רוצה פרטים על תרפיה באמנות?
שירות אישי חינם!

מלא/י פרטיך ונחזור אליך

לימודי טיפול באמנות, מתאים לך?

רוצה לדעת על תרפיה באמנות? אנחנו רוצים לעזור לך!

דרכנו תוכל לקבל את כל התשובות לכל השאלות, לרבות איפה אפשר ללמוד, תנאי קבלה למסלולים השונים, מלגות, מה העלויות ועוד. 

לחץ/י כאן ותקבל/י שירות בחינם
שיחסוך לך הרבה זמן, כאבי ראש וגם כסף ...

המידע באתר הועיל ל89% מהגולשים.
 

עזרנו גם לך? דרג אותנו:


לימודי טיפול באמנות 

 

מסתרי הנפש

 

אנשים רבים חשים שליחות פנימית לעיסוק בתחום טיפולי, אך מעוניינים לעסוק גם באמנות. לימודי תרפיה באמנות מאפשרים לשלב בין שני התחומים. השיטה מבוססת על ההנחה לפיה תהליכים פסיכולוגיים לא מודעים יכולים להגיע לרמת המודע באמצעות עבודה יצירתית, כתנאי ראשוני הכרחי להתמודדות עם תהליכים אלה ולמציאת פתרונות יעילים וריפוי.

 

אמנות מבטאת את מסתרי נפשו של האמן. רבים מבין האמנים הגדולים היו אנשים בעלי אישיות מורכבת אשר מצאו ביטוי ומזור לסערות נפשם באמנות. כל מי שעוסק באמנות יכול לספר על השקט ועל הפורקן הנפשי שהאמנות מקנה לו ועל זמן היצירה המיוחד, שבו היוצר שקוע בעולם משלו – עולמו הפנימי. תחושת היצירה של יש מאין, של יצירת יופי והרמוניה מחומרי גלם פשוטים – תחושה שלא כולנו מורגלים בה ביום יום – מחזקת את תחושת הערך העצמי של האמן ומעניקה משמעות נוספת לחייו.

 

ריפוי על ידי יצירה

 

המטפלים באמנות מסוגלים ליצור מפגש יעיל ומהנה של המטופלים עם האמנות, מפגש אשר יניב תוצאות טיפוליות רצויות; לשם כך יש צורך בהדרכה, בתמיכה ובליווי מקצועי של מטפל שיוביל להשגת תובנות וריפוי במסגרת הפעילות היצירתית. הטיפול באמנות יכול להתקיים במגוון מתכונות: בטיפול פרטי, בטיפול זוגי, בקבוצה ואף במסגרת משפחתית.

 

שיטה זו התגלתה כמועילה במיוחד למבוגרים ולילדים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז ומקשיי למידה, כמו גם לבעלי מגבלות פיזיות שונות. היצירה האמנותית מאפשרת צורת תקשורת לא מילולית, ובעזרתה המטופל מבטא תחושות שאינו מסוגל לבטא בתקשורת מילולית.

 

מסלולים אפשריים

 

ניתן ללמוד את המקצוע במסגרת קורס או במסגרת לימודי תואר שני.

 

שימו לב - בהתאם להנחיות משרד הבריאות, בעלי מקצועות רפואיים שמעוניינים לעסוק במקצוע במערכת הבריאות נדרשים להיות בעלי תואר ראשון ממוסד מוכר במקצועות כגון פסיכולוגיה, קרימינולוגיה, עבודה סוציאלית, ריפוי בעיסוק, פיזיותרפיה וקלינאות תקשורת, או תואר ראשון בתחומים אחרים שסיימו קורסים בהם - מבוא לפסיכולוגיה, פסיכולוגיה התפתחותית שנתי, תיאוריות באישיות סמסטריאלי ופסיכופתולוגיה סמסטריאלי.


