לימודי רפואה

התברכת בראש טוב, בלב זהב, ובידיים יציבות?  באפשרותך לקרוא על מסלולים ללימודי רפואה. ריכזנו עבורך את כל המידע על תנאי קבלה, מוסדות הלימוד, נושאי הלימוד, עלות הלימודים ועוד.

 

לחץ/י כאן ותקבל/י שירות בחינם שיחסוך לך הרבה זמן, כאבי ראש וגם כסף.

המידע באתר הועיל ל89% מהגולשים.
 
רוצה פרטים על
לימודי רפואה?
שירות אישי חינם!

מלא/י פרטיך ונחזור אליך

לימודי רפואה בישראל - 4 שנתי ושש שנתי


מאת: ד"ר ענת רפופורט

 

תחום הרפואה נחשב לענף מלא שליחות ועבור רבים קריירה כרופא או רופאה היא חלום חיים מגיל מוקדם. הדרך אל החלוק הלבן בישראל כוללת מספר שלבים שהראשון בהם הוא לימודי הרפואה. לימודים אלה מתקיימים כיום במספר תכניות באוניברסיטאות השונות.

 

לימודי הרפואה נחשבים אמנם לאחד ממסלולי הלימודים המאתגרים באקדמיה הישראלית, אך זהו גם מסלול מרתק ובו נרכש הידע הקליני הנחוץ לרופאים בעבודתם, בדרך להציל חיים. הלימודים משלבים ידע עיוני ומדעי, התנסויות במערכת הבריאות, מחקר ועוד בדרך לפיתוח סל הכלים והמיומנויות שיוצר רופאים מיומנים ואיכותיים שיכולים להשתלב בהצלחה במערכת הבריאות של היום, שהיא דינמית ומורכבת מאי פעם.

 

עבודה בפועל בתחום


עבודתו המעשית של רופא, מתחילה בתקופת ההתמחות, אחרי שסיים 7 שנות לימוד, מהן שנת סטאז', ובחינות גמר. ההתמחות כוללת על פי רוב עבודה במשמרות בבית חולים, כולל לילות, סופי שבוע וחגים. ישנם גם התמחויות שמתרחשות ברובן במרפאות ולא בבתי חולים כגון התמחות ברפואת משפחה או ברפואה תעסוקתית. לאחר סיום ההתמחות, הוא יכול להתחיל לעבוד עצמאית.


בעקרון, העבודה מתחלקת לאבחון ולטיפול. איש המקצוע צריך לדעת לתת דיאגנוזה נכונה, ולהתאים לה טיפול רלבנטי. בחלק מן ההתמחויות, היכולת לאבחן ולטפל נכון ובמהירות היא קריטית מאחר והיא נוגעת לחיי אדם. כך למשל ההתמחות ברפואה פנימית או בטיפול נמרץ. חלק מההתמחויות מצריכות עבודה בחדר ניתוח למשל, התמחות בכירורגיה, או באורתופדיה.


ישנן התמחויות מבוקשות ויוקרתיות יותר כגון פלסטיקה, נשים, אורתופדיה, ילדים ואף אוזן גרום. ההתמחויות שונות מאוד זו מזו גם מבחינת ההתמודדות עם עומס רגשי. כך למשל אונקולוגיים המטפלים בחולי סרטן מתמודדים עם עומס רגשי רב.


כל התפקידים בתחום כרוכים באחריות רבה וההתמודדות עם לחץ הן בתקופת הלימודים והן אחריה. המומחים מתמודדים עם אוכלוסיית חולים וחשופים למראות לא פשוטים ולמקרים קשים וחשוכי מרפא. מעבר לתפקיד המקצועי מוטלת עליו חובה לשמש אוזן קשבת וגורם הנותן תקווה לחולים ולבני משפחתם.


