רוצה פרטים על לימודי בלשנות?
שירות אישי חינם!

מלא/י פרטיך ונחזור אליך

לימודי בלשנות

רוצה לדעת על לימודי בלשנות? אנחנו רוצים לעזור לך!

דרכנו תוכל לקבל את כל התשובות לכל השאלות, לרבות איפה אפשר ללמוד, תנאי קבלה למסלולים השונים, מלגות, מה העלויות ועוד. 

לחץ/י כאן ותקבל/י שירות בחינם
שיחסוך לך הרבה זמן, כאבי ראש וגם כסף ...

המידע באתר הועיל ל89% מהגולשים.
 

עזרנו גם לך? דרג אותנו:


לימודי בלשנות - תואר ראשון בבלשנות

 

הבלשנות היא חקר השפה הטבעית האנושית, לצד חקר היכולת האנושית להשתמש בשפה. אדם העוסק בחקר הבלשנות נקרא "בלשן". מדובר בתחום מחקר ולימוד מאתגר ודינמי, אשר מושפע מהתפתחויות חברתיות וטכנולוגיות כאחד. כיום נוהגים לערוך הבחנה בין בלשנות מודרנית לבין הבלשנות המסורתית אשר מתמקדת בחקר ההיסטוריה של השפה והתפתחותה לאורך השנים. בבלשנות המסורתית מחפשים "קשרים משפחתיים" בין שפות שונות תוך ניסיון לקבוע נורמות בקשר לשימוש הנכון בשפה. לעומתה, הבלשנות המודרנית מתמקדת בניתוח שפה בזמן נתון ומסוים, ומחפשת את החוקיות הפנימית שלה. בלשנות מודרנית טוענת כי אין זה מתפקידו של הבלשן, החוקר, לקבוע נורמות בנוגע לשימוש נכון בשפה, אלא רק לתאר ולהבין את המצב הנתון והעובדות המצויות בו.

 

 

מה לומדים?

 

תוכניות הלימוד במסלול לימודי תואר בלשנות כוללים הקניית רקע תיאורטי, כלים לחשיבה אקדמית ומחקרית וידע מעשי המכשיר את הסטודנטים לעסוק בתחומי השפה. מטרת הלימודים להקנות ידע אודות תחומי היסוד של הבלשנות, לרבות סמנטיקה, תחביר, פונולוגיה, ועוד. כמו כן, עוסקים הלימודים נקודות ההשקה שבין חקר השפה לבין ענפים כגון מדעי המוח, פסיכולוגיה, ועוד, כדי להבין את המרכיבים הרגשיים והנוירולוגיים העומדים בבסיס השימוש בשפה ורכישתה.


במסגרת לימודיהם, הסטודנטים יכולים לבחור בשפה מסוימת ולנתחה, ניתן לבחור שפות כגון עברית, אנגלית, רוסית, ערבית, סינית, ועוד (בהתאם למגוון המוצע בכל מוסד). יש לציין כי בחלק מן המוסדות (כגון באוניברסיטת בר-אילן ובאוניברסיטת בן-גוריון) מתקיימים הלימודים בשפה האנגלית (אולם אינם מוגבלים לניתוח שפה זו בלבד). הדגש הוא על הבנת השפות האנושיות בכללותן, וכן את המשותף לכל השפות.

 


מסלולי לימוד

 

הלימודים מתקיימים במסלול חד חוגי או במסלול דו חוגי. היצע החוגים שאותם ניתן לשלב במתכונת דו חוגית משתנה ממוסד למוסד, אולם החוגים המבוקשים לשילוב כוללים: מדעי המחשב, מדעי המוח, מדעי הקוגניציה, לשון עברית, תקשורת, או ספרות.

 

כמה זמן לומדים?


משך הלימודים הינו 3 שנים. הם מתקיימים במתכונת בוקר, שבה לומדים חמישה ימים מלאים במהלך השבוע.
 

