוד. בנוסף, חינוך מיוחד הוא מקצוע שמעניין אותי בעיקר בתחום לקויי שמיעה, ראייה ובעיות רגשיות והתנהגותיות אצל ילדים בפרט. ההבנה כי לאחר הלימודים תהיה לי עבודה מסודרת במשרד החינוך וממנה אוכל להמשיך ולהתקדם לייעוץ חינוכי . מפחיד אותי מאוד להיות מורה ובעיקר הקטע של ההכשרה המעשית ושיעורי הצפייה בהמשך. אני לא "מורתית" וחוששת שזה יבוא לידיי ביטוי בהכשרה המעשית או חמור מכך, דבר שישפיע עליי לרעה כי אני לא טובה בו ומלכתחילה זו היתה פשרה. חשוב לי להדגיש כי אני רואה במסגרות החינוכיות הן בחינוך המיוחד והן בחינוך הרגיל מקום בו הילדים נמצאים מירב זמנם על כן עלינו כחברה כן לשפר את המערכת החינוך באופן תמידי ולהזרים אליה אנשים אשר באים לחנך ולא לעבוד ואני רואה את עצמי כיועצת/עו"ס מתפקדת על הצד הטוב ביותר כי הייתי רוצה להקשיב, להכיל, לייעץ ולהיות אוזן קשבת לילדים ולמבוגרים כאחד. נ.ב - יכול להיות שכן אהיה טובה בהכשרה המעשית וניהול הכיתה אך אני לא יודעת אם עליי להרגיש זאת עוד עכשיו טרם הכניסה לתפקיד או שמא החששות שלי אמיתים וזה אכן מה שהיה.. אשמח לתגובתך. תודה רבה! אציין רק שאני אעשה אפיק מעבר למסלולים הנ"ל לכן העו"ס בעברית או בחיפה - שהבנתי שחיפה הרבה יותר מקבלים ומבינים מהעברית. והחינוך מיוחד - בר אילן. שאלה אחרונה וחביבה: במידה ואני לומדת חינוך מיוחד בבר אילן וזהו מסלול הכולל תעודת הוראה בחינוך מיוחד ואני בוחרת לשלב מסלול דו ראשי היסטוריה וחינוך מיוחד ולפי בירור שעשיתי מול המחלקה בבר אילן אין אפשרות לעשות תעודת הוראה נוספת במקביל לזו שעושים בחינוך המיוחד. אם אני לומדת היסטוריה וחינוך מיוחד ובחינוך מיוחד יש לי גם תעודת הוראה אני אוכל ללמד תיכון היסטוריה? אוכל להגיש לבגרויות? או שאצטרך לעשות תעודת הוראה נוספת בהיסטוריה על מנת ללמד היסטוריה?
תודה רבה וסליחה על כל כך הרבה שאלות!
נ
נועה סטרוז
בחירת מסלול לימודים
שלום נופר,
אתחיל ואומר שאם את מחפשת תחום מתגמל מבחינה כלכלית ההתלבטות שלך צריכה לכלול לפחות כמה מסלולים נוספים היות ומדובר במקצועות הנחשבים לא כל כך מתגמלים - המשכורות בשנים הראשונות לא מתגמלות בכלל וגם לאחר מכן לצערי, לא מדובר בשכר שפשוט לתחזק איתו משק בית. היתרון בחינוך מיוחד אל מול עבודה סוציאלית היא בכך שתהיי עובדת של משרד החינוך וברגע שתקבלי קביעות תוכלי להיות רגועה בעבודתך עד הפרישה מה שלא תמיד מתאפשר בעבודה סוציאלית (תלוי אצל מי תעבדי).
ציינת שמבחינתך לא רק שאת לא מרגישה מורתית (דבר שהוא לא כל כך קריטי היות והמון מורות הן לא מורתיות והם מצוינות בעבודה שלהן) אלא שמבחינתך לימודי חינוך הם פשרה ולא האפשרות הראשונה שלך - אני לא מאמינה שאת צריכה לפנות לתחום שאת לא מעוניינת לעסוק בו ושהוא "פשרה" מבחינתך, זה יכול לגרום לך ייאוש ותחושות קשות מאוד מהר.
לדעתי עלייך לחשוב היטב מה את מעוניינת לעשות בהמשך - באיזה מסלול תהיי מעוניינת להמשיך לקריירה - גם בעבודה סוציאלית ניתן להתקדם ולרכוש תארים והכשרות נוספות שפותחים העלאות בשכר ותנאים נוחים יותר ואם זה התחום שמעניין אותך חבל שלא תבחרי בו.
לגבי המסלול ללימודי חינוך מיוחד והיסטוריה - אם יש לך תעודת הוראה בחינוך מיוחד לא תוכלי להגיש לבגרויות בהיסטוריה - מורות לחינוך מיוחד הן מורות בחינוך המיוחד ומורת בחינוך הרגיל הן מורות בחינוך הרגיל - ללא הכשרות נוספות ומסלולי השלמה והסבה הן לא יכולות להשתלב זו בעבודתה של אחרת.
בברכה, נעה
נ
נופר
התלבטות בין עו"ס לחינוך מיוחד
היי, מתלבטת מאוד בין שני מקצועות שאני יודעת עד כמה הם שונים האחד מהשני אך בכל זאת קשה לי להחליט. עבודה סוציאלית או חינוך מיוחד - אשמח לחוות דעתך מבחינת המצב בשוק, שכר, תנאים וכו'. האם יש ביקוש בשוק העבודה לאחד מהם יותר מלאחר? מהן האפשרויות ללימודים לתואר שני לאחר מכן? חשוב לי לציין שבחינוך מיוחד המטרה היא בסופו של דבר להיות יועצת חינוכית ובעבודה סוציאלית לכיוון הטיפול הפרטני אחד על אחד.