רוצה פרטים על מדעי החיים?
שירות אישי חינם!

מלא/י פרטיך ונחזור אליך

מדעי החיים - לימודים לתואר

רוצה לדעת על מדעי החיים? אנחנו רוצים לעזור לך!

דרכנו תוכל לקבל את כל התשובות לכל השאלות, לרבות איפה אפשר ללמוד, תנאי קבלה למסלולים השונים, מלגות, מה העלויות ועוד. 

לחץ/י כאן ותקבל/י שירות בחינם
שיחסוך לך הרבה זמן, כאבי ראש וגם כסף ...

המידע באתר הועיל ל89% מהגולשים.
 

עזרנו גם לך? דרג אותנו:


תואר במדעי החיים

 

לימודי מדעי החיים - למי זה מתאים? כמה זה עולה? איך מתחילים?

 

מדעי החיים הם שם כולל לתחומי ידע ומחקר העוסקים ביצורים או בגופים חיים על פני כדור הארץ, ובכלל זה - חיות, צמחים, אנשים, וגם תאים ומולקולות. לפיכך, תחת כותרת זו ניתן לכלול את החוגים: כימיה, ביולוגיה, מדעי הרפואה, ביוכימיה, ביוטכנולוגיה, מדעי המזון וכדומה. לעומת זאת, ישנם חוגים אקדמיים ודיסציפלינות מחקריות, שעניינם אמנם בהיבטים שונים הקשורים לחיים על פני כדור הארץ או מחוצה לו, אך עוסקים פחות בחומרי החיים עצמם, ויותר באופני הגילוי והפעילות של גופים בטבע. אלה מכונים - מדעי הטבע, וכלולים בהם: הפיזיקה - העוסקת בתנועה של גופים, המתמטיקה - המתמקדת בהרכבת מודלים מופשטים לתפישה ולחישוב של תופעות טבע, ומקצועות נוספים.

 

 

מה זה מדעי החיים?

 

מדעי החיים מתייחסים למחקר ביולוגי, סביבתי וגנטי של עולמנו. מדענים בענף זה בוחנים תופעות הנוגעות ליצורים חיים, לכדור הארץ וליחסים שבין בעלי חיים לסביבתם. אחד הענפים המרכזיים עליהם מתבססים החוקרים הוא ביולוגיה, ונוסף על כך משתמשים בסל כלים מדעי נרחב.

 

בבסיסם, מדעי החיים מאפשרים את התפתחות מחקרי הרפואה, אולם הם גם משמשים בסיס לתחומים רבים נוספים, אותם קצרה היריעה מלפרט, אך נזכיר: כלכלה; השבחת מזון, השבחת חומרי גלם לתעשיה ועוד. 

 

מה לומדים?

 

מטרת הלימודים באקדמיה היא לעודד את הסקרנות המדעית של הסטודנטים ולהקנות להם כלים מחקריים שיכשירו אותם לעסוק בחקר החיים על כל גווניהם. תכניות הלימוד במדעי החיים מספקות ידע רחב בתחומי הביולוגיה המודרנית, כמו למשל בביוכימיה וביולוגיה מולקולארית, פיזיולוגיה של התא, זואולוגיה ,גנטיקה, מדעי הצמח ובוטניקה.

 

מסלולי הלימוד במדעי החיים

 

לימודי מדעי החיים לתואר ראשון - B.A. או B.Sc הם תלת שנתיים. מוסדות הלימוד השונים מציעים מגוון מסלולים בם ניתן ללמוד מדעי החיים, במסלול חד חוגי מורחב, או דו חוגי. מבין השילובים האפשריים ניתן למנות: מדעי החיים וניהול; רפואה ומדעי החיים; כימיה ומדעי החיים; ביולוגיה ומדעי החיים; מדעי החיים עם התמחות בביולוגיה; מדעי החיים - פסיכולוגיה; מדעי החיים - מדעי המחשב, ביואינפורמטיקה - לימודים בינתחומיים המשלבים לימודי ביולוגיה עם מדעי המחשב; מדעי החיים - אקולוגיה וסביבה, ועוד.