כמו כן, עליהם להשלים לימודים בתחום הטיפול ביצירה והבעה במסגרת לימודי תעודה או תואר שני, בתכניות מוכרות על ידי המל"ג. הם נדרשים הם ל - 600 שעות התנסות בתחום האמנות, 300 שעות מהן יש להשלים לפני הקבלה ללימודים ו - 300 שעות נוספות ניתן להשלים במהלך ההכשרה. נדרשת גם הכשרה מעשית בהיקף 900 שעות.
 

 

ישנו מגוון של שילובים בין גישות טיפול ובין תחומי יצירה, וביניהם:

 

  • טיפול באמנות פלסטית - הפיסול מאפשר למידה בידיים ובנגיעה בחומר, הקשורה להתמודדות עם חסרונות וקשיים, ולהתגברות בכוחות יצירתיים. קיים כקורס המשך למטפלים וכתואר שני. במספר מוסדות לימוד מציעים גם מכינה ללימודי תרפיה באמנות, לאנשים המעוניינים לשפר את סיכוייהם להתקבל לתכניות מאסטר בתחום. 
     
  • פסיכודרמה - יעילה בטיפולים משפחתיים וקבוצתיים, ובה המטופלים מתוודעים למה שמתרחש בנפשם של האנשים בחייהם באמצעות המחזת סיטואציות אמיתיות וחילופי תפקידים. יש קורסים בפסיכודרמה, ויש תכניות לתואר שני. מוסדות לימוד: סמינר הקיבוצים, אוניברסיטת תל אביב.
     
  • דרמה תרפיה - שיטה המבוססת על "הרחקה" המאפשרת עיסוק בנושאים כאובים. ההרחקה מתבצעת על ידי המחזה של סיטואציות מדומיינות. קיימים קורסים בדרמה תרפיה ולימודי מאסטר. מוסדות לימוד: מכללת תל חי, אוניברסיטת חיפה.
     
  • טיפול בתנועה ומחול - באמצעות מודעות למסרים שמעביר לנו הגוף, המייצג במובנים רבים את תת המודע שלנו, אנו מתחילים להשיג ריפוי. קיימים קורסי תנועה לגיל הרך, קורסים לתרפיה במחול ומסלולים לתואר שני. מוסדות לימוד: אוניברסיטת חיפה, אוניברסיטת תל אביב, ועוד.
     
  • ביבליותרפיה - לרוב מדובר בעבודה עם ילדים, הנעזרת בקריאה משותפת של סיפורים ובתהליכי הזדהות עם דמויות, אך קיימים גם טיפולי ביבליותרפיה למבוגרים. בשנים האחרונות קיים היצע רחב של קורסים בביליותרפיה לאנשי חינוך, אך ניתן גם להתמחות בתחום במסגרת תואר שני. מוסדות לימוד: המכללה לחינוך דוד ילין, אוניברסיטת תל אביב, אוניברסיטת חיפה, אוניברסיטת בר אילן , סמינר הקיבוצים, ועוד.

 

  • טיפול במוסיקה - מוסיקה מחברת אותנו לרגש, והיא מסייעת פעמים רבות להגברת הריכוז בלמידה. תכניות לימוד מסוימות משלבות טיפול בתנועה ומחול יחד עם טיפול במוסיקה. יש קורס טיפול במוזיקה, ויש מסלולים לתואר שני. מוסדות לימוד: אוניברסיטת תל אביב, אוניברסיטת בר אילן, אוניברסיטת חיפה ועוד.

 

  • וידאותרפיה - תחום טיפולי המשתמש בצילומי וידאו כאמצעי נגיש לביטוי עצמי מיידי. נגישותו של המדיום מרחיבה את האפשרות ליצור סמלים ודימויים, המייצגים רגשות וסיטואציות בצורה עמוקה. הלימודים בקורס וידאותרפיה מתמקדים בסגולותיה של מצלמת הווידאו ככלי המתווך בין העולם הפנימי לבין המציאות החיצונית.
     