יכולות ותכונות הנחוצות בתחום


על מנת לצלוח את מסלול הלימודים הארוך יש צורך להיות בעל יכולת לימוד טובה מאד, זיכרון טוב ויכולת שינון, סקרנות ומוטיבציה גבוהה להרחיב את הידע בתחום הרפואי. הסטודנט צריך להיות בעל יכולת התמדה, ובעל עמידות טובה בעומס ובלחץ. עליו לדעת לשמור על קור רוח, במצבים של חיים ומוות. הוא צריך להיות עצמאי בעבודתו ובעל בטחון עצמי, כדי לטעת בטחון בחולה.


כדי לתפקד היטב בבתי חולים, עליו להיות דינמי ונמרץ, ולבצע את המשימות באופן ענייני גם בעת מחסור בשעות שינה. הוא צריך לדעת לתת יחס נעים לחולה, לגלות כלפיו אמפתיה, אך לא להזדהות עמו יותר מדי, אלא לשמור על מרחק רגשי, שיעזור לו שלא להישבר במידה והטיפול אינו מצליח. בבית החולים צריך לדעת לאלתר ולגלות תושייה בתורנות בחדר מיון.


הרופא צריך להיות "רץ למרחקים ארוכים", כלומר אחד שיש לו סף תסכול גבוה ונכונות לחכות זמן רב, עד אשר העבודה במקצוע הופכת לרווחית ומתגמלת. הוא צריך להיות מסוגל לקבל סמכות של מנהל המחלקה ושל הבכירים בתקופת ההתמחות, גם אם אינו מסכים איתם. הוא צריך להיות מסוגל לעבוד במערכת היררכית, כשהוא מצוי במקום נמוך בה, מספר שנים.


כאשר הוא הופך מומחה ועובד כעצמאי, חשוב שיגלה אחריות, אמינות ומקצועיות בעבודתו. מעבר לצד המקצועי, על מנת שהקליניקה שלו תשגשג, חשובה גם יכולתו ליצור יחסי אנוש טובים עם המטופלים. הוא צריך להיות דיסקרטי ולשמור על סודיות. מעבר לאינטליגנציה קוגניטיבית, חשוב שיגלה גם אינטליגנציה רגשית.


תנאי העסקה


בתקופת ההתמחות תנאי ההעסקה כוללים תורנויות לילה, שעות שינה מועטות, תורנויות בשבתות ובחגים ועבדה תחת עומס. לאחר שהרופא הופך מומחה, התנאים משתפרים מאד וכך גם השכר. עבודה באופן פרטי, מתגמלת מאד מבחינה כלכלית.
 

מה כוללים לימודי רפואה?

 

לימודי רפואה, על כל סוגיהם, מיועדים להקנות לסטודנטים ידע עיוני מעמיק והבנה בכל הקשור לפעילות התקינה של מערכות הגוף, לדרכי פעולתן, וכן למחלות ופתולוגיות שונות. מלבד זאת, תכניות הלימודים במקצועות הרפואה והבריאות משלבות התנסויות מעשיות וקליניות נרחבות במכוני הבריאות השונים במטרה להעניק לסטודנטים צבר של נסיון פרקטי שיכין אותם למילוי תפקידם בהצלחה. לימודי רפואה כוללים תתי קטגוריות רבות כגון: טיפוליים מסוגים שונים, קליניים ומחקריים, רפואיים ופרא רפואיים , שפועלים להשבת החולים לקו הבריאות, למניעה, ולשימור מצב בריאותי תקין.

 

במסגרת הלימודים הסטודנטים רוכשים ידע קליני, מדעי וטיפולי נרחב ומעמיק, תוך סקירה של שלל מצבי בריאות וחולי ושיטות טיפול מגוונות. הלימודים גם מאפשרים היכרות עם שינויים והתפתחויות בעולם הרפואה כגון מעבר לרפואה דיגיטלית, תחום הרפואה המותאמת אישית וכן חידושים טכנולוגיים המוטמעים במחלקות בתי החולים ומעצבים מחדש את עבודתם של הרופאים. כמו כן מוסדות הלימוד שמים דגש על פיתוח יכולות בין אישיות של הרופאים לעתיד, כגון יכולות תקשורת ואמפתיה למטופלים.

