לימודי אדריכלות לתואר, איפה ומה לומדים? למי מתאים? ואיך מתקבלים?

רוצה לעצב בתים, פארקים ומבנים ציבוריים? באתר פרטים חשובים על תכניות הלימוד לתואר באדריכלות, בתכנון עירוני ופיתוח סביבתי, ועוד. בנוסף, באפשרותך לקרוא על תנאי הקבלה, ימים פתוחים, מלגות וחוות דעת של סטודנטים.

 

לחץ/י כאן ותקבל/י שירות בחינם שיחסוך לך הרבה זמן, כאבי ראש וגם כסף.

המידע באתר הועיל ל89% מהגולשים.
 
רוצה פרטים על
תואר ראשון אדריכלות?
שירות אישי חינם!

מלא/י פרטיך ונחזור אליך

תואר ראשון באדריכלות - לימודי ארכיטקטורה לתואר ראשון

 

מאת: ד"ר ענת רפופורט

 

מה הופך מבנה לייחודי? בין אם מדובר בבית מגורים, בניין משרדים, מבנה תעשייתי או טרמינל של נמל תעופה - מבנים צריכים לשלב בין יצירתיות ופרקטיות, בין המקוריות והחדשנות לבין ההיטמעות בסביבה הקיימת. אדריכלים קובעים כיצד יראו פני הנוף שסביבנו, ויש להם אמירה הנוגעת לעיצוב המרחב הציבורי לדורות.

 

כדי לעבוד בפועל כאדריכלים בארץ יש צורך להשלים תואר ראשון באדריכלות, ולאחריו להשלים סטאז'. במהלך התואר מקבלים את הכלים והידע הנדרים לתכנון של שלל סוגי חללים פנימיים, מבנים, שכונות, ואף יישובים.

 

בתום התואר באדריכלות ועם השלמת הסטאז' יכולים הבוגרים להשתלב כאדריכלים בשלל מסגרות כגון משרדי אדריכלים וחברות בנייה, באפשרותם לשמש גם מתכנני פנים ומעצבי פנים, מתכנני ערים ועוד. אדריכלים פועלים במשרדים וחברות קבלניות במגזר הפרטי וכן במסגרות ציבוריות כגון רשויות מקומיות. כמו כן, המעוניינים להמשיך לפתח את כישורי המחקר יכולים להמשיך לתואר שני באדריכלות.


למי זה מתאים?

עיסוק במקצוע האדריכלות מתאים לאנשים בעלי חושים מחודדים, חוש אסתטי מפותח ויצירתיות גדולה. לתחום זה מתאימים גם אנשים המוכשרים לקלוט במהירות את תנאי הסביבה, ואשר מוצאים דרכים פשוטות וקלות לשפר אותם. תחום האדריכלות משלב בין יצירתיות לבין מיומנויות טכניות וכישורים ריאליים. המקצוע מצריך יסודיות, דיוק, מעוף מחשבתי וכן מודעות סביבתית וחברתית הנוגעים להשפעת האדריכלות על סביבתה ועל הקהילה.

 

עבודה בתחום


האדריכל מתכנן את המבנה הרצוי ללקוח, ולאחר מכן מלווה את שלב הבנייה של אותו מבנה מתחילתו עד לסופו. בשלב התכנון עליו להקפיד על פרטים, להביא מגוון שיקולים פרקטיים בחשבון כגון חשמל, תאורה ועוד ובנוסף לכך להקפיד גם על האסתטיקה. בשלב הבנייה עליו לעבוד מול גורמים שונים כקבלן ומהנדס בניין ולוודא כי הכול מתבצע בהתאם לתכנית שתכנן.
 


העבודה מתחילה במפגש עם הלקוח, בהבנת צרכיו והעדפותיו, כמו גם אילוציו הכלכליים. איש המקצוע מביא בחשבון שיקולים אלו בעת תכנון המבנה. בהמשך, עליו לפקח על תהליך הבנייה בפועל, תוך גילוי אסרטיביות ועמידה על שלו, במידה והוא מגלה טעויות בביצוע. בעת העבודה, עליו להקפיד על חוקים שונים כגון חוקים המתייחסים לנגישות מבני ציבור לאוכלוסיית הנכים.


חלק מעבודתו כולל טיפול בכל ההיבטים הבירוקרטיים הכרוכים בבנייה: הגשת בקשה לבניית המבנה לועדות העירוניות, לקבלת אישור חוקי לביצוע הפרוייקט. כדי לקבל אישור זה, יש להכיר את חוקי הבנייה העירוניים השונים כגון חוקים הקשורים לשימור בנייני באוהאוס בעיר תל אביב.


