רפואה משלימה - רפואה אלטרנטיבית

הרפואה המשלימה משלבת טיפול בגוף, נפש ורגש.  אם עולם הטיפולים האלטרנטיביים מושך אותך זה המקום לקרוא על כל אפשרויות הלימודים בתחום למשל: לימודי רפואה סינית, לימודי הומאופתיהלימודי נטורופתיה, קורס יוגה ועוד.
 
נשמח לתת לך שירות אישי ומידע במענה אנושי.
 
לחץ/י כאן ותקבל/י שירות בחינם שיחסוך לך הרבה זמן, כאבי ראש וגם כסף.
המידע באתר הועיל ל89% מהגולשים.
 
רוצה פרטים על
רפואה משלימה?
שירות אישי חינם!

מלא/י פרטיך ונחזור אליך

לימודי רפואה משלימה

 
המונח "רפואה משלימה" מתייחס לסוגים שונים של שיטות ריפוי וטיפול הרואות באדם מכלול שלם של גוף ונפש; בגישות השונות מניחים כי מצבו הנפשי של האדם מקבל ביטוי גופני, ועל כן, לא ניתן להפריד בין הווייתו הגשמית והרוחנית. לפיכך, הרפואה המשלימה, המכונה גם "רפואה אלטרנטיבית", עוסקת במציאת פתרונות לתחלואים גופניים באמצעות פניה לשורש הבעיה מבחינה רגשית, נפשית, או רוחנית. קיימות מגוון טכניקות וגישות, בהן כאלו המגיעות מן המזרח ומבוססות על תורות עתיקות, לצד שיטות מן המערב אשר התהוו במהלך המאה העשרים.


התחום נלמד במסגרת לימודי תעודה (בישראל, לא קיימים נכון להיום לימודים אקדמיים בתחום זה). מוצע מגוון רחב של קורסים, בהיקפים שונים, שבהם ניתן לקבל הכשרה בגישות ההוליסטיות, ולצבור ניסיון פרקטי הנחוץ לבניית הקריירה כמטפלים.

 

על התחום


מהו ההבדל בין רפואה רגילה לרפואה משלימה?

 

הרפואה הקונבנציונלית הינה ענף מדעי המתמקד באבחון ובטיפול במחלות ובתסמיניהן באמצעות תרופות ופעולות נוספות כגון ניתוחים, על סמך הישגים מחקריים ממדעי הטבע והחיים. בישראל, ניתן לעסוק ברפואה קונבנציונלית רק לאחר קבלת אישור מטעם משרד הבריאות, וזאת לאחר לימודי רפואה במוסד אקדמי מוכר, והשלמת תקופת התמחות.

 

הרפואה המשלימה (אלטרנטיבית) דוגלת בגישה הוליסטית הרואה באדם מכלול של גוף, נפש, ורוח, ועוסקת בריפוי שורשי הבעיות הבריאותיות. היא גורסת כי כאשר האדם חי את חייו בהרמוניה בין כל חלקי אותו מכלול, אזי שהוא אמור להיות בריא בכל חלקיו. כיום, אין בישראל תקנות המסדירות את העיסוק בתחום, ובאופן כללי ניתן לומר כי אין צורך ברישיון כדי לעסוק בו.

 

במקרים מסוימים, הטיפול האלטרנטיבי משלים את זה הקונבנציונלי, לצורך מתן מעטפת מלאה ומקיפה יותר למטופל (במקרים אלו היא ידועה גם בשם רפואה אינטגרטיבית). כך, מוצעים מערכי טיפולים אלטרנטיביים בקופות החולים, ורופאים עשויים להפנות את מטופליהם לסוגי תרפיה הוליסטית שונים, כחלק מן הטיפול השוטף.

 

מהן התוצאות הצפויות שניתן להשיג בעזרת טיפולים רפואיים משלימים?


טיפולים ברפואה המשלימה יכולים לסייע רבות במצבים בריאותיים שונים, הן פיזיים (כגון כאבים או בעיות במערכת העיכול), והן נפשיים (כגון חרדות או לחצים). חשוב לציין כי במרבית המקרים, הטיפול המשלים אינו מחליף את הטיפול הקונבנציונאלי, אלא ניתן במקביל לו. מטופלים הנמצאים בתהליכי טיפול שונים, כגון נשים בטיפולי פוריות, אנשים המתמודדים עם מחלות כרוניות שונות, וכדומה, יכולים לשלב טיפולים אלטרנטיביים בתרפיה השוטפת, כגון לצורך הרפיה או הורדת הלחץ הנלווה לטיפול.

