לילה טוב מיטל, אפשר לומר שהגעתי להחלטה בקשר למקצוע אך אני צריכה את עזרתך בהבהרת ספקות.... התקבלתי לחינוך באוניברסיטה העברית(ירושלים) ,אך מקריאה וסקירה באתר האוני' ראיתי שלימודי החינוך לתואר ראשון הם כלליים ורק בתואר שני ניתן להתמקצע באחת מתוך 10 מגמות שיש להם... החלטתי ללכת בכיוון של חינוך מיוחד ובתואר השני להמשיך במגמות של פסיכולוגיה חינוכית וקלינית של הילד והמגמה ללקויות למידה (אבחון דידקטי)למרות שעדיין לא ביררתי אם ניתן לשלב מגמות ....השאלות שלי הן כאלה:(מחר אתקשר לאוני') 1.האם לדעתך מאחר והלימודים לתואר ראשון כלליים ולא לחינוך מיוחד עדיף ללמוד באוני' אחרת חינוך מיוחד מלכתחילה? (למרות שחשוב לי מאוד להשתייך לאוני' זו!) 2.אני אחת שקשה לה עם ילדים עם מוגבלויות קשות כמו תסמונת דאון ופיגור קשה האם בכל זאת כדאי לללכת על התחום כי אוכל להשתלב בעבודה עם ילדים בעלי פיגור קל, כיתות מקדמות מה שנראה לי יותר אפשרי ונכון עבורי? 3.לגבי השכר בחינוך המיוחד ובעתיד בשילוב של מאבחן דידקטי האם יש תמורה הוגנת?שכר ראוי?המקצוע נחשב? 4.שאלה אחרונה אותה אברר גם באוני העברית- יש/רצוי לעשות תעודת הוראה?
תודה רבה על העזרה ולילה טוב!!!
מ
מיטל
לימודי הוראה או טיפול
שלום רותם, הינך מציגה התלבטות בין 2 מסלולי לימודים שונים מאוד. עלייך לשאול את עצמך במה תהיא חפצה לעבוד בעוד שנתיים שלוש בתום התואר, האם כמורה בבית הספר (תואר בחינוך) או האם בטיפול הדרכה או ייעוץ(תואר ראשון בחינוך מיוחד, פסיכולוגיה, מדעי ההתנהגות, ייעוץ או אחר....) חינוך מיוחד בשילוב עם אבחון דידקטי תחום נהדר ומבוקש מאוד גם במסגרת החינוך הפורמאלי וגם במסגרות פרטיות פחות פורמאליות. נקודה נוספת חשובה הייתי ממליצה לך לעבוד קצת אפילו בהתנדבות דו חודשית במסגרות של חינוך מיוחד כדי לבחון את הסקרנות שלך בתחום אוכלוסייה של ילדים/בוגרים המאובחנים עם אוטיזם, אספרגר, ADHD, וכו' מעניין מאוד..... חשוב להתחיל עם תואר ראשון אשר יתן לך בסיס מוצק יותר לתחום בו תרצי לעבוד בעתיד. בלי הרבה השלמות....בהמשך הלימודים בעתיד. עדיף לשאול את השאלות עכשיו...... אשמח לעזור אם יהיו עוד שאלות בברכה, מיטל
ר
רותם
חינוך
מיטל קודם כל שוב תודה רבה על העזרה... תראי אם יש משהו שברור לי מאוד בתחום החינוך הוא שאני לא רוצה להיות מורה!!! מעניין אותי מאוד הפן הטיפולי, ההדרכתי ובעצם להגיע בעתיד להיות מאבחנת דידקטית שהיא מומחית ללקויות למידה ומטפלת...ממש בונה תכניות ודרכי טיפול... ראיתי בפורום שכתבת לא מעט שחובה ניסיון בשטח וכדאי מאוד תעודת הוראה, מה שקצת בילבל אותי שבכל מקום אני קוראת משהו אחר ...הבנתי שצריך ניסיון 5 שנים בשטח ותעודת הוראה ותואר ראשון בחינוך מיוחד כדי ללמוד תואר שני בלקויות למידה ואבחון דידקטי...??? עכשיו מה שאני לא יודעת הוא האם לגשת לתואר ראשון בחינוך מיוחד ותעודת הוראה בבר אילן ולאחר מכן בעברית תואר שני בלקויות למידה? או תואר ראשון בחינוך באוני' העברית +ת.הוראה(לא יודעת אם יש דבר כזה תעודת הוראה לחינוך מיוחד אפילו שלומדים באוני' העברית חינוך באופן כללי לתואר 1) ואז תואר שני בחינוך מיוחד ואז אבחון דידקטי? באמת שאני מבולבלתומתקשה לדעת מה הדרך הכי נכונה ....מקווה שהבנת אותי וסליחה שאני משגעת אותך לילה טוב...