 

לימודי הרפואה מחולקים לשנים הפרה – קליניות שבהן נלמדים מקצועות מדעיים ורפואיים שונים, ולשנים קליניות שבהן מתקיימות התנסויות במערכת הבריאות. הלימודים הקליניים מתקיימים בקבוצות קטנות בשלל מחלקות בבתי החולים ובמכונים רפואיים, מה שמאפשר חשיפת הסטודנטים לשלל תחומים רפואיים הלכה למעשה והתנסות לצד מיטת החולים.

 

כמה זמן נמשכים לימודי רפואה? כמה שנים לומדים?

 

קיימים לימודי רפואה במסלול שש שנתי, וכן לימודים במסלול ארבע שנתי, המיועדים לאקדמאים (הסבה לרפואה).


במסלול שש שנתי, שלוש השנים הראשונות מיועדות למקצועות קדם קליניים, לאחר מכן לומדים שלוש שנים את המקצועות הקליניים. נדרשת גם שנה שביעית לביצוע סטאז' שמתבצע בבתי חולים.

 

במסלול הארבע שנתי השנתיים הראשונות מיועדים ללימודים קדם קליניים והשנתיים האחרונות ללימודים קליניים. השנה החמישית היא שנת סטאז'.
 

לימודי רפואה מערבית / רפואה קונבנציונאלית

 

אלו המייעדים עצמם להיות רופאים בישראל יוכלו לבחור להתמחות בתחום רפואת משפחה, רפואת ילדים, רפואה פנימית, רפואת חירום, גניקולוגיה, רפואה מונעת, כירורגיה, רפואת שיניים או אורתופדיה. לימודים לתואר דוקטור אורכים 7 שנים ובסיום מסלול הלימודים ושנת ההתמחות , הבוגרים יוכלו להשתלב במוסדות הרפואיים בהתאם לתחומי ההתמחות הספציפיים.

 

בישראל פועלים כיום מספר מוסדות להכשרת רופאים ובהם, אוניברסיטת בן-גוריון ,אוניברסיטת תל אביב, אוניברסיטת אריאל בשומרון, הפקולטה לרפואה בצפת של אוניברסיטת בר אילן, האוניברסיטה העברית בירושלים, והטכניון בחיפה. בשל הביקוש הגבוה ללימודי רפואה, ובשל מספר המקומות המוגבל בפקולטות לרפואה, תנאי הקבלה ללימודי רפואה נחשבים לגבוהים במיוחד. כיום עדיין לא קיימת מכללה בישראל בה ניתן ללמוד רפואה.

 

מהם התנאים לקבלה?

 

ראשית חשוב להבין כי תנאי הקבלה בארץ ללימודי רפואה הם גבוהים למדי בהשוואה למקצועות לימוד אחרים. נדרשים הישגים גבוהים הן בבגרויות והן בפסיכומטרי כדי להתקבל וכן מעבר של מבחני מיון וימי הערכה ייעודיים. תלמיד תיכון שסיים לימודיו בהצטיינות יאלץ להוציא ציון פסיכומטרי גבוה מאוד על מנת להתקבל.

 

ציון הסכם הנדרש לקבלה לרפואה משתנה בין המוסדות ומשנה לשנה. ברוב המוסדות נדרש סכם של 720 ומעלה, ובמרבית המוסדות אף מעל 750.

 

הקבלה לרפואה היא תהליך בן מספר שלבים. מועמדים שלהם נתוני הקבלה המתאימים מוזמנים בשלב הבא לבחינות המיון מו"ר ומרק"ם. בחינות אלה כוללות סימולציות הבודקות יכולות התמודדות עם מצבים מורכבים, מרכזי הערכה, שאלונים הבודקים רקע ביוגרפי וכן ראיונות שבהם נבדקת התאמת המועמדים. לאחר הבחינות הללו קובעים את ציון ההתאמה של המועמדים. על סמך ציון זה מדרגים המוסדות את המועמדים וכך קובעים את קבלתם של המתאימים ביותר.