נושאי לימוד

  • פונטיקה.
  • סמנטיקה.
  • מורפולוגיה.
  • עיבוד תחבירי.
  • בלשנות חישובית.
  • ממשקים לשוניים.
  • נוירו לינגוויסטיקה.
  • אבולוציה של השפה.
  • פונולוגיה וחקר השיח.
  • ועוד.

 

היכן לומדים?

 

  • אוניברסיטת תל-אביב: הלימודים מתקיימים במתכונת דו חוגית, בשילוב חוגים שונים מכל פקולטה, או מסלולים מובנים עם מדעי המחשב (בלשנות חישובית); עם פסיכולוגיה; או במסלול נוירוביולוגיה של השפה. למצטיינים, מוצע מסלול מורחב חד חוגי, החל משנה ב'. משך הלימודים 3 שנים.

 

  • אוניברסיטת בר-אילן (רמת גן): באוניברסיטת בר-אילן פועלת המחלקה לבלשנות וספרות אנגלית, הלימודים מתקיימים בשפה האנגלית, אך אינם מוגבלים לשפה זו, וחוקרים את השפה בכללותה, ניתן לנתח מגוון שפות כגון עברית, רוסית, ערבית, ועוד. ישנה אפשרות ללימודים במסלול חד חוגי, או ללימודי דו חוגיים עם ספרות, מדעי המוח, לשון עברית, ועוד. משך הלימודים 3 שנים.

 

  • אוניברסיטת בן-גוריון בנגב (באר שבע): יש ללמוד במתכונת דו מחלקתית, ניתן לשלב את הלימודים עם חוגים כגון מדעי המחשב, מדעי המוח, או לשון עברית. הלימודים מתקיימים בשפה האנגלית, והיקפם 3 שנים.

 

  • האוניברסיטה העברית (ירושלים): הלימודים מתקיימים במדור הגנרטיבי או במדור הפונקציונלי, לבחירת הסטודנטים. יש לשלב את הלימודים עם חוג נוסף כגון פסיכולוגיה, קוגניציה, מדעי המחשב, מתמטיקה, תקשורת, ועוד. היקפו של התואר 3 שנים. 

 

לימודי בלשנות חישובית


לימודי בלשנות חישובית, או בשמם הנוסף בלשנות ומדעי המחשב, הינם מסלול לימודים דו חוגי, המתמקד בכלים חישוביים וממוחשבים לניתוח ולהבנת שפות. הסטודנטים לומדים קורסים העוסקים בתיאוריות בלשניות, לצד קורסים מתחום המחשבים והכלים החישוביים. מדובר על תכנית מואצת, המאופיינת בעומס רב מאשר תכניות דו חוגיות רגילות. מדובר על ענף צומח ומבוקש בתעשיית ההייטק ובאקדמיה, הביקוש לידע בתחום זה בחברות תוכנה הינו רב. הלימודים מתקיימים באוניברסיטת תל-אביב.

 

למי מתאימים הלימודים?


הלימודים מתאימים לבעלי זיקה לתחום השפות, ולמתעניינים במחקר תהליכי התפתחותן ורכישתן. לימודים אלו, המשתייכים למדעי הרוח, הינם בעלי ממד תיאורטי נרחב, אולם ניתן לשלב בהם גם מרכיבים מעשיים משמעותיים, כגון סדנאות ומעבדות בתחומי המחשבים והמוח, קורסים מעשיים בתרגום או בעריכה לשונית, ועוד.

 

יש לציין כי מכיוון שהלימודים מתקיימים בדרך כלל במתכונת דו חוגית, הם יכולים להתאים למגוון רחב של שילובים, בהתאם לתחומי העניין של הסטודנטים, כגון מסלולים בשילוב מדעי המחשב, בשילוב ספרות, בשילוב מדעי המוח, ועוד. במסלולים המשולבים עם מדעי המחשב או מתמטיקה, יש צורך במיומנויות כמותיות גבוהות, ולרוב ישנה דרישה לבגרות במתמטיקה ברמת 5 יחידות.
 

מה הם תנאי הקבלה?