  • פוטותרפיה - טכניקה המאפשרת לאדם להתבונן על עצמו מבחוץ במצבים שונים, לשחזר רגעים מן העבר, ולהתמודד עם בעיות בהווה. לעתים הטיפול כולל עיסוק פעיל בצילום, בחדר הטיפולים או מחוצה לו, ובפעמים אחות הוא מתבסס על שימוש בתמונות מהאלבום המשפחתי של המטופל ובצילומים ישנים. קורסים בפוטותרפיה קיימים במספר מוסדות לימוד: סמינר הקיבוצים, האקדמית גליל מערבי, מוסררה, אוניברסיטת תל אביב ועוד.

 

תכניות הלימוד

 

תכניות הלימוד כוללות קורסים תיאורטיים בתחום האמנות והפסיכולוגיה, והכשרה מעשית בתחום האמנות הפלסטית. לימודים אלה שמים דגש רב על התנסות מעשית ולצורך כך משתלבים הסטודנטים בעבודה מעשית שנערכת במוסדות כמו בתי ספר לחינוך רגיל או מיוחד, המרכז להתפתחות הילד, בתי חולים, המרכז למניעת אלימות במשפחה ועוד.

 

במסגרת הלימודים נחשפים הסטודנטים לנושאי לימוד רבים שיסייעו להם במסגרת הטיפול כגון:

 

  • פיתוח מיומנויות בין אישיות
  • חיזוק הקשר עם המציאות
  • אבדן ושכול
  • שיפור ההערכה העצמית ותחושת המסוגלות
  • התמודדות עם חרדה
  • דימויים כדרך להתמודדות עם קונפליקט רגשי
  • קשיים התפתחותיים
  • כיצד לעשות שימוש במדיה של האמנות 
  • ועוד

 

רוב תכניות הלימוד נפרשות על פני שנתיים – פעם או פעמיים בשבוע, אך קיימות גם תכניות לימוד מקוצרות. ישנם גם מסלולי לימוד שאורכם שלוש שנים.

 

תנאי קבלה

 

כדי להתקבל לתואר השני, יש צורך בתואר ראשון בממוצע 85 ומעלה והצגת המלצות מקצועיות ותיק עבודות. המועמדים עוברים ראיונות אישיים וקבוצתיים לבחינת התאמתם למסלול.


מי שאין ברשותם רקע אקדמי מתאים במקצועות טיפוליים נדרשים לקורסי השלמה לפי הנחיות משרד הבריאות והמל"ג. מי שאין ברשותם את הרקע האקדמי המתאים באמנות נדרשים לצבור 500 שעות אמנות מהן 300 שעות פורמליות במוסדות מוכרים.

המעוניינים להתקבל ללימודי התעודה נדרשים לתואר אקדמי ראשון לפחות במקצועות טיפוליים וחינוכיים רלוונטיים. בין היתר יכולים להתקבל בוגרי תואר בריפוי בעיסוק, הפרעות בתקשורת, עבודה סוציאלית וכדומה. כמו כן מתקבלים פסיכולוגים ופסיכיאטרים בעלי רישיון והסמכה אקדמית מתאימה. יש צורך בעמידה בכל חובות הקורסים בתחום הפסיכולוגיה במסגרת התואר האקדמי.


חשוב להדגיש - תנאי הקבלה משתנים מעת לעת לפי הנחיות משרד הבריאות והמוסדות.
 

היכן לומדים?

 

מכללת סמינר הקיבוצים (תל אביב): במכללה מתקיים תואר שני MAAT. מוצעות התמחויות באמנות חזותית, תנועה, ביבליותרפיה או פסיכודרמה.


המכללה האקדמית בית ברל (סמוך לכפר סבא): במדרשה לאמנות של המכללה מתקיים מסלול לתואר שני MAAT בהתמחות אמנות חזותית, וכן מסלול תואר שני ייעודי למטפלים מנוסים.


המכללה האקדמית תל חי (אצבע הגליל, צפון): מתקיימים מסלולים לתואר שני MA בהתמחות אמנות חזותית או דרמה תרפיה, וכן מסלול תואר שני לבעלי תעודות מטפלים בדרמה תרפיה.