מ
מיטל
בחירת מסלול לימודים
שלום רותם, מתוך מה שכתבת, אכן הבנת נכון כדי להתקבל ללימודי אבחון דידקטי עלייך ללמוד תואר שני באבחון דידקטי- קיים רק באוניברסיטה העברית או לימודי תואר שני בלקויות למידה אוניברסיטת בר אילן השנה נפתחת תוכנית משולבת באוניברסיטת תל אביב-תואר שני בלקויות למידה+אבחון דידקטי ותעודת הוראה בחינוך מיוחד אבחון דידקטי נלמד גם במסגרת לימודי תעודה, בתוכנית דו-שנתית במכללות השונות וגם במסגרת קורס י בחלק מהמכללות במרכז הארץ. כדי להתקבל ללימודים ברוב המסלולים שציינתי עלייך להיות בוגרת תעודת הוראה בחינוך המיוחד, עם 5 שנות ותק. או בוגרת אוניברסיטה במקצועות ייעוץ ופסיכולוגיה בעלת תעודת הוראה בחינוך המיוחד וניסיון בעבודה עם אוכלוסיות תלמידים מתקשים בחינוך המיוחד. חשוב לציין, כי בהעדר חקיקה לא נבחנת גם שאלה בסיסית יותר כמו איזו הכשרה פורמלית נדרשת כדי להפוך למאבחן ומטפל בלקויי למידה.
בד"כ תנאי הקבלה לעבודה כמאבחנת דידקטית: B.Edבחינוך מיוחד תעודת הוראה ורישיון הוראה לחינוך המיוחד תעודת הסמכה כמאבחן/נת דידקטית ניסיון של לפחות 2 שנים בהוראה בחינוך המיוחד. ניסיון של לפחות 2 שנים כמאבחן/נת דידקטית של ליקויי למידה \
בשנה האחרונה הועלתה הצעת חוק בכנסת, המחייבת כי משנה הבאה בכל בית הספר יעבוד מאבחן דידקטי/ או מעריכת תפקודי למידה ......תחום קרוב אך מתבצע רק בין כותלי בית הספר. אשמח לענות על שאלות נוספות בברכה, מיטל
ר
רותם
לימודי חינוך מיוחד
מיטל ,המון תודות תודה על העזרה עד כה.....יש לי עוד כמה שאלות (ברשותך): החלטתי להירשם לתואר ראשון לחינוך מיוחד בבר אילן , הבנתי מהם שבשנה הרביעית יש סטאז' והוא זה שמעניק לי רישיון הוראה לחינוך מיוחד... שם לא כל כך נותנים לי מענה אז רציתי לשאול אם יש לך מושג מהו טווח בגילאים שמותר לי לעסוק בהם עפ"י רישיון זה? מה בעצם אלמד את הילדים אם אין מקצוע ספציפי הרי לא עושים תעודת הוראה בלשון או היסטוריה לצורך העניין? וגם האם זה אומר שעם אוכלוסייה רגילה לא אוכל לעבוד? הרי שאיפתי בעתיד להתעסק באבחון דידקטי ולקויות למידה(בתואר שני) לא אוכל לעבוד גם עם ילדים רגילים בעלי קשיים בלימודים? ושאלה אחרונה מה ההבדל בין ba לbed? תודה רבה ויום טוב!!!