 

תנאי הקבלה לבלשנות משתנים בין המוסדות, יש לעמוד בדרישות הבאות:

  • ציון התאמה שבין 500-550 (משתנה בין המוסדות). ציון ההתאמה מורכב משקלול ממוצע הבגרויות עם הציון בפסיכומטרי.
  • ציון גבוה בבגרות באנגלית ברמת 4 או 5 יחידות לימוד.
  • רמת "מתקדמים ב'" באנגלית.
  • או - קבלה ללימודי בלשנות לא פסיכומטרי -
  1. מועמדים מעל גיל 40 בעלי תעודת בגרות מלאה.
  2. מועמדים עם ממוצע בגרות 95-102 ומעלה (הרף הנדרש שונה בכל מוסד) יתקבלו ללא מבחן פסיכומטרי.
  3. ציון גבוה בבגרות באנגלית ברמת 4 או 5 יחידות לימוד.
  4. ציון במבחן הסיווג באנגלית אמיר"ם או אמי"ר.

 

איזו תעודה מקבלים?

 

בסיום הלימודים, מוענק תואר ראשון B.A. במסלולים דו חוגיים, יצוינו על גבי התואר שני החוגים הנלמדים.

 

מה גובה שכר הלימוד?

 

גובה שכר הלימוד במוסדות הציבוריים (שכר לימוד אוניברסיטאי) עומד על 11,296 שקלים, נכון לשנת תשפ"ד. חשוב להדגיש כי סכום זה מתעדכן משנה לשנה, בהתאם להנחיות המל"ג.

 

מה הן אפשרויות התעסוקה?

 

בוגרי תואר בלשנות יכולים להשתלב בתפקידים כמו הוראת שפות, הוראת כתיבה, כתיבה טכנית, תרגום, עריכה לשונית, מידענות, השתלבות בתפקידים באקדמיה ללשון, ועוד. כל תפקיד בו נדרש עיסוק לשוני כלשהו יכול להתאים לבוגרי התואר. יש לציין כי לצורך השתלבות בתפקידי הוראה, יש צורך בתעודת הוראה (בחלק מן המוסדות ניתן להשלימה במקביל לתואר הראשון).


כמו כן, באפשרות הבוגרים להשתלב בתפקידים מסוימים בתעשיית ההייטק, שבה גובר לאחרונה העניין בתחום עיבוד השפה הטבעית (כגון בענפי הבינה המלאכותית, זיהוי הדיבור, התרגום האוטומטי, או בשימוש במנועי חיפוש). עובדים בעלי שליטה בתחום הבלשנות יכולים להשתלב בחברות הייטק ובסטארט אפים טכנולוגיים, המפתחים מוצרים אשר מבוססים על עיבוד שפה. אפשרות נוספת העומדת בפני הבוגרים היא המשך לתארים מתקדמים. באפשרותם לבחור בתואר שני עם תזה בתחום זה או בענפים משיקים, וכך לפתוח צוהר לקריירה מחקרית, הן באקדמיה והן מחוצה לה. 

שירות אישי חינם

צריך פרטים על לימודי בלשנות?

רוצה לדעת יותר על לימודי בלשנות?
רוצה שמוסדות הלימוד יחזרו אליך?

אנחנו באתר לימודים דואגים לך. נציגי השירות שלנו ישמחו לענות לך על שאלות בנושאי: תנאי קבלה, מלגות, עלויות, קורסים, משך הלימודים, הטבות וכו', אנו מזמינים אותך לנסות את השירות שלנו בחינם.

מתחייבים לא להעביר את פרטיך ללא אישור
שאלות הגולשים בנושא
לימודי בלשנות - איפה לומדים?
חוג רומאניסיטיקה ולימודי בלשנות
תנאי קבלה ללימודי בלשנות אנגלית
לימודי בלשנות לתואר ראשון - תנאי קבלה
מהם סיכויי הקבלה ללימודי בלשנות?
לימודי בלשנות עם נקודות זכות מהאוניברסיטה הפתוחה
לימודי בלשנות בתל אביב