רוצה פרטים על הנדסת חומרים?
שירות אישי חינם!

מלא/י פרטיך ונחזור אליך

תוכנית לימודים - לימודי הנדסת חומרים

רוצה לדעת על הנדסת חומרים? אנחנו רוצים לעזור לך!

דרכנו תוכל לקבל את כל התשובות לכל השאלות, לרבות איפה אפשר ללמוד, תנאי קבלה למסלולים השונים, מלגות, מה העלויות ועוד. 

לחץ/י כאן ותקבל/י שירות בחינם
שיחסוך לך הרבה זמן, כאבי ראש וגם כסף ...

המידע באתר הועיל ל89% מהגולשים.
 

עזרנו גם לך? דרג אותנו:


תואר ראשון בלימודי הנדסת חומרים

 

אנו נתקלים בתוצרים של תחום הנדסת החומרים בחיי היומיום שלנו. מהנדסי חומרים מנסים להבין את תפקודי החומרים למיניהם, וכן מתנסים בטכניקות העיבוד של חומרים כמו ריתוך, יציקה, גידול, כבישה, חימום והדבקה. המהנדסים בודקים את יחסי החומרים עם חומרים אחרים יחסי העלות – תועלת בייצור או שימוש לצרכי תעשייה של חומרים שונים.

 


לימודי הנדסת חומרים השתלבו בעבר עם לימודי הנדסת מכונות עד שבשנים האחרונות לימודים אלה נלמדים כתואר נפרד. ואיך זה מתקשר אלינו? למעשה כל טכנולוגיה חדשה המגיעה אלינו עוברת דרך תחום הנדסת החומרים. ככל שהעולם מתקדם, צריך יותר מהנדסי חומרים.

 

אם ניקח לדוגמא את תפקידיו של מהנדס החומרים בצה"ל, נחשוב לרגע על אמצעי מיגון למיניהם – האפוד המגן הקראמי. כל תהליך התכנון, ייצור, בדיקה, ניסוי שלו עם קליעים שונים, התבצע ע"י מהנדס חומרים.

 

מה לומדים?

 

הנדסת חומרים בוחנת את ההתנהגות הפיסיקלית, הכימית המכאנית והסביבתית של חומרים שונים. חומרים אלה יכולים להיות מתכתיים, קרמיים, פולימריים או מורכבים. החומרים כיום משולבים בכל התעשיות המודרניות ומשמשים כחומרי בנייה, כחומרים ביו-רפואיים, כחומרים אלקטרוניים ועוד.

 

במהלך השנים האחרונות, צבר תחום זה תאוצה בפיתוח תהליכים וחומרים חדשים בתעשיות המתקדמות, ותוך כך גדלה המודעות לתרומה שיש למקצוע הנדסת חומרים בקידום תעשיות עתירות הידע והטכנולוגיה.

 

המסלול ללימודי תואר ראשון בהנדסת חומרים מתפרס על פני ארבע שנים. תוכניות הלימוד בתחום מעניקות לסטודנטים הכשרה מקיפה במקצועות היסוד: מתמטיקה, פיסיקה, כימיה. במסלול זה מושם דגש רב על לימוד מקצועות אלה במטרה לאפשר לסטודנטים הבנה מדעית של לימודי הטכנולוגיה. בנוסף, נלמדים כל מקצועות הטכנולוגיה המודרנית.

 

תוכניות הלימוד לתואר ראשון בהנדסת חומרים

 

תוכניות הלימוד משלבות הקניית ידע תיאורטי במקצועות הטכנולוגיים עם לימודי התמחות כמו למשל: התקנים אלקטרואופטיים, חומרים למיקרואלקטרוניקה, עיבוד חומרים בשיטות מתקדמות ועוד. בנוסף לכך, הסטודנטים נדרשים לבצע עבודה מעשית במעבדות וכן להגיש פרוייקט גמר המאפשר להם ליישם באופן פרקטי את הידע שצברו במהלך התואר וכן להשתלב בקלות בתעשייה.

 

במהלך לימודי הנדסת חומרים נחשפים הסטודנטים לכלל מרכיבי החומרים בטבע ורוכשים כלים ומיומנויות למחקר ופיתוח של חומרים חדשים. מבין הנושאים הנלמדים: אלקטרומגנטיות, חומרים אלקטרוכימיים, חומרים אופטיים, תכונות חומרים, מוצקים, חומרים מורכבים, פולימרים, תכונות ושימוש של חומרים מתכתיים, קורוזיה, חומרים קרמיים, תכנות, חומרים פלסטיים ועיבוד חומרים בשיטות מתקדמות.

 

מהן אפשרויות התעסוקה?

