לימודי הנדסאי לתעודה מקצועית מעניין אותך?

רוצה לקרוא על מסלולים ללימודי הנדסאי לקבלת תעודה של מה"ט? באתר מידע נרחב על מסלול ערב ללימודי הנדסאים וכן על מגוון מסלולים מבוקשים: הנדסאי תעשייה וניהול, הנדסאי חשמל, הנדסאי תוכנה ועוד.

לחץ/י כאן ותקבל/י שירות בחינם שיחסוך לך הרבה זמן, כאבי ראש וגם כסף.
המידע באתר הועיל ל89% מהגולשים.
 
רוצה פרטים על
הנדסאים?
שירות אישי חינם!

מלא/י פרטיך ונחזור אליך

לימודי הנדסאים

 

התעשיות הטכנולוגיות הנמצאות בהתפתחות מתמדת בכל התחומים דורשת ידיים מקצועיות מכל הסוגים, אך האנשים הנדרשים ביותר הם מהנדסים, הנדסאים, אנשי ייצור ולוגיסטיקה. אלה עוברים הכשרה בת שנתיים בדרך כלל שבסיומה זוכים לקבל את תעודת ההנדסאי מטעם המכון הממשלתי להכשרה בטכנולוגיה ומדע – מה"ט, משרד החינוך והמכללה בה הם סיימו את לימודיהם.

 

לימודי הנדסאים - הגדרת המקצוע


הנדסאי הוא איש מקצוע טכנולוגי המיומן לטפל, לתחזק, לתפעל, לבנות ולפתח ציוד טכנולוגי מתקדם ומכונות ברמת התפעול היומיומית של מפעלים ותעשיות מתחומים שונים ומגוונים. קיימות התמקצעויות שונות ומגוון רב של תפקידים בתחום ההנדסאות.

 

סוגי הנדסאים: מגוון התכניות ללימודי הנדסאי


קיימות מגוון מגמות לימודי הנדסאים, אלה מוגדרות על ידי מה"ט ומתייחסות למקצועות שונים בתעשייה. בין המגמות המבוקשות:

 

בניין: במהלך לימודים במגמת הנדסאי בניין הסטודנטים לומדים על תהליכי התכנון והביצוע של מבנים שונים בהתאם לדרישות החוק. הם מכירים גם תוכנות הדמיה ושרטוט, שיטות חישוב וכלים לניהול בניה.

 

חשמל: במסלול זה נלמדים תהליכים ההתקנה, התחזוקה והתיקון של מערכות חשמליות בתעשייה. הרישוי הניתן לבוגרי המסלול הוא בין הגבוהים בתחום החשמל.

 

תעשייה וניהול: סטודנטים במסלול זה לומדים על כלים לניהול יעיל ורווחי של תהליכים תעשייתיים. קיימות מגמות התמחות שונות כגון שיווק, ייצור, לוגיסטיקה, תיירות ועוד.

 

תוכנה: במסלול זה לומדים כלים יישומיים בתכנות הנדרשים לכתיבה של אפליקציות ויישובי ווב. בוגרי המסלול משתלבים בהייטק בתפקידי מתכנתים.

 

סייבר: מגמת התמחות של מסלול התוכנה, שבה מתמקדים באבטחת מידע והתמודדות עם תקיפות מקוונות על ארגונים ועסקים.


אדריכלות ועיצוב פנים: במגמה זו מחברים בין כלים טכניים ליצירתיות ולומדים לתכנן מבנים שונים. נלמדים תהליכי עיצוב ותכנון חוץ המבנה וחללי פנים בהתאם לדרישות החוק.

 

מכשור רפואי: אנשי מקצוע אלה עוסקים בטיפול בציוד הרפואי בבתי חולים, מכונים רפואיים וחברות טכנולוגיה.

 

כימיה: המקצוע משלב בין מדעים וידע טכני, הבוגרים משתלבים בחברות תרופות, ביוטק, מזון וכימיקלים. קיימות מספר מגמות התמחות שבהן ניתן לבחור, כגון גרעין או מעבדה תעשייתית.

 

קירור ומיזוג אוויר: במגמה זו לומדים להתקין ולתחזק מזגנים ומערכות קירור בתעשייה ובשוק הפרטי.

 

מכונות: הסטודנטים במגמה רוכשים ידע במכניקה וכלים טכניים לתפעול ולבקרה על מערכות על פס הייצור במפעלים וארגונים. ניתן לבחור מבין מגמות שונות כגון מכטרוניקה, תכנון וייצור ממוחשב (תיב"מ), רכב ועוד.

 

עיצוב מדיה חדשה: נלמדים כלים לעיצוב לתקשורת דיגיטלית, הסטודנטים רוכשים ידע בעיצוב גרפי, עיצוב אפליקציות, אתרים וממשקי משתמש וכן צילום, אנימציה ועיבוד תמונה.