 

מסלולי לימוד אפשריים

 

מהם המקצועות המשלימים הנפוצים ביותר ומהם תחומי ההתמחות שבהם ניתן ללמוד?

 

להלן חלק מן המקצועות הנפוצים שניתן ללמוד:

 

  • רפואה סינית - לימודים המקנים ידע רחב בשיטות הריפוי המסורתיות – צמחי מרפא ודיקור סיני.

 

  • רפואה יפנית - מסורת המוסיפה להשתכלל עד ימינו, וכוללת זיהוי של נקודות ריפוי באזורים שונים בגוף, עם התייחסות מיוחדת לראש, לצוואר ולעור הפנים.

 

  • הומיאופתיה - השיטה דוגלת בהתאמת טיפול מיוחד לחולה ולא למחלה; בבסיסה עומדת התפישה "דומה בדומה יירפא". לימודים אלה מקנים למשתתפים כישורי אבחון והתאמת תרופות אנרגטיות מן החי ומן הצומח.

 

  • נטורופתיה - טכניקת ריפוי טבעית שעניינה המרכזי הינו חיזוק מנגנוני השיקום וההחלמה הפנימיים של האדם, ועיקרה - ריפוי עצמי. עושה שימוש בתזונה ובצמחים.

 

  • שיאצו - שיטת טיפול במגע העושה שימוש במדיטציה ובלחיצות, לצד לימודים של עקרונות זן בודהיסטים ועקרונות מן הרפואה הסינית.

 

  • טווינה - שיטת טיפול במגע הפועלת לגירוי ולפתיחת ערוצי האנרגיה בגוף, והמבוססת על הרפואה הסינית. לימודים אלה משלבים עבודה פיזית ואנרגטית על אזורי דיקור ועל רקמות גוף שונות.

 

  • רפלקסולוגיה - שיטת טיפול במגע הרואה בכף הרגל מפה לגוף כולו ומטפלת באמצעות עיסוי נקודות מסוימות בכף הרגל, המשקפות איברים שונים בגוף.

 

  • עיסוי הוליסטי - לימודים המשלבים רקע תיאורטי מקיף וניסיון מעשי רב ומתמקדים בשיטות טיפול במגע שונות ומגוונות.

 

  • ארומתרפיה - ריפוי באמצעות ריח; הטיפול עושה שימוש בתמציות שמנים צמחיים לשם ריפוי.

 

  • פרחי באך - שיטת ריפוי המבוססת על תמציות אנרגטיות של צמחים ופרחים ומיועדת בעיקר לטיפול במצבים נפשיים.

 

  • האקומי - האקומי היא גישה אלטרנטיבית בטיפול הפסיכותרפי, המסתמכת בין היתר על הפילוסופיה הבודהיסטית. במסגרת הטיפול, מנחים המטפלים את מטופליהם לעבר הבנה מלאה יותר במישור הגופני, ומסייעים להם לשפר את ההתמודדות הרגשית עם קשיים שונים, ועם השפעות מצבים טראומטיים.

 

  • ליווי רוחני - קורס ליווי רוחני מספק לתלמידים כלים להשתלבות בצוותים רפואיים בבתי חולים על מנת לסייע לחולים סופניים בסוף חייהם. הקורס מקיף סוגיות הוליסטיות ומנהגים מן היהדות.

 

  • רפואה משלימה לבעלי חיים - בקורסים אלו מתמקדים בשיטות הוליסטיות שבהן ניתן להשתמש בעבודה הטיפולית עם חיות מחמד, הלימודים מקיפים טכניקות כגון דיקור, רפואה סינית, צמחי מרפא, ועוד.

 

באילו גורמים יש להתחשב בבחירת תכנית הלימודים?

 

בעת בחירת הלימודים, יש להביא בחשבון גורמים כגון התאמת השיטה הנלמדת ליעדים ולמטרות האישיים והמקצועיים, שילוב עם ידע קודם בטכניקות אחרות (אם קיים), ועוד. כמו כן, מומלץ להתחשב בכל הנוגע למתכונת הלימוד, כלומר אורכו של הקורס, שעות הלימוד ביום, וכן זמינות לביצוע הסטאז' המעשי. לפני בחירת מוסד הלימוד, מומלץ לוודא את ניסיונו ואת הוותק שלו, את היקף ההכשרה המעשית הנכללת בלימודים, את הליווי והסיוע שמציע המוסד לבוגריו, ועוד.

