רוצה פרטים על מדעי הקוגניציה ?
שירות אישי חינם!

מלא/י פרטיך ונחזור אליך

לימודי קוגניציה - מדעי הקוגניציה

רוצה לדעת על מדעי הקוגניציה ? אנחנו רוצים לעזור לך!

דרכנו תוכל לקבל את כל התשובות לכל השאלות, לרבות איפה אפשר ללמוד, תנאי קבלה למסלולים השונים, מלגות, מה העלויות ועוד. 

לחץ/י כאן ותקבל/י שירות בחינם
שיחסוך לך הרבה זמן, כאבי ראש וגם כסף ...

המידע באתר הועיל ל89% מהגולשים.
 

עזרנו גם לך? דרג אותנו:


תואר ראשון במדעי הקוגניציה

 

מדעי הקוגניציה הינו תחום אשר עיסוקו נוגע בהסברים של קבלת החלטות, תפיסה, רכישת שפה, מודעות ויצירתיות. פירוש המילה קוגניטיביות הינו "לדעת, להכיר" והוא נגזר מהמילה קוגנוסצורה.

 

מדעי הקוגניציה מתמקדים בחקר הכישורים המנטליים של האדם במטרה להבין את התהליכים העומדים בבסיס התופעות המנטליות המהוות את יכולת ההכרה של המציאות. מערכות תפקודיות רבות בגוף מאפשרות לחוות את המציאות. בין מערכות אלה ניתן לציין את מערכת הזיכרון, הקשב, יכולת התפיסה, רכישת שפה, מודעות ועוד. מדעי הקוגניציה משלבים תחומי דעת רבים כמו פילוסופיה, לוגיקה, פסיכולוגיה, בלשנות ומדעי המוח במטרה לחקור את כל הכישורים הללו.

 

לימודי תואר ראשון בתחום זה מסייעים לסטודנט להרחיב את אופקיו מחד, ולזכות בהשכלה גבוהה המאפשרת לו להשתלב בתחומים מרתקים במשק ובתעשייה מאידך. תוכנית הלימודים מעניקה לסטודנטים כלים להתמודדות עם טקסטים אקדמיים ועם תהליכים חברתיים ואישיים. כמו כן, לימודים אלו מתאפיינים ברב תחומיות, ואי לכך מאפשרים תעסוקה בתחומים מגוונים.

 

 

מה לומדים?

 

במהלך הלימודים הסטודנטים נחשפים לידע הרב הנצבר בתחום מדעי הקוגניציה. הם לומדים להכיר את שיטות המחקר ואת סוגי החשיבה המאפיינים את מדעי הקוגניציה וזאת במטרה לפתח את הגמישות המחשבתית ואת המיומנות הבין-תחומית שלהם.

 

תכנית הלימודים הינה רב תחומית וכוללת נושאים מענפים כגון פילוסופיה, מוח, מדעי המחשב, בלשנות, פסיכולוגיה, מדעי הנתונים, ועוד. הסטודנטים עוסקים בסוגיות כגון מחשבה ומחשבים, חישוביות עצבית, וקוגניציה מוסיקלית.

 

הלימודים מתקיימים במתכונת דו חוגית, ויש לשלבם עם תחום דעת נוסף, מרבית המוסדות מציעים שילובים עם מדעי המחשב, פסיכולוגיה, מדעי המוח, פילוסופיה, כלכלה, או מדעי הנתונים.

 

כמה זמן לומדים?


משך הלימודים הינו שלוש שנים. באוניברסיטה הפתוחה, מתכונת הלימוד הינה גמישה ובאפשרות הסטודנטים לפרוס את לימודיהם על פני פרק זמן ארוך יותר, וכן באפשרותם ללמוד בשעות אחר הצהריים והערב. ביתר המוסדות, מתקיימים הלימודים במתכונת בוקר בלבד.

 

נושאי לימוד

  • לשון וחשיבה.
  • שפה וקוגניציה.
  • פלסטיות מוחית.
  • חישוביות עצבית.
  • מודלים חישוביים.
  • תודעה ותוכן סמנטי.
  • פסיכולוגיה קוגניטיבית.
  • בינה מלאכותית ואנושיות.
  • הבסיס הנוירו-פיזיולוגי של קבלת החלטות.
  • ועוד.
     

מהם תנאי הקבלה?