כל אחד מתחומי ההנדסה מהווה חלק חשוב בהתפתחות הטכנולוגית המודרנית. ההנדסאים מוצבים כ"שחקני קישור" בין המהנדסים לעובדי הייצור. המהנדסים אחראיים על פיתוח ותכנון טכנולוגי ואנשי הייצור מבצעים את עבודת הבנייה התחזוקה, התפעול והתיקון. עם התקדמות הטכנולוגיה נדרשים יותר ויותר הנדסאים בכל תחומי התעשייה השונים.


מסלול ההכשרה


כל אחד מתחומי ההנדסאות דורש הכשרה ספציפית וייחודית, על כן קיימים מסלולים שונים לכל אחד מתחומי ההנדסה. תהליך הלימודים וההכשרה מתבצע במספר רב של בתי ספר ומכללות המאושרות ע"י המה"ט (המכון הממשלתי להכשרה בטכנולוגיה ובמדע). לימודי ההנדסאי נמשכים בין שנתיים לשלוש שנים.

 

הלימודים מתרכזים ברכישת ידע פרקטי וטכני ומטרתם לאפשר לתלמיד לרכוש מיומנויות לעבודה מעשית. זאת בשונה מתואר הנדסה אקדמאי, המלווה ברכישת ידע תאורטי ומחקרי, ונמשך כארבע שנים. לאחר עמידה בציון מספק במבחני הגמר ועבודת הגמר במסגרת ההכשרה, מוענקת לסטודנט תעודת הנדסאי מטעם מה"ט. מסלולי הלימודים מתקיימים בשלוש מתכונות: לימודי בוקר, לימודי ערב או לימודים משולבים בוקר וערב.


תוכן ההכשרה


התכנים הנלמדים הם תלויי תחום ורחבי היקף. מוסדות הלימוד השונים מציעים תוכניות לימוד מעודכנות ומותאמות לצורכי המשק והתעשייה. בכל תחומי ההנדסה כוללים הלימודים קורסי רקע מדעיים, וקורסים יחודיים וספציפיים לתחום ההנדסה הנלמד.

 

קורסי הרקע המדעיים כוללים מקצועות כמו מתמטיקה, פיזיקה ומחשבים. שיעורי המגמה הספציפיים כוללים מקצועות רבים מתחום הלימוד לדוגמה: לימודי הנדסאי חשמל כוללים שיעורים מתחום תורת החשמל, מערכות הספק ובקרה ועוד. בנוסף נדרשים כל הסטודנטים ללמוד קורס באנגלית טכנית.


המסלולים השונים של לימודי ההנדסאות משלבים שיעורי מעבדה, המאפשרים לסטודנטים במגמות השונות לרכוש ידע מעשי ונסיון מקצועי כבר במהלך הלימודים.

 

רשימת מוסדות הלימוד


רשת המכללות עתיד, הנדסאים תל אביב, המכללה למינהל- ביה"ס למהנדסים, רשת מכללות אורט, המכללה האיזורית כנרת בעמק הירדן, המכללה הטכנולוגית תל-חי, המכללה האקדמית אשקלון, מכללת ספיר, המכללה הטכנולוגית רופין, הנדסאים באריאל ועוד.


תנאי הקבלה


על מנת להתקבל לאחת מן המגמות של לימודי ההנדסאי חייב המועמד לעמוד באחד מן התנאים הבאים:

 

  • בגרות מלאה
  • ציון עובר בבגרויות אנגלית ומתמטיקה ברמת 3 יחידות ומעלה. בנוסף, ציון חיובי בבגרות בעברית (לשון, הבעה או ספרות) ברמת 2 יחידות לימוד ומעלה
  • תעודת גמר מכינה טכנולוגית להנדסאים
  • לעיתים, על המועמדים לעבור גם ראיון אישי
  • במקומות מסוימים נערכים מבדקי התאמה לתחומים השונים


* קיימים תנאי קבלה שונים לעולים, תושבי חוץ וגילאי 30+. בנוסף, בחלק מן המכללות קיימת ועדת חריגים.


עלות ההכשרה


עלות ההכשרה לשנת לימודים באחת מן המכללות או בתי הספר להנדסאים נעה בין 5,000-6,900 שקלים. חיילים משוחררים זכאים ליהנות מהנחה של כ-90% משכר הלימוד השנתי.

 

החל משנת הלימודים תש"פ, סטודנטים ללימודי הנדסאים יכולים להגיש מועמדות למלגות מפעל הפיס.


