לימודי מדעי ההתנהגות לתואר

תחום מדעי ההתנהגות היה ונותר אחד מתחומי הלימוד המבוקשים באקדמיה. כאן ניתן למצוא מידע על כל המסלולים, תנאי הקבלה, מאות חוות דעת של סטודנטים, מלגות וימים פתוחים.

 

באפשרותך לקבל שירות אישי בלא תשלום מנציגי השירות שלנו.

 

לחץ/י כאן ותקבל/י שירות בחינם שיחסוך לך הרבה זמן, כאבי ראש וגם כסף.
המידע באתר הועיל ל89% מהגולשים.
 
רוצה פרטים על
מדעי ההתנהגות?
שירות אישי חינם!

מלא/י פרטיך ונחזור אליך

 

תואר ראשון במדעי ההתנהגות - למי מתאים? כמה עולה? איך מתחילים?

 

מאת: ד"ר ענת רפופורט

 

תוכניות במדעי ההתנהגות משלבות בין שלושה תחומי מדע: פסיכולוגיה, סוציולוגיה ואנתרופולוגיה. באופן כללי ניתן לטעון כי הלימודים במדעי ההתנהגות מקנים ידע בכל הנוגע לחקר האדם, אישיותו, פועלו וסביבתו. ייחודם של לימודים אלו הוא בשילוב המדעים הבוחנים את הקשר שבין הפרט לתהליכים החברתיים ולמגמות תרבותיות.

 

תוכנית הלימודים במדעי ההתנהגות לא רק מעניקה ידע כללי עשיר בכל הנוגע לתיאוריות חברתיות והבנת תהליכים המתרחשים אצל הפרט והסביבה, היא גם מהווה תחום לימודים עשיר ומרתק המקנה כלים חשובים להבנת האדם ומורכבותו. אם תמיד תהית: ממה מורכבת אישיות האדם? מהם התהליכים הפיסיולוגים המשפיעים על אישיותנו? כיצד המוח חושב? או כיצד הסביבה שלנו משפיעה על התנהגותנו? את התשובות לשאלות מורכבות אלו ולעוד רבות אחרות, תקבלו באופן מפורט בתכנית ללמודי תואר ראשון במדעי ההתנהגות.

 

עבודה בפועל של בוגרים


בוגר תואר ראשון במדעי ההתנהגות הוא בעל השכלה כללית בתחום הפסיכולוגיה, הסוציולוגיה והאנתרופולוגיה. ככזה, הוא יכול להתאים לתפקידים של הדרכה , ריכוז קבוצה, הוראה או הנחיית קבוצה. על מנת שיוכל לשמש כמורה, עליו ללמוד לתעודת הוראה, בנוסף לתואר. כדי לשמש מנחה קבוצה, עליו ללמוד בתוכנית להנחיית קבוצות, בנוסף לתואר.


חשוב לציין, כי התואר הראשון אינו מספיק על מנת לשמש בתפקיד פסיכולוגי טיפולי. בארץ, על מנת לשמש בתפקיד טיפולי, יש צורך בתואר שני, בפסיכולוגיה קלינית או בעבודה סוציאלית. לאחר תארים שניים אלו, יש לעבור גם תהליך של התמחות על מנת לשמש כמטפל. בעל תואר ראשון בתחום יכול להגיש מועמדות לתואר שני בפסיכולוגיה קלינית.


ישנו גם את תחום הטיפול בילדים על הרצף האוטיסטי. בתחום זה, הנקרא ניתוח התנהגות יישומי ABA יכול לעבוד בעל תואר ראשון במדעי ההתנהגות לאחר קורס של מספר חודשים בתחום. העבודה עם הילדים בשיטה זו מתבצעת במערכת החינוך, או בבית פרטי. המטפל מלווה את הילד ועוזר לו לרכוש מיומנויות חברתיות, וכן מיומנויות של ויסות רגשי.