 

תנאי הקבלה למדעי הקוגניציה עשויים להיות גבוהים, ובמקרים מסוימים מדובר על מסלולי לימודים לסטודנטים מצטיינים. על פי רוב מתבססת קבלת הסטודנטים על שילוב בחינת הבגרות והמבחן הפסיכומטרי, שילוב זה ידוע בשם סכם או ציון התאמה. יש לשים לב כי מי שמנסים להתקבל לתואר דו מחלקתי, צריכים להביא בחשבון גם בדרישות הסף של המחלקה השניה שבה הם בוחרים. תנאי הקבלה כוללים:

  • ציון משוקלל (סכם) אשר נע בין 650 - 700 (משתנה ממוסד למוסד וממסלול למסלול, במסלולים המשולבים עם מדעי המחשב לרוב הדרישה לממוצע גבוה יותר ממסלולים אחרים).
  • בגרות במתמטיקה ברמת 4 או 5 יחידות לימוד בציון גבוה.
  • בגרות באנגלית ברמת 4 או 5 יחידות לימוד בציון גבוה.
  • רמת "בסיסי" ומעלה באנגלית.
  • במוסדות מסוימים - מכינת קיץ חוגית.
  • במתכונת דו חוגית, יש לעמוד בדרישות הקבלה גם של החוג השני.


בחלק ממוסדות הלימוד, מתאפשרת קבלה ללימודי סטטיסטיקה ללא פסיכומטרי. מסלול קבלה זה מתבסס על הישגים גבוהים בתעודת הבגרות. על המועמדים לעמוד בדרישות הבאות:

  • בגרות מלאה, בממוצע הנע בין 111 - 113 (משתנה ממוסד למוסד).
  • בגרות במתמטיקה ברמת 4 או 5 יחידות בציון גבוה.
  • בגרות באנגלית ברמת 5 יחידות לימוד.
  • ציון במבחן אמי"ר או אמיר"ם לסיווג רמת האנגלית.

 

היכן לומדים?

 

  • האוניברסיטה הפתוחה (פריסה ארצית): באוניברסיטה הפתוחה ניתן ללמוד בתכנית לימודי מדעי הקוגניציה. זהו מסלול דו חוגי אותו ניתן לשלב עם לימודי פסיכולוגיה, לימודי מדעי המחשב או לימודי פילוסופיה. הלימודים מותאמים גם לאנשים עובדים. ניתן להשלים את התואר בפרק זמן של כשלוש שנים, או לפרוס אותו על פני פרק זמן ארוך יותר.

 

  • אוניברסיטת חיפה: באוניברסיטת חיפה ניתן ללמוד בתכנית דו חוגית ללימודי מדעי הקוגניציה, את הלימודים ניתן לשלב יחד עם תחומים כגון מדעי המחשב, לשון עברית, פילוסופיה, פסיכולוגיה, מערכות מידע ותחומים נוספים. משך הלימודים 3 שנים.

 

  • אוניברסיטת בן-גוריון (באר שבע): לימודי מדעי המוח והקוגניציה בבן-גוריון נמשכים שלוש שנים ועוסקים בשלל היבטים בשפה, תודעה וקבלת החלטות. הסטודנטים  יכולים לבחור לשלב את התחום עם חוג נוסף במתכונת דו חוגית, כגון מדעי החיים, מתמטיקה, או מדעי המחשב. משך התואר הינו 3 שנים.

 

  • האוניברסיטה העברית (ירושלים): לימודי מדעי הקוגניציה באוניברסיטה העברית מתקיימים במסלול דו חוגי. ניתן לשלב את הלימודים עם תחומים שונים כגון כלכלה, פילוסופיה, בלשנות, מתמטיקה או מדעי החיים. הלימודים נחלקים בין קמפוס ספרא לקמפוס הר הצופים, משך הלימודים 3 שנים.

 

מהן אפשרויות התעסוקה?

 

לאחר לימודיהם, נפתחות בפני הבוגרים דלתות להשתלבות בקריירה במחקר ובתעשייה, בענפים כגון מחקר רב תרבותי, פרשנות טקסטים אקדמיים ועיתונאיים, בחינת התנהגות חברתית ועוד. בכמו כן, באפשרותם להמשיך לתחום המחקר המדעי או לחלופין לעסוק באחד מהתחומים הבאים: לשון ולוגיקה, בלשנות חישובית, חישוביות ומוזיקה, ועוד.