מכיוון שתנאי הקבלה בישראל קשים, בוחרים ישראלים רבים ללמוד בחו"ל. הלימודים בחו"ל מקבלים תוקף בישראל רק לאחר מעבר מבחני הסבה של משרד הבריאות.
 

סוג ההסמכה

 

לימודי רפואה לתואר דוקטור אורכים שבע שנים אשר רק עם סיומם ועם סיום תקופת ההתמחות, ייזכו הבוגרים לתואר הנכסף. בדרך כלל מקבלים תואר ראשון "בוגר במדעי הרפואה" עם השלמת הלימודים הפרה – קליניים שאורכם שלוש שנים ולאחר מכן מקבלים את התואר השלישי MD דוקטור ברפואה. קבלת התואר השלישי היא לעומדים בכל החובות האקדמיים הנדרשים. בין התנאים לקבלת התואר נכללים סיום שנת הסטאז' ומעבר כל הבחינות הנחוצות.

 

יש לציין כי כדי לעסוק ברפואה בארץ יש צורך ברישיון מתאים מטעם משרד הבריאות. הרישיון הקבוע מוענק למי שמסיימים את כל שנות הלימודים, משלימים את שנת הסטאז', ומגישים עבודת גמר.

 

חשוב להדגיש כי לבוגרי לימודי רפואה בחו"ל המעוניינים לעבוד כרפואים בארץ יש צורך במעבר תהליך שונה לצורך קבלת רישיון הרפואה, הכולל גם מבחנים שונים הנערכים על ידי משרד הבריאות.

 

 

עלות לימודי רפואה - שכר לימוד

 

לימודי הרפואה נחשבים ליקרים בהשוואה לתכניות לימודים אחרות. שכר הלימוד לתכנית כולה הוא כ – 80,000 שקלים ולעיתים למעלה מכך. שכר הלימוד בשנים הקליניות הוא לרוב גבוה משכר הלימוד בשנים הפרה קליניות.

 

אחת הדרכים המומלצות בכדי לחסוך בכסף היא לתכנן את הלימודים מוקדם ככל האפשר ואפילו להשתמש בתוכניות הלימודים של הצבא. כך למשל תוכנית "קצין ודוקטור" מאפשרת ללמוד רפואה על חשבון הצבא ואף לקבל משכורת מהצבא תוך כדי הלימודים.

סטודנטים מצטיינים יכולים לקבל מלגות לימודים שונות במהלך לימודיהם, המלגות מוענקות לרוב על ידי מוסדות הלימוד ולעיתים על ידי קרנות חיצוניות שבהן שואפים לתמוך בסטודנטים לרפואה ולסייע להם במימון עלויות התואר.
 

 

היכן לומדים?

 

אוניברסיטאות שבהן מתקיימים כיום לימודי הרפואה - 

 

אוניברסיטת בן גוריון בנגב (באר שבע) - באוניברסיטת בן גוריון מתקיימת תכנית שש שנתית ללימודי רפואה. במסלול זה נכללת תכנית קלינית מוקדמת שבה הסטודנטים נחשפים לשלל מצבי בריאות וחולי על מנת להבין תהליכים בריאותיים במעגלי החיים.

 

אוניברסיטת אריאל בשומרון - בבית הספר לרפואה באוניברסיטת אריאל נערכת תכנית ארבע שנתית ללימודי רפואה. הדגש בתכנית הוא על שילוב בין ידע רפואי קליני לבין מיומנויות קבלת החלטות בטיפול פרטני בחולים תוך יישום תקשורת רפואית יעילה ואמפתיה למטופל. בבית הספר מתמקדים בתחום הרפואה המותאמת אישית.