 

מהנדסי חומרים אמונים על כל אחד מהשלבים במחקר, בפיתוח ובייצור של חומרים. הם בוחרים את החומרים המתאימים לכל שלב בפיתוח ובייצור, מבקרים ומשפרים את תכונות החומר וטיב המוצר, בוחנים את הסיבות לכישלונות של מוצרים, קובעים את ייעודי המוצרים ועוד.

 

מהנדסי החומרים יכולים להשתלב לפיכך בתפקידים רבים ומגוונים במספר רב של מקומות תעסוקה כמו למשל בתעשיית ההיטק, המזון והתרופות, בתחום הרפואה ובמכוני מחקר. מבין הארגונים הבולטים שקולטים לשורותיהם מהנדסי חומרים ניתן לציין את: אינטל, טבע, אפלייד מטריאלס, מוטורולה, אופיר אופטרוניקה, התעשייה האווירית, התעשייה הצבאית, הקריה למחקר גרעיני, מרכז למחקר גרעיני (נחל שורק), רפא"ל, מז"פ.

 

סוג ההסמכה?

 

בתום המסלול, זכאים הבוגרים לתואר ראשון B.Sc בהנדסת חומרים מתקדמים, המוענק על ידי המועצה להשכלה גבוהה.

 

תנאי קבלה

 

תנאי קבלה להנדסת חומרים מתבססים על שקלול הפסיכומטרי והבגרות, תוך שימת דגש על הסכל ההנדסי או הכמותי. הסף משתנה משנה לשנה וממוסד למוסד. כמו כן, יש צורך בציון גבוה בבגרות במתמטיקה, בפיזיקה ובמקצועות מדעיים וטכנולוגיים.

 

המעוניינים להתקבל על סמך בגרות בלבד יכולים למצוא מספר מסלולים ללימודי הנדסת חומרים ללא פסיכומטרי. אלה מיועדים לבעלי ממוצע בגרות גבוה במיוחד.

 

היכן לומדים?

 

תארים בתחום זה מוצעים במוסדות לימוד ברחבי הארץ; ניתן להשתתף בלימודי הנדסת חומרים במרכז, בדרום ובצפון הארץ. בין היתר, אפשר ללמוד במוסדות הבאים:

 

  • עזריאלי מכללה אקדמית להנדסה ירושלים - במכללה לומדים ארבע שנים לקבלת התואר, והכוונה היא להכשיר מהנדסי חומרים ותהליכים, בעלי ידע, ומיומנות שיאפשרו השתלבות בתעשייה מודרנית עתירת ידע. כמו כן ניתן להמשיך לתואר שני בהנדסת חומרים. הסטודנטים יכולים לבחור בין התמחות בטכנולוגיות סביבתיות והתמחות מיקרואלקטרוניקה.

 

  • אוניברסיטת אריאל בשומרון - באוניברסיטת אריאל ניתן ללמוד בתכנית לימודי הנדסת כימיה במסלול חומרים. במהלך המסלול לומדים על בחירה של חומרים לייצור הפתרונות המתאימים בתעשייה הכימית. כמו כן, שמים דגש על יישומי כימיה ירוקה שנוגעת לשילוב שבין מדע החומרים לאיכות הסביבה בתעשייה.

 

  • האוניברסיטה העברית ועזריאלי מכללה להנדסה (ירושלים) - באוניברסיטה העברית מתקיימת תכנית ללימודי הנדסת חומרים מתקדמים וכימיה, אשר משותפת לעזריאלי מכללה להנדסה. המסלול נלמד בשני המוסדות והוא מקנה מגוון של כלים הנדסיים ומדעיים כאחד. היקף התואר הכפול ארבע שנים וחצי.

 

  • אוניברסיטת בן-גוריון (באר שבע) - בבן-גוריון ניתן ללמוד בתכנית להנדסת מכונות וכן במסלולים לתואר כפול, כגון לימודי פיזיקה והנדסת מכונות או לימודי הנדסת חומרים והנדסת מכונות.

 

שירות אישי חינם

צריך פרטים על הנדסת חומרים?

רוצה לדעת יותר על הנדסת חומרים?
רוצה שמוסדות הלימוד יחזרו אליך?

אנחנו באתר לימודים דואגים לך. נציגי השירות שלנו ישמחו לענות לך על שאלות בנושאי: תנאי קבלה, מלגות, עלויות, קורסים, משך הלימודים, הטבות וכו', אנו מזמינים אותך לנסות את השירות שלנו בחינם.

מתחייבים לא להעביר את פרטיך ללא אישור
שאלות הגולשים בנושא
לימודי הנדסת חומרים - ביקוש בשוק וסיכויי קבלה כחריגה
קבלה ללימודי הנדסת חומרים בטכניון
לימודי הנדסת חומרים - מוסדות לימוד בצפון
לימודי הנדסת חומרים במסלול ערב
לימודי הנדסה כימית / לימודי הנדסת חומרים