רוצה פרטים על ריפוי בעיסוק?
שירות אישי חינם!

מלא/י פרטיך ונחזור אליך

ריפוי בעיסוק: לימודים לתואר ראשון במכללות ובאוניברסיטאות

רוצה לדעת על ריפוי בעיסוק? אנחנו רוצים לעזור לך!

דרכנו תוכל לקבל את כל התשובות לכל השאלות, לרבות איפה אפשר ללמוד, תנאי קבלה למסלולים השונים, מלגות, מה העלויות ועוד. 

לחץ/י כאן ותקבל/י שירות בחינם
שיחסוך לך הרבה זמן, כאבי ראש וגם כסף ...

המידע באתר הועיל ל89% מהגולשים.
 

עזרנו גם לך? דרג אותנו:


לימודי ריפוי בעיסוק לתואר ראשון - למי מתאים? כמה זה עולה? איך מתחילים?

 

מאת: ד"ר ענת רפופורט

ריפוי בעיסוק הוא מקצוע אקדמי אשר שייך לתחום הפרה רפואי. תפקידם של בעלי מקצוע אלה הוא לסייע לאנשים הסובלים מליקויים בתפקוד היומיומי להשתלב בשגרת החברה ובחיי המעשה. ליקויים בתפקוד יכולים לנבוע מעיכוב התפתחותי, מבעיות רגשיות, גופניות או הכרתיות, מטראומה, ממחלה, מזקנה. לפיכך, המרפאים בעיסוק יכולים לעבור עם ילדים קטנים, עם קשישים, ולמעשה - עם אוכלוסיות רבות ומגוונות נוספות.
 
תפקידם של המרפאים בעיסוק
 
המרפאים בעיסוק מהווים חלק מצוות של אנשי מקצוע מתחומים שונים וביניהם, רופאים, פיזיותרפיסטים, פסיכולוגים, קלינאי תקשורת, מטפלים בתנועה ובמוזיקה ועוד. העוסקים בתחום הריפוי בעיסוק אחראים על אבחון ושיקום מבוגרים וילדים עם מגבלות התפתחותיות, מחלות פיזיות, וקשיים פסיכולוגיים או נפשיים. בנוסף לכך הם משתלבים בתוכניות מניעה ובתכניות לשיפור איכות החיים בקרב אוכלוסיות בריאות, ועוסקים בפעילויות לקידום הנגישות וההשתתפות בקהילה.
 
המרפאים בעיסוק מסייעים למטופליהם לפתח כישורים בינאישיים, חברתיים, וכישורים טרום מקצועיים, להשתמש בעבודות יד ובתרגילים לשיפור התפקוד ולפתח כישורים לתפקוד בחיי השיגרה, הכוללים כישורים תחושתיים ומוטוריים של תכלול חושי. בין הדרכים לריפוי בעיסוק, מרבים להשתמש באומנות מסוגים רבים, כמו, פיסול, ציור, נגרות ועוד.
 
 
העבודה בפועל

המרפא בעיסוק נפגש עם המטופלים אחד על אחד וכן בעבודה קבוצתית. המטופלים הם ילדים עם לקויי התפתחות, ילדים ומבוגרים עם הפרעות תקשורת או הפרעות נפשיות וקשישים עם הפרעות זיכרון שונות. כמו כן ישנם מטופלים אשר הגיעו בעקבות תאונות דרכים. כל המטופלים הללו זקוקים לסיוע בתפקוד יומיומי בסיסי.

המרפא בעיסוק עובד בארגונים רפואיים שונים, בהם בתי חולים, כגון במחלקה גריאטרית או פסיכיאטרית וביחידה להתפתחות הילד. כמו כן הוא יכול להשתלב בקופות חולים, בדיור מוגן לקשישים ובמסגרות נוספות. מרפא בעיסוק מנוסה יכול לעבוד גם באופן עצמאי, בקליניקה פרטית.

ריפוי בעיסוק הוא מקצוע פרא רפואי אשר מצריך התמצאות במגוון מחלות, האופייניות לשלל גילאים. המרפא בעיסוק מטפל בבעיות קלות כמו למשל החזקה לא נכונה של העפרון בקרב ילדי גן, וכן בבעיות חמורות כגון מחלת אלצהיימר. המרפא בעיסוק משתמש במגוון כלים בעבודתו, כגון ציור, פיסול ומשחקים שונים.

כאשר המרפא בעיסוק מטפל בבעיות כרוניות, כמו למשל מוגבלות שכלית התפתחותית, עליו לקחת בחשבון כי ההתקדמות מתרחשת לאט, צעד אחר צעד ואין רואים תוצאות מהירות. במקרים אלו, על המרפא בעיסוק להישאר אופטימי ולעודד את בני המשפחה לתרגל עם המטופל תרגילים שיכולים לסייע לו להתקדם, גם אם באיטיות.

מי יכול לעסוק בתחום?