 

נושאי הלימוד במדעי החיים

 

במהלך לימודי תואר ראשון במדעי החיים, ייחשפו הסטודנטים לקשת רחבה של תחומי ידע ויפתחו מיומנויות שיסייעו להם לעסוק בסוגיות שונות ברמה המולקולרית, התאית, האורגניזמית והעל-אורגניזמית (סביבתית). הלימודים כוללים נושאים רבים, וביניהם:

 

 

  • מדעי הצמח
  • תכנות
  • אוקיאנוגרפיה
  • חקר חלבונים
  • בוטניקה
  • לימודי סביבה
  • אקולוגיה
  • הנדסה גנטית
  • אבולוציה
  • ביולוגיה תאית
  • זואולוגיה
  • לימודי ביוכימיה
  • פיזיולוגיה
  • מדעי ההתנהגות
  • מדעי המוח
  • לימודי מיקרוביולוגיה
  • סטטיסטיקה     
  • מקצועות בסיס מדעיים כפיזיקה, מתמטיקה וכימיה      
  • ועוד

 

מדעי החיים הם כאמור אוסף דיסציפלינות שונות שכולן מתמקדות בחקר הצומח, החי וסביבתם. בכל התחומים משתמשים בשיטות מדעיות כמו פיזיקה וכימיה, אולם בכל תחום מושם הדגש על נושאים שונים. לסטודנטים בתוכניות הלימוד למדעי החיים ניתנת האפשרות לבחור תחום מיקוד בהתאם להעדפתם, כגון: חקר הסביבה, חקר הצמחים, בעלי החיים, חקר מולקולארי או חקר הגנים.

 

 

מהו משך הלימודים?

 

לימודי תואר ראשון בתחום זה אורכים כשלוש שנים. בסיומם מקבלים הבוגרים תואר ראשון BSc במדעים.

 

כמה זה עולה?

 

באוניברסיטאות ובמכללות הציבוריות בפריסה ארצית, שכר הלימוד הוא 11,296 ש"ח לשנת לימודים (נכון לשנת תשפ"ד), במכללות הפרטיות שאינן מתוקצבות שכר הלימוד גבוה יותר. יש לציין כי גובה שכ"ל משתנה משנה לשנה לפי החלטות המל"ג.

  

היכן לומדים?

 

מלבד אוניברסיטאות בארץ ומוסד הטכניון ניתן ללמוד את מדעי החיים כתואר ראשון חד חוגי או בשילוב מקצועות אחרים גם במספר מכללות ומוסדות פרטיים ביניהם:

 

  • האקדמית אחווה (סמוך לגדרה): תכנית הלימודים במכללה האקדמית אחוה מקנה ידע מעמיק ויישומי במקצועות ביולוגיה, גנטיקה, פיזיולוגיה, אבולוציה, אקולוגיה וסביבה. הסטודנטים בתכנית יכולים לבחור תחום מיקוד בהתאם להעדפתם, תוך שילוב תחומים נוספים, ביניהם לימודי תעודה במעבדנות רפואית ואפיק מעבר לרפואה ארבע שנתי.

     

 

  • אוניברסיטת בן-גוריון בנגב (באר שבע): סטודנטים באוניברסיטת בן-גוריון יכולים ללמוד תחום זה במסלול כללי, מסלול מחקרי המיועד למעוניינים להמשיך לתארים מתקדמים, בתכנית סביבתית בדגש אקולוגיה, בתכנית בתחום הביולוגיה החישובית ועוד. ניתן ללמוד גם במסלול דו מחלקתי עם לימודי גיאוגרפיה ופיתוח סביבתי, ובמסלול מדעי המחשב ומדעי החיים.

 

  • האוניברסיטה הפתוחה (פרישה ארצית): הלימודים מוצעים במספר מסלולים כגון תאי ומולקולרי, לימודי שדה או ביוטכנולוגיה. ניתן ללמוד גם במסלולים דו חוגיים עם חוגים במקצועות מדעיים, מדעי החברה ועוד. נוסף על כך, מתקיימים לימודים אלה בתוספת צבר קורסים לקדם רפואה.

 

  • אוניברסיטת תל-אביב: באוניברסיטה מציעים לימודי מדעי החיים ומדעי הרפואה, במתכונת משולבת שבה נלמדים תהליכים ביולוגיים ורפואיים. אורך הלימודים שלוש שנים.

 

  • האוניברסיטה העברית (ירושלים): באוניברסיטה פועל מכון בתחום זה המורכב ממספר מחלקות ובהן אקולוגיה, גנטיקה, נוירוביולוגיה, כימיה ביולוגית, מדעי הצמח ועוד. ניתן למצוא תכניות רב תחומיות עם ענפי ידע כגון מדעי כדור הארץ, מדעי הסביבה, ביולוגיה וכימיה.