מ
מיטל
תואר ראשון בחינוך מיוחד
שלום רותם, 1. תעודת הוראה בחינוך מיוחד באוניברסיטת בר אילן היא לכיתות ו'-יב' יחד עם זאת אם תצברי נסיון בפרקטיקה -סטאז'- בגילאי בית ספר יסודי לא תהיה לך בעיה להשתלב בעתיד בעבודה גם במסגרת זו. 2. תעודת הוראה בחינוך מיוחד מיועדת להכשיר אותך, להוראה ולעבודה חינוכית עם ילדים במגוון רחב של לקויות. (ילדים עם לקויות למידה, ילדים עם פיגור שכלי ילדים עם אוטיזם ילדים עם מוגבלויות פיזיות, ילדים עם לקויות חושים ילדים עם הפרעה רגשית או התנהגותית). תוכנית הלימודים באוניברסיטת בר אילן, משלבת הכשרה מקצועית בתחום החינוך המיוחד בלבד, לקראת זכאות לרשיון הוראה. את מסלול זה לחינוך מיוחד – ניתן ללמוד כמקצוע ראשי בלבד: יחד עם זאת חשוב לציין כי אם תרצי שילוב בין הכשרה לחינוך מיוחד והתמחות במקצוע ספציפי כמו ספרות למשל יהיה עלייך לקחת קורסים נוספים בתחום זה גם במסגרת התואר הראשון וגם במסגרת ההתנסות. לא מספיק רק קורס תיאורטי אלא גם התנסות בתחום (ואז תגדילי לך את הפרקטיקה ליומיים בשבוע). שילוב בין התמחות בחינוך מיוחד והתמחות בספרות אפשרי באוניברסיטת בר אילן אך הוא לא חלק מהמסלול שהם מציאים בשונה ממכללת לוינסקי המאפשרת התמחות ב2 התחומים יחד. לשאלתך ניתן לעבוד גם במסגרת החינוך הרגיל עם התמחות בחינוך מיוחד (ככה תוכלי לצבור יותר תפקידים בבית ספר הנ"ל יהווה יתרון עבורך...) בברכה, מיטל
ר
רותם
חינוך מיוחד
שוב תודה רבה מיטל!!! דיברתי עם אוני' בר אילן והבנתי שבשילוב עם המקצוע הראשי חינוך מיוחד ניתן לשלב אחד משלושת המקצועות המשניים הבאים:יסודות החינוך, מנהל ומדיניות החינוך וחינוך בלתי פורמלי. מלבד חינוך בלתי פורמלי השאר לא נראה לי מעניין כל כך...האם ידוע לך מה מקצועות אלו נותנים לי בלמידתם?מה כדאי? אני בבירור מול האוני' על מנת לראות האם ישנה אפשרות לשלב עם חינוך מיוחד מקצוע משני כמו לשון ואז להתמחות בו מה דעתך?המלצתך? בנוסף רציתי לשאול אותך האם הרחבת הרישיון מעיסוק בגילאי 12-18 ל 6-21 דורש המון השלמות/זמן? ומה לגבי ההשלמות לתעודת הוראה גם לחינוך רגיל?כמה זמן זה יקח לי? (אני בודקת האם בשילוב מקצוע משני כמו לשון אוכל במקביל לרישיון הוראה בחינוך מיוחד להוציא גם תעודת הוראה לחינוך הרגיל) שאלה שמסקרנת אותי האם קיימים מסלולים לתואר ראשון בחינוך מיוחד בשילוב שפת הסימנים/כתב ברייל? ובחשיבה על העתיד הרחוק במידה וארצה לאחר תואר ראשון בחינוך מיוחד להמשיך לקלינאות תקשורת/ריפוי בעיסוק ידרשו לי המון השלמות? לילה טוב ותודה!!!!!