תפקידים של הדרכה בחינוך הבלתי פורמלי (למשל תפקידי הדרכה בכירים בתנועות נוער, או תפקידים של הדרכת שכבת גיל מסוימת בקיבוצים) פתוחים לבעל תואר ראשון זה ללא לימודים נוספים. כך גם לגבי תפקידי הדרכה בתחום בריאות הנפש (למשל, הדרכה בהוסטלים למתמודדים עם מגבלות נפשיות). תפקידי הדרכה פתוחים כבר כשהאדם סטודנט.


תחום נוסף בו יכולים הבוגרים להשתלב הוא תחום כוח האדם. ניתן לעבוד כרכז השמה בחברות השמה שונות במשק, כולל בחברות העוסקות בהשמת תפקידים בהייטק. בתפקיד זה, מראיינים אנשים המועמדים לעבודה, ומתווכים בין המעסיק, המעוניין בעובדים, ובין עובדים רלבנטים. מתפקידו זה ניתן להתקדם ולשמש אחר כך רכזת גיוס, למשל בחברת הייטק.


יכולות ותכונות הדרושות בתחום


הלימודים וכן העבודה בתחום מדעי ההתנהגות קשורה באנשים. על כן האדם הפונה לתחום זה צריך להימשך לעבודה עם אנשים, בהקשר של הוראה, הדרכה או הנחייה, או בהקשר הטיפולי. הוא צריך להיות חברותי ותקשורתי, בעל יחסי אנוש טובים ובעל יכולת ביטוי טובה בעל פה.


הלימודים כוללים גם סטטיסטיקה ושיטות מחקר. מדובר בקורסים בודדים, אך יש צורך להתמודד גם עם חומר מספרי. רוב החומר הוא חומר עיוני, הומני. צריך להיות מסוגל לקרוא את החומר, להבינו, לסכם אותו, תוך הפרדה בין עיקר לטפל, וכן לשנן חלק ממנו.
מי שמעוניין ללמוד את התחום ובהמשך להציג מועמדות לתואר שני בפסיכולוגיה (קלינית, ארגונית, חינוכית) צריכים להביא בחשבון שעליהם לקבל ציונים גבוהים במהלך לימודיהם כדי לעמוד בתחרות עם סטודנטים בוגרי לימודי פסיכולוגיה.


במהלך הלימודים יש לכתוב עבודות סמינריוניות, שהן עבודות מורחבות בנושא שהסטודנט בוחר מתוך נושאי הלימוד. בעבודות כאלו צריך להשתמש במאמרים אקדמיים עדכניים, אשר רובם כתובים באנגלית. על כן על הלומד לשלוט ברמה סבירה בשפה האנגלית.

 

שכר ותנאי העסקה

 

בדרך כלל השכר המוצע לבעלי תואר ראשון בתחום נמצא מתחת לממוצע במשק. אם רוכשים השכלה נוספת, כגון קורס aba או תואר שני, השכר עולה. אם משמשים כרכז/ת גיוס בהייטק השכר עולה גם כן.

 

משכורותיהם של רכזי גיוס בשנים הראשונות לעבודה בתחום לרוב נעות בין 9,000 ל - 12,000 שקלים בחודש. בתפקידים השני והשלישי של רכזי גיוס, השכר יכול לעלות אף ל - 18 אלף שקלים בחודש. לאחר צבירת ניסיון בתפקיד זה, ניתן להתקדם לניהול משאבי אנוש - כאשר מנהלי משאבי אנוש בתפקידם הראשון מרוויחים לרוב בין 16 ל - 19 אלף שקלים בחודש בממוצע. בהמשך, המשכורת יכולה לטפס ולהגיע בין 22-27 אלף שקלים בחודש בממוצע, תלוי בתפקיד ובחברה שבה עובדים.

בתפקידי הדרכה בארגונים, השכר לרוב צנוע יותר, כאשר בשלוש השנים הראשונות בתפקידי מדריכי או מפתחי הדרכה, העובדים מרוויחים לרוב שכר חודשי של בין 9,000 ל - 10,000 שקלים. לאחר 5 שנות ניסיון בתחום, ניתן להרוויח 12,000 או יותר מכך. כמו כן, קיימות אפשרויות לקידום למשרות ניהוליות, שמשמעותן עלייה גם ברמת השכר.