 

  • מכללת רמת גן: המכללה, המהווה מרכז לימודים של האוניברסיטה הפתוחה, מאפשרת ללמוד מדעי החיים ללא פסיכומטרי או תעודת בגרות. מתכונת הלימודים גמישה ונערכת במסלול חד חוגי, או לשלב את הלימודים עם תחום נוסף בתכניות כגון מדעי החיים וניהול, מדעי החיים וכלכלה, מדעי החיים בהדגשת ביוטכנולוגיה ותכניות נוספות.

 

  • מכללת אורנים (טבעון) - המחלקה למדעים: המחלקה להוראת המדעים הפועלת במכללת אורנים מהווה חלק מן הפקולטה למדעים והוראתם של אוניברסיטת חיפה וממוקמת בקמפוס ליד קריית טבעון. כל התארים הנלמדים במחלקה הם תארים של אוניברסיטת חיפה. בכל מסלולי הלימודים ניתן לשלב לימודים לקבלת תעודת הוראה ממשלתית בכל המקצועות הנלמדים.

 

  • מכון ויצמן למדע - מדרשת פיינברג (רחובות) - שם ניתן ללמוד לתואר שני ושלישי במדעי החיים, הכוללים נושאי מחקר מגוונים בביולוגיה, בביואינפורמטיקה ובמדעי המוח.

 

  • אוניברסיטת אריאל בשומרון - נוסדה בשנת 1982 כמרכז אוניברסיטאי וקיבלה מעמד של אוניברסיטה בשנת 2012. כיום לומדים בה למעלה מ - 10,000 סטודנטים, מהם כ -8,500 לתואר אקדמי. מקום פסטורלי, מתקנים ואמצעי לימוד ברמה הגבוהה ביותר.

 

  • אוניברסיטת בר אילן (רמת גן) - באוניברסיטת בר אילן ניתן ללמוד לימודי מדעי החיים במסלול חד חוגי או בתכניות דו ראשיות ומשולבות שונות, כגון לימודי מדעי החיים ופסיכולוגיה, לימודי מדעי החיים וגיאוגרפיה או לימודי מדעי החיים וכימיה.

 

תעסוקה - מה עושים עם תואר במדעי החיים?

 

לימודי מדעי החיים לתואר ראשון מאפשרים גם המשך לימודים לתארים מתקדמים ומכשירים את הסטודנטים לתחומי המחקר הביולוגי היישומי במסגרת התואר השני והשלישי.


לימודי תואר שני מתקיימים במגוון תחומים כגון: אבולוציה, פסיכוביולוגיה, מדעי המוח, אקולוגיה, ביולוגיה תאית והתפתחותית, ביוכימיה, גנטיקה, לימודים להוראת מדעי החיים, ביולוגיה חישובית וביואינפורמטיקה, לימודי וטרינריה, לימודי חקלאות, לימודי סביבה ועוד.

 

בפני בוגרי תואר ראשון במדעי החיים קיימות אפשרויות אין ספור להשתלבות בתחומי המחקר והעשייה בשורה הראשונה של המדע. כמו כן, ניתן להשתלב במשרות הייטק ובתעשיות עתירות ידע, במרכזי מחקר ופיתוח של חברות עסקיות, בתחום ההוראה (דרושה תעודת הוראה), במחקר אקדמי בישראל ובעולם, ועוד.

 

שירות אישי חינם

צריך פרטים על מדעי החיים?

רוצה לדעת יותר על מדעי החיים?
רוצה שמוסדות הלימוד יחזרו אליך?

אנחנו באתר לימודים דואגים לך. נציגי השירות שלנו ישמחו לענות לך על שאלות בנושאי: תנאי קבלה, מלגות, עלויות, קורסים, משך הלימודים, הטבות וכו', אנו מזמינים אותך לנסות את השירות שלנו בחינם.

מתחייבים לא להעביר את פרטיך ללא אישור
שאלות הגולשים בנושא
תואר ראשון במדעי החיים - אופציות לתואר שני
מדעי החיים - עזרה והכוונה בכתיבת מכתב לועדת חריגים
מה ההבדל בין לימודי בילוגיה ללימודי מדעי החיים
מדעי החיים או מדעי הסביבה - איזה מסלול כדאי לבחור?
לימודי מדעי החיים - אפשרויות תעסוקה בסיום התואר
מדעי החיים, מדעי המוח או ביוטכנולוגיה?
לימודים בתחום מדעי החיים - האם יש עבודה בשוק?