 

האם ניתן להתמחות בתחום מסוים, כגון אקופונקטורה, או צמחי מרפא?

 

לצד הקורסים הרב - שנתיים, המציעים הכשרה במספר טכניקות במקביל, ישנם גם קורסים ממוקדים רבים, המקנים ידע בשיטה מסוימת. כך ניתן למצוא קורסים בדיקור (אקופונקטורה); בצמחי מרפא; קורסים בתרפיות המגע השונות או עיסוי; מקצועות ריפוי אנרגטי (כגון הילינג או רייקי); ועוד. באופן זה ניתן לערוך היכרות עם גישה מסוימת שבה מגלים עניין, ולהתמקצע בה במסגרת זמן קצרה יחסית, שהיקפה מספר חודשים. לאחר מכן, ניתן להמשיך לקורסים נוספים, במידת הצורך או לפי העניין האישי.

 

האם ישנן תוכניות חדשניות או יישומים טכנולוגיים שמשתמשים בהם בתחום הרפואה המשלימה?

 

הרפואה המשלימה אינה קופאת על שמריה, ומתפתחת בהתאם למגמות חברתיות ולצורכים העולים מן השטח. אחת התמורות העוברות על הענף בשנים האחרונות הינה שילוב הרפואה הדיגיטלית או הטיפול מרחוק, בין היתר בעקבות משבר הקורונה והצורך בפיתוח טיפולים גמישים שניתן לבצע גם מהבית, באמצעים מקוונים. גם בעידן הפוסט - קורונה, מאמצים מטפלים רבים כלים טכנולוגיים המאפשרים להם להיות זמינים יותר למטופליהם, ולגלות גמישות רבה יותר לצורכיהם.

 

משך ומתכונת הלימודים

 

מה משך הלימודים?

 

משך הלימודים משתנה מהכשרה להכשרה. בחלק מן המוסדות, מציעים מגמות לימוד רב שנתיות, שבהן ניתן לקבל הכשרה למספר מקצועות באופן משולב, משך הלימודים במגמות הללו נע בין שנתיים לארבע שנים. כמו כן, קיימים קורסים קצרים יותר, שהיקפם נע בין כחצי שנה לשנתיים. קיימים קורסים בשעות הערב, לצד קורסים שבהם נערכים המפגשים בשעות הבוקר והצהריים. רבים מן הקורסים מתאימים גם לאנשים עובדים.

 

 

האם קיימים מסלולים ללמידה מרחוק?


בחלק מן הקורסים, מתקיימת למידה היברידית, המשלבת לצד לימודים פרונטליים בקמפוס גם שיעורים אונליין שאותם ניתן ללמוד מהבית. עם זאת, יש לציין כי בשל העובדה כי מרבית הקורסים כוללים סטאז' או תרגולים מעשיים כחלק אינטגרלי מתכנית ההכשרה, ישנו צורך לקחת חלק בהתנסויות אלו באופן פרונטלי, ולא ניתן לבצען במתכונת מקוונת.


קהל יעד, תנאי קבלה, ודרישות המקצוע

 

מה נדרש כדי להתחיל ללמוד רפואה משלימה? האם נדרש ידע רפואי קודם?

 

במרבית המגמות והקורסים, אין צורך בידע רפואי קודם, או בניסיון מקצועי בגישה הנלמדת, כדי להתקבל (זאת למעט קורסים מתקדמים המיועדים למטפלים מנוסים). תנאי הקבלה משתנים מקורס לקורס וכן ממוסד אחד למשנהו, וכוללים:

  • תעודת בגרות מלאה.
  • או - אישור על השלמת 12 שנות לימוד.
  • מבחני מיון והתאמה פנימיים.
  • ראיון אישי לבחינת ההתאמה למקצוע.


מהו התהליך הלימודי והמקצועי הנדרש כדי להתמחות באחד מתחומי הרפואה המשלימה?