אופי העבודה


שעות הפעילות ואופי העבודה משתנים בין תחומי ההנדסה השונים ובין המגזרים השונים. מרבית ההנדסאים עובדים במפעלים ותעשיות טכנולוגיות שונות. הנדסאי אלקטרוניקה והנדסאי מכשור ובקרה עובדים במעבדות טכנולוגיות. הנדסאי תוכנה עובדים בדרך כלל בסביבה משרדית טכנולוגית וממוחשבת.

 

הנדסאים רבים, בעיקר מתחום הנדסת האזרחות והסביבה, מבצעים עבודות "שטח" בתחומי הסביבה התעשייתית ומחוץ לה. יום העבודה של ההנדסאי נמשך בדרך כלל בין 9-12 שעות במשך כל ימי השבוע, לרבות שישי שבת. במרבית מקומות העבודה עובדים ההנדסאים כחלק מצוות מיומן, ונדרשים לשלב עבודה טכנית ופיזית יחד עם עבודת צוות מתואמת.

 

תעודה

 

בסיום לימודי ההנדסאי מקבלים הבוגרים תעודת הנדסאי המוענקת על ידי מוסד הלימוד בפיקוח של מה"ט, בציון המגמה הנלמדת.


כדי לקבל את הדיפלומה, המועמדים נדרשים לעבור בהצלחה בחינות פנימיות במקצועות הנלמדים וכן מבחנים ממשלתיים חיצוניים שנערכים על ידי מה"ט. כמו כן, עליהם להגיש את פרויקט הגמר ולהגן עליו בפני ועדה ממשלתית.


יש לציין כי כדי לעסוק בחלק מן המקצועות, יש צורך גם להירשם במרשם ההנדסאים. רישום זה מהווה הכרה בדיפלומה. יש צורך ברישום זה במגמות בניין, אדריכלות, חשמל ומסלולים נוספים. בחלק מן המגמות, כמו בניין או חשמל, הרישום במרשם הוא גם תנאי לביצוע פעולות מקצועיות כגון חתימה על תכנון של מבנים, או ביצוע פעולות במתקני חשמל. הגורם האחרי על הרישום הוא היחידה לרישום הנדסאים וטכנאים של משרד העבודה.

אפשרויות תעסוקה והתפתחות מקצועית


אחד היתרונות המובהקים בלימודי הנדסאות הוא אפשרויות התעסוקה הרבות. ביחס למגוון המקצועות הקיימים בשוק העבודה, קיימת דרישה רבה ומתמדת להנדסאים. תחומי התעשייה והטכנולוגיה המתפתחים בקצב מהיר דורשים אנשי מקצוע מיומנים מתחום ההנדסאות.


הנדסאים משתלבים בתפקידי מפתח בתעשיות ובמפעלים, בהתאם להכשרתם המקצועית. הנדסאי תוכנה, תעשיה וניהול, אלקטרוניקה, מכונות, ומיכשור ובקרה משתלבים בחברות פרטיות גדולות כמו אינטל לה יש תוכנית נפרדת להנדסאים באינטל  ו hp, או בחברות ציבוריות כמו חברת חשמל ובזק.

 

הנדסאי סביבה משתלבים בחברות אדריכלות ותכנון ערים פרטיות או במגזר הציבורי בעיריות וברשויות המקומיות. הנדסאי ביוטכנולוגיה משתלבים בחברות מזון וחקלאות פרטיות כדוגמת אוסם או במגזר הציבורי בחברת מקורות. הנדסאיי בניין משתלבים בחברות בנייה ונדל"ן וכן הלאה. לאחר מספר שנות ניסיון עומדות בפני הנדסאים אפשרויות קידום למשרות ניהוליות שונות.

 

גובה השכר במשק


שכרם ההתחלתי של מרבית ההנדסאים נע בין 5,000-7,000. עם צבירת שנות נסיון עולה שכרם בהדרגה, ונע בין 8,000-15,000. למידע מורחב בנושא קראו על כמה מרוויחים הנדסאים לאחר הלימודים?

 


השלמה לתואר מהנדס


בוגרי המסלול להנדסאות נהנים מאופציית התפתחות נוספת. הנדסאים יכולים להשלים לאחר מכן לימודים לקבלת תואר ראשון בהנדסה במסגרת מסלולי השלמה מיוחדים. מסלולים אלו קיימים במכללות ואוניברסיטאות רבות. הנדסאים יכולים להנות ממסלול לימודים מקוצר, המקנה פטור מלימוד נושאים רבים במסגרת תכנית התואר. לימודי ההשלמה אורכים בין שנתיים לארבע שנים. משך ההשלמה ותוכנה תלוי במסלול הלימודים הנבחר, במוסד האקדמי, וברקע הלימודי והמקצועי של הסטודנט.
 