אפשרויות תעסוקה נוספות של בוגרי התחום הן במשרות בתחומי השיווק, בהן השכר לרוב עומד על הממוצע במשק, וכן בתחומי ההוראה, בהם לרוב מתחילים משכר התחלתי נמוך יותר, אך עם זכויות סוציאליות ואפשרויות לעלייה בדרגת שכר עם צבירת הותק.
 

תוכנית לימודים

 

ההתפתחויות המחקריות והמקצועיות בתחום מדעי החברה לאורך השנים הפכו מקצוע זה לכלי מרכזי בהכשרתם של עובדים ונושאי משרות בגופים פוליטיים, כלכליים וטכנולוגיים, בארגונים העוסקים באכיפת החוק, במערכת החינוך ובענף הרווחה. תוכנית הלימודים משתנה בהתאם למוסד שבו בחרת ללמוד וההיצע המצוי במוסד זה. לדוגמא, במוסד המציע תואר ראשון בפסיכולוגיה, התוכנית למדעי ההתנהגות תשים דגש על מדעי הסוציולוגיה והאנתרופולוגיה מתוך ההנחה שאם תחום הפסיכולוגיה הוא זה שמושך אותך, יכולת לבחור בלימודים לתואר ראשון בפסיכולוגיה בלבד.

 

מטרת הלימודים

 

במוסד המציע רק תואר ראשון במדעי ההתנהגות יושם דגש רב על קורסים בפסיכולוגיה. בנוסף, חשוב לציין כי כמו בכל תואר גם בתואר זה קיימים קורסי בחירה ולאחר השנה הראשונה הכוללת בעיקר קורסי יסוד ניתן לבחור באיזה תחום היית מעוניין/ת להתמקד.

 על כן, תואר במדעי ההתנהגות מתאים למי שמתלבט בין המדעים השונים במסגרת מדעי החברה, תואר זה מציע טעימות מכמה מדעים ומאפשר לך לבחור את המסלול שהכי מתאים או מעניין אותך.

 

הסטודנטים בתכנית מגבשים תפישה מקצועית רחבה על בסיס גישות ותיאוריות במדעי החברה, ומפתחים כושר העמקה במסגרת לימודי התמחות, תוך שהם מרחיבים אופקים, מעשירים את עולמם ועוברים תהליך של צמיחה.

 

את התוכנית למדעי ההתנהגות ניתן ללמוד במסלול חד חוגי (לימודי מדעי ההתנהגות בלבד) ומסלול דו חוגי (לדוגמא, מדעי ההתנהגות ומדעי המדינה, מדעי ההתנהגות וחינוך, מדעי ההתנהגות וכלכלה ועוד.)

 

 

נושאי לימוד

 

בעשורים האחרונים נעשו מחקרים מקיפים במדעי החברה אשר הובילו את התחום להיות אחד מהחשובים והמשפיעים ביותר. בכדי לעסוק בתפקידי מפתח במוסדות וארגונים פוליטיים כלכליים וטכנולוגים, ראשית יש צורך לדעת ולהכיר את החברה, מה מניע אותה, מה משפיע עליה וכיצד יש לפעול בתוכה.

 

מתוך הכרה הזו, מקצועות רבים מצריכים ידע מקיף במדעי ההתנהגות ותואר ראשון במדעי ההתנהגות יכול לפתוח דלתות לתחומים רבים ומגוונים. זהו למעשה היתרון המרכזי שבבחירת לימודים לתואר ראשון במדעי ההתנהגות- ריבוי ההזדמנויות. בוגרים של תואר זה יכולים להשתלב בשוק העבודה בתחומים כמו: ייעוץ ארגוני, משאבי אנוש וכוח אדם, תחום המחקר, תחום הטיפול ועוד הרבה תחומים נוספים.

