רוצה פרטים על חינוך לגיל הרך?
שירות אישי חינם!

מלא/י פרטיך ונחזור אליך

לימודי חינוך לגיל הרך לתואר, מה לומדים ואיפה כדאי? איך מתקבלים? ומה אח"כ?

רוצה לדעת על חינוך לגיל הרך? אנחנו רוצים לעזור לך!

דרכנו תוכל לקבל את כל התשובות לכל השאלות, לרבות איפה אפשר ללמוד, תנאי קבלה למסלולים השונים, מלגות, מה העלויות ועוד. 

לחץ/י כאן ותקבל/י שירות בחינם
שיחסוך לך הרבה זמן, כאבי ראש וגם כסף ...


איפה ללמוד חינוך? לחצו כאן למוסדות המובילים 

המידע באתר הועיל ל89% מהגולשים.
 

עזרנו גם לך? דרג אותנו:


 

לימודי הוראה וחינוך לגיל הרך לתואר

 

מאת: ד"ר ענת רפופורט

 

מלאכת החינוך ועיצוב אישיותם של ילדים בגיל הרך, מגן הילדים עד כיתות א'-ב', היא בעלת חשיבות רבה ומצריכה הכשרה ייחודית. המייעדים את עצמם לעסוק בתחום נדרשים להשתלב במסלול לימודי חינוך לגיל הרך במכללות לחינוך או באוניברסיטאות השונות, בין אם בלימודי תעודה המכינים את הסטודנטים למעבר של בחינות הסמכה רשמיות לעיסוק במקצוע, ובין אם בלימודים לתואר ראשון ולתארים מתקדמים. 

 

מבנה תכנית הלימודים

 

הבוחרים ללמוד באוניברסיטה ילמדו במשך שלוש שנים לימודים עיוניים בתחום שיבחרו לקבלת תואר ראשון, והשנה הרביעית תיוחד ללימודים לקבלת תעודת הוראה ותכלול התנסות מעשית בהוראה. הבוחרים ללמוד במכללות לחינוך ישלבו כל שלוש שנות הלימוד הראשונות לימודים עיוניים פדגוגיים בהתנסות מעשית לשם קבלת תעודת מורה בכיר, ובשנה הרביעית ילמדו לימודים עיוניים כהשלמה לתואר "בוגר בהוראה" (B.Ed).

 

לימודי תעודה בחינוך לגיל הרך מוצעים במסלולים שונים ומגוונים במכללות ובבתי ספר בארץ. ישנם קורסי מטפלות, קורסי גננות וקורסים להדרכת פעילות לילדים, בין אם זו פעילות יצירתית ובין אם זו פעילות גופנית, כתנועה או שחייה. 

 

גולשים התעניינו גם ב:
 

 

נושאי הלימוד

 

בתכנית נלמדים נושאי לימוד ותחומי דעת רבים, ובהם:

 

  • פסיכולוגיה של החינוך
  • משחק ולמידה
  • ספרות ילדים
  • עיצוב סביבת לימודים
  • הורות וקהילה
  • סיפורי התורה
  • יישומי מחשב בגיל הרך
  • תנועה ותחושה
  • לימודי ארגון
  • פיזיולוגיה של התפתחות הילד
  • מחשבת החינוך
  • הוראת חשבון
  • שילוב ילדים בעלי צרכים מיוחדים
  • מחזור חיים בטבע
  • ועוד.

 

מסלולי הלימוד

 

תכניות הלימוד לחינוך לגיל הרך מכשירות גננות ומחנכים למסגרות חינוך שונות, ובהן מעונות, גנים לגילי טרום-חובה, גנים לגילי חובה וחטיבה צעירה בבתי הספר.

 

טווח הגילים להוראה במסלול חינוך לגיל הרך הוא מגיל לידה עד גיל שמונה, ולכן בדרך כלל הלימודים בתחום זה נחלקים לשני מסלולים:

  • גננות - במסלול זה מוכשרים לעסוק בהוראה של ילדים מלידה עד גיל שש.
  • מורות-גננות - במסלול זה מוכשרים לעסוק בהוראה של ילדים מגיל ארבע עד גיל שמונה, כלומר מגן הילדים עד כיתות א'-ב'.

 

עבודתו בפועל של איש החינוך לגיל הרך

 

איש החינוך לגיל הרך יכול לשמש בתפקידים מגוונים (גננת, מטפלת, מורה) ובמסגרות שונות (גן, בית ספר). להלן תוצג עבודתו בשטח של איש החינוך לגיל הרך, המאפיינת את מרבית התפקידים והמסגרות שצוינו לעיל.