לימודי ריפוי בעיסוק כוללים היבטים ריאליים והומניים, שכן הם משלבים טיפול בגוף יחד עם טיפול בנפש. לכן הם מצריכים יכולת לימוד טובה. הלימודים נחשבים ארוכים בהשוואה למקצועות אחרים לתואר ראשון ואורכם שלוש שנים וחצי במקום שלוש שנים, מכיוון שהם כוללים גם התנסות מעשית בשטח.

כדי להיות מרפא בעיסוק יש צורך בסבלנות ואמפתיה כלפי הזולת. המרפא בעיסוק מטפל בכל שכבות הגיל ובאוכלוסייה בעלת בעיות מגוונות, על כן עליו לדעת להתאים עצמו לאנשים מסוגים שונים. הוא צריך להיות בעל נטייה טיפולית ותודעת שירות טובה. עליו להסביר את עצמו בצורה ברורה, טאקטית ואדיבה, הן במגע עם המטופלים והן במגע עם משפחותיהם.

מכיוון שהמרפא בעיסוק עובד לרוב בצוות, עליו להיות קואופרטיבי ובעל יחסי אנוש טובים, כך שיסתדר היטב עם עמיתים. הוא צריך להיות ממושמע ומסגרתי, כדי להתנהל בהתאם למקובל במסגרות בהן הוא עובד, שהן לא פעם מסגרות היררכיות ובעלי חוקים ברורים ונוקשים כגון בתי חולים. המרפא בעיסוק צריך לדעת לכבד את אלו הנמצאים מעליו בהיררכיה הארגונית.

על המרפא בעיסוק להיות סבלני, כיוון שהעבודה על פי רוב אינה מביאה לכדי שיפור מהיר או מיידי. הוא צריך להיות רגיש, אך לא רגיש מדיי, כדי שיוכל לעמוד בעבודה עם בעלי נכויות ולקויות שונות, מבלי לקרוס תחת העומס הרגשי. רצוי שהמרפא בעיסוק יהיה בעל תחושת שליחות בעבודתו, כדי שלא יישחק ממנה.

תנאי ההעסקה - משכורות בתחום הריפוי בעיסוק

השכר בתחום הריפוי והעיסוק עשוי להיות נמוך בהשוואה למקצועות אחרים, בפרט למי שעובד במגזר הציבורי. השכר גבוה יותר למי שעובד במכון פרטי. מרבית המרפאים בעיסוק עובדים בחצאי משרות, כך שצריך לעבוד בשני מקומות עבודה כדי להגיע למשרה מלאה. המקצוע מציע יציבות תעסוקתית רבה באופן יחסי. כלומר, ניתן לעבוד באותה מסגרת למשך שנים רבות.
 
מסלולי לימוד לתואר
 
לימודי ריפוי בעיסוק מתקיימים במסגרות שונות - לימודי תואר ראשון ושני, או לימודי תעודה להכשרות מטפלים, כמו למשל - קורס הליוויק, קורס בובט ועוד. הלימודים מכשירים אנשי מקצוע מיומנים, בעלי ידע עיוני, כלים ומיומנויות הדרושים לתפקוד בשטח. תכנית הלימודים מקיפה תחומי ידע ממדעי החברה וההתנהגות, ממדעי הרפואה והריפוי בעיסוק. ההכשרה שמקבלים הסטודנטים בתכנית כוללת היכרות עם תחומי בריאות נוספים כמו קלינאות תקשורת ופיזיותרפיה, ומתמקדת בפיתוח יכולת לעבודה בצוות רב מקצועי.
 
 
נושאי לימוד
 
נושאי הלימוד בלימודי ריפוי בעיסוק כוללים בין השאר קורסים כגון:
 
  • הנחייה בקבוצה
  • כוויות
  • שיקום קוגניטיבי
  • אנטומיה
  • מבוא לפסיכולוגיה
  • פיזיולוגיה
  • שימושי מולטימדיה
  • קינזיולוגיה
  • אבחונים קוגנטיביים
  • אורטופדיה
  • ריפוי בעיסוק בזיקנה
  • רפואה פנימית
  • כירורגיה של כף היד
  • הערכה ואבחון
  • תיאוריות ושיטות טיפול
  • אתיקה ומשפט
  • פסיכולוגיה התפתחותית
  • שיקום קוגנטיבי     
  • עקרונות בהגבלות פיזיות
  • ועוד
  • התנסות בדינמיקה קבוצתית     
 
 
מהו משך זמן הלימודים?
 
 הלימודים נמשכים שלוש שנים וחצי, ובסיומם מקבלים תואר ראשון בריפוי בעיסוק TOB. התואר כולל שבעה סמסטרים. במרבית המקרים הוא מתקיים במתכונת לימודי יום מלאה, שבה לומדים חמישה ימי לימוד מלאים במהלך השבוע. לצד הלימודים העיוניים משולבות הכשרות קליניות שנערכות בשדה, בהן הסטודנטים מתנסים בטיפול ואבחון במרכזי שיקום וטיפול.
 
כמה זה עולה?
 