תנאי הקבלה למסלול להשלמת תואר ראשון בהנדסה משתנים גם הם בהתאם למוסד האקדמאי הנבחר. ישנם מוסדות שמחייבים בבחינה פסיכומטרית וישנם מוסדות שדורשים רק ממוצע ציונים גבוה בלימודי ההנדסאות. מסלולי הההשלמה הקיימים הם: הנדסת חשמל ואלקטרוניקה,הנדסת תעשייה וניהול, הנדסת מערכות מידע, הנדסת ביו טכנולוגיה, הנדסת תוכנה ועוד. בוגר בתואר הנדסת חשמל נהנה מאפשרויות תעסוקה נוספות ומגוונות, ומאופציית קידום לתפקידי מפתח בכירים בתעשייה. 

עזרנו לך? דרג אותנו:

שירות אישי חינם

צריך פרטים על הנדסאים?

רוצה לדעת יותר על הנדסאים?
רוצה שמוסדות הלימוד יחזרו אליך?

אנחנו באתר לימודים דואגים לך. נציגי השירות שלנו ישמחו לענות לך על שאלות בנושאי: תנאי קבלה, מלגות, עלויות, קורסים, משך הלימודים, הטבות וכו', אנו מזמינים אותך לנסות את השירות שלנו בחינם.

מתחייבים לא להעביר את פרטיך ללא אישור
טיפים ממומחים בנושא הנדסאי
ד"ר יוכבד פנחסי אדיב
ד"ר יוכבד פנחסי אדיב מאמינה שלימודי ההנדסאים הם כלי חשוב בהתקדמות המשק הישראלי. "ההשכלה הטכנולוגית היא בסיס למקצועות עתידיים. המומחיות שלימודי ההנדסאים מעניקים הם הבסיס לכל מערכת." לדבריה, הלימודים פותחים דלת למגוון רחב מאוד של אפיקי תעסוקה. "הנדסאים הם ללא תקרת זכוכית, הם מנוף להצלחה."
"הסטודנטים צריכים להתייחס ברצינות ללימודי ההנדסאים, שהם תובעניים אך מגיעים עם המון תפוקה לצדם... הנדסאי טוב הוא איש מקצוע מיומן, ואם התברך גם באישיות המתאימה, הוא יכול לטפס במעלה הסולם ולהגיע רחוק."
ד"ר יוכבד פנחסי אדיב
יו"ר פורום המכללות הטכנולוגיות
מחשבון תנאי קבלה תתקבל או לא?

לחיצה על חשב תוצאות
תציג בפניך מוסדות שעשויים להתאים

חוות דעת של סטודנטים:
הנדסאי
(547) 4.1
דקל

דקל

18/12/2023
5/ 4

מכללת עתיד - לימודי תעודה

מה אתה אוהב/לא אוהב במוסד הלימודים?

לימודים היברידיים בשילוב של זום והגעה פיזית למכללה

על הקמפוס

קמפוס נחמד, קפיטריה קטנה, הרבה כתות לימוד. שירותים בקומות שונות

טיפים

לבדוק את הקמפוס ואת אופי הלימודים לפני ההרשמה. להתייעץ עם סטודנטים משנים קודמות לחוות דעת

אביגיל

אביגיל

30/10/2023
5/ 5

הנדסאים באריאל

מה אתה אוהב/לא אוהב במוסד הלימודים?

אוהבת את הרמה הגבוהה, את הסטודנטים והמרצים את ההשקעה בסטודנטים

על הקמפוס

הקמפוס מושלם עם אווירה משפחתית, יש התייחסות רצינית לסטודנטית וגם יחס אישי ברמה מאוד גבוהה

טיפים

לחסוך הרבה לפני התואר, להשקיע את כל הזמן בלימודים, ליהנות מהחיים החברתיים

קן

קן

20/10/2023
5/ 5

אורט סינגאלובסקי תל אביב

מה אתה אוהב/לא אוהב במוסד הלימודים?

השיפוצים החדשים לספריה, קל לזכור ולדעת איפה כל דבר נמצא, החומר שמלמדים מעניין, יש דברים שאפשר לקרוא  קרא עוד...

על הקמפוס

אין בו הרבה אבטחה, הכיתות גדולות וכמעט בכל כיתה יש מחשבים אבל יש כמה שהמזגנים לא עובדים. הקפיטריה י קרא עוד...

טיפים

יותר אירועים במקום בשביל להפחית את הלחץ מהלימודים, יותר מרצים ושיטות לימוד

שאלות הגולשים בנושא
הנדסאי בניין - האם זה מקצוע מבוקש?
משכורת של הנדסאי מכשור רפואי
הנדסאי אזרחי - מבחני מהט
אובדן תעודת הנדסאי
פתרונות של מבחני מה"ט להנדסאי תעשייה וניהול
האם קיים ייתרון בללמוד עוד הנדסאי?
הנדסאים - איך מחשבים ציון ממוצע?