 

איש החינוך לגיל הרך עובד עם ילדים רכים בשנים, הנמצאים בגנים או בכיתות הראשונות של בית הספר. במובן זה הוא מהווה לא פעם את דמות החינוך הראשונה בה פוגש הילד, וככזה השפעתו על התפתחות אישיות הילד ועל האופן בו הילד ישתלב בשנים הבאות במערכת החינוך היא רבה. על איש החינוך לגיל הרך מוטלת האחריות לספק לילד בסיס ראשוני לחוויה חיובית בתוך המסגרת החינוכית.

 

איש החינוך לגיל הרך פוגש את הילד בראשית דרכו, כאשר תכונותיו הן יחסית גמישות ונתונות לשינוי. גם בעיותיו של הילד עדיין לא נתקבעו, לכן זהו הזמן הנכון ביותר לנסות להתמודד עמן. ערנות של מטפלת, גננת או מורה לבעיות שונות של הילד והפניית הילד לבירור הנושא דרך מעורבות של ההורים ושל פסיכולוג הגן היא קריטית. התערבות בגיל הרך יכולה למנוע את הפיכת הבעיה למורכבת וחמורה יותר.

 

איש החינוך לגיל הרך מדריך את הילד כיצד להשתלב בקבוצה, לדחות סיפוקים ולוותר לילדים אחרים על משחק כזה או אחר. ממנו לומדים הילדים כיצד לשתף פעולה, להקשיב לזולת, לעזור לאחר ולהתנהג לפי הכללים המקובלים. איש החינוך לגיל הרך מקנה לילד ערכים בסיסיים של התנהגות בחברה והוא עושה זאת לא רק דרך הכוונה והנחייה מפורשת אלא גם על ידי הצבת גבולות ומתן דוגמא אישית.

 

תכונות נחוצות לאיש החינוך לגיל הרך - אני מאמין חינוכי של גננת

 

איש החינוך לגיל הרך צריך ראשית כל לאהוב ילדים קטנים ולדעת כיצד להתחבר אליהם. עליו להיות אדם חם ואכפתי, בעל אמפתיה לצרכיו של כל ילד וילד ונכונות לתת אהבה ותמיכה, כך שהילד יוכל לצמוח ולהתפתח באופן מיטבי. לצד זאת, עליו לדעת גם כיצד לעמוד על שלו ולדרוש מהילד התנהגות נאותה גם במקרים מאתגרים של ילדים הבודקים גבולות, למשל על ידי התנהגות אלימה או בלתי ממושמעת.

 

איש החינוך לגיל הרך נמצא באינטראקציה רבה עם הורי הילד ועליו לדעת כיצד להתנהל מולם בנועם ובסבלנות. ההורים לא פעם לחוצים וחרדים לשלום ילדם, וכאשר מתרחשת תקלה כלשהי (למשל אם הילד נפל ונפצע) הם עלולים להוציא את הלחץ והחרדה על ידי האשמת איש החינוך בנעשה. על איש החינוך לדעת להרגיע את ההורים במקום להתגונן או להאשים אותם, ולהיות חכם יותר מאשר להיות צודק.

 

איש החינוך לגיל הרך צריך להיות אדם רגוע, אשר יכול להתנהל גם במצבי לחץ (למשל, ילד חולה) באופן ענייני, תוך גילוי תושייה. הוא אחראי לכך שבמסגרת בה הוא עובד (גן, בית ספר) תשרור אווירה של יציבות ובטחון שתרגיע את הילדים. קיום של שגרה מסודרת, סדר וכללים ברורים, הם חלק מתפקידו של איש החינוך לגיל הרך.


עליו לקיים כל זאת באופן עקבי אך לא נוקשה מדיי. נוקשות אישיותית עלולה לפגוע בקשריו עם הילדים וההורים. יש לקחת בחשבון כי כיום קיימות מסגרות שונות לגיל הרך, המונעות על ידי אידיאולוגיה חינוכית כזו או אחרת למשל חינוך אנתרופוסופי או חינוך דמוקרטי. איש חינוך לגיל הרך אשר מעוניין לעבוד במסגרות שכאלו, צריך להיות בעל זיקה ערכית התואמת אותן וכן נכונות להשתלם בלימודים נוספים אודות אופן החינוך במסגרת שכזו.

 

תנאי ההעסקה ושכר גננת - כמה מרוויחה גננת

 

מספר שעות העבודה בחינוך לגיל הרך על פי רב נמוכות יותר מאשר בחינוך של ילדים בכיתות גבוהות יותר. במובן זה, העבודה עם הגיל הרך משתלבת היטב עם השקעה בחיי משפחה והורות.

 

המשכורות בחינוך לגיל הרך משתנות בהתאם לסוג המסגרת, כאשר במסגרת פרטית על פי רוב השכר גבוה יותר בהשוואה למסגרת השייכת למשרד החינוך. גובה המשכורת תלוי גם בהשכלת איש החינוך (למשל, מטפלת תרוויח פחות מגננת), באחוזי המשרה, בותק איש החינוך ועוד.

 

היכן לומדים?

 

לימודי החינוך לגיל הרך מתקיימים בכל האוניברסיטאות ברחבי הארץ וגם במבחר גדול של מכללות. קיימים לימודים באזור הצפון, לימודים בדרום, לימודי חינוך לגיל הרך בירושלים, לימודים במרכז ותל אביב ועוד. הנה כמה מהמוסדות:

 

  • מכללת לוינסקי - המכללה ממוקמת בתל אביב ומתמקדת בחינוך וכן בחינוך מוזיקלי. אפשר ללמוד בה לתואר ראשון בחינוך (.B.Ed), להסבת אקדמאים להוראה, לתואר שני בחינוך (.M.Ed) וכן קורסים שונים למורים ולגננות. במכללה משלבים קורסי אמנות בחינוך, ספרות ילדים, טבע ומדעים, והתמחות ביהדות ובמקרא.

 

  • מכללת קיי - המכללה האקדמית לחינוך בבאר שבע היא מוסד אקדמי ותיק ומוכר על ידי המועצה להשכלה גבוהה. במכללה יש מגוון תכניות והתמחויות לתואר ראשון בחינוך ולתואר שני בחינוך והסבת אקדמאים להוראה. מלבד זה פועל במכללה בית הספר להתפתחות מקצועית של עובדי הוראה, הפועל לקידומם האישי והמקצועי של מורים.

 

  • מכללת בית ברל - המכללה האקדמית, הממוקמת קרוב לכפר סבא, היא מוסד אקדמי רב-תחומי; פועל בה בית הספר לחינוך, ובו מגוון רחב של לימודי הוראה לתואר ראשון, לתואר שני וללימודי תעודה שונים. המכללה מציעה גם תכנית להכשרת מורים ערבים.

 

  • מכללת אחווה - נמצאת סמוך לקריית מלאכי ומציעה מגוון רחב של מסלולי לימודים לתואר ראשון (B.Ed.) או לתואר שני (M.Ed.) בחינוך. המכללה מציעה גם מסלולים ייחודיים להכשרת אקדמאים להוראה וכן לימודי המשך למורים ולבעלי תפקידים במערכת החינוך.

 

  • מכללת תלפיות - המכללה, הממוקמת בחולון, מציעה מסלול לימודי חינוך לגיל הרך שמתאים לנשים דתיות. במכללה אפשר ללמוד בעוד שלל מסלולי חינוך לדתיות, כגון לימודי חינוך מיוחד, לימודי הוראת אמנות ולימודי חינוך יסודי ועל יסודי.

 

  • מכללת אורנים - המכללה, הממוקמת סמוך לקריית טבעון שבצפון, מציעה מגוון מסלולי לימודים בתחומי חינוך והוראה: לימודים אקדמיים, לימודי תעודה, הכשרות, השתלמויות ועוד. המכללה מציעה גם מסלולים של גננות בחינוך המיוחד, חינוך והתפתחות לגילים צעירים – גננות ומורות ומסלולים נוספים.

 

  • מכללת אינטלקט אקדמון - מציעה מסלול מקיף להסמכת מטפלות מחנכות לגיל הרך מטעם משרד התמ"ת, וכן מסלול מקוצר להסמכה רשמית של מטפלות וגננות בפועל. 

 

 

שירות אישי חינם

צריך פרטים על חינוך לגיל הרך?

רוצה לדעת יותר על חינוך לגיל הרך?
רוצה שמוסדות הלימוד יחזרו אליך?

אנחנו באתר לימודים דואגים לך. נציגי השירות שלנו ישמחו לענות לך על שאלות בנושאי: תנאי קבלה, מלגות, עלויות, קורסים, משך הלימודים, הטבות וכו', אנו מזמינים אותך לנסות את השירות שלנו בחינם.

מתחייבים לא להעביר את פרטיך ללא אישור
מוסדות לימוד חינוך לגיל הרך
שאלות הגולשים בנושא
ללא פסיכומטרי - לימודי חינוך והוראה לגיל הרך
לימודי חינוך מיוחד לגיל הרך בצפון
לימודי חינוך לגיל הרך במרכז
שאלות נפוצות בראיון ללימודי חינוך לגיל הרך
לימודי חינוך לגיל הרך עם תואר בקרימינולוגיה
לימודי חינוך הגיל הרך בגיל 35
לימודי חינוך לגיל הרך והשלמה לתעודת גננת