 

במסגרת התוכנית ניתן ללמוד קורסים כאשר לרוב החלוקה מתבצעת באופן הבא:

 

  • שנה א'- קורסים הכוללות מבואות: מבוא לפסיכולוגיה, מבוא לסוציולוגיה, מבוא לאנתרופולוגיה, סטטיסטיקה וקורסי יסוד נוספים.
  • שנה ב'- קורסים המציעים התעמקות בתחומים השונים לדוגמא: פסיכולוגיה קוגניטיבית, פסיכולוגיה אישיותית, תיאוריות מודרניות בסוציולוגיה, שיטות מחקר ועוד.
  • שנה ג'- סמינרים (בפסיכולוגיה ואנתרופולוגיה/ סוציולוגיה, בהתאם למוסד הלימוד) קורס במחני הערכה ומגוון קורסי בחירה נוספים.

 

מהו משך זמן הלימודים?

 

מסלול מדעי ההתנהגות הינו מסלול לימודים לתואר ראשון בן שלוש שנים.

 

כמה זה עולה?

 

באוניברסיטאות ברחבי הארץ שכר הלימוד הוא כ 11,000 ש"ח לשנת לימודים, במכללות האזוריות ובמוסדות הפרטיים המחירים משתנים ויכולים להגיע עד 30,000 ₪. (משתנה ממכללה למכללה).

 

היכן לומדים?

 

ניתן ללמוד את מדעי ההתנהגות כתואר ראשון מוכר במוסדות הבאים:

  

  • המכללה האקדמית עמק יזרעאל (סמוך לעפולה): באקדמית עמק יזרעאל מתקיימים לימודי מדעי ההתנהגות B.A. עם התמחות בקנאביס רפואי, אשר מכינים את הסטודנטים להמשך לתארים מתקדמים ולהשתלבות בתפקידים שונים בשרשרת הערך בתחום הקנאביס הרפואי.

 

  • המסלול האקדמי המכללה למינהל (ראשון לציון): במוסד לימודים זה התכנית במדעי ההתנהגות מאפשרת לסטודנטים לבחור התמקדות באחת מכמה חטיבות: משאבי אנוש, תקשורת ופסיכולוגיה יישומית. קיים גם מסלול ערב בחטיבה למשאבי אנוש, שבו הלימודים מתחילים בשעות אחר הצהריים בכל יום, וכוללים גם מפגשים בכל יום שישי המסתיימים בשעות אחר הצהריים.

 

  • המכללה האקדמית הדסה (ירושלים): במכללה האקדמית הדסה מתקיימת תכנית ללימודי מדעי ההתנהגות שהיקפה הוא כשלוש שנים. ניתן לבחור בין התמחויות כגון פסיכולוגיה, ממשל או סוציולוגיה ואנתרופולוגיה.

 

  • המרכז האקדמי פרס ברחובות: מפעיל תכנית הכוללת 120 נקודות זכות אקדמיות, הנפרשת על שלוש שנים. אפשר לבחור להתמחות בהתנהגות ארגונית ומשאבי אנוש. מפגשי הלימוד נערכים לפחות שלוש פעמים בשבוע.

 

  • אוניברסיטת אריאל בשומרון: במסגרת לימודי מדעי ההתנהגות של אוניברסיטת אריאל, הסטודנטים יכולים לבחור ללמוד בהקבץ פסיכולוגיה ניסויית ומדעי המוח, או בהקבץ בריאות הנפש.

 

  • המרכז האקדמי רופין (עמק חפר): שם מציעים תכנית תלת שנתית לתואר ראשון במדעי ההתנהגות, במסגרתה יכולים הסטודנטים לבחור ללמוד בין התמחות בפסיכולוגיה לבין התמחות ניהול משאבי אנוש ופיתוח ארגוני. התכנית כוללת התנסות מעשית ופרקטיקום בשדה. 

  

  • המכללה האקדמית צפת: במכללה האקדמית צפת מתקיימים לימודי מדעי ההתנהגות שבאים לספק לסטודנטים כלים וידע להמשך ללימודים מתקדמים בתחומים פסיכולוגיה, סוציולוגיה וקרימינולוגיה.

  

  • המכללה האקדמית נתניה: במכללה האקדמית נתניה מתקיימים לימודי מדעי ההתנהגות במסלול יום, או במסלול לימודי ערב.