 

האוניברסיטה העברית בירושלים - באוניברסיטה העברית בירושלים ניתן לקחת חלק בתכנית שש שנתית לרפואה. כמו כן פועל המסלול הצבאי לרפואה "צמרת" המשותף לחיל הרפואה, ומסלול המחקר הביו רפואי מרום המכשיר רופאים חוקרים.

 

אוניברסיטת בר אילן (צפת) - הפקולטה לרפואה של אוניברסיטת בר אילן פועלת בעיר צפת ומתמקדת בהכשרת רופאים בעלי ידע קליני ומדעי להשתלבות באזור צפון הארץ וכן בשאר אזוריה. בפקולטה ניתן ללמוד בתכנית ארבע שנתית ללימודי רפואה, שמיועדת לבעלי תארים במקצועות מדעיים מתאימים.

 

אוניברסיטת תל-אביב - בבית הספר לרפואה באוניברסיטת תל-אביב תכנית שש שנתית ותכנית ארבע שנתית להסבת אקדמאים לרפואה. קיימות בו גם תכניות משולבות לתואר דוקטור לרפואה ותואר דוקטור בתחום מדעי נוסף PhD, המיועדת למצטיינים המעוניינים בהשתלבות בתפקידים מחקריים.

 

הטכניון (חיפה) - בפקולטה לרפואה של הטכניון מתקיימת תכנית שש שנתית ללימודי רפואה וכן תכנית להכשרת רופאים חוקרים שבה לומדים במשולב לתואר MD ולתואר PHD. קיימות גם תכניות מצטיינים ברפואה המיועדות למספר מצומצם של סטודנטים ונוסף על כך תכניות לתואר כפול כגון לימודי רפואה ומדעי המחשב או רפואה והנדסת חומרים.

עזרנו לך? דרג אותנו:

שירות אישי חינם

צריך פרטים על לימודי רפואה?

רוצה לדעת יותר על לימודי רפואה?
רוצה שמוסדות הלימוד יחזרו אליך?

אנחנו באתר לימודים דואגים לך. נציגי השירות שלנו ישמחו לענות לך על שאלות בנושאי: תנאי קבלה, מלגות, עלויות, קורסים, משך הלימודים, הטבות וכו', אנו מזמינים אותך לנסות את השירות שלנו בחינם.

מתחייבים לא להעביר את פרטיך ללא אישור
חדש מוסדות לימוד לימודי רפואה
טיפים ממומחים בנושא רפואה
"מי שחולמים ללמוד רפואה צריכים לדעת שמחכה להם דרך ארוכה אבל גם מרתקת מאוד לדעתי. אני חושב שזה המקצוע הכי יפה בעולם ועדיין חושב כך אחרי כל השנים שלי במקצוע.
במהלך ההכשרה של כל רופא עוברים במחלקות שונות ונתקלים במגוון דיסציפלינות, כך אנשים יכולים לבחור את מה שמעניין אותם ומתאים להם, בכל תחום הרופאים הם קצת שונים. בתחום הטראומה, צריך הרבה ביטחון עצמי ולהיות מישהו שלא נבהל בקלות. צריך להיות אדם שלא מפחד לעבוד בתנאים של חוסר וודאות."
ד"ר דרור סופר
כירורג ומנהל מערך הטראומה בבית החולים איכילוב
ד"ר תמי אמיר
תנאי הקבלה לרפואה הן מהקשות, כלומר ציון ההתאמה הנסמך על פסיכומטרי ובגרות צריך להיות גבוה במיוחד ובנוסף, יש לעמוד בהצלחה במבחני המיון ("מבדקי מור" או ראיונות אישיים).
כישוריו של הרופא צרכים להיות גבוהים מאד במגוון תחומים – הן בתחום הלוגי אנליטי, הן התחום הכמותי, המילולי, הטכני והצורני. רמת האנגלית צריכה להיות אף היא גבוהה. עפ"ר, סטודנטים המתעניינים ברפואה, חשים זיכה למחקר ועניין בתחומי האדם והחברה. הם מעוניינים לבצע סוג של שליחות גם אם המחיר לה נמדד בשנות הכשרה ארוכות ובלבד שיחושו שהם עושים עבוד קרא עוד...
ד"ר תמי אמיר
מנהלת המדור לייעוץ לימודי באוניברסיטת ת"א
מחשבון תנאי קבלה תתקבל או לא?