 

למרות שאין חובה בקבלת רישיון במרבית המקצועות הללו בישראל, כדי לרכוש את הידע הנחוץ להשתלבות בהם, מומלץ לעבור לימודי תעודה. מסלולי ההכשרה המקצועית מקנים היכרות מקיפה עם הגישה הנלמדת, ומאפשרים התנסות מעשית במסגרת קליניקות וסטאז' בליווי אנשי מקצוע מנוסים.

 

חלק מן ההכשרות הינן רב שנתיות, וכוללות הסמכה למספר מקצועות משיקים (כגון מקצועות המגע); בעוד חלקן מתקיים במסגרת קורסים קצרים יותר. מרבית הקורסים כוללים התנסות פרקטית בטכניקות הנלמדות, ובחלקם יש צורך בביצוע סטאז' מעשי עם מטופלים, כחלק מן הדרישות לקבלת התעודה, וזאת בעיקר במקרים שבהם התעודה המוענקת הינה מטעם ארגונים בין לאומיים.

 

האם ישנן דרישות בניסיון קודם בעבודה בתחום זה כחלק מתהליך הקבלה ללימודים?

 

מרבית הקורסים מתאימים גם לחסרי ידע מקצועי קודם בתחום האלטרנטיבי, ויכולים ללמוד בהם גם מי שאין ברשותם ניסיון תעסוקתי קודם בעבודה כמטפלים. עם זאת, קורסים מתקדמים מסוימים פתוחים בפני מטפלים מנוסים בלבד, או לחלופין מיועדים למטפלים בעלי ניסיון מן הרפואה הקונבנציונלית, שברשותם רקע עשיר בתחומם.


מהן היכולות הדרושות כדי להצליח בתחום זה?

 

לימודים במקצועות הרפואה המשלימה מתאימים לאנשים המעוניינים בקריירה טיפולית, הכוללת ממד של שליחות וסיוע לזולת. כמו כן, יש צורך ביחסי אנוש מצוינים, אכפתיות, סובלנות, והכלה לצרכיו של המטופל. מדובר בהכשרות המשלבות לימוד עיוני עם תרגול מעשי, וכבר במהלך הקורס מתנסים בעבודה עם מטופלים במסגרת קליניקות הפועלות במוסד הלימוד, או בקהילה.

 

במוסדות רבים גורסים כי על המטפלים לעתיד לעבור בעצמם תהליך טיפולי משמעותי, במקביל להכשרתם לסייע לאחרים. באופן זה באפשרותם לחוות הלכה למעשה את הטכניקה הנלמדת מנקודת המבט של המטופל, וכן לעבור תהליך משמעותי עם עצמם מבחינה רגשית ונפשית, לגבש לעצמם זהות מקצועית ברורה ואיתנה, ולהתמודד עם קשיים העולים לאורך הדרך.

 

תעודות והסמכות

 

האם ישנם כללים או הנחיות כלשהן לביצוע טיפולים רפואיים משלימים? האם קיימות תקנות מקצועיות מוסמכות?

 

נכון להיום, אין צורך ברישיון כדי לעסוק במקצועות הרפואה המשלימה בישראל. למרות ניסיונות להעלות בכנסת הצעות חוק שונות להסדרת המקצוע, תהליך זה טרם הושלם במלואו עד היום.

 

עם זאת, הלשכה למקצועות הבריאות המשלימים, שהינה ארגון הגג של העוסקים במקצועות הללו בישראל, מגדירה רשימה של שיטות טיפול מוכרות, עוסקת ברישום העוסקים באותם תחומים, ומסדירה את נושא תעודות המטפלים. כמו כן, הארגון פועל להסדרת החקיקה בנושא, לצורך הסדרת העיסוק במקצועות הרפואה המשלימה בישראל.

 

אילו סוגי תעודות או רישיונות דרושים כדי לעסוק בתחום זה?


בסיום הקורסים, מוענקות תעודות מטעם מוסדות הלימוד, בחלק מן המקרים תעודות אלו מוכרות מטעם ארגונים או איגודים ישראליים, או בין לאומיים. אף על פי שתעודות אלו אינן מעוגנות בחוק הישראלי כדי לעסוק במקצוע, הן מהוות אסמכתה כי המחזיק בהן למד את התחום באופן מסודר, והן מעידות על איכות ובקיאות של המטפל בגישה הנלמדת.