 

בוגרי תואר ראשון במדעי ההתנהגות מספרים:

 

יסמין מחולון שלמדה את התחום במכללה למנהל, בחרה עם סיום הלימודים להשתלב בחברת השמה גדולה. יסמין: "בני אדם תמיד עניינו אותי ובחברה העוסקת בהשמה אני יכולה לעזור לאנשים למצוא את דרכם בחיים. אני נפגשת כל שבוע עם עשרות אנשים, ובעזרת הכלים שרכתי במהלך התואר, מסייעת להם למצוא את הכיוון שמתאים להם ביותר".

 

רפי ממושב ביצרון למד מדעי ההתנהגות באוניברסיטת בן גוריון והשתלב עם סיום לימודיו בתחום החינוך וההדרכה. רפי: "התלבטתי מה לעשות עם סיום הלימודים אבל היה לי ברור שזה יהיה משהו שקשור לאנשים. כיום אני עובד במוסד לימודים בו לומדים לתמידים בעלי ליקויי למידה והתפקיד שלי הוא לעזור להם למצות את כל הפוטנציאל הטמון בהם".

 

אפשרות נוספת היא להמשיך לתואר שני בתחומים הקרובים לעולם זה, כמו שעשתה סיון מרמת גן. סיון: "עם סיום הלימודים החלטתי להמשיך לתואר שני בייעוץ חינוכי והכלים שרכשתי בתואר הראשון עוזרים לי מאוד גם בתואר השני. אני מקווה מאוד להשתלב באחד מבתי הספר התיכוניים כיועצת חינוכית, עם סיום הלימודים".

 

לסיכום, ניתן לראות כי אלו המסיימים מסלול זה, יכולים למצוא את דרכם בארגונים ובחברות הפועלים בתחומים כמו השמה, ייעוץ ארגוני, כוח אדם, חינוך ועוד.

 

הידע הרב תחומי שנרכש במהלך הלימודים מאפשר לבוגרי תואר ראשון זה לנתח את התנהגותם של בני אדם, להבין את ההיבטים הפסיכולוגיים השונים שמשתקפים בהם, וכך לקבל החלטות ולפעול בהתאם – בין אם מדובר בעובדים בארגון או בבני נוער בסיכון. כך, מתאפשר לבוגרים למלא תפקידים מגוונים בשלל ענפים במשק.

 

מעבר לכך, עומדת בפני בוגרים בעלי הישגים אקדמיים גבוהים, אפשרות להמשיך ללמוד לתארים מתקדמים, וכך לעסוק גם במחקר סוגיות התנהגותיות בבני אדם, להעמיק בנושאים המעניינים אותם, ובהמשך גם לעסוק בתחום באקדמיה.

 

עזרנו לך? דרג אותנו:

שירות אישי חינם

צריך פרטים על מדעי ההתנהגות?

רוצה לדעת יותר על מדעי ההתנהגות?
רוצה שמוסדות הלימוד יחזרו אליך?

אנחנו באתר לימודים דואגים לך. נציגי השירות שלנו ישמחו לענות לך על שאלות בנושאי: תנאי קבלה, מלגות, עלויות, קורסים, משך הלימודים, הטבות וכו', אנו מזמינים אותך לנסות את השירות שלנו בחינם.