 שכר הלימוד הינו אוניברסיטאי ועומד על כ - 10,198 ש"ח לכל שנה אקדמית. הנתונים עשויים להשתנות מעת לעת.
  
היכן לומדים?
 
לימודי ריפוי בעיסוק הינם לימודים אקדמאים למקצוע פרא רפואי המעוגנים כיום בחוק.
 
המוסדות המורשים ללימודי המקצוע הם:
 
  • אוניברסיטת אריאל בשומרון: הלימודים מתקיימים בבית הספר למדעי הבריאות של האוניברסיטה, הסטודנטים מתמקדים במספר תחומים כגון טיפול בילדים, טיפול גריאטרי, וסוגיות פסיכו סוציאליות בטיפול. מתקיימת הכשרה מעשית במרכזי טיפול ושיקום.
 
  • הקריה האקדמית אונו (קמפוס קריית אונו): בקריה האקדמית אונו מתקיימים לימודי ריפוי בעיסוק B.O.T, הלימודים משלבים בין תיאוריה לאימון מעשי וכוללים למידה מבוססת סימולציות. במהלך לימודיהם הסטודנטים נחשפים לשיטות עבודה במוסדות מערכת הבריאות והחינוך ובמרכזי טיפול ושיקום.
 
  • אוניברסיטת חיפה: סטודנטים בתכנית לומדים מגוון סוגיות בטיפול, אבחון ומניעה וכן לוקחים חלק בהכשרה קלינית. הלימודים מתקיימים במסלול חד חוגי.

  

  • אוניברסיטת תל אביב: הלימודים באוניברסיטת תל-אביב משלבים קורסים עיוניים עם הכשרות מעשיות. חלק מהלמידה נערכת בקבוצות קטנות ובה מתנסים בהתמודדות עם בעיות מקצועיות וניתוח תיאורי מקרה מן השטח.
 
  • האוניברסיטה העברית (ירושלים): במהלך הלימודים נלמדים כלים טיפוליים, חברתיים ושיקומיים הנדרשים למרפאים בעיסוק. בתואר משולב פרויקט קהילתי שבו הסטודנטים בשנה א' משמשים חונכים לאנשים עם צרכים מיוחדים. באפשרות סטודנטים מצטיינים להגיש מועמדות למסלול ישיר לתואר שני בתחום.
 
תנאי קבלה

 

תנאי קבלה לריפוי בעיסוק מתבססים בדרך כלל על ציון התאמה של המועמדים, שמורכב משקלול הציונים בבגרויות ובפסיכומטרי. ציון ההתאמה משתנה ממוסד למוסד ונע בדרך כלל בין 615 - 650, אולם עשוי להיות גבוה מטווח זה.


כמו כן, יש צורך בציון גבוה בבגרות באנגלית. בחלק מן המוסדות נדרשים ציונים גבוהים במקצועות מדעיים מורחבים לבגרות, כגון פיזיקה או כימיה.


המועמדים נדרשים לעבור מבדקי מיון וימי הערכה, לצורך בחינת מידת ההתאמה שלהם ללימודים.
 

מועמדים שאינם עומדים בחתכי הקבלה, יכולים להשתתף במכינה לריפוי בעיסוק, אותה מקיימים מוסדות לימוד אלו. ציון המכינה מחליף את הציון הממוצע של תעודת הבגרות, בעת שקלול ציון הסכם.

 
אפשרויות תעסוקה
 
בוגרי לימודי ריפוי בעיסוק עוסקים באבחון, טיפול, חינוך, ייעוץ ומחקר ומשתלבים בתעסוקה במסגרות מגוונות בהתאם לתחומי ההתמחות שבחרו וביניהן: מרכזי שיקום, מוסדות חינוך, מרכזים קהילתיים, בתי חולים, מרכזים להתפתחות הילד ובקליניקות פרטיות.

 

שירות אישי חינם

צריך פרטים על ריפוי בעיסוק?

רוצה לדעת יותר על ריפוי בעיסוק?
רוצה שמוסדות הלימוד יחזרו אליך?

אנחנו באתר לימודים דואגים לך. נציגי השירות שלנו ישמחו לענות לך על שאלות בנושאי: תנאי קבלה, מלגות, עלויות, קורסים, משך הלימודים, הטבות וכו', אנו מזמינים אותך לנסות את השירות שלנו בחינם.

מתחייבים לא להעביר את פרטיך ללא אישור
שאלות הגולשים בנושא
ריפוי בעיסוק לבעלי תואר ראשון ומעל גיל 30
האם כדאי תואר בריפוי בעיסוק או טיפול באמנות?
הסבה לקלינאות תקשורת או ריפוי בעיסוק
ראיון אישי באוניברסיטה העברית - ריפוי בעיסוק
מה אורך הסבה מחינוך מיוחד לריפוי בעיסוק?
הסבת מקצוע מחינוך מיוחד לריפוי בעיסוק
ריפוי בעיסוק - מה יכול להחליף פסיכומטרי?