 

אוניברסיטת חיפה: בפקולטה למדעי הרווחה והבריאות של אוניברסיטת חיפה מתקיימים מסלולים לתואר שני בהתמחות מחול, אמנות חזותית, מוזיקה, דרמה, ופסיכודרמה.


אוניברסיטת תל-אביב: באוניברסיטת תל-אביב ניתן ללמוד במסלול הבעה ויצירה לתואר שני כחלק מן התכנית הרב תחומית באמנויות. מיועדת לבעלי תעודת מטפל ולאקדמאים בעלי תואר ראשון. אורך התכנית שנתיים.


אוניברסיטת בר אילן (רמת גן): באוניברסיטת בר אילן מציעים מסלול תואר שני בהתמחות אמנות חזותית, במסלול ללא עבודת מחקר.


המכללה האקדמית דוד ילין (ירושלים): במכללה ניתן ללמוד תואר שני MAAT וכן במסלול למטפלים מנוסים. ההתמחויות המוצעות הן אמנות חזותית, ביבליותרפיה, מוזיקה, תנועה.


המכללה האקדמית בוינגייט (סמוך לנתניה): במכללה מציעים תכנית לימודי תעודה להכשרת מטפלים בתנועה ואמנויות. הקורס מיועד לבעלי תואר ראשון במקצועות הטיפול וההוראה. ניתן ללמוד בהתמחות תרפיה בתנועה או תרפיה באמנות. אורך ההכשרות שלוש שנים.


מכללת ביטוי (רמת גן): במכללה מתקיימים לימודי תעודה תלת שנתיים, שמרוכזים ביום שבועי אחד ומיועדים לאקדמאים בעלי תואר ראשון. המסלול כולל פרקטיקום במוסדות טיפוליים.

 

המכללה האקדמית גליל מערבי (עכו): בבית הספר לרפואה משלימה שביחידה ללימודי חוץ והמשך מתקיים קורס שמטרתו העשרה לאנשי מקצוע מתחומי הטיפול והחינוך. יש לציין כי בקורס זה לא מכשירים מטפלים באמנות, אלא מאפשרים העשרה והרחבת סל הכלים המקצועי למטפלים מנוסים ולמחנכים.

 

לסיכום

 

התרפיה באמנות היא תחום טיפולי מעניין ויצירתי המשתמש באמנות ומיועד לטיפול בכל שכבות האוכלוסיה. הלימודים בתחום מומלצים למי שמבקשים לעסוק באמנות ולטפל באנשים בו-זמנית, ולהעניק למטופליהם עזרה נפשית ביחד עם כלים אמנותיים – וכלי ביטוי חדשים שאינם דווקא מילוליים.

 

 

שירות אישי חינם

צריך פרטים על תרפיה באמנות?

רוצה לדעת יותר על תרפיה באמנות?
רוצה שמוסדות הלימוד יחזרו אליך?

אנחנו באתר לימודים דואגים לך. נציגי השירות שלנו ישמחו לענות לך על שאלות בנושאי: תנאי קבלה, מלגות, עלויות, קורסים, משך הלימודים, הטבות וכו', אנו מזמינים אותך לנסות את השירות שלנו בחינם.

מתחייבים לא להעביר את פרטיך ללא אישור
מוסדות לימוד תרפיה באמנות
שאלות הגולשים בנושא
לימודי תרפיה באמנות - מה ההבדל בין תואר שני ללימודי תעודה?
לימודי טיפול באמנות במהלך תואר בפסיכודרמה
השלמה לתואר שני בטיפול באמנות
הכשרת מדריכים בטיפול באמצעות אמנויות
לימודים בשנת שבתון - גרפומוטוריקה או תרפיה באמנות?
תנאי קבלה ללימודי תעודה בתרפיה באמנות
לימודי תרפיה באמנות - שכר לימוד