מתחייבים לא להעביר את פרטיך ללא אישור
חדש מוסדות לימוד מדעי ההתנהגות
טיפים ממומחים בנושא מדעי ההתנהגות
פרופ` עמוס רולידר
פרופסור עמוס רולידר חושב שלימודי מדעי ההתנהגות יכולים להיות נקודת פתיחה מצוינת לקריירה בתחום הטיפול. "בשלוש שנות לימודים מקבלים ידע מעמיק על תחומים שונים וכך אפשר לקבל החלטות ממוקדות יותר בהמשך. לימודי מדעי ההתנהגות הם הזדמנות לקבל בחירה מתוך ידע ולדעת עם מי תרצו לעבוד כמטפלים בהמשך."
"הדבר הכי חשוב למי שרוצה להיות מטפל הוא סקרנות. גם אמפתיה היא חובה. השילוב של יכולות מקצועיות ויכולות תמיכה הוא המפתח להצלחה טיפולית. אם מטפלים את יכולות התמיכה אפשר להגיע למקצוע שבו גילויים מדעיים מאפשרים לגעת הא קרא עוד...
פרופ` עמוס רולידר
פרופסור לחינוך ומומחה לניתוח התנהגות
ד"ר תמי אמיר
בלימודי מדעי ההתנהגות תידרש בעיקר ליכולות ביטוי מילוליות. מעטים הם הקורסים הדורשים יכולות כמותיות כגון שיטות מחקר, סטטיסטיקה. הלימודים עוסקים בתחומי האדם בשלושה מוקדים – פסיכולוגיה, סוציולוגיה וחינוך ולכן תחומי העניין שרצוי שתתעניין בהם הם תחומים חברתיים הקשורים לאנשים.
באישיותך, כדאי שתהיה חברותי, בעל יכולת יצירת קשרים טובים, רגיש לצרכי הזולת, מתעניין בלעזור לאנשים ולקדם אותם ובעל אישיות מרשימה לעסוק בטיפול באדם.
לימודי מדעי ההתנהגות הם לימודים תיאורטיים ברובם כך שלאחריהם תוכל לעבוד בסביבות  קרא עוד...
ד"ר תמי אמיר
מנהלת המדור לייעוץ לימודי באוניברסיטת ת"א
מחשבון תנאי קבלה תתקבל או לא?

לחיצה על חשב תוצאות
תציג בפניך מוסדות שעשויים להתאים

חוות דעת של סטודנטים:
מדעי ההתנהגות
(437) 4.1
פידה

פידה

15/05/2023
5/ 4

המכללה האקדמית בית ברל

מה אתה אוהב/לא אוהב במוסד הלימודים?

לימודים לא קלים ומטלות ומבחנים קשים, הייתי חולת סרטן שנים וזה מה שנתן לי דרייב להמשיך את החיים , המט קרא עוד...

על הקמפוס

בית ברל ובשיתוף עם האו״פ, ספרייה גדולה ואנשים נחמדים המרצים דרך בית ברל

טיפים

לימודים לפני עבודה, לפני שהולכים מהחיים ללכת עם טביעת אצבע שעשית משהו לאנושות

נופר

נופר

27/11/2019
5/ 5

המסלול האקדמי המכללה למנהל

מה אתה אוהב/לא אוהב במוסד הלימודים?

אוהבת את האווירה ואת המרצים

על הקמפוס

קמפוס עם אווירה צעירה וכיפית, הלימודים מעניינים והמרצים מעבירים את השיעורים בצורה מעניינת.

טיפים

לחפש איך לשלב מלגה עם עבודה כדי שלא יהיה לחוץ מבחינת הלימודים והמבחנים

שי

שי

06/10/2019
5/ 5

המרכז האקדמי פרס

מה אתה אוהב/לא אוהב במוסד הלימודים?

אוהבת הם מאמינים בלעזור ולא רק לדחוף אנשים למצויינות ורק ציונים זה מה שחשוב להם

על הקמפוס

מאוד יפה מסודר ומתחשב בנגישות וברצון לתת לסטודנטים מעבר

טיפים

חושבת ששווה ללמוד למקום שאכפת לו ממך קודם כבנאדם ולעזור לך גם כשיש קשיים בידיעה שהם נותנים לך שהם מא קרא עוד...

שאלות הגולשים בנושא
איפה עדיף ללמוד מדעי ההתנהגות - מכללה או אוניברסיטה?
מדעי ההתנהגות- האם כדאי ללמוד?
ביקוש ושכר גבוה - קרימינולוגיה או מדעי ההתנהגות עם משאבי אנוש
מדעי החברה או מדעי ההתנהגות?
במה אפשר לעבוד לאחר תואר ראשון במדעי ההתנהגות?
מה ההבדל בין מדעי ההתנהגות לבין מדעי החברה?
מדעי ההתנהגות בשילוב כלכלה או מנהל עסקים