 

יש לציין כי בחלק מן ההכשרות הרב שנתיות, מעניקים הכשרה בסיום כל אחת משנות הלימוד, כך למשל בתחום הרפלקסולוגיה מעניקים בתום שנה א' תעודת מטפל מוסמך, בתום שנה ב' מוענקת תעודת מטפל בכיר, ובתום שנה ג' תעודת מטפל בכיר מתקדם, וזאת בהתאם לדרישות האיגוד המקצועי הרלוונטי.

 

האם קיימים ארגונים מקצועיים או רשתות חברתיות שיכולים לספק תמיכה בתחום הרפואה המשלימה?

 

בישראל פועלים ארגונים רבים בתחום. בין היתר פועלת הלשכה למקצועות בריאות משלימים, המהווה ארגון גג למקצועות השונים; וכן פועלים ארגונים ואיגודים בטכניקות השונות, כגון איגוד הרפואה הסינית, אגודת הנטורופתים בישראל, ועוד. חלק מגופים אלו עוסקים בפיקוח על ההכשרות בתחומם, מציבים קריטריונים מטעמם לקבלת התעודות בתום הלימודים, ופועלים לקידום המקצוע בישראל.

 

במוסדות הלימוד מציעים תמיכה וליווי לסטודנטים לקראת השתלבותם בשוק העבודה. רבים מהם מציעים שירותי סיוע לפיתוח הקריירה, כגון סדנאות המקנות ידע להקמת קליניקה עצמאית, כלים לשיווק עצמי למטפלים, ועוד. כמו כן, במהלך הלימודים נחשפים הסטודנטים למסגרות טיפול שונות (כחלק מן ההתנסויות המעשיות והסטאז'), מה שעשוי לפתוח דלת להשתלבותם בתעסוקה.


אפשרויות התעסוקה והביקוש בשוק

 

האם ישנם מקומות עבודה זמינים בתחום? היכן עובדים לאחר הקורס?

 

בשוק העבודה ישנו ביקוש למטפלים בתחום, עקב העלייה במודעות לתחום הטיפול האלטרנטיבי בישראל. בוגרי ההכשרות השונות יכולים להשתלב במגוון מסגרות תעסוקה (בהתאם להכשרה שבה למדו). כשכירים, באפשרותם להשתלב בקליניקות אלטרנטיביות קיימות, במערך הרפואה ההוליסטית של קופות החולים, במרכזים שיקומיים, ועוד. נוסף על כך, באפשרותם לעסוק בתחום כעצמאיים, ולהציע את שירותיהם למגוון רחב של קהלי יעד.

 

מה עתיד העבודה בתחום, והאם ישנם תחומי התמחות שבהם יש דרישה רבה יותר?

 

בדומה למקצועות טיפוליים אחרים, גם למקצועות הרפואה האלטרנטיבית ישנו ביקוש מתמיד בשוק העבודה, וההערכות הן כי דרישה זו לא צפויה לרדת, אלא אף להתעצם. אירועים שונים, כגון משבר הקורונה, המצב הביטחוני בישראל, וכדומה, יוצרים צורך בקרב הציבור במתן מענה למצבי מועקה ולחץ, וכן להשפעתם של אלו על מצבים בריאותיים קיימים. נוסף על כך, גם העלייה במודעות לשילוב בין הרפואה האלטרנטיבית והקונבנציונלית מביאה מטופלים רבים לשלב בין שני העולמות, בהיקף ההולך וגובר. בין התחומים המבוקשים במיוחד ניתן למנות נטורופתיה, צמחי מרפא, דיקור, פסיכותרפיה הוליסטית, כירופרקטיקה, ועוד.

 

האם ישנה הבטחת השתלמות או תמיכה לאחר השלמת הלימודים וההתמחות?

 

אף על פי שמרבית מוסדות הלימוד בתחום אינם מבטיחים בהכרח תעסוקה לבוגרים בסיום הכשרתם, רבים מהם מסייעים לסטודנטים בתהליך פיתוח הקריירה, ותומכים בהם בשלבים הראשונים לקראת צאתם לשוק העבודה. בין הכלים המוצעים במוסדות שבאפשרותם לסייע בתהליך הקליטה בשוק העבודה, ניתן למנות ייעוץ והכוונה בתחום השיווק ופתיחת הקליניקה; שיתופי פעולה שחלק מן המוסדות מפעילים עם קופות החולים, העשויים לפתוח צוהר להשתלבות תעסוקתית; קליניקות הפועלות במוסדות הלימוד, שבהן מתאפשר לבוגרים לצבור ניסיון פרקטי כבר במהלך הכשרתם; ועוד.