בתחום ניתן לעבוד כשכיר, במשרד אדריכלים, או כעצמאי, כאיש מקצוע בעל משרד משל עצמו. במקרה שהוא עצמאי, עליו לדאוג לשיווק ולהשגת העבודה. לצורך כך, עליו להתמצא בגישה למכרזים ושיווק העסק דרך האינטרנט. ישנם אדריכלים העובדים על פרוייקטים גדולים כגון בניית תחנת רכבת, לעומת כאלו העובדים על פרוייקטים קטנים יותר כשיפוץ דירות פרטיות.


יכולות ותכונות הנחוצות בתחום


על מנת להצליח בלימודים בתחום יש צורך בכישורים מגוונים: כישורים ריאליים, הנדסיים, מחד גיסא, לצד כישורי עיצוב ואמנות, מאידך גיסא. תנאי הקבלה גבוהים, כך שיש צורך בציונים טובים, הן בבחינות הבגרות והן במבחן הפסיכומטרי. בנוסף, יש לצלוח בחינה ספציפית הבודקת התאמה לתואר. יש צורך במוטיבציה גבוהה ללמידה, שכן לימודי מקצוע זה ארוכים יחסית.


על מנת להצליח בעבודה בשטח, יש צורך ביכולות מקצועיות, לצד יכולות בינאישיות ויכולות ניהוליות. מבחינה מקצועית, איש המקצוע נדרש להיות בעל חשיבה תכליתית ומעשית, מחד גיסא, אך גם יסודית ומעמיקה, מאידך גיסא. הוא צריך להיות בעל טעם טוב וחוש אסתטי. מבחינה בינאישית עליו לדעת לגלות אדיבות ונועם במגע עם לקוחות, להקשיב להם ולקלוט את "הראש" של הלקוח. על האדריכל לדעת גם להתמודד בצורה בוגרת ועניינית עם ביקורת של לקוחות.


יכולות ניהוליות דרושות למי שמפקח על קבלן או מהנדס בניין אשר עובד בשטח. הוא צריך לדעת לגלות בטחון כאשר הוא מנחה אותם ולהיתפס כסמכות. יכולות ניהוליות דרושות גם למי שעובד באופן עצמאי, ומעסיק עובדים נוספים. למי שעובד כעצמאי דרושה גם יכולת שיווקית טובה, יכולת להתבטא בצורה בהירה, ולהבליט את יתרונותיו, בין אם בעל פה ובין אם בכתב, דרך האינטרנט.


מי שעובד על פרוייקטים גדולים צריך בטחון עצמי רב, שכן התכנון שלו יותיר חותם משמעותי על הסביבה. כמו כן, עליו להיות שאפתן ובעל "דרייב" חזק להצליח, כדי לגבור על אדריכלים המתחרים אף הם על הפרוייקטים הגדולים, שהשכר עליהם מתגמל במידה רבה.


שכר ותנאי ההעסקה


תנאי ההעסקה תלויים מאד באופי ההעסקה (שכיר לעומת עצמאי), כמו גם באופי הפרוייקטים, בפרויקטים גדולים השכר לרוב גבוה מפרויקטים קטנים יותר ותנאי ההעסקה טובים יותר. השכר הגבוה ביותר ניתן לעצמאים, אשר עוסקים בפרוייקטים גדולים ומורכבים.

תכניות הלימודים

 

בתכניות לתואר ראשון באדריכלות עוסקים בהרחבה במכלול הכלים והמיומנויות החשובים לאדריכלים. הסטודנטים לומדים על סוגיות תיאורטיות ויישומיות כגון מרכיבי מבנים, שיטות תכנון, טכנולוגיות בנייה ושלבי הבנייה. כמו כן, הם מתוודעים לשלל היבטים כלכליים, חברתיים וסביבתיים הנוגעים לתחום האדריכלות. הם בוחנים כיצד משפיעים מבנים על הסביבה ועל האנשים שעושים בהם שימוש ולומדים להתאים את המבנים לצורכי המשתמשים בהם. הלימודים גם נוגעים בתמורות שעוברת האדריכלות בעידן הדיגיטלי ועוסקים בשיטות חדשניות ומתקדמות לתכנון.


