השלמה לפסיכולוגיה קלינית באוניברסיטת תל אביב

השלמה לפסיכולוגיה קלינית באוניברסיטת תל אביב

תכנית השלמה לפסיכולוגיה קלינית באוניברסיטת תל אביב


מבינים באמת את נפש האדם


הפסיכולוגיה הקלינית היא ענף בפסיכולוגיה הכללית העוסק בין היתר באבחון ובטיפול מעשי בהפרעות נפשיות שונות. פסיכולוגים קליניים מסייעים למטופלים בגילאים שונים בהתמודדותם עם מגוון בעיות, כמו למשל הפרעות חרדה, דיכאון, הפרעות אכילה והתמכרויות, והם משתמשים בעבודתם בשלל אבחונים וראיונות קליניים.


פסיכולוגים שרשומים בפנקס הפסיכולוגים וסיימו את לימודיהם האקדמיים, ומעוניינים לעבור הסבה לפסיכולוגיה קלינית, נדרשים לקחת חלק בתכנית השלמה לתואר שני בפסיכולוגיה קלינית, שמספקת היכרות עם שיטות הטיפול השונות ויישומן. המסלול שם דגש על העבודה המעשית ועל תהליך העבודה עם מטופלים.


תכנית הלימודים


המשתתפים בתכנית ההשלמה לפסיכולוגיה קלינית מתחילים בסקירת התפתחותה של הפסיכותרפיה, ובהתהוות התיאוריה הפסיכואנליטית. לאחר מכן, הם מכירים את מגוון שיטות האבחונים הפסיכולוגיים, כמו למשל מבחני בנדר, רורשאך ואבחון באמצעות ציורים, ואת אופן כתיבת הדו"חות לאחר ביצועם. בהמשך, הם דנים במגוון הפרעות וקשיים נפשיים ורגשיים, ובדילמות אתיות העולות במהלך תהליך הטיפול. הם לומדים כיצד לבקר מהלך טיפולי וכיצד לבחון את יעילותם של מודלים פסיכולוגיים מוכרים.

 


מתכונת הלימוד


המסלול מתפרש על פני שנתיים אקדמיות. המפגשים מתקיימים במשך יום אחד בשבוע, כאשר בשנה השנייה מתווספים לכך עוד מספר ימים שבועיים שמוקדשים לפרקטיקום מעשי. העבודה הפרקטית מתבצעת במסגרות טיפוליות חיצוניות, כמו מרפאות ציבוריות, מרכזי ייעוץ ובתי חולים. בנוסף לכך, לוקחים המשתתפים חלק במגוון הרצאות עיוניות, תרגולים מעשיים בקבוצות, וסדנאות בהן מנתחים מקרי בוחן ומיישמים את עקרונות הטיפול.


נושאי הוראה

 

  • דילמות אתיות של מטפלים
  • התפתחות פתולוגית
  • מבחנים פסיכולוגיים לילדים
  • ביצוע ראיונות קליניים
  • קטגוריזציה על פי ה DSM-IV
  • טכניקה פסיכואנליטית
  • סימפטומים של מצבים רגשיים
  • מודל פסיכולוגיית האגו
  • מוסדות בריאות הנפש בישראל
  • אבחון תהליכי ואבחון מצבי   
  • כתיבת דו"ח פסיכו - דיאגנוסטי   
  • ועוד


סגל הוראה


מנהלת התכנית היא דוקטור ופסיכולוגית קלינית, בעלת הכשרה אקדמית גם בעבודה סוציאלית. היא מומחית לתורות אישיות, ועוסקת בין היתר בהנחיית קבוצות במסגרות שונות, המסייעות להתמודד עם תהליכי שינוי.


עוד כולל סגל המרצים: פסיכולוג קליני העוסק בין היתר בייעוץ לנפגעי טרור וטראומה לאומית; מטפלת בילדים ונוער בגישה הדינמית, שמנהלת מגוון תכניות ללימוד פסיכותרפיה; פסיכולוג בעל תואר דוקטור המומחה בטיפול בהפרעת אישיות גבולית, המטפל גם לפי גישת המנטליזציה; פסיכולוג רפואי המתמחה בטיפול התנהגותי - קוגניטיבי, שעוסק גם בהקמת מערכי טיפול קהילתיים; ופסיכולוג המתמחה בטיפול קבוצתי בהפרעות חרדה, בשילוב הגישה באקזיסטנציאליסטית.


תנאי קבלה


לתכניות ההשלמה מתקבלים מועמדים שהם בוגרי תואר שני, הרשומים בפנקס הפסיכולוגים. בנוסף, הם נדרשים להציג המלצות מגורמים אקדמיים ומקצועיים, המעידים על ניסיונם המעשי והמחקרי. מתאימים מוזמנים למספר ראיונות קבלה שנערכים בפני ראשי התכנית, וכוללים גם ביצוע של כמה מטלות בקבוצה. ועדות הקבלה בוחנות לרוב את הכישורים שנדרשים מפסיכולוגים קליניים בהמשך דרכם, על מנת לקבוע את מידת ההתאמה לתכנית.

 


אחרי סיום הקורס


סטודנטים המסיימים את לימודיהם בתכנית בהצלחה, ועומדים בכל דרישות הנוכחות וההגשה, יכולים להתחיל את ההתמחות הקלינית המעשית שלהם. הקורס עומד בדרישות הוועדה המקצועית של משרד הבריאות לפסיכולוגיה קלינית, ומוכר על ידה.

למידע נוסף לחצו: אוניברסיטת תל אביב
עוד מסלולי לימוד - אוניברסיטת תל אביב