 

רבים מבין הבוגרים ממשיכים לתארים מתקדמים בתחומי המדעים הקוגניטיביים, כגון פסיכולוגיה קוגניטיבית, או נוירופסיכולוגיה, או בענפים משיקים כגון מדעי המחשב, בלשנות, או פילוסופיה, בהתאם להתמחותם. המעוניינים להשתלב במחקר אקדמי, או מחוץ לאקדמיה, נדרשים לבחור בתואר שני עם תזה, ולהמשיך גם לתואר שלישי (דוקטורט).

 

אפשרות נוספת העומדת בפני הבוגרים, בעיקר בוגרי מסלולים דו חוגיים עם מדעי המחשב, הינה השתלבות בענפים שונים בתעשייה, בדגש על חברות הייטק וסטארט אפים טכנולוגיים בענפי הבלשנות החישובית, החישוביות העצבית, החישוב הקוגניטיבי, ועיבוד המדדים הקוגניטיביים. ענפים אלו, המתמקדים בניתוח והדמיית תהליכי עיבוד המידע במוח האנושי, חווים פריחה משמעותית בשנים האחרונות, עקב תמורות טכנולוגיות התורמות להתפתחותם.
 

 

מהן רמות שכר הבוגרים?


שכרם הממוצע של בוגרי התואר, בשנים הראשונות לאחר סיום לימודיהם, נע בין 11,000 - 16,000 שקלים בממוצע. יש להדגיש כי מכיוון שהתואר הינו דו חוגי במרבית המקרים ולפיכך פותח מגוון אפיקי תעסוקה אפשריים, רמות השכר נעות על פני קשת רחבה למדי, ותלויות במידה רבה גם בתחום הדעת השני שאותו למדו הסטודנטים. המשכורות הגבוהות ביותר מוענקות בתעשיית ההייטק,


מה ההבדל בין מדעי הקוגניציה למדעי המוח?

 

ראוי לציין כי בין שני הענפים ישנן נקודות השקה, וכן הבדלים מסוימים. מדעי הקוגניציה עוסקים בתהליכים מנטליים כגון חשיבה, למידה, תפיסה, רכישת שפה, קבלת החלטות, והתנהגות בקבוצה. חוקרים בענף זה בוחנים את הקשר שבין פעילות עצבית לבין ההכרה האנושית, ועוסקים גם בתהליכי ייצוג ועיבוד של אותו מידע. הענף נשען על תחומי ידע מגוונים, החל ממדעים מדויקים כגון מדעי המחשב, מתמטיקה, ומדעי הנתונים (Data Science), ועד לענפי ממדעי הרוח כגון פילוסופיה ובלשנות.


בדומה למדעי הקוגניציה, מדעי המוח הינו תחום מחקר אינטרדיסציפלינרי, המתבסס על ענפים כגון ביולוגיה, חישוביות, מתמטיקה, פסיכולוגיה, בלשנות, מדעי המחשב, ועוד. חוקרים בתחום זה בוחנים כיצד המוח ומבנהו משפיעים על ההתנהגות האנושית, דפוסי חשיבה, זיכרון, למידה, והיבטים נוספים בתפקוד. לצד חקר התודעה והחשיבה, מדעי המוח מקיפים גם סוגיות בנוירוביולוגיה, ביוכימיה, כירורגיה, פסיכיאטריה, ועוד.


עם זאת, יש להדגיש כי בחלק מן המוסדות האקדמיים (כגון באוניברסיטת בן-גוריון ובאוניברסיטה העברית), הלימודים מתקיימים במסלול המשלב את שני הענפים הללו בתואר אחד, וכך הסטודנטים יכולים להכיר במקביל את שני ענפי המחקר, ולבחור את המשך דרכם האקדמית והמקצועית בהתאם לתחומי העניין האקדמיים.

 

שירות אישי חינם

צריך פרטים על מדעי הקוגניציה ?

רוצה לדעת יותר על מדעי הקוגניציה ?
רוצה שמוסדות הלימוד יחזרו אליך?

אנחנו באתר לימודים דואגים לך. נציגי השירות שלנו ישמחו לענות לך על שאלות בנושאי: תנאי קבלה, מלגות, עלויות, קורסים, משך הלימודים, הטבות וכו', אנו מזמינים אותך לנסות את השירות שלנו בחינם.

מתחייבים לא להעביר את פרטיך ללא אישור