לחיצה על חשב תוצאות
תציג בפניך מוסדות שעשויים להתאים

חוות דעת של סטודנטים:
רפואה
(476) 4.2
שי

שי

06/12/2023
5/ 5

אוניברסיטת אריאל

מה אתה אוהב/לא אוהב במוסד הלימודים?

אני אוהבת את הקשר האישי, היכולת לפנות למרצים ולהנהלה בגובה העיניים ולקבל מענה איכותי. אני אוהבת את ה קרא עוד...

על הקמפוס

הקפיטריות באריאל הן הדבר הכי פחות מפותח באוניברסיטה. האוניברסיטה כולה עוברת שיפוצים ונבנים בה מבנים  קרא עוד...

טיפים

הטיפ שלי הוא לנסות להיות מעורבים כמה שיותר בחיי הסטודנטים, בין אם זה בפעילויות של האגודה ובין אם פשו קרא עוד...

ליה

ליה

19/11/2023
5/ 5

אוניברסיטת חיפה

מה אתה אוהב/לא אוהב במוסד הלימודים?

מאוד אוהבת את הפקולטה שלי, את האנשים שאני לומדת איתם, את המרצים, את הכיתות של הפקולטה. אני לא אוהב קרא עוד...

על הקמפוס

קמפוס קטן מאוד ואוניברסיטה נורא קטנה-אבל ביתית בעיני

טיפים

לא לוותר על החלומות שלכם. תלחמו כדי לא להתפשר על העתיד שלכם. לפעמים מבינים רק אחרי ניסוי וטעייה מה נ קרא עוד...

אלישבע

אלישבע

17/06/2023
5/ 3

אוניברסיטת אריאל

מה אתה אוהב/לא אוהב במוסד הלימודים?

אוהבת שיש שיעורים בזום וחלק מהמרצים מדהימים, אני לא אוהבת שאריאל כל כך רחוקה

על הקמפוס

הקמפוס באריאל נגיש לסטודנטים אבל הכל מאוד יקר.. אבל בסך הכל נחמד כולם ממש חברותיים

טיפים

לבקש עזרה בהכל לא להתבייש, כולם שמחים לעזור סטודנטים מרצים

שאלות הגולשים בנושא
כמה יחידות במתמטיקה צריך בשביל להתקבל ללימודי רפואה?
המשך ללימודי רפואה לאחר סיום תואר ראשון בסיעוד ואחות אקדמאית
לימוד רפואה באוניברסיטאות בארץ - האם יש הגבלת גיל?
הסבה מרפואת שיניים לרפואה כללית
לימודי רפואה ללא פסיכומטרי מעל גיל 30
הסבה מאחיות לרפואה
האם כדי להיות מרצה חייב תואר דוקטור?
התאמה לתפקיד רופא/ה
מאת: ד"ר ענת רפופורט

לפנייך מספר אמירות, יש לדרג אותן בסולם של אחד עד שלוש. כאשר 1 מדורג כנמוך ביותר (האמירה לא מאפיינת אותך) ו - 3 כגבוה ביותר (מאוד מאפיינת אותך).
נותרו לך עוד 20 שאלות
  • (מ: 1 - במידה מועטה, עד 3 - במידה רבה)
  • (מ: 1 - במידה מועטה, עד 3 - במידה רבה)
  • (מ: 1 - במידה מועטה, עד 3 - במידה רבה)
  • (מ: 1 - במידה מועטה, עד 3 - במידה רבה)