מהו תפקיד הרפואה המשלימה במערכת הבריאות הכללית, וביחס לרפואה הקונבנציונלית?

 

הרפואה המשלימה אינה מחליפה את הרפואה הקונבנציונלית, אולם במקרים רבים ניתן לשלבה במהלך הטיפולי הקונבנציונלי, והדבר אף עשוי לתמוך בתהליך הטיפולי ולקדמו. בקופות החולים, רופאים רבים ממליצים למטופליהם לשלב טיפולים כגון דיקור, שיאצו, עיסוי רפואי, ועוד כחלק מתהליכי הטיפול הקונבנציונליים. חשוב להתאים את הטיפול באופן מקצועי, בהתאם לבעיה הרפואית ולצורכים הרפואיים האישיים של כל מטופל.


עלויות ומלגות


מהו התקציב המשוער להשקעה בלימודים ובהתמחות?

 

העלות בקורסים הרב שנתיים נעה בין 25,000 - 8,000 שקלים בממוצע לכל שנת לימוד, אך עשויה להיות גבוהה או נמוכה מטווח זה. מחירם של קורסים קצרים יותר משתנה ונעה בין 5,000 - 15,000 שקלים בממוצע. בין הקריטריונים המשפיעים על מחיר הקורס נכללים אורכו, היקף ההכשרה המעשית (אם ישנה), ציוד וחומרים הניתנים לסטודנטים, ועוד. חשוב להדגיש כי עלויות הלימודים עשויות להשתנות מעת לעת.


האם ניתן לקבל מלגות?


הסטודנטים יכולים, בחלק מן המקרים, להיות זכאים למלגות לימוד. מרביתן מוענק על ידי קרנות ועמותות פרטיות, על סמך מצבם הסוציו אקונומי, או בהתאם להשתתפותם בפרויקטים למעורבות חברתית. יש לציין כי מאחר שמדובר בלימודי תעודה אשר אינם מוכרים על ידי המועצה להשכלה גבוהה, לרוב אין אפשרות להיעזר בפיקדון הצבאי, או לקבל סיוע מטעם גורמים ממשלתיים לצורך מימון הלימודים.

 

 

היכן לומדים?

 

להלן חלק מן המוסדות המציעים לימודים בתחום:

 

  • מכללת תילתן לרפואה משלימה (תל אביב): במכללת תילתן ניתן לקחת חלק במגמות בתחומי הנטורופתיה, הפסיכותרפיה ההוליסטית, והפסיכודרמה; וכן בקורסים בתחומים כגון הרבליזם, דיקור סיני, רפלקסולוגיה, עיסוי, הילינג, ועוד.

 

  • המכללה האקדמית בוינגייט (נתניה, ראשון לציון, ירושלים, חיפה, תל אביב, אשדוד, עפולה, בני ברק, בקה ג'ת): במסגרת לימודי התעודה במכללה האקדמית בוינגייט, ניתן ללמוד קורסים במקצועות הרפואה האלטרנטיבית, כגון רפלקסולוגיה, נטורופתיה, צ'י קונג, פרחי באך, ועוד.

 

  • מדיסין (חיפה ונתניה): היצע הקורסים במכללה זו כולל נטורופתיה, שיאצו, רייקי, הילינג, דמיון מודרך, טיפול הוליסטי לאורח חיים בריא, ועוד.

 

  • מכללת רידמן (תל אביב, חיפה, ירושלים, באר שבע, וקמפוס כנרת): במכללה פועלים מספר בתי ספר, בתחומים רפואה סינית, רפואה טבעית, פסיכותרפיה הוליסטית, תרפיות המגע, ועוד. כמו כן, ניתן ללמוד בקורסים קצרים בגישות שונות.

 

  • קמפוס ברושים (תל אביב): הקמפוס מציע תכניות בתחומים כגון רפואה סינית, צמחי מרפא, רפלקסולוגיה, ועוד, חלקם במתכונת רב שנתית וחלקם בהכשרות ממוקדות למטפלים מנוסים.

 

  • מכללת גבעת וושינגטון (סמוך ליבנה): זוהי מכללה לחברה הדתית, במסגרת לימודי התעודה של המכללה פועל בית הספר "אדמה" ללימודי תעודה במקצועות ההוליסטיים, כגון נטורופתיה, תזונה טבעית, פרחי באך, אירידיולוגיה, ארומתרפיה, ועוד.

 

עזרנו לך? דרג אותנו:

שירות אישי חינם

צריך פרטים על רפואה משלימה?

רוצה לדעת יותר על רפואה משלימה?
רוצה שמוסדות הלימוד יחזרו אליך?

אנחנו באתר לימודים דואגים לך. נציגי השירות שלנו ישמחו לענות לך על שאלות בנושאי: תנאי קבלה, מלגות, עלויות, קורסים, משך הלימודים, הטבות וכו', אנו מזמינים אותך לנסות את השירות שלנו בחינם.

מתחייבים לא להעביר את פרטיך ללא אישור
מחשבון תנאי קבלה תתקבל או לא?

לחיצה על חשב תוצאות
תציג בפניך מוסדות שעשויים להתאים

חוות דעת של סטודנטים:
רפואה משלימה
(100) 4.4
שחר

שחר

13/06/2019
5/ 4

קמפוס ברושים - רפואה משלימה

מה אתה אוהב/לא אוהב במוסד הלימודים?

האווירה בקמפוס מאוד נעימה הלימודים מעודדים חשיבה ולא מאכילים אותנו בכפית :) הלימודים מאוד יקרים, ל קרא עוד...

על הקמפוס

הקמפוס ממש כמו קיבוץ, נעים פה, יש דשא והאווירה טובה.. התוכן שמעובר מאוד מעניין

טיפים

תיהיו רגועים\ לנסות לא לדחות הכל לרגע האחרון, לשאול שאלות אם משהו לא ברור, כל עוד אפשר להעזר במרצים- קרא עוד...

שלומית

שלומית

13/11/2018
5/ 5

קמפוס ברושים - רפואה משלימה

מה אתה אוהב/לא אוהב במוסד הלימודים?

אווירה נעימה, התייחסות מכבדת של סגל המרצים כיתות קטנות ואינטימיות

על הקמפוס

אווירה נחמדה. למידה גן בריבי הקמפוס חדרים קטנים ואינטימיים כיתות קטנות

טיפים

תגיעו ברכבת, יחסית קרובה כי אין מקומות חניה באיזור

מאיה

מאיה

18/05/2018
5/ 5

מכללת מדיסין - רפואה משלימה

מה אתה אוהב/לא אוהב במוסד הלימודים?

ההתמסרות של המרצים והעובדה שהם חיים את דרך החיים שמלמדים מעוררת השראה וגורמת לי ולשאר התלמידות להבין קרא עוד...

על הקמפוס

המבנה הוא מקום צנוע, אינטימי ונעים, ומרגישים יחס אישי בכל הרבדים. אין קפיטריה רק מכונות שתיה אך ביח קרא עוד...

טיפים

לפני שנרשמים ללימודים, מעבר למה רוצים ללמוד ונוחות של מקום מגורים שווה להגיע למכללות/אוניברסיטאות המ קרא עוד...

שאלות הגולשים בנושא
שילוב בין לימודי רפואה משלימה לעבודה במשרד החינוך
רפואה משלימה לאח מוסמך
כלבנות טיפולית או רפואה משלימה?
מרצים טובים במכללות לרפואה משלימה
עבודה בתחום רפואה משלימה
רפואה משלימה - הוכחות אמפיריות
לימודי רפואה משלימה ברחובות - מה מומלץ?
התאמה לתפקיד מרפא/ת אלטרנטיבי/ת
מאת: ד"ר ענת רפופורט

לפנייך מספר אמירות, יש לדרג אותן בסולם של אחד עד שלוש. כאשר 1 מדורג כנמוך ביותר (האמירה לא מאפיינת אותך) ו - 3 כגבוה ביותר (מאוד מאפיינת אותך).
נותרו לך עוד 20 שאלות
  • (מ: 1 - במידה מועטה, עד 3 - במידה רבה)
  • (מ: 1 - במידה מועטה, עד 3 - במידה רבה)
  • (מ: 1 - במידה מועטה, עד 3 - במידה רבה)
  • (מ: 1 - במידה מועטה, עד 3 - במידה רבה)