במהלך התואר עוסקים במגוון סוגיות משמעותיות בתחום האדריכלי כגון שיטות תכנון ושרטוט, עיצוב עיר וסביבה אורבנית, היכרות עם תוכנות ממוחשבות לשרטוט ועוד. התואר גם כולל קורסים העוסקים בתולדות האדריכלות ובהתפתחותה לאורך השנים ובזרמים וסגנונות שונים באדריכלות בארץ ובמדינות שונות בעולם. כך הם בוחנים כיצד האדריכלות מושפעת מן העבר וכן כיצד ביכולתה לעצב את העתיד דרך עיצוב המרחב הציבורי שבו אנו חיים ופועלים.

 

כמה שנים לומדים?

 

אורכו של התואר הראשון באדריכלות הוא בדרך כלל חמש שנים. מדובר בלימודים אינטנסיביים הארוכים באופן יחסי ממסלולים אקדמיים אחרים לתואר ראשון, הכוללים מגוון רחב של קורסים עיוניים ומעשיים וכן כיתות סטודיו, שבהן הסטודנטים מתנסים בתכנון של שלל סוגי פרויקטים ומבנים.

 

בדרך כלל הסטודנטים מקבלים גישה חופשית לסטודיו אדריכלי שבו הם יכולים לתרגל את הכלים הנלמדים ולהתנסות במגוון פרויקטים, לבנות מודלים, לתרגל כישורי שרטוט, להכיר חומרים מקצועיים ושיטות עבודה ולפתח את היצירתיות. כמו כן, רוב בתי הספר כוללים מעבדות שבהן ניתן להכיר טכנולוגיות אדריכלות חדשניות, כגון טכנולוגיות דיגיטציה.

 

במהלך התואר משולבים פרויקטים יישומיים, שבהם נחשפים הסטודנטים הלכה למעשה לחומר הנלמד ולתהליכי עבודה של אדריכלים. בין היתר, פרויקטים אלה יכולים לכלול תכנון של בניינים, תכנון תהליכי שימור של מבנים היסטוריים או שיקום של מבנים, תכנון של מרחבים ציבוריים, עיצוב חללים פנימיים כגון דירות או אולמות ועוד. במסגרת הפרויקט ניתן להביע את היצירתיות והכישורים האישיים וגם לפתח את הטכניקות המקצועיות.


לימודי אדריכלות תנאי קבלה


במסגרת תנאי הקבלה לאדריכלות יש צורך בבגרות מלאה ובציון גבוה בפסיכומטרי. גובה הציונים הנדרשים משתנה ממוסד למוסד ומשנה לשנה. בדרך כלל מושם דגש על הישגי המועמדים בבגרות במתמטיקה ובבגרות באנגלית ברמת 5 יחידות לימוד. כמו כן, יש צורך במעבר של יום בחינות ומיונים, ובעמידה בראיון אישי שבו יש להציג תיק עבודות.

 

מבחני הכניסה מתמקדים בבחינת הכישורים החזותיים והיצירתיות של המועמדים. בדרך כלל נבדקות יכולות הניתוח וההתבוננות המרחבית וכן יכולות הבעה צורנית. לעיתים מתבקשים המועמדים לבצע משימות ציור ורישום שונות ולעיתים עליהם לבנות מודלים תלת ממדיים בעזרת חומרים שונים. במרבית המקרים אין צורך בידע בשרטוט אדריכלי כדי לעבור את המבחנים.

 


התמחות באדריכלות

 

בסיום התואר יש להשלים התמחות (סטאז') באורך שלוש שנים. מטרת ההתמחות היא לאמן את הבוגרים ביישום העקרונות הנלמדים באקדמיה גם בשטח, במסגרת עבודה מעשית. בהתמחות לומדים גם להתנהל מול גורמים מקצועיים ועמיתים למקצוע. את ההתמחות מבצעים תחת פיקוח וליווי של מאמן. המאמנים הם אדריכלים שקיבלו אישור לכך על ידי הרשם.


חשוב להבדיל בין בוגרי תואר באדריכלות, אדריכלים רשומים ואדריכלים רשויים. בוגרים הם מי שהשלימו את כל חובות הלימודים וקיבלו את התואר. אדריכלים רשומים הם מי שהוכרו על ידי רשם האדריכלים ושילמו את האגרה הנחוצה, וכך נרשמו בהצלחה בפנקס האדריכלים. שלב הרישום בפנקס הוא הכרחי להמשך לשלב הרישוי. אדריכלים רשויים הם מי שסיימו בהצלחה את תקופת הסטאז'. רק לאחר השלמת כל השלבים הללו ניתן לעסוק בפועל באדריכלות.


מוסדות - איפה לומדים אדריכלות?

 

תואר ראשון באדריכלות מתקיים כיום במספר מצומצם יחסית של מוסדות לימוד, אשר קיבלו אישור להוראת המקצוע. בין המוסדות שבהם ניתן לקחת חלק בתואר באדריכלות נכללים:

בצלאל – האקדמיה לאמנות ועיצוב (ירושלים) – במוסד הלימוד פועלת המחלקה לארכיטקטורה, שבה ניתן ללמוד לתואר ראשון בארכיטקטורה שאורכו חמש שנים. הסטודנטים לומדים בהרחבה על שיטות תכנון מגוונות וכן נלמדים היבטים חברתיים, עיצוביים, אמנותיים וביקורתיים של תחום האדריכלות. הסטודנטים לוקחים חלק בעבודה בסטודיו, בקורסי טכנולוגיות ובלימודים עיוניים. בבצלאל שמים דגש על קידום ערכי החדשנות בארכיטקטורה ושואפים להכשיר סטודנטים להשפעה על השיח הציבורי המקומי.

המרכז האקדמי ויצו חיפה – במסגרת התואר הראשון באדריכלות וחינוך של המרכז האקדמי ויצו חיפה שמים הסטודנטים דגש על שלל נושאים כגון תהליכי בנייה ותורת המבנה, תכנון אקולוגי, חדשנות בסביבות בנויות, טכנולוגיות בניה ועוד. הבוגרים מקבלים את התואר B.Arch.Ed., אורך התכנית חמש שנים. במרכז האקדמי נערכים מסלולים רבים נוספים לתואר ראשון במקצועות עיצוב ואמנות שונים.

אוניברסיטת תל-אביב – אורך לימודי האדריכלות לתואר ראשון באוניברסיטת תל-אביב הוא חמש שנים. במהלך הלימודים לוקחים הסטודנטים חלק בקורסים אקדמיים וכן בשיעורים מעשיים שבהם מפתחים את היצירתיות והכישורים האדריכליים ולומדים להתמודד עם אתגרים בתכנון ועיצוב של מבנים. כמו כן, בתכנית נושאים ממדעי החברה והרוח כדי לספק לסטודנטים כלים לבניה יעילה ונכונה מבחינה חברתית ואקולוגית. באוניברסיטת תל-אביב ניתן גם ללמוד לתואר שני באדריכלות במסלול עם או ללא תזה.

 

אוניברסיטת אריאל בשומרון – באוניברסיטת אריאל מתקיימים לימודי ארכיטקטורה לתואר B.Arch. הסטודנטים רוכשים ידע וכלים בעיצוב ותכנון ארכיטקטוני לצד מיומנויות להתמודדות עם אתגרי המאה ה 21 בתחום. אורך הלימודים חמש שנים. בבית הספר לארכיטקטורה מוכשרים הסטודנטים לעבודת צוות, לאתיקה מקצועית ולאחריות חברתית וסביבתית.


הטכניון (חיפה) – בטכניון נערכת תכנית לתואר באדריכלות שבה לומדים תחילה תואר ראשון עיוני במדעי הארכיטקטורה לתואר B.Sc. ולאחריו תואר שני מקצועי מגיסטר בארכיטקטורה. אורך המסלול כולו חמש שנים. במהלך הלימודים מתמקדים בשלל תחומים כגון עיצוב עירוני, שימור מורשת בנויה, אדריכלות בת קיימא, בנייה ירוקה ועוד. ישנה אפשרות לשילוב הלימודים עם לימודי תכנון עיר ואזור. 

 

SCE המכללה האקדמית להנדסה ע"ש סמי שמעון (באר שבע) - במכללה מתקיים תואר ראשון שבו שמים דגש על תחומים כגון בינוי ערים, סביבה, חברה, וטכנולוגיה אדריכלית. במוסד הלימוד שואפים להכשיר אדריכלים למתן מענה להתפתחות המואצת בדרום הארץ ובבאר שבע.

 

עזרנו לך? דרג אותנו:

שירות אישי חינם

צריך פרטים על תואר ראשון אדריכלות?

רוצה לדעת יותר על תואר ראשון אדריכלות?
רוצה שמוסדות הלימוד יחזרו אליך?

אנחנו באתר לימודים דואגים לך. נציגי השירות שלנו ישמחו לענות לך על שאלות בנושאי: תנאי קבלה, מלגות, עלויות, קורסים, משך הלימודים, הטבות וכו', אנו מזמינים אותך לנסות את השירות שלנו בחינם.

מתחייבים לא להעביר את פרטיך ללא אישור
טיפים ממומחים בנושא אדריכלות
ד"ר תמי אמיר
לימודי האדריכלות אורכים 5 שנים, ונלמדים באופן מורחב או חד חוגי. דרישות הקדם הם שקלול של ציון בגרות עם ציון פסיכומטרי ובנוסף, הגשת תיק עבודות/ מעבר של מבחן מיון. המבחן בודק את רמתו הכללית של המועמד בכלל ורמת היצירתיות שלו בפרט.
הלימודים הינם תובעניים ובנוסף למבחנים, יש להביא בחשבון הגשת תרגילים ועבודות רבות לאורך הסמסטר. בשנה האחרונה ללימודים יש להגיש פרויקט גמר.
לימודי האדריכלות הינם מאתגרים במובן היצירתי, עליך כתלמיד לעמוד ברמה גבוהה של יצירת רעיונות חדשים, ביצוע הרעיונות והבאתם לכדי פרויקט ב קרא עוד...
ד"ר תמי אמיר
מנהלת המדור לייעוץ לימודי באוניברסיטת ת"א
מחשבון תנאי קבלה תתקבל או לא?

לחיצה על חשב תוצאות
תציג בפניך מוסדות שעשויים להתאים

חוות דעת של סטודנטים:
אדריכלות
(304) 4.0
תמר

תמר

04/09/2023
5/ 4

אוניברסיטת אריאל

מה אתה אוהב/לא אוהב במוסד הלימודים?

אוהבת את החיים החברתיים חוץ מהלימודים, ישנה השקעה רבה של אגודת הסטודנטים

על הקמפוס

קצת מיושן אבל נמצא במקום טוב באוניברסיטה, תמיד יש פעילות מפני שאדריכלות עובדים כל הזמן

טיפים

לא לדחות דברים, להקדיש גם תשומת לב לנפש, ללכת לישון בזמן, לנוח כשצריך

ליטל

ליטל

22/04/2019
5/ 5

הטכניון - מכון טכנולוגי לישראל

מה אתה אוהב/לא אוהב במוסד הלימודים?

יש יחס אישי מכל מנחה, התואר עצמו מעניין. לוקחים אותנו לסיורים גם בארץ וגם בחול. יש אפשרות להביע דעה  קרא עוד...

על הקמפוס

ספציפית באדריכלות יש יחס אישי מכל מנחה, הפקולטה מוציאה סיורים, גם לחול. רמת המנחים גבוהה וחושפים אות קרא עוד...

טיפים

חשוב להגיע עם הרבה דמיון ורצון להצליח. לקחת את התואר בקלות. יש לקחת בחשבון שהתואר דורש השקעה גם מעבר קרא עוד...

אולגה

אולגה

05/04/2019
5/ 3

הטכניון - מכון טכנולוגי לישראל

מה אתה אוהב/לא אוהב במוסד הלימודים?

אוהבת - מנחים מקצועיים שמגיעים מתחום הפרקטיקה שמלמדים אותנו היטב. לא אוהבת - חלק מהקורסים חוזרים על  קרא עוד...

על הקמפוס

קמפוס הטכניון הוא קמפוס בתוך יער, מאוד יפה, מלא בצל ובצמחיה מגוונת, ומעבר להיותו קמפוס לימודי, יש בו קרא עוד...

טיפים

לבוא בראש פתוח ולהבין שהתואר דורש המון סבלנות והתמודדות עם מצבים מגוונים, להשקיע בתחומים השונים כדי  קרא עוד...

שאלות הגולשים בנושא
לימודי השלמה לתואר ראשון באדריכלות ועיצוב פנים
כמה זמן נמשכים לימודי הנדסאי אדריכלות?
מה השכר הממוצע של הנדסאי אדריכלות ועיצוב פנים?
מבחן קבלה לאדריכלות בתל אביב
האם יש ביקוש להנדסאי אדריכלות ועיצוב פנים?
האם באדריכלות יש עבודה
אדריכלות ועיצוב פנים - ההבדל בין תואר לבין הנדסאי
התאמה לתפקיד אדריכל/ית
מאת: ד"ר ענת רפופורט

לפנייך מספר אמירות, יש לדרג אותן בסולם של אחד עד שלוש. כאשר 1 מדורג כנמוך ביותר (האמירה לא מאפיינת אותך) ו - 3 כגבוה ביותר (מאוד מאפיינת אותך).
נותרו לך עוד 20 שאלות
  • (מ: 1 - במידה מועטה, עד 3 - במידה רבה)
  • (מ: 1 - במידה מועטה, עד 3 - במידה רבה)
  • (מ: 1 - במידה מועטה, עד 3 - במידה רבה)
  • (מ: 1 - במידה מועטה, עד